Bios weergave met ASUS P4C800-E Deluxe bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• wweg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb een merkwaardig probleem met een ASUS P4C800-E Deluxe mobo bij het opstarten. Het betreft een nieuwe configuratie.

Ik heb de archieven nageplozen, maar kan niets vergelijkbaars vinden. Hoop dat er iemand is die weet wat er aan de hand kan zijn.

Wanneer ik de machine opstart is de Bios niet zichtbaar op het scherm. Ik krijg zichtbaar wat ik het beste kan omschrijven als "ruis". Op de bovenste helft van het scherm is een stilstaand patroon zichtbaar van gekleurde vlakjes. Het patroon lijkt zich horizontaal te herhalen. Het patroon wijzigt wanneer ik de "DEL" toets indruk (ik ga blijkbaar de Bios wel in, maar zie niets leesbaars).
Het vreemde is, dat wanneer ik de machine een tijd met rust laat er een loepzuiver beeld zichtbaar wordt met de "MBFastTrak378 Bios" en de "FastBuild utility" waarme ik een RAID array kan opzetten voor de op de meegebakken Promise PDC20378 controller".
Wanneer ik de utility niet opstart (of afsluit), wordt weer de "ruis" zichtbaar. Deze ruis (ander patroon dan bij de start) blijft ook na lange tijd wachten (met of zonder bootflop) onveranderd.

De aangesloten grafische kaart is de Matrox Millenium P650. Deze heeft twee digitale uitgangen (DVI), maar met de meegeleverde adapters (DVI -> HD-15) is mijn analoge beeldscherm aan te sluiten. De kaart is van het type AGP 8X (+0.8V), wat wordt ondersteund door het mobo. Het beeldscherm werkt prima op een andere machine.

Bij opstarten krijg ik geen Bios meldingen (piepjes) dat er zaken niet goed aangesloten zijn.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ?

Wido

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Misschien dat er al een bios update beschikbaar is. Soms zitten er gewoon foutjes (icm bepaalde hardware) in. :)

Senile! Senile Oekaki

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
_bas_ schreef op 06 februari 2004 @ 11:43:
Misschien dat er al een bios update beschikbaar is. Soms zitten er gewoon foutjes (icm bepaalde hardware) in. :)
Op zich gen slecht plan, alleen raad ik dan wel aan het eea om te wisselen, zodat je zicht op de zaak hebt.

Bijvoorbeeld tijdelijk de videokaart en het geheugen swappen met ander systeem. (zoiezo als test interessant)

Verder een klein beetje mierenneuken,
maar bij aanzetten zie je of de POST of een Asus plaatje[default].
Bij opstarten krijg ik geen Bios meldingen (piepjes) dat er zaken niet goed aangesloten zijn.
Krijg je uberhaupt iets te horen, bijvoorbeeld het aantal USB apparaten in piepjes (indien bios <1014)of de POST reporter "now booting from operating system" ?

[ Voor 25% gewijzigd door Voutloos op 06-02-2004 11:49 ]

{signature}

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Eeehm, PC openschroeven, alles eruit halen stuk voor stuk inbouwen en testen per onderdeel -> heb je dan ook dat probleem???

[ Voor 3% gewijzigd door Nulnulnix op 06-02-2004 12:03 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• wweg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06-2024
Uiteindelijk blijkt er een bestaand probleem te bestaan in de combinatie Asus P4C800-E Deluxe (mobo) en Matrox Millenium P650 (graf. kaart). Het probleem is een aantal keren beschreven op de support forums van Matrox.) http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=5884) Zowel de P650 als de P750 geeft problemen bij verschillende moederborden, m.n. Asus staat genoemd. Het probleem betreft de weergave van de bios en het bios-logo.

Bedankt voor de tips. E.e.a. kwam aan het licht toen ik een andere grafische kaart probeerde, en het OS installeerde. Toen ik daarna de Matrox gebruikte startte de machine gewoon op, maar de bios weergave bleef fout. Hierna de bios van de graf. kaart geflashed om het probleem op te lossen.

Recapitulerend waren er twee oplossingen geweest:
1. Opstarten met diskette, en nieuwe bios van graf. kaart flashen. Nu zou bios zichtbaar moeten zijn (bios-logo blijft een probleem). Na installatie van OS is een tooltje te draaien die ook het bios-logo fixed.
2. Matrox kaart tijdelijk vervangen door een andere. OS installeren. Matrox kaart er weer in. Opstarten op geïnstallerde OS, bios flashen en bios-logo fixen.

Mocht je met de combi aan de gang gaan, let op:
- Het bios-logo weergeven blijft een probleem na de bios-upgrade. Dit is pas te verhelpen met een tooltje die je niet kunt draaien onder Dos, maar pas onder Windows (kunt het tonen van het logo misschien ook in de bios uitzetten).
- Je kunt de bios pas benaderen nadat de bios van de meegebakken Raid-controler (Promise) is getoond. Laat je niet misleiden door het eerste scherm dat je niet lezen kunt, dit was het logo.
- Je kunt de (xp-)driver van de graf. kaart installeren via het system / hardware scherm, maar niet via het geleverde setup bestand (!!!). Doe je dit dan wordt er ook een of andere .Net installatie verricht waardoor je systeem (weer) problemen met opstarten heeft (zelf ervaren en gelezen in de Matrox forums). Hiervoor staat een oplossing beschreven, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd: http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=8425

Wido