Fuji's nieuwe DSLR: De S3 Pro

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Op DPReview.com is de aankondiging vlak voor de PMA te lezen van de nieuwe Fuji S3 Pro :*)

De opvolger van de S2 Pro kent de volgende specs:

• Gebaseerd op de Nikon N80 (F80)
• SuperCCD SR sensor, 6 MP locaties (2 fotodiodes per pixel-locatie)
• Zelfde 1.5x Field of view crop als de S2 Pro (en Nikon DX DSLR's)
• Nieuwe body met rondere vormen en voorgevormde duimgrip
• Verticale hand grip met shutter release, vast te zetten
• Dubbel LCD design (like S2 Pro)
• Nieuw 2.0" 235,000 pixel LCD scherm
• Grotere knoppen en aangepaste control layout op achterkant camera
• Nieuw ontworpen opslagcompartiment-klep
• Opslag: xD-Picture Card, Compact Flash Type I/II (inc. Microdrive)
• Connectiviteit: USB 2.0, IEEE 1394, DC-IN, Video Out, PC Sync terminal
• Power: 4 x AA batteries only (2 x CR123A's niet meer nodig)
• D-TTL Flash metering

Volgens het persbericht is er veel S2 Pro-gebruikersfeedback in het ontwerp van de camera gegaan, zodat de camera zoveel mogelijk voldoet aan de eisen van gebruikers 'in the field'. De 4e generatie Super CCD SR van de S3 Pro gebruikt 6,17 miljoen S en R pixels om 12 miljoen opgenomen pixels te leveren.

Een quote van Adrian Clarke, Directeur Consumer Products, Fujifilm UK:
"For many years, the world’s top photographers have chosen to load their cameras with Fuji film, to produce the very best images from their cameras. Once they see the images produced by the S3 Pro’s Super CCD SR, we are confident that Fujifilm will be their choice for years to come.

“Rather than follow the trend of removing features from the digital SLR, our mission has been to improve on a top-class product. Almost all the development effort is being focused on where it matters most – the imaging sensor and processing. This announcement reconfirms Fujifilm as one of the three leading developers of digital SLR cameras."
Pics: (klik voor grotere versie)

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/zut/s3pro01-001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/zut/s3pro02-001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/zut/s3pro03-001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/zut/s3profrontback-001.jpg

Hmm ben benieuwd naar de fotoresultaten van deze cam, heb al erg veel goeie dingen gezien van de S2 Pro :9. Wie weet als ik in de DSLR's duik, dat ik deze ga nemen ipv een Canon :)

Update: Specs sheet van de S3 Pro vanaf Pictureline.com

[ Voor 7% gewijzigd door Remy op 06-02-2004 14:48 . Reden: specsheet toegevoegd ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Benieuwd wat deze moet gaan kosten, en wat de prijs van de S2 gaat doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jammer dat er niks staat over de snelheid van die body

en helaas weer dat gare superccd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29

Pelle

🚴‍♂️

Hmja, ik weet niet of je wel eens wat sample images hebt gezien die uit de S2 kwamen, maar die zien er qua kleuren en ruisniveau echt superlekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
De 4e generatie Super CCD SR van de S3 Pro levert 6,17 miljoen S en R pixels om 12 miljoen opgenomen pixels te leveren.

Dat loopt niet helemaal lekker...

[ Voor 4% gewijzigd door Willem op 06-02-2004 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 06:48
Is die body niet wat te hoog? Hadden ze diue LCD niet vanboven kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Nee, juist niet. Nu zit je tenminste niet met je neus tegen die LCD aan als je door de zoeker kijkt. En de hoogte van de body is niks mis mee; de onderkant is namelijk een extra grip om ook in portret-stand foto's te kunnen maken zonder je arm in een onmogelijke RSI-positie te moeten manoevreren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Pelle schreef op 06 februari 2004 @ 11:56:
Hmja, ik weet niet of je wel eens wat sample images hebt gezien die uit de S2 kwamen, maar die zien er qua kleuren en ruisniveau echt superlekker uit.
je hebt gelijk .. heb de review van de S2 op dpreview eens doorgewandeld en die platen zien er idd erg lekker uit

die 'gare superccd' opmerking was eigenlijk meer bedoeld voor die S5000 en S7000 want daar ziet het er niet uit :)

loze opmerking van mij dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de s602zoom van fuji en heb geen idee waar je het over hebt. Ja ik heb ook dat "super CCD" maar wat is nou het probleem? Ik heb een 3,2mPix camera gekocht dus daar beoordeel ik hem op.

Dat er de functie op zit dat je 6M kan halen door interpolatie die de superccd mogelijk maakt is toch alleen maar leuk? en zo slecht ziet het er helemaal niet uit! (minder als 6 hardware mpix maar logisch toch)

Het is een 3,2 mpix camera dus als je die als 6 mpix gaat beoordelen valt ie altijd tegen natuurlijk.. IMHO... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 13:01:
ik heb de s602zoom van fuji en heb geen idee waar je het over hebt. Ja ik heb ook dat "super CCD" maar wat is nou het probleem? Ik heb een 3,2mPix camera gekocht dus daar beoordeel ik hem op.

Dat er de functie op zit dat je 6M kan halen door interpolatie die de superccd mogelijk maakt is toch alleen maar leuk? en zo slecht ziet het er helemaal niet uit! (minder als 6 hardware mpix maar logisch toch)

Het is een 3,2 mpix camera dus als je die als 6 mpix gaat beoordelen valt ie altijd tegen natuurlijk.. IMHO... :P
helaas wordt ie wel bijna overal beoordeeld als een 6mpix cam :)

ik snap de meerwaarde van dat superccd gewoon niet .. in photoshop kan je je foto toch ook vergroten?

dit geldt niet voor de s2 (en s3) daar ziet het er wel degelijk superstrak uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet waar.

DPreview ziet hem als 3.2 mpix, Steves digicams als 3.2mpix, DFIP als 3.2 mpix..

geef maar eens aan waar niet!

Het is niet echt oprekken van pixels wat je met PS wel doet. Hij slaat de pic in TIFF op (18,2mb) en interpoleert de ruimte tussen de pixels (die zeer klein is door het gebruik van hexagonale pixels).

Tuurlijk is het niet zo mooi als 6 hardware mpix maar wel weer beter dan 3.2!

Dus ik vraag me echt af waar je over klaagt, ze hadden het ook weg kunnen laten maar dan gebruik je niet de volledige functionaliteit van de camera. Is dat dan de bedoeling? Wat prijs betreft betaal je gewoon voor een 3.2 cam dus zie het als een gratis extraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:09
De "interpolatie" bij de superccd's is niet een interpolatie zoals je die bij bijvoorbeeldde trust cam tegenkomt.
Doordat de superccd anders is opgebouwd (honingraat structuur) dan bij een normale ccd, komt de RAW image 45 graden geroteerd uit de camera. De software moet dat weer roteren en daar passen ze een trucje toe, waardoor er 6Mpx uit te voorschijn komen.
Fuji pretendeert nergens dat de s5000 een 6Mp camera is.

De grootste fout die Fuji bij de s5000 en ook bij de s7000 heeft gemaakt is een softwarematige fout. De hoge(re) mate van ruis is voornamelijk een gevolg van de uberbrakke RAW converter van fuji.
In de camera zelf worden de foto's veel te scherp gemaakt, en te veel gecomprimeerd.

Inmiddels zijn er enkeler liefhebbers bezig geweest met het maken van eigen RAW converters, en de resultaten die daarmee behaalt worden zijn vele maten beter dan met de software van Fuji.

Binnenkort komt ook Adobe met hun converter voor de fuji S5K en S7K voor photoshop CS. Ben benieuwd wat daar uitkomt.

De techniek die bij de nieuwe S3 pro wordt gebruikt is weer een andere dan die van de ccd van de s5000 of s7000.

Ik vind het alleen maar prijzenswaardig dat een fabrikant nog durft te experimenteren met de techniek van CCD's. Kraak dus niet meteen bij voorbaat de gebruikte techniek af, tot je daadwerkelijk de foto's kan beoordelen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
sanderb schreef op 06 februari 2004 @ 13:57:
...
Ik vind het alleen maar prijzenswaardig dat een fabrikant nog durft te experimenteren met de techniek van CCD's. Kraak dus niet meteen bij voorbaat de gebruikte techniek af, tot je daadwerkelijk de foto's kan beoordelen.
Inderdaad, de cam is nog niet op de markt, hij is nog nergens gereviewed: wacht dus eerst op de resultaten voordat men echt gaat beoordelen.

Overigens is men met dat beoordelen al bezig op het Fuji SLR-forum van DPReview.com: verschillende S3-topicstarters vinden dat Fuji de afgelopen 2 jaar weinig heeft gedaan. Zie de volgende topics:

S3 - Little gain in 2 years
S3 - What a LET DOWN!
Fuji S3 is a real Garbage

Erg vreemd dat mensen nu al de cam beginnen te beoordelen terwijl hij nog niet op de markt is. Er is wel iemand die vindt dat ze onzin lopen te blaten over Fuji en de S3 Pro: I dont understand you people.... I really dont. Tja, we merken het vanzelf als de reviews tevoorschijn komen en mensen de camera echt zelf in handen krijgen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
sanderb schreef op 06 februari 2004 @ 13:57:
De "interpolatie" bij de superccd's is niet een interpolatie zoals je die bij bijvoorbeeldde trust cam tegenkomt.
Doordat de superccd anders is opgebouwd (honingraat structuur) dan bij een normale ccd, komt de RAW image 45 graden geroteerd uit de camera. De software moet dat weer roteren en daar passen ze een trucje toe, waardoor er 6Mpx uit te voorschijn komen.
Fuji pretendeert nergens dat de s5000 een 6Mp camera is.

De grootste fout die Fuji bij de s5000 en ook bij de s7000 heeft gemaakt is een softwarematige fout. De hoge(re) mate van ruis is voornamelijk een gevolg van de uberbrakke RAW converter van fuji.
In de camera zelf worden de foto's veel te scherp gemaakt, en te veel gecomprimeerd.

Inmiddels zijn er enkeler liefhebbers bezig geweest met het maken van eigen RAW converters, en de resultaten die daarmee behaalt worden zijn vele maten beter dan met de software van Fuji.

Binnenkort komt ook Adobe met hun converter voor de fuji S5K en S7K voor photoshop CS. Ben benieuwd wat daar uitkomt.

De techniek die bij de nieuwe S3 pro wordt gebruikt is weer een andere dan die van de ccd van de s5000 of s7000.

ik kraak de techniek niet meteen af, ik vind dat de supercdd feature op de 602/s5000/7000 de foto's flink brakker maakt
bij de s2 (en zeer waarschijnlijk ook de s3) zit het daarintegen wel prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

G-PHREAK schreef op 06 februari 2004 @ 11:46:
en helaas weer dat gare superccd :/
Blijkbaar komt SuperCCD alleen tot zijn recht op grotere sensors. Trouwens, de F700 doet het wel erg goed (ruisloos etc), mits je niet op JPEG schiet:

Zie: http://forums.dpreview.co...orum=1000&message=7531055

[ Voor 41% gewijzigd door Devster op 06-02-2004 15:03 . Reden: Eerst lezen :( ]

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 06 februari 2004 @ 14:47:
[...]

ik kraak de techniek niet meteen af, ik vind dat de supercdd feature op de 602/s5000/7000 de foto's flink brakker maakt
bij de s2 (en zeer waarschijnlijk ook de s3) zit het daarintegen wel prima :)
1 ding begrijp ik ff niet aan je.. bedoel je superccd foto's vergeleken met 3.2pmix foto's uit andere cameras of met 6mpix fotos?

die feature maakt de " normale" foto's uit de cams niet mooier dan met de feature aan hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
ik bedoel een geinterpoleerde superccd foto vergroot tot 6mp vergeleken met een 'echte' 6mp foto

wat ik bedoel te zeggen is dat die geinterpoleerde superccd foto's ZOVEEL slechter zijn dan de foto's op origineel formaat (dan bedoel ik 3.1mp bij de s602 bijv.) dat ik me haast niet voor kan stellen dat mensen deze feature gebruiken

disclaimer: dit geldt voor de prosumer modelletjes! dus NIET de s2 en s3

[edit] bijvoorbeeld deze superccd foto uit de s5000 .. omg slechter KAN toch bijna niet? net een aquarell schilderij!

http://www.dpreview.com/r.../s5000_030826-1458-33.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Luuk op 06-02-2004 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:09
Ik ben het met je eens dat de foto's die de fuji s5000 laat zien niet van geweldige kwaliteit zijn. zeker de 6Mpx jpeg optie is inderdaad niet echt zinnig.
De reden dat die 6mpx beschikbaar is, is vanwege de vreemde constructie van de ccd. In RAW formaat zijn de foto's 6Mpx.

Fuji heeft zichzelf behoorlijk schade berokkend door de s5000 uit te rusten met een in camera processing die niet voldoende is.
te veel sharpening en te veel ruis.

Als je echter de volle mogelijkheden van deze camera gaat bekijken, dwz foto's in raw formaat die met een fatsoenlijke raw converter zijn geconverteerd, en daarna met de hand geprocessed in bijvoorbeeld photoshop, dan zul je zien dat de cam veel beter kan dan fuji je doet geloven.

Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat de brakke kwaliteit van foto's zoals die hierboven van de s5000 volgens mij niet te wijten is aan de superccd, maar voornml aan de kwaliteit van de software/firmware van de camera.

Verder heeft dit natuurlijk niets te maken met de Fuji waar dit topic eigenlijk over gaat de s3 pro...
buiten het feit dat fuji veel mensen wantrouwig heeft gemaakt door een camera op te markt te zetten die slechtere foto's (jpeg) laat zien, dan ie eigenlijk zou kunnen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.dpreview.com/news/0402/04020502fujifilms20pro.asp

check voor de gein dit verhaal eens, op basis van de nieuwe Fuji S20pro.. onderstreept de vooroordelen een beetje... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Wat ik mis in dit topic is de meest interesssante feature van de S3, de Superccd SR!

Hoe meer ik lees over de SuperCCD SR, hoe enthousiaster ik word ;)

Het zijn platen met de F700, maar het gaat om het idee. Zwaar overbelichte platen worden na bewerking in RAW toch weer acceptabel. Iets wat met "normale" digicams niet lukt.

Check: http://forums.dpreview.co...orum=1020&message=7646954

en http://www.pbase.com/spendthrift/f700_dynamic_range

Voorbeelden:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/26004607.DSCF2370.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/26004611.DSCF23704ev.jpg
-4eV in raw!!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/26027262.DSCF2380web.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/26027263.redoneweb2.jpg

Can't wait to try an S3! Meer dynamisch bereik is me veel meer waard dan meer mpixels!

Het jammere is dat Fuji bij de F700 niet de hele dynamic range gebruikt in JPEG en wel in RAW, waar de R-sensor wel gebruikt wordt. Hopelijk is de implementatie van dit geheel beter in de S3, want de F700 lijkt crippled op deze manier.

Nog wat voorbeelden van de F700:

jpeg from camera
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/23096441.DSCF3807.jpg

same shooting conditions and shot in raw and converted using fuji raw converter le
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/23096396.DSCF3800_1.jpg

same raw file, just the S sensor
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/23096138.mccas.jpg

same raw file, just the R sensor - here is your 400% increase in dynamic range
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/23096342.mccar.jpg

Both images combined before interpolation (i can do better now)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/23135288.booc2.jpg

Sent the same raw file to Adobe who was requesting images to work on raw conversion
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/23735907.DSCF3800.jpg

pretty good huh?

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Mooi hoor :) Ik hoop alleen wel dat ie wat sneller is dan de S2. Dan is het zeker een interesante body - alleen wat zal de prijs zijn? Ik doe een wilde gok - ergens tussen de Canon 10D en de 1D Mk II?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Blijkbaar komt hij pas echt uit in dit najaar... en de genoemde prijs was *slik* EUR 3000,--.....

Maar tot de tijd dat hij echt op de markt komt is het alleen maar gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

3000 EURO???

Sorry maar dat vind ik echt te veel voor wat de S3 biedt (op papier). Voor dat geld haal ik liever een gebruikte S2 of spaar wat door voor een 1D MkII.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Dan spreekt het enorm dynamisch bereik je dus niet aan ;) Ik denk dat veel mensen dat onderschatten.

Maar inderdaad, 3000 euro is veel geld en ik hoop dat ze uiteindelijk de S3 goedkoper in de markt zullen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Even" doorsparen voor een 1D MKII?? 3000 en 4200 euro is nog al een verschil vind ik.

Effe nog over die S5000 die sample die was laten zien is wel een erg brakke foto, ik heb ook een S5000 en ik moet wel hele slechte foto's maken om ze zo uit mijn cam te halen. Ruis is aanwezig ja maar vind ik nogal meevallen, enne de s5000 is ook eigenlijk niet te vergelijken met welke DSLR dan ook

S5000--> ca. 350-400 euro
S3 pro--> ca. 3000,- (9x zoveel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Devster schreef op 02 april 2004 @ 14:00:
Dan spreekt het enorm dynamisch bereik je dus niet aan ;) Ik denk dat veel mensen dat onderschatten.
Dat zeg ik niet - de dynamic range is erg goed, het absolute sterkte punt van de S2 en S3. Maar daarvoor alleen vind ik de camera geen 3000 euro waard, niet in combinatie met de AF en eigenlijk de compleet onderliggende body.

Mijn focus ligt voornamelijk op sport en luchtvaart fotografie dus ik kijk ook vanuit dat oogpunt. En dan vind ik de S3 toch erg duur voor wat het me zou bieden.

Nu is de 1D MkII 1200 euro duurder - maar voor mij zou de S3 nog veel duurder zijn omdat ik dan over moet stappen naar Nikon glas. Zou de S3 echter z'n enorme dynamic range combineren met de stevigheid van de F4/F5 body en wellicht een betere AF (ik zeg nog niet een F5 AF systeem natuurlijk :) ) maar dan zou hij voor 3000 veel waar voor z'n geld bieden.

De insteek van de S3 is IMHO ook niet de professionele markt, maar meer de pro-sumer. Dat laat zich voornamelijk blijken door de gebruikte Nikon body .. en dan vind ik 3000 een hoop geld wanneer je beseft dat de EOS 1D MkII maar 1200 euro meer is. En de 1D MkII is geen prosumer body.. heeft wellicht wel minder dynamic range maar biedt daarnaast veel meer voordelen dan de S3.

Nu is de S3 netals de S2 absoluut geen slechte camera - daar ben ik zeker van overtuigd. Alleen vind ik 3000 euro veel te duur - hij rent daarmee hard in het prijsbereik van de echte professionele bodies en dat zal wellicht de echte prosumer doelgroep afschrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Even ter verduidelijking, die 3000 euro is dus een "gerucht". Fuji heeft nog niet officieel een prijs genoemd.

Verder kun je de S3 en de 1D MkII niet echt met elkaar vergelijken vind ik, het zijn nl. compleet andere doelgroepen. De 1D MkII is wel een killercam, absoluut!

[ Voor 12% gewijzigd door Devster op 02-04-2004 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Waarmee moet je hem dan wel vergelijken? Even er vanuit gaan dat die 3000 euro klopt. (waar rook is, is meestal vuur). Met een D70 of 10D? Dat lijkt mij niet .. maar waar dan wel mee? Een 1Ds? Ook niet natuurlijk.

Ik zou graag een camera zien met de AF snelheid van de 1D en de dynamic range van de S3 pro.... en dan voor de prijs van een 10D :) Maar dat zal nog wel jaren gaan duren vrees ik!

Jammer dat ze de S3 niet konden/mochten bouwen op basis van een andere Nikon/Canon body .. eentje die goed stevig is en bijvoorbeeld een goed, snel AF mechanisme gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

de S3 snijdt een nieuwe doelgroep aan; die van de veeleisende studio- en landschapsfotograaf :)
Voor de veeleisende sportfotograaf zijn er reeds geschikte cams, maar de slowspeed fotograaf moest het met een 'mindere'* 10D of een vrij dure (mwoa ;)) 1Ds doen.
En daar springt Fuji meer op in IMO.
Fuji houdt zich zo wie zo niet echt bezig met het maken van sportcams, neem de analoge reeks: allemaal slowspeed spul, waarbij de GX617 de absolute kroon spant _/-\o_

* Hangloozz blijft met een schuin oog de verwachte winkelprijs in de gaten houden...

*minder als in: minder dynamisch bereik, minder MP en IMO minder kleur.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Hangloozz schreef op 03 april 2004 @ 22:04:
de S3 snijdt een nieuwe doelgroep aan; die van de veeleisende studio- en landschapsfotograaf :)
Je hebt dan ook nog de keuze voor de Kokak n14 of hoe dat monster mag heten. Deze schijnt voornamelijk in "controlled light situations" (maw studiowerk) toch ook erg goed te moeten zijn.

Voor landschapsfotografie lijkt me de S3 Pro zeker geschikt.

Alleen deze verdeling schiet me wel in het verkeerde keelgat. Bij analoge fotografie maakte dat namelijk helemaal niet zo veel uit. Tuurlijk was er verschil op gebied van AF snelheid, licht meting etc maar al met al waren ze wel gelijk. En nu zie je dat er toch hele grote verschillen ontstaan.. en je bijna specifiek voor een bepaald doel, een bepaalde body moet kiezen.

Ik wil graag alles in 1 hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

zoals ik al aangaf is de 1Ds nog beter geschikt voor studiowerk maar niet iedereen wil daar 8K voor neerleggen en dat geldt voor de Kodak idem.

De S3 is dan een relatief betaalbaar cammetje :)

En waarom er nu veel onderscheidt gemaakt wordt voor de verschillende doelgroepen?
kweet niet..misschien omdat de sensor+software veel meer toegespits is op 1 bepaald type fotografie?

Voorheen gebruikte specifieke landschapsfotografen ook geen 1N of een F5 voor hun platen. Met een 645, 6x6 of 6x7 systeem had je een prima unit voor zulk statisch materiaal. En dat hoef je weer niet in te zetten bij autosport.
De huidige digitale 6xX systemen zijn gewoonweg nog onbetaalbaar voor een gevorderde hobbyist en dan is de keuze uit een digitale kleinbeeld serie met een speciiek karakter wel fijn.

maar eigenlijk weet ik het niet :)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ja maar die splitsing vind ik een beetje vergaan.

"Vroeger" gebruikte landschapsfotografen en wild-life fotografen weldegelijk 35mm camera's zoals een 1N of F4 en werd voor sportfotografie gekozen voor de F5 of ubersnelle 1N-RS of 1V. Maar sportfotografie was ook zeker mogelijk met een 1 of 1N of F4, of F90x bv.

Het verschil in prestaties qua AF etc is nu gewoon erg groot. De body zelf gaat nu steeds belangrijker worden (althans zo wordt het ons opgedrongen) terwijl vroeger juist de lenzen en gebruikte film van invloed waren.

Omdat de gebruikte film nu in de vorm van een type sensor direct verbonden is aan de body, is alles een stuk minder "modulair" als vroeger.

Je kon namelijk een K25, K64 (films die ik altijd gebruikte) rolletje netzo goed in dezelfde body stoppen waar iemand anders juist een Velvia of Provia film in stopt. En dat gaat nu niet.. je kiest voor Media type A en dat type behoort aan een bepaald merk/type body welke weer zijn eigen eigenschappen heeft qua AF, licht meting etc.

En dat is wat mij redelijk steekt. Ik vind namelijk dat dat helemaal niet zo bepalend moet zijn .. ik zou bijna zo ver willen gaan dat je zelf het type sensor plus bijbehorende electronica als "cartridge" in welke DSLR body zou moeten kunnen gebruiken.

Want pas DAN kan Digitaal werkelijk echt naast analoge fotografie gaan staan. Want misschien wil ik juist wel de SuperCCD van de S3 Pro kunnen gebruiken in een 1D Mk II body om zo voor mij de beste combinatie te krijgen van dynamic range en AF snelsheid. Lijkt mij eigenlijk helemaal niet zo onlogisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Serieuze landschapsfotografen hebben volgens mij nooit voor 135-film (35mm kleinbeeld :)) gekozen voor hun werk, maar voor (minimaal) 6x4.5 of 6x6 (120/220 film), of beter nog, voor grootformaat in een technische camera. Da's dan 4 bij 5 inch of 8 bij 10 inch vlakfilm. Kost behoorlijk veel, en is momenteel van de markt aan het verdwijnen.

Bij Cambo, Nederlandse fabrikant van technische camera's, is men goed ingesprongen op de digitale trend. Men verwacht dat de digitale middenformaat achterwanden niet echt door gaan zetten, en ze hebben een stel technische camera's met achterwanden waarop je digitale Nikon en Canon bodies kunt monteren. Die dingen hebben dan wel ultrafijne afstelknoppen. Met een TC werken is trouwens best humor. Goed opletten wat je aan het doen bent. Kijk hier voor Cambo's Ultima 35, speciaal voor digi-bodies.

Wat Tazz zegt over verschillende filmsoorten en de digitale tegenhanger is waar. Met film is het al makkelijker kiezen voor een bepaalde oplossing, terwijl je bij digi dan echt nog wat in de nabewerking moet doen. Een Reala voor de zachte (sommigen zeggen zelfs fletse :)) kleuren, terwijl je met zonnig weer een NPH kunt gebruiken voor de stevigere (doch natuurlijke) kleuren.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElTimm
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07-2021

ElTimm

uomo universalis

Aangezien de nieuwe semiprofessionele - professionele S3 van Fuji in November in Nederland en Belgïe word uitgebracht, misschien een klein topicje voor wat ervaringen uit te wisselen?

pic:
http://www.dpreview.com/a...3Pro/Images/frontview.jpg

Na de eerste aankondiging op 5 februari 2004, word hij in de loop van November in de rekken beschikbaar.

technische link http://www.dpreview.com/articles/fujifilms3pro/

Het is de opvolger van de S2, met 12(!) miljoen megapixels. Eigelijk genoeg om al je fotos op alles behalve de aller-allergrootste formaten af te draaien zonder kwaliteitsverlies (zelf print ik regelmatig wel eens een A3-tje of A2-tje, maar wie van ons draait regelmatig op 120-170 cm of zoiets af?)

Dit is niet zoveel als bv. de Canon 1Ds , de Kodak DCS of de mamiya ZD.
Hij is echter wel intressant om hier te bespreken, omdat hij onder de grens van 2000 euri in de winkel te halen is, waarbij voorgenoemde megapixelkannonen een arm, een been en de hand van je eerstgeboren dochter kosten.
pricewatch: pricewatch: Fuji FinePix S3 Pro (6.1MP)

Ik denk dat ik er eentje ga kopen, maar ben nog niet helemaal zeker. Heeft er misschien iemand ervaring met dat honinggraatraster van de S2, of zijn er al ergens beelden van de S3 beschikbaar. Ik zit al lang jacht te maken op wat real-sized jpegs van een S3, maar op veel beurzen en demo's mag men van fuji er zelf geen compactflashkaarten insteken.

Dit is m'n eerste topic, hoop dat het wat duidelijk is, en hoop op antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door ElTimm op 31-10-2004 12:28 ]

I have made knowledge to be my providence. - Sir Francis Bacon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31
Lijkt me inderdaad een erg mooie camera. De S2 poepte al heel mooie plaatjes uit die erg weinig ruis hadden en deze zal alleen nog maar beter zijn.

Hij is alleen niet zo heel snel (2.5fps op normaal en 1.2fps op standje "wide dynamic range") maar dat hoeft ook niet voor een camera gericht op portret/studio/natuurfotografie. Want op die markt is deze camera eigenlijk gericht, net als de S2.

Wil je een camera die ook voor sport en journalistieke foto's ingezet kan worden moet je denk ik even verder kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
De S3 Pro is een van die weinige 'rare eenden in de bijt' in profi digicamland :) Naast het geweld van de Canons, Nikons, Mamiya digital backs etc levert Fuji nu weer een camera met een paar unieke zaken voor de digitale foto-wereld. Van -alle- digitale camera's ter wereld is bekend dat ze een beperkt dynamic range hebben, waardoor foto's al snel blown highlights hebben bij lastige omstandigheden, en ook soms wat 'flets' over kunnen komen qua kleurbereik :)

Met de S2 Pro was dat al heel best in orde (die camera presteert het nog steeds om de beste JPGs eruit te gooien van zo ongeveer alle digicams op de markt - behalve misschien de Canon 1Ds MarkII ;) ) en de S3 Pro zal dat alleen maar beter doen :) De SuperCCD van Fuji heeft behoorlijk wat kritiek gekregen, maar in de S2 Pro heeft hij zich al bewezen: hopelijk kan hij dat ook in de S3 Pro doen. De camera is geen sportcam nee, maar voor portretfotografie (heeeerlijke skintones :9 ) en landschapsfotografie zoals Phreak al zegt, zal de cam prima zijn.

Misschien dat de S3 Pro mijn volgende body (over een behoorlijke tijd ;) ) wordt als ik met mijn D70 tegen wat beperkingen aanloop, zoals vertical grip, firewire, in-camera hoge kwaliteit JPGs en die gezonde dynamic range.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topic maar even gemerged, stond al een hoop boeiende informatie in namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Oh ja verrek, deze had ik eerder al geopend :+

Anyhoe: dat dat ding voor rond de 2000 eur beschikbaar is geeft blijk van gezond verstand bij Fuji: er was al de angst dat hij 2500 eur of meer zou gaan kosten, waardoor er veel mensen die potentieel Fuji S3 Pro-eigenaar zouden zijn, ervoor zouden kiezen om voor Canon of Nikon te gaan. Nu is de S3 Pro voor een behoorlijk aantal Nikon-eigenaren een interessante 'upgrade' vanaf analoog of bv een cam als de D100, D1 of D70 zelfs. En natuurlijk voor de S2 Pro-gebruikers ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook erg benieuwd naar de kleuren, het andere sterke punt waarmee wordt geadverteerd naast het dynamische bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 04-10 23:28
Dit is een ideale body voor filmfanaten. Een instelbaar dynamisch bereik is precies wat alle digicams missen.
Ook al is 'ie gebaseerd op de F80 (ideale body, ik heb 'm zelf), vind ik dat 'ie er ontzettend professioneel aandoet: uiterlijk, vertical grip, PC-sync socket.

@Remy: misschien niet zozeer een vreemde eend in de bijt, maar een camera die op andere puntent uitblinkt dan de concurrentie. Ik vind persoonlijk het aantal frames per seconde of dat de body van metaal is totaal onbelangrijk. Misschien dat ik maar vast moet gaan sparen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik niet begrijp is dat er een ingebouwde grip inzit. Hiermee wordt het onduidelijk in welk segment hij geplaatst moet worden. Zijn er trouwens accu's verkrijgbaar voor het apparaat of werkt ie alleen op batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Dit is een ideale body voor filmfanaten. Een instelbaar dynamisch bereik is precies wat alle digicams missen.
Ook al is 'ie gebaseerd op de F80 (ideale body, ik heb 'm zelf), vind ik dat 'ie er ontzettend professioneel aandoet: uiterlijk, vertical grip, PC-sync socket.

@Remy: misschien niet zozeer een vreemde eend in de bijt, maar een camera die op andere puntent uitblinkt dan de concurrentie. Ik vind persoonlijk het aantal frames per seconde of dat de body van metaal is totaal onbelangrijk. Misschien dat ik maar vast moet gaan sparen.
Mee eens hoor, voor mij telt eigen beeldkwaliteit als hoogste, maar als je een cam veel gebruikt en zeker voor bepaalde situaties gebruikt is vertical grip, snelheid en 'easy handling/menu's' zeker ook een pluspunt: je moet er als fotograaf wel mee kunnen werken natuurlijk :)
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 13:25:
Wat ik niet begrijp is dat er een ingebouwde grip inzit. Hiermee wordt het onduidelijk in welk segment hij geplaatst moet worden. Zijn er trouwens accu's verkrijgbaar voor het apparaat of werkt ie alleen op batterijen?
http://www.dpreview.com/news/0410/04102201fujis3proprice.asp
Clearly Fujifilm see the S3 Pro fitting in between those models (the Canon EOS 20D and Nikon's D70.) and the high-end professional targetted units like the EOS-1D Mark II or D2H/D2X. No other region has yet announced pricing.
Het ding is z'n eigen segment, zeg maar ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Studiofotografie, landschapsfotografie of als gewone all-round prosumer body. Voor sport is 'ie een stuk minder geschikt dan de (zowel goedkopere als duurdere) concurrentie.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElTimm

ElTimm

uomo universalis

Sorry, maar uit de meeste diginikon's die ik komen zulke brakke kleuren uit, dat ik bijna een stiffie krijg als ik de review lees die Dppreview geeft. Eindelijk meer aandacht voor kleuren en helderheid, een geen kruistocht voor megapixels.

Het gaat (bij mij) niet om snelheid, het gaat niet om megapixels (alles boven 6 is ok), het gaat niet om jpeg, tiff raw allemaal tegelijk op te nemen, het gaat niet om de grootste iso-waarde.

Dingen waar ik belang aan hecht, zijn:

- kleurweergave
- helderheid beeld (geen ruis)
- lenskwaliteit (een mkII die een oude gare lens op heeft staan, heeft nog altijd fotos met onscherpte en troep erin. 16 megapixels vol , HA!)

Ervaring leert me dat ik bijna altijd de laagste iso-waarde gebruik om minder ruis te krijgen (100-200 asa), dat ik een foto neem per 2 tot 5 seconden (en dan draai ik m'n camera elke keer, om de kans op een serie schuine beelden te voorkomen), en dat ik meestal zwaar teleurgesteld ben door de kleuren die uit m'n D1 en D100 komen. En dat 'monster' van een DCS14N kost me ongeveer 3000 euri, 1000 euro duurder en geeft me volgens mij geen betere kleuren

* ElTimm thinks this will be his new preciousss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik vind de S3 echt veel en veel te duur. Ok, revolutionaire sensor. Maar dan heb je het ook gehad. CAM900, kleine zoeker, D-TTL. Dingen die ze voor die prijs ook best hadden mogen verbeteren/vernieuwen.

ElTimm: volgens mij doe je iets niet helemaal goed, ik heb nergens last van qua kleurechtheid met de D100. Ken nog enkele mensen met een D100/D70/D1, en ook hun heb ik nog nooit horen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
@dawg: dan is dit dus niet de camera voor jou. Fuji heeft zich nou eenmaal vooral op de kleurreproductie en dynamisch bereik gestort, en aan de body niks veranderd. Als je de features van de D100/D70/D1 zoekt, moet je een D100/D70/D1 kopen. Als je de features die deze Fuji biedt belangrijk vindt, moet je de S3 Pro kopen. Zo simpel is het.

Een van de andere grote voordelen van deze S3 t.o.v. de D70 is dat je niet al je oude Speedlights hoeft weg te gooien.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben het helemaal met DiMension eens: De S3 is een van de weinige DSLR's die zich nog bezig houdt met andere fotografische kwaliteitspunten dan ruisniveau's en megapixels. Ik zou er best een willen hebben, als er EF mount op zou zitten, maar helaas, 't is een Nikon mount cam. De prijs van 2499 dollar (zal wel op 2499 euro uitkomen met die woekerprijzen hier :r) vind ik ook vrij normaal voor zo'n cam. Dit is qua fotokwaliteit toch wel een stapje hoger dan een EOS 20D of Nikon D70/D100.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Grrrrrene schreef op 04 november 2004 @ 02:04:
Ik ben het helemaal met DiMension eens: De S3 is een van de weinige DSLR's die zich nog bezig houdt met andere fotografische kwaliteitspunten dan ruisniveau's en megapixels. Ik zou er best een willen hebben, als er EF mount op zou zitten, maar helaas, 't is een Nikon mount cam.
Tja, dat zal altijd een probleem blijven, Fuji zal waarschijnlijk nooit van Canon de mogelijkheid krijgen om EF-mount te gebruiken :)
De prijs van 2499 dollar (zal wel op 2499 euro uitkomen met die woekerprijzen hier :r) vind ik ook vrij normaal voor zo'n cam. Dit is qua fotokwaliteit toch wel een stapje hoger dan een EOS 20D of Nikon D70/D100.
Euh iets eerder postte ik dit G5r:
Remy schreef op 02 november 2004 @ 11:42:
....
Anyhoe: dat dat ding voor rond de 2000 eur beschikbaar is geeft blijk van gezond verstand bij Fuji: er was al de angst dat hij 2500 eur of meer zou gaan kosten, waardoor er veel mensen die potentieel Fuji S3 Pro-eigenaar zouden zijn, ervoor zouden kiezen om voor Canon of Nikon te gaan. ...
En T.net PW zegt € 1998,- ~ € 2179,- ;)

2499 eur zal hij dus niet worden :)

edit: oh btw, denk dat ik het al eerder gepost heb, maar: als ik (nu al, why not :+ ) aan een volgende body denk, wordt het de S3 Pro, zonder twijfel. Ik heb zo'n idee dat geen enkele dSLR onder de 7000 euro aan de kwaliteit van de plaatjes kan tippen van dat ding. Hooguit een paar digital backs van 8000 eur ++ of de Canon 1Ds MarkII met meer pixelmeuk ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Remy op 04-11-2004 09:39 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

DiMension schreef op 04 november 2004 @ 00:02:
en aan de body niks veranderd.
en da's de grootste misser :(
Ze hadden de layout echt moeten wijzigen, de S2 is bijna onhandelbaar met die diepliggende zoeker, helemaal voor een brildrager.
Daarnaast was (bij de S3 inmiddels aangepast) de grip niet handig; te glad en te recht. Daardoor moet je best wel knijpen om de cam niet te laten glijden in je hand. Knijpen betekent spierspanning, spierspanning betekent beweging, beweging betekent onscherpte.

Wat dat betreft heb ik de S2 echt vervloekt om z'n bouw...dat lijkt bij de S3 al iets beter te zijn, alleen die zoeker nog niet :/

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Wat voorbeeldpica's uit de S3 Pro-brochure:

(klik voor originele versie)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/s3pro_1tmb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/s3pro_2tmb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/s3pro_3tmb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/s3pro_4tmb.jpg

Ik vind de samples zelf er heel behoorlijk uitzien eigenlijk :) Maarja, Fuji zou es slechte pics in reclamebrochures zetten he :+

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Laatst online: 29-09 14:01

Beaves

Usque ad Finem

De derde pic geeft goed de uitgebreide DR aan, met een andere dSLR wordt zo'n opname een stuk moeilijker omdat dan óf de lucht óf de bergen goed belicht zijn.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Gary Fong heeft overigens nieuwe 'testshots' met de S3 Pro gemaakt :) Linkje hier

Even een ertussenuit gevist:

Afbeeldingslocatie: http://www.weddingphotojournalists.net/imagesdaily/FUJIS3VENICEBEACH/images/DSCF2677.jpg

De kleuren zijn best in orde naar mijn idee, maar ik zie er niet echt veel meer 'DR' in dan bij de S2 Pro eigenlijk :) Hopelijk is het niet al te lang wachten op de final reviews meer :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Tsja, je kunt er helemaal niks over zeggen.. pas als er vergelijkingen komen met andere camera's in gelijke omstandigheden is dit pas goed te beoordelen. Deze foto kan door elke willekeurige camera gemaakt zijn imho.

Pas als iemand de details in het schaduw-gedeelte links en in de witte gevel in het midden boven weet te halen, wordt het interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2004/11/16/456.html

Betere sample images met hier en daar een vergelijking met de S2. Fullsize pics zijn ook te downloaden, en vooral qua kleur en ruis ziet het er goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ISO 800 ziet er erg clean uit moet ik zeggen, indrukwekkend dus :) Hoe de verhoogde dynamic range verschilt per foto is nog wat onduidelijk, op de ene foto denk ik "wow, wat een kleuren" terwijl ik andere foto's juist uitermate flets vind.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
De samples op de Fuji site zien er ook wel goed uit:
http://home.fujifilm.com/.../lineup/s3pro/sample.html

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElTimm

ElTimm

uomo universalis

Remy, dank je voor de sample pics. Kleur, ruis en helderheid zijn erg ok. Vooral die 3e pic, die imho een fusie van 2 anders geconverte RAWs is.

DiMension, dank je voor de link. Foto's zijn groot genoeg voor m'n werk, dus dat zit blijkbaar wel goed. Erg mooi meisje trouwens, net m'n type. Meer onderbewuste urge om dit ding te kopen, Fuji gebruikt de mooiste modelletjes...

Dit ding poept kwaliteit uit die boven die van bv. een D2x, een DCS14 of een 1Ds ligt. Een mark 2, een leaf of Phase one zijn misschien nog beter, maar die zijn voor de rich & few...

* ElTimm vraagt zich af waar ie er eentje kan oppikken, zo vlug mogelijk. Anyone know anything?

[ Voor 17% gewijzigd door ElTimm op 24-11-2004 18:23 . Reden: leestekens zijn erg, erg moeilijk als je moe bent... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Ja, je kunt hem nog niet oppikken. Ik las ergens dat Fuji hem mogelijk op 30 November officieel gaat releasen. Ik begin alvast met aftellen (en sparen :))

Dato DUO synth voor twee

• ElTimm

ElTimm

uomo universalis

Hehe, ik verjaar op 30 november.. denk dat ik weet wat ik mezelf geef dit jaar...

Dawg: Uit de nikons komen inderdaad goeie kleuren, als je aan elke foto tien minuten kloot in een RAW-convertor. Ik maak nogal veel beeldjes, en als ik voor elk gemaakt beeldje tien minuten moet klooien, dan kan ik m'n vriendin, m'n hobbies en zelfs m'n lang uitslapen wel gedag zeggen. Ik wil min-of-meer goeie kleuren on-the-fly, en perfecte kleuren na 10 minuten converten...

• Papa Roach
  • Niet online
En nu maar hopen dat ''jullie (de mensen met geld :P )'' allemaal een s3 gaan kopen, dan koop ik ''jullie'' oude s2 voor een prikkie over.

Denken jullie dat het aanbod s2pro's echt merkbaar zal gaan stijgen? want de s2pro is volgens mij niet in veel winkels (meer) te vinden, dus op opruimingsaanbiedingen ga ik niet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElTimm

ElTimm

uomo universalis

papa Roach:

De S2 vind je nog wel in veel winkels. Goedkoopste prijs is 1349 euro (pricewatch). Ik weet niet hoeveel ie tweedehands gaat kosten, maar ik neem aan dat al die mensen die er 2000 euri voor betaald hebben er nog wel 1400 euro voor willen. Dat effect zie ik nogal veel, dat een camera die duur is gekocht nog duurder tweedehands kost dan nieuw. Zelfs al vragen ze nog 1000 euro, koop je beter een nieuwe voor 1350, ben je zeker EN je hebt garantie.

Ik heb geen S2 die ik wegdoe, en de D100 hou ik als reserve. Krijg ik toch niet genoeg meer voor, en is handig als je snel moet werken en 1 camera niet genoeg is.

Veel fotos op mijn site zijn trouwens gemaakt met de D100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Laatst online: 22-03 00:40
ElTimm schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:46:
papa Roach:

Veel fotos op mijn site zijn trouwens gemaakt met de D100.
retegoeie foto's !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElTimm

ElTimm

uomo universalis

BizonKid:
retegoeie foto's !
Dank je, ik ben dan ook fotograaf in opleiding. Het zou zonde zijn mocht ik slechte foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElTimm

ElTimm

uomo universalis

* ElTimm is nu de trotse bezitter van een S3 pro. Ik ga er morgen een shoot mee doen, en zal proberen een sample pic en wat ervaringen online te posten.

Wel kan ik al zeggen dat het ding erg gemakkelijk gebruikt, errug goed in m'n (grote) klauwen past, en het bedieningsgemak top is (in tegenstelling tot bv. nikon geen menuutjes opgebouwd uit 30 items waar je eindeloos moet doorscrollen). Het is ook een godszegen dat je gewone AAtjes erin kan duwen, setje extra en nooit geen lege batterij meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb er vandaag ook even eentje mogen vasthouden, en hij ligt werkelijk subliem in de hand. Helaas zal het voorlopig bij deze ontmoeting blijven :'(

Keep us posted! Ik ben vooral benieuwd naar de standaard JPEGs die eruit komen rollen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Er is van The Luminous Landscape een 'light' review verschenen. Een quote van de conclusie:
My feeling is that the biggest danger in today's marketplace is to focus on just one competitive attribute at the expense of all-around performance, and this I'm afraid is what Fuji has done. During the year that Fuji spent redesigning the S3's Super CCD SR II dual sensor, the world moved on. Nikon introduced the D70, offering tremendous value and very fine image quality, and these are selling now for well under $1,000. It would therefore appear that at $2,500 the Fuji S3 is going to have a tough row to hoe, except among Fuji's most loyal fans.

The bottom line is that the Fuji S3 produces top quality images, of very high resolution, and with extended dynamic range (but only of real significance when shooting in JPG mode). But, this is achieved at a significant cost premium over Nikon's offerings, let alone some non-Nikon lens mount alternatives. It's therefore going to be hard for potential purchasers to know whether the substantial premium that one has to pay for the Fuji S3 is ultimately worthwhile.
Naar de reviewer's idee komt de S3 Pro dus te laat in verhouding tot de dSLRs van de concurrentie. De plaatjes zijn goed, maar het totaalpakket valt tegen blijkbaar.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Remy schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 14:38:
Er is van The Luminous Landscape een 'light' review verschenen. Een quote van de conclusie:
[...]
Naar de reviewer's idee komt de S3 Pro dus te laat in verhouding tot de dSLRs van de concurrentie. De plaatjes zijn goed, maar het totaalpakket valt tegen blijkbaar.
Beetje wel, als ik met mijn 20D het contrast minimaal instel heb ik ook een erg hoge dynamic range, alleen heb je dan wel een wat fletse foto, precies wat de S3 ook maakt als je hem op een hoge dynamische range instelt.

Daarnaast heb ik gelezen dat een JPEG maar ongeveer 5 stops aan dynamische range vast leggen, de S3 kan wel een wijdere DR registreren, het zal nooit in de 5 stops van een JPEG passen.

Ik vind het hele DR verhaal een beetje overhyped, als ik in RAW een foto maak, die verschillend belicht twee keer converteer en die twee afbeeldingen weer samen voeg heb ik ook een hele brede DR en het kost me maar een 10tal seconden in Photoshop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Sja, de S3 Pro is en blijft een JPEG-camera. In RAW ligt 'ie gewoon achter op de concurrentie (traag!), maar de JPEGs die eruit rollen zijn erg mooi, en bovenal bruikbaar. Dat is iets wat je lang niet van alle camera's kan zeggen.

Voor de meeste mensen is de S3 ook gewoon geen goede keuze. 't is geen allemansvriend zoals de 20D of D70. Voor sport is het al helemaal geen goede camera. Maar waar 'ie wel gaat uitblinken is professioneel studiowerk, waar een gesealde metalen body onnodig is en nabewerking teveel geld en tijd kost

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Laatst online: 22-03 00:40
David schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:10:
Sja, de S3 Pro is en blijft een JPEG-camera. In RAW ligt 'ie gewoon achter op de concurrentie (traag!), maar de JPEGs die eruit rollen zijn erg mooi, en bovenal bruikbaar. Dat is iets wat je lang niet van alle camera's kan zeggen.

Voor de meeste mensen is de S3 ook gewoon geen goede keuze. 't is geen allemansvriend zoals de 20D of D70. Voor sport is het al helemaal geen goede camera. Maar waar 'ie wel gaat uitblinken is professioneel studiowerk, waar een gesealde metalen body onnodig is en nabewerking teveel geld en tijd kost
wow man, lijkt wel of je in een winkel werkt waar je om de dag een andere body kan uitproberen. Je hebt blijkbaar iig ervaring met verschillende merken of mounts als je kan zeggen dat de S3 geen allemansvriend is (nadat de cam ongerveer 2 weken op de markt is) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Grappig dat je het opmerkt. Toevallig heb ik hem vorige week in een winkel mogen uitproberen. Als je die ervaring samenvoegt met alle reviews en voorbeelden op het internet, kom je algauw tot deze conclusie. Verder heb ik ervaring met de D70 en 10D.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

ElTimm schreef op donderdag 25 november 2004 @ 22:05:
Hehe, ik verjaar op 30 november.. denk dat ik weet wat ik mezelf geef dit jaar...

Dawg: Uit de nikons komen inderdaad goeie kleuren, als je aan elke foto tien minuten kloot in een RAW-convertor. Ik maak nogal veel beeldjes, en als ik voor elk gemaakt beeldje tien minuten moet klooien, dan kan ik m'n vriendin, m'n hobbies en zelfs m'n lang uitslapen wel gedag zeggen. Ik wil min-of-meer goeie kleuren on-the-fly, en perfecte kleuren na 10 minuten converten...
Echt wat een onzin zeg. Weet je wel zeker dat je kleurprofielen met elkaar overeen komen? Monitor gecalibreerd? Want nog steeds: je doet iets echt niet goed.

En als alles on-the-fly goed moet zijn, kun je beter een compactcameratje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Of op dia schieten. :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Nee, dia komt heel nauw, film is veel meer vergevingsgezind dan dia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Klopt, maar wel lekkere kleurtjes! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Woeha, een behoorlijk keiharde trap, maar wilde het toch even kwijt :P

Ben benieuwd wat jullie specifieke ervaringen zijn met deze cam. Op mijn D70 schiet ik met name RAW+JPG. Daarbij haalt hij nog met gemak de 3 beeldjes per seconden. Daarnaast werk ik veel op 800 iso en op plekken waar er wel es wat vocht op m'n cam kan belanden. Vanwege de 800 ISO is een D200 niet echt een optie voor mij, al is dat wel het enige minpuntje waar ik best wel van baal... Verder heeft de D200 behoorlijk wat pluspunten...

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Ik heb een halve avond met de S3 Pro geschoten en ben toen weer met de S9500 verder gegaan. Kleuren en dynamiek zijn natuurlijk super. Voor partyphotos is de camera echter niet zo geschikt. In praktijk haalt deze camera zo'n 1.5 fps en het ruisnveau van een 350D is al stukken beter. Ook focus en bediening gaan behoorlijk langzaam, je mist dus al snel een shot. Het grootste voordeel zit 'm in de skintones bij peoplepics. Hopelijk heeft Fuji bij de nog te introduceren S4 Pro alle minpunten aangepakt alhoewel het waarschijnlijk altijd een camera voor een specifieke gebruikersgroep zal blijven. Effe afwachten (en sparen) dus 8)

[ Voor 6% gewijzigd door pvdplanet op 04-06-2006 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

julius schreef op zondag 04 juni 2006 @ 03:16:
Woeha, een behoorlijk keiharde trap, maar wilde het toch even kwijt :P

Ben benieuwd wat jullie specifieke ervaringen zijn met deze cam. Op mijn D70 schiet ik met name RAW+JPG. Daarbij haalt hij nog met gemak de 3 beeldjes per seconden. Daarnaast werk ik veel op 800 iso en op plekken waar er wel es wat vocht op m'n cam kan belanden. Vanwege de 800 ISO is een D200 niet echt een optie voor mij, al is dat wel het enige minpuntje waar ik best wel van baal... Verder heeft de D200 behoorlijk wat pluspunten...
Wat misschien een optie is, is om even te informeren bij Fuji of er op de S3 nog doorontwikkeld wordt. Ik weet niet hoe lang deze al op de markt is, maar volgens mij zou er een dezer dagen een keer een S4 het levenslicht moeten zijn, of loop ik helemaal achter en doet Fuji geen dSLR's meer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Kwa bediening is deze cam dus langzaam. Maar als in menu/reactie snelheid of ook met sluitervertraging?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
julius: uitgebreide tijdsmetingen hier: Fuji S3 Pro Review - Timings & Sizes. En dat had je zelf ook wel kunnen bedenken hè :)

De S3 Pro heeft met wide trouwens zo'n 10 EV aan dynamic range, en normaal zo'n 8 EV (iets minder dan D200/D2X, vergelijkbaar met D50/D70s). De kans dat er in september een nieuwe S4 Pro komt is klein, maar je weet maar nooit met Fuji :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1