Toon posts:

Oplossing voor afrondingsprobleem Excel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al diverse keren gezocht op GoT, maar geen - echte - oplossing kunnen vinden. Het probleem is het - welbekende? - afrondingsprobleem van Excel. Wanneer je twee getallen (in mijn geval bedragen die afgerond zijn op twee decimalen) bij elkaar optelt, dan gaat dat in Excel nog wel eens verkeerd. Het programma rekent dan namelijk door met de onafgeronde bedragen.

Een voorbeeld:

23,2335 + 45,642 = 68,8755

Excel maakt hier afgerond de volgende berekening van:

23,23 + 45,64 = 68,88

Het eindresultaat klopt dus, wanneer je doorwerkt met de onafgeronde bedragen. Het komt op een factuur echter vreemd over, wanneer de optelling simpelweg niet klopt!

Is hier een - eenvoudige - oplossing voor?

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-09 22:26
Ja, hier is een zeer simpele oplossing voor.....

Ga naar Tools -> Options -> Calculation en vink 'Precision as Displayed' aan.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet zeker wete of dit dan alleen in betreffende workbook geldt of voor alle workbooks. Zou je even moeten proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Wow! Het werkt perfect! Enorm bedankt!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:02

Barca

In Search Of Sunrise

Bovenstaande oplossing is het mooiste.
Doch voor de volledigheid... je kan ook =ROUND(whatever,2) gebruiken waarbij de "2" staat voor het aantal decimalen waarop je afrond.

[ Voor 5% gewijzigd door Barca op 07-02-2004 11:13 ]

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

De oplossing van Pink Panther wist ik nog niet, dus vandaag weer wat geleerd!

Behalve dat het erg handig is, moet ik zeggen dat het ook een gevaar inhoudt als je uitgebreidere berekeningen maakt, waarbij je eigenlijk niet wilt dat er tussentijds wordt afgerond. ALs alleen het eindresultaat moet worden afgerond, dan kan je beter de oplossing van Barca hanteren. (De nederlandse versie van Excel kent =AFRONDEN(whatever,2))

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450