Toon posts:

Wat voor hardware voor forumserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb hier een oude computer waarop een internetforum draait.

Nu is ie een beetje traag en vroeg ik me af of ik wat beters ervoor kan regelen.

Wat is er ongeveer voor nodig om de volgende server goed te laten runnen:

Gentoo Linux, 2.4 kernel
Apache webserver met php, postnuke en mysql. Doet eigenlijk niks anders dan het forum runnen.

Totaal aantal gebruikers ligt nu op ongeveer 325. Ik verwacht dat dat niet binnen 3 jaar boven de 700 zal uitkomen, en niet dat dat ooit de 1000 zal halen.

Totaal aantal gebruikers dat online is tegelijkertijd is nog nooit boven de 30 uitgekomen. Meestal ligt het tussen de 8 en de 15. Ik verwacht niet dat dat ooit hoger dan 50 zal zijn.

Het aantal posts is in ongeveer 16 maanden zo'n 100.000. Op dit moment is dat zo'n 10.000 posts per maand en dit getal blijft redelijk stabiel.

Op wat voor soort hardware kan ik dit zo draaien dat het allemaal lekker snel gaat?
Ik heb een redelijk beperkt budget en ik heb nog diverse oude computers staan die niets staan te doen.
Of hebben jullie alternatieve ideeen voor forumsoftware?

Kunnen jullie me vergelijkbare voorbeelden geven (hardware/forum van dit soort grootte )

BvD,
Crusty

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Hiervoor kun je gewoon prima een tweedehands langzame Pentium III nemen van 600mhz ofzo. Dat zal meestal wel voldoen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ik zou iig overgaan op een 2.6 kernel aangezien de performance daar een stuk beter is.
en zelf ben ik eigenlijk een beetje fan van phpbb2, lekker snel en bugvrij (tenminste ik heb er al een tijd geen 1 meer gevonden :9)

hardware kan ik je helaas geen advies over geven aangezien ik echt geen idee heb hoeveel zoiets zou trekken :X

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik denk dat je aan een pentium 2 450/500 Mhz + 256/384 Mb ram wel genoeg hebt. Mijn server is 800Mhz, 384Mb ram. Er draaien een aantal site's op maar de belasting is nooit boven de 10%

Verwijderd

Topicstarter
Goh, menen jullie dat nou? Een PII-450?

Ik bedoel, ik heb hier bijvoorbeeld nog een computer staan, een Duron 700 met 256 MB ram en een 20GB harddisk, maar iemand die daar veel van weet zei dat dat in de verste verte niet genoeg zou zijn. Is dat goed genoeg, ook voor wat ik zei qua verwachte groei ?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je eens zou vertellen waar het nu op draait.....

Dan valt ook beter in te schaten wat je nodig gaat hebben bij wat groei.

Als je nu een P100 hebt met 32MB dan zal je met een PII 400 al heel redelijk draaien... Echter als je nu een PII 350 hebt die behoorlijk in het rood loopt tijdens de spits uren dan zal je meer nodig hebben...

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ik bedoel, ik heb hier bijvoorbeeld nog een computer staan, een Duron 700 met 256 MB ram en een 20GB harddisk, maar iemand die daar veel van weet zei dat dat in de verste verte niet genoeg zou zijn.
Dan mag je die persoon nu afschrijven als persoon die daar veel van weet.

De site in m'n signature heeft lange tijd gedraaid op een p2 350 met 256 mb. Zoals je kunt zien hebben we inmiddels over de 1000 members en dit levert ook op piekuren geen problemen op. De snelheid was ook zeer acceptabel.

Momenteel draait het op een P4 2Ghz.

[ Voor 6% gewijzigd door Brakkie op 06-02-2004 03:48 ]

Systeem | Strava

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-02 09:03

Arno

PF5A

Kernel 2.6 zijn nog niet helemaal alle bugs uit hoorde ik laatst. Vooral qua IPSec enzo mist nog e.e.a. Ik zou nog even lekker bij 2.4 blijven :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Mja, ik ben niet zo onder de indruk van je eigen inzet. Ik bedoel; je zegt er niet eens bij welke specs je huidige bak heeft :z Daarnaast kun je voor zulk soort vragen best de search eens raadplegen, hier is al zat over gesproken.

Inhoudelijk sluit ik me bij bovenstaand aan. De man die zegt dat een Duron 700MHz met 256MB niet genoeg is voor een forumpje met 10-15 gebruikers heeft er géén verstand van :z
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.