Toon posts:

[debian] install: ReiserFs, Kernel >= 2.4.*, XFree 4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zoeken op google en de tweakers forums ben ik er niet achter gekomen. Wat ik wil is heel simpel een debian based linux install voor desktop gebruik. Ik heb ervaring met behoorlijk wat distro's en heb Debian altijd links laten liggen ivm oude software en een oude kernel. Maar:

SUSE linux - RPM Based.. Dat ben ik zat :P
Fedora - Same as above en mist standaard een hoop (mp3 ondersteuning bijv)
Slackware - Tot nu toe favoriet maar mist echt goede package management
Gentoo - PERFECT! helaas alleen zoveel compileren om een beetje software te hebben
Mandrake - tja... is wel aardig

Ik heb dus een probleem! :P De meeste linux distro's die ik gebruikt heb ben ik dus nu min of meer zat. Wel weet ik uit een verwoede poging debian te draaien dat het apt software management onderdeel wat hierin zit bijzonder handig en goed werkt. Dus: Debian wil ik een kans geven.

Nu kom ik met de installatie wat dingen tegen die ik eigenlijk totaal niet meer wil:

- een 2.2 kernel (Het is een woody install CD) , dit moet minstens 2.4 zijn
Ik weet dat dit nog wel achteraf te doen is, maar praktisch vind ik dat niet en vroeg me daarom af of het mogelijk is met een nieuwere kernel

- Gebrek aan ReiserFS : Ik gebruik graag ReiserFs omdat ik daar altijd goede ervaring mee heb gehad qua stabiliteit , betrouwbaarheid en snelheid. Nu kon ik tijdens de installatie alleen kiezen voor het oude EXT 2 ... Ook dat wil ik niet (Heeft uiteraard met de verouderde kernel te maken maar goed)

Eigenlijk kan ik zo een enorme lijst maken van oude software die hierin zit maar die ik eigenlijk tijdens de install al wat nieuwer wil hebben.

Wat wil ik dus nu eigenlijk ?? (Sjeez, Finaly! :P)

Debian installeren met een 2.4 kernel (of 2.6 maar goed dat kan ik vergeten) een reiserFs als root ( / ) (Ik kan dus volgens mij niet later die EXT 2 naar een ReiserFs brengen) ... Meer niet.... ik kom er alleen niet echt uit... Shame on me... i know.. maar please help!!! Ik weet dat Debian veel gebruikt wordt, het is ook bijzonder goed naar mijn idee. Ik heb alleen wat start problemen... :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Debian met reiserfs, md en XFS support:
http://www.physik.tu-cottbus.de/~george/debian-xfs/

Is een wat oudere 2.4 kernel, maar het werkt tenminste :P

Zelf gebruik ik Archlinux Tis een van de minder bekenden, maar als je slack gewend bent, is het iets voor jou. Het lijkt qua basis heel erg op slack, maar heeft een hele simpele maar krachtige packagemanager. apt-get/dpkg zal ie zich niet mee kunnen meten, maar ik kan er als (ex-)debian gebruiker heel erg goed mee overweg. Ook het package build systeem, abs genoemd is zeer simpel, je ziet dan ook overal nieuwe pakketjes opduiken voor archlinux, wat ook wel nodig is omdat de distro anders nogal kaal is.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Ik denk dat je nog een keer goed moet kijken, aangezien alle woody cd's de 2.4 kernel gebruiken en reiserfs zit er al een tijdje in.

Makerij Hofman

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:33

mace

Sapere Aude

gewoon bij boot bf24 gebruiken ipv gewoon enteren, dan gebruikt hij gewoon de 2.4, als je nieuw spul wil dan kan je unstable of testing ook wel aan denk ik, je moet wat ervarener zijn met configureren maar dat lijkt me geen probleem bij jou ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vroege reacties!

Archlinux heb ik inderdaad al eens heel kort naar gekeken, ben alleen er me nooit echt in gaan verdiepen. Denk dat ik over het hoofd gezien heb dat daar een package management systeem inzit die wel echt goed werkt. Misschien een idee, toch wil ik eerst nog even debian uitproberen (Jaja, we blijven lekker bezig met de zoektocht naar de ultieme desktop linux) maar misschien wordt het toch archlinux

Ik ga gelijk proberen of ik inderdaad een andere kernel kan laden vanaf de cd, me probleem is dan feitelijk opgelost. De rest kan inderdaad gewoon via unstable en testing geconfigged worden.

Nogmaals bedankt allemaal!! _/-\o_