[Knoppix] Lilo 99 99 99 fixen

Pagina: 1
Acties:

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:28

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Sorry voor de kick, maar ik ga geen nieuw topic openen als er bijna eenzelfde al over is... :)

Heb een soortgelijk probleem:
Ik was bezig met wat werkzaamheden in partition magic. Harde schijf ietsje herordenen, wat inhield dat ik 2 van de 3 partities fysiek iets wilde verschuiven op de harde schijf (1 harde schijf in totaal)
Van mijn c partitie (windows) bleef ik af. De andere 2 staat gewoon losse data op.
Moest opnieuw booten zodat de operaties konden worden uitgevoerd en ben toen even weggelopen omdat het toch een tijdje ging duren (30 GB aan data ongeveer 4 GB opschuiven...).
Toen ik terug kwam zag ik weer het bootscherm met daarop allemaal 99 getalletjes achter elkaar en een aantal regels lang en daaronder de melding dat ik een bootbaar iets moest neerzetten...
Heb toen de installatie cd van windows erbij gepakt (winXP) en kwam via system recovery oid in een command line scherm. Daar kon ik wel gewoon naar mijn 3 partities komen (c: d: en e: ).
Conclusie: bootsector verneukt, maar niet de partitietabel.

Ik zit nu inmiddels via knoppix te werken en ook die heeft automatisch mijn ntfs-partities gemount en daar kan ik ook gewoon op kijken.

Als ik deze draad zo lees lijkt het me dus niet verstandig om fixmbr te gaan gebruiken aangezien ik niet mijn data kwijt wil. Alles staat nog op mijn HDD. ik moet er alleen voor zorgen dat er weer een goeie bootsector op komt te staan.

Werkt fdisk /mbr 100% zeker zonder dat ik gegevens verlies of zijn het antwoorden "als het goed is..." want daar vertrouw ik niet zo heel zeker op....

edit:

of moet ik dan die fixboot hebben? want het is uiteindelijk een boot probleem...

[ Voor 5% gewijzigd door Bubbles op 05-02-2004 22:51 ]

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Bubbles: is er niet gewoon een andere partitie actief geworden na het schuiven? Maak je Windows XP bootpartitie weer eens actief (met partition magic of welk programma dan ook; knoppix kan het met fdisk).

Je master boot record opnieuw schrijven gaat in principe altijd goed, maar het oude record wordt daarbij overschreven. Dat kan wel eens een probleem zijn op dual-boot systemen waar al een ander bootsysteem gebruikt wordt (en je dus niet wil dat Windows zich erin weg schrijft) maar als je alleen Windows draait is dat niet aan de orde. Je kan in ieder geval in geen geval gegevens kwijtraken; zelfs als het niet werkt kan je het altijd wel weer fixen (het kan er niet slechter op worden).

[ Voor 59% gewijzigd door Soultaker op 05-02-2004 22:53 ]

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Bij het booten van harde schijf krijg ik dus alleen wat "99" getalletjes achter elkaar te zien. Ik kom momenteel niet echt meer in windows.... :X

Overigens is dit de eerte keer dat ik met knoppix werk. heb de cd van een huisgenoot gekregen zodat ik iig op internet dingen kon zoeken ofzo... Dus geen idee hoe ik dat in knoppix met fdisk moet doen

edit:
slechter kan het er dus wel op worden. zie de laatste post van x_tension_x
Daar heb ik dus geen zin in.

Ik draai momenteel verder alleen winxp (dat is de bedoeling tenminste)
Welk programma moet ik dan gebruiken?
- fdisk /mbr (kent winxp dat wel?),
- fixmbr of
- fixboot ?

[ Voor 31% gewijzigd door Bubbles op 05-02-2004 22:57 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Topicstarter
Zo te zien zit je naar een lilo foutmelding te kijken, dus blijkbaar heb je Knoppix op je HD geprobeerd te installeren ;)

fixboot is dan een prima optie, maar dan kun je niet meer in knoppix komen. Mocht ej dat nog willen, dan heb je je knoppix cd nodig, en moet je op deze cd root worden en de partitie mounten waarop linux staat. (bijv. mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt/hda1 )
Daarna 'chroot /mnt/hda1
En dan 'lilo' opnieuw draaien, als het goed is moet je dan gewoon lilo weer kunnen gebruiken.
Daarna

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Soultaker
  • Nu online
Dom van mij; je kan vanuit Knoppix alleen een Linux MBR schrijven en dat wil je niet. Voor het fixen van je MBR heb je dus echt een Windows diskette nodig.

Check wel even wat je actieve partitie is. Dat kun je vanuit Knoppix wel zien door gewoon 'fdisk' in te typen (je moet wel root zijn). Als het goed is staat er achter je Windows partitie iets in de trant van "flag 80 (active)"; zoniet, dan gaat het natuurlijk mis. Met "fdisk -a" kun je 'm opnieuw instellen, mocht dit het probleem zijn.

edit:
LILO/Knoppix installeren lijkt me voor de doorsnee Windows-gebruiker niet de bedoeling. :p

[ Voor 14% gewijzigd door Soultaker op 05-02-2004 23:00 ]

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

moto-moi: ik hád hiervoor ook nog mandrake 9.1 erop staan (met idd lilo bootloader). Maar die had ik dus toen windows nog werkte er in windows afgekieperd (dat had weer andere redenen) en daarom dat ik dus die andere 2 partities wilde opschuiven. Dat zou dan idd de lilo foutmelding kunnen veroorzaken, ligt niet aan knoppix, gebruik ik puur vanaf cd.

soultaker: thanx! ik ga het even proberen te kijken in knoppix

[ Voor 9% gewijzigd door Bubbles op 05-02-2004 23:01 ]

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Niet helemaal on-topic.. maar ik heb hier afgelopen week een hd gekregen van iemand die in tranen was omdat ie per ongeluk zijn partitie gesloopt had.
Na wat gezoek op "het grote net" vond ik getbackdata (ntfs versie) en dat werkte perfect.

Als je er echt niet meer bij kunt kun je daar mischien een en ander mee redden.
Op de website kun je een demo halen die je alles laat doen behalve grote files recoveren. Maar dan kun je iig kijken of je je data zo terug kan krijgen.
Zo ja.. dan kun je aanschaffen, zo niet gooi het er weer af.
http://www.runtime.org/

[ Voor 2% gewijzigd door RedVox op 05-02-2004 23:05 . Reden: typo ]

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

de data staat nog wel op de harde schijf. dat is het probleem niet. ik krijg de boel niet meer geboot....

Soultaker: ik krijg in knoppix bij gebruik van "fdisk /dev/hda" een melding: "unable to open /dev/hda" :?

[ Voor 9% gewijzigd door Bubbles op 05-02-2004 23:24 . Reden: stom foutje ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Topicstarter
Bubbles schreef op 05 februari 2004 @ 23:09:
Soultaker: ik krijg in knoppix bij gebruik van "fdisk /dev/hda" een melding: "unable to open /dev/hda" :?
doe eens fdisk -l /dev/hda en fdisk -l /dev/hdb daar moet ergens een regel tevoorschijn komen die verteld welke partitie je linux schijf is..
Ohja.. Ik move deze gelijk maar even naar Non-Windows Operating Systems ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Heel lief van je, moto-moi :>

Dat er ooit linux op mijn harddisk heeft gestaan, maakt mij weinig uit. Daar gaat het mij niet om. Het enige wat ik wil is dat ik zonder andere bootloaders automatisch winXP kan starten. Of dan iig dat ik anders een lilo bootloader heb, waar ik winXP in terug kan vinden zodat die start. Er staat verder namelijk helemaal niets meer van linux op mijn harde schijf.

De lilo-bootmanager die erop stónd was van mandrake. Daar heeft knoppix verder weinig mee te maken denk ik.

hmm... wat betreft die melding over "unable to open dev/hda": ik was ff vergeten om root te worden.. hij doet nu iets meer. eens kijken wat er uit komt

output van fdisk -l /dev/hda:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40027029504 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 4866 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1         531     4265226    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2             532        4866    34820887+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5             532        3846    26627706    7  HPFS/NTFS
/dev/hda6            3847        4292     3582463+   7  HPFS/NTFS

dit kreeg ik ook nog te zien toen ik gewoon fdisk /dev/hda typte

The number of cylinders for this disk is set to 4866.
There is nothing wrong with that, but this is larger than 1024,
and could in certain setups cause problems with:
1) software that runs at boot time (e.g., old versions of LILO)
2) booting and partitioning software from other OSs
(e.g., DOS FDISK, OS/2 FDISK)

[ Voor 45% gewijzigd door Bubbles op 06-02-2004 00:14 ]

• Soultaker
  • Nu online
De uitvoer van fdisk is iets anders dan ik verwachtte; dat zal komen doordat ik alleen de BSD variant gebruikt heb.

Ik zie dat je 2 partities hebt op je primary master en 2 partities op je primary slave (of is 't secondary master? ik kan dat nooit onthouden). Op welke partitie staat nu Windows XP? Is dat die /dev/hda1? De makkelijkste manier om partities te identificeren is aan de grootte (ik geloof dat elk block 2048 bytes groot is). Zo ja, dan lijkt de actieve partitie (onder Linux blijkbaar aangegeven in de 'boot' kolom) goed te staan.

Als dat het geval is, is het enige wat ik je kan aanraden er een bootable Windows XP installatie-CD in te gooien. Door zowel fixboot als fixmbr uit te voeren zou alles weer in orde gemaakt moeten worden.

Ik denk echter dat je actieve partitie een partitie is waar ooit Linux op heeft gestaan; vandaar dat je LILO gestart wordt bij het booten. De waarschuwing die je krijgt over het booten van grote partities is niets om je zorgen over te maken, zolang je bootloader maar op een toegankelijke partitie staat. De Windows XP bootloader heeft echter geen enkel probleem met het booten van een grote partitie. Wel kan je moederbord of BIOS beperkingen opleggen aan de bootable partities (meestal zijn alleen partities die binnen de eerste zoveel GB vallen bootable) maar da's afhankelijk van je moederbord en BIOS-versie.

[ Voor 30% gewijzigd door Soultaker op 06-02-2004 01:30 ]

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Soultaker: dankjewel voor deze tips.
Paar dingetjes nog: Ik heb fysiek maar 1 harde schijf, waar partitie nummer 3 en 4 heen zijn (hda3, hda4) is mij een raadsel, maar dit is al een hele tijd zo... zal misschien kunnen komen omdat na hda2 eerst een linux partitie kwam ofzo...
hda1 is inderdaad mijn winxp partitie, dus die boot daar klopt idd wel.
hda2 geeft het totale extended gedeelte weer van mijn hd waarin
hda5 mijn D: partitie is en
hda6 mijn E: partitie.

Ik heb inmiddels via knoppix mijn MBR gebackupped. En bij verdere documentatie las ik dat daarbij de eerste 4 primary entries van de partitietabel zijn opgeslagen. Houdt dit nu in dat mijn volledige partitietabel zoals ik die boven aangaf is opgeslagen daarin?
If so. dan kan ik namelijk met een iets geruster hart fixmbr doen (fixboot had ik al gedaan, maar bracht toen nog geen verandering in het bootgedrag met zich mee). Mocht er dan iets fout gaan, dan kan ik de oude mbr nog terug zetten en andere dingen gaan proberen.
zoniet: hoe kan ik anders mijn volledige partitietabel backuppen?

edit:

Ik lees het morgenochtend wel. ga nu proberen te slapen

[ Voor 5% gewijzigd door Bubbles op 06-02-2004 02:07 ]

• Soultaker
  • Nu online
Ach ja, hda1-4 zijn blijkbaar je primary partitions en hda5-6 je extended partitions. Ik denk dat Linux voor meerdere harde schijven hdb, hdc, etc. gaat gebruiken. Ik heb sinds m'n laatste Linux installatie Horde en BSD gedraaid en die doen het allebei weer anders; verwarrend.

Je master boot record bevat alle gegevens op de eerste sector van je harde schijf. Daar zit ook je partitietabel bij en de minimale programmacode die door de BIOS uitgevoerd wordt (die wordt door fdisk gemaakt, maar is tussen verschillende besturingssystemen ongeveer gelijk). Je MBR code laadt de boot record van de actieve partitie. Ik zou zeggen dat je MBR gewoon goed is en dat fixboot (die systeembestanden en de Windows boot record op de Windows partitie goed zet) de problemen op zou moeten lossen. Misschien gaat het mis omdat je een LILO MBR gebruik in plaats van die van Microsoft; lijkt me eigenlijk niet, maar goed, je kan het tenminste proberen.

Maar om je vragen specifiek te beantwoorden: als je je hele MBR hebt gebackupt inclusief partitietabel, dan heb je nog steeds alleen maar de layout van de primaire partities opgeslagen. De layout binnen extended partities staat op die partities zelf en niet in je primaire partitietabel; alleen de MBR backupen helpt daar dus niet voor. In principe is dat geen probleem. Zowel met als zonder backup zou ik je gewoon aanraden om de Windows XP fixmbr uit te voeren.

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Ik denk dat Linux voor meerdere harde schijven hdb, hdc, etc. gaat gebruiken.
Ja.

\o/
fixmbr did the trick. Kan nu dit berichtje weer heerlijk typen in WinXP.
Mijn gok met waarom het mis ging:
Ik had eerst Windows XP geinstalleerd. Later had ik linux op dezelfde harde schijf erbij gezet (op een nieuwe partitie). De bootloader hiervan had ik gewoon op de harde schijf laten zetten en niet in de MBR, maar waarschijnlijk dat de installatie een kleine wijziging had doorgevoerd in de MBR zodat die voor verdere bootup verwees naar de harde schijf.

Aangezien ik gisteren die partities van linux had verwijderd, verwees de MBR naar iets wat niet meer bestond en gaf dus die melding...

Ik dank u allen vriendelijk voor alle tips en adviezen

[ Voor 8% gewijzigd door Bubbles op 06-02-2004 08:52 ]

Pagina: 1