Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp gezocht bij bouw server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus van plan een server te bouwen. Van het grootste belang hierbij is stilte. Het apparaat zal vooral als file/e-donkey server gebruikt gaan worden.

Processor: celeron 2,4 gig
Western Digital 120 gb (heb ik al)
Simpel asus bordje
Q-TEc single fan 400 watt voeding (1x 120 MM)

En dan nog 2 of 3 extra 120mm fans.

De kast zal van 6 mm mdf gebouwt gaan worden. En beschikken over een dubbele wand van ongever 1cm dikte. Hdd's komen in een aparte ruimte waar 2 120 mm's op 5 volt door blazen. Het mobo compartiment zal in de bodem lucht worden aan gezogen en boven via de voeding en evt. een paar smalle sleuven verdwijnen.

Van binnen ga ik al gebruik maken van noppenschuim. Ik zoek nu alleen nog wat om de dubbele want mee te vullen, ik zit te denken aan zand (vraag me niet exact waarom maar ik denk dat het gewicht en de korrel structuur geluid dempen) Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen ??/

En mijn laatste vraag heeft iemand nog een P4 compatible Mobo-plaat over. Ik kan die dingen dus echt nergen vinden op marktplaats ofzo.

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
het beste om je hdds te plaatsten is op deze manier :
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/et.vanvelzen/hardeschijf-a.jpg

hier zijn siliconen draden gebruikt, je hoort die dingen NOOIT meer ;)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Verwijderd

Topicstarter
HDD's wou ik toch wel tussen 4 aluminium hoek profielen zetten, hebben ze nog iets koel opp. voor de fans. Die profielen komen wel in iets rubberachtigs in me kast te staan/hangen

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
het lijkt me als je je kastje vult met zand, dat ie zwaarder wordt en dan beter doorddreund op de grond, tafel, ik zou de kast dan ook op een kussentje plaatsen ofzow, maar dan wel dat er nog lucht van onder aangezogen kan worden anders kan je nog last krijgen van warmte met dat noppeschuim wat je gaat gebruiken.

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Verwijderd

Topicstarter
Kast wordt van onder hol zeg maar. En komt vervolgens op spikes voor speakers te staan dus resonantie van de grond is geen optie.

Maar iemand andere ideeen dan zand ? En een backplate ?

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14

scorpie

Supra Addict

Waarom een cellie 2,4 voor een fileservertje? diezelfde taken kun je al doen met een 400Mhz proc, die dus een kleinere fan kan hebben of een groot koelblok van zalman ofzo (= stil duh.. :)).

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03 15:17
ik vind het nog VEEL bijzonderder dat er in totaal 3 a 4 fans inkomen, terwijl het een lullig servertje is met een hdtje. Grappig, maar kwa koeling MEGA overkill als je het mij vraagt.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

zand? dat dempt voor geen meter! neem van die schuimplaten waarvan ook slaapmatjes gemaakt zijn.(van die nopppen matten) Daarnaast kan je je pc nog dubbelwandig maken, cpu under klocken cpu fan mischien op 7 volt, en de rest ook op 7 of 5 volt.

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Die q-tec voeding heb ik bij iemand gehoord... daar wordt je niet blij van.
Koop een kwaliteits Fan van 300watt... met een geregelde fan, dat scheelt je zeker een hoop "kabaal"

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Als voeding zou ik kijken naar de nieuwe Aopen's met een temperatuur geregelde 120mm fan. Stiller krijg je volgens mij niet.

Ik heb aan een 300 W uitvoering 12 HD's en een duron 1GHz gehad hangen, de voeding gaf geen krimp

Repareren doe je zo.

Verwijderd

RedVox schreef op 05 februari 2004 @ 22:57:
Koop een kwaliteits Fan van 300watt...
das een behoorlijk grote fan dan :P

iig, zelf heb ik een Q-Technoligy [nee, dat is -niet- Q-Tec] voeding van 300W, en dat is toch wel een vrij stille bak. Als je gewoon een Seagate barricuda schijfje haalt, hoef je em amper meer te dempen [afhankelijk van je kast natuurlijk].

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Scorperito schreef op 05 februari 2004 @ 22:26:
Waarom een cellie 2,4 voor een fileservertje? diezelfde taken kun je al doen met een 400Mhz proc, die dus een kleinere fan kan hebben of een groot koelblok van zalman ofzo (= stil duh.. :)).
Een oude Pentium 2 (of Celeron natuurlijk) op 330 MHz kun je zelfs uitstekend passief koelen een standaardkoelblok (is dus niet speciaal een Zalman voor nodig). Dat is natuurlijk ideaal als het je om de geluidsproductie gaat.

Voor het fileserver-gebeuren leg je dan een leuk RAID systeem aan (wel een hardwarematige controller gebruiken) en stop je er een goede actieve netwerkkaart in (modern 3Com kaartje ofzo). Als het om fileserven gaat heeft de processor toch meestal niets te doen, hoewel P2P programma's wel aanzienlijk meer belasting veroorzaken dan iets als NFS of FTP. Als je 'm op je thuisaansluiting zet (kabel of ADSL ofzo) dan zal dat niet zo dramatisch zijn dat een 300 MHz processor het niet meer trekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Soultaker op 06-02-2004 01:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor de cellie omdat ik hem dan in de toekomst nog voor andere dingen kan gaan gebruiken. En de kosten zijn zo laag dat je daar amper wat tweede hands voor kan vinden.

En die fans overkill. Het mobo gedeelte moet gekoelt worden dus 1 fan. En de harde schijven moeten goed koel (ik ga er dus vanuit dat er in de toekomst meer komen) das nog 1 (voorlopig) fan. En dan ga ik er vanuit dat alle lucht onder de kast wordt aangezogen en boven verdwijnt efficienter kan niet volgens mij.

En waterkoelen ga ik niet doen in een server.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik heb zelf een celly 333 mhz passief gekoeld. Deze gaat voor mij draaien als web/ftp server.

Ik heb er een 300 watt voeding in hangen met 4x120gb. Ik heb tevens de binnenkant geisoleerd met noppenschuim en daar staat hij ook op ivm trillingen. Werkt super je hoort `m bijna niet :)

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

ik weet niet hoe warm die disk wordt maar dat zou in princiepe het enige onderdeel zijn wat gekoeld moet worden.
In een servertje die je thuis neerzet wil je zo min mogelijk fans, liefst geen.

Ik denk dat je beter eerst zonder extra fans kan proberen en dan kijken of het binnen de grenzen blijft qua temp (remember, computer spul mag best warm worden, het hoeft allemaal geen kamertemp. te zijn).

Verwijderd

als ik wil kan ik mijn amd 2800+ passief koelen met mijn thermalright slk900u :)

moet ik hem wel underclocken en op 1.4 volt zetten ofzo
(10 * 166), word ie ronde de 55 graden

• Dre
  • Niet online

Dre

Processor maakt niet veel uit, maar let er wel op dat je een moederbord neemt dat grote hd's ondersteunt.

Als je je Celeron nog moet kopen, koop dan een duron die heeft een veel betere prijs/ kwaliteits verhouding.

Verwijderd

de keuze van een celeron snap ik wel box fan is erg stil

en als je stille hdd wil is er maar een keus eigenlijk samsung spinpoint's

• Sine
  • Laatst online: 26-11 19:30
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 10:04:
de keuze van een celeron snap ik wel box fan is erg stil

en als je stille hdd wil is er maar een keus eigenlijk samsung spinpoint's
En seagate baracuda's 4 en hoger .... * Sine is stiekem geen samsung fan

Repareren doe je zo.

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:38
alexandersamson schreef op 05 februari 2004 @ 22:14:
[afbeelding]

Waar kun je die dingen halen? Dit is echt ideaal

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[afbeelding]

Nadeel is wel, dat je HD heen en weer kan schudden... En als hij dan teveel schudt, kan je HD beschadigen of zelfs dood gaan... En ik denk niet, dat je dat in een fileserver wil... ;)

Verwijderd

Zelfs met een Pentium 1 processor :o
Maar je moet dan wel een shitload aan ram hebben dus HX chipset is benodig.
Ik zie dat de Topicstarter ook nog een e-donkey server wilt draaien..dan is 400MHz wel beter geschikt.
ThePerfectCell schreef op 06 februari 2004 @ 11:02:
Nadeel is wel, dat je HD heen en weer kan schudden... En als hij dan teveel schudt, kan je HD beschadigen of zelfs dood gaan... En ik denk niet, dat je dat in een fileserver wil... ;)
Hoevaak verplaats je een server? Ik neem aan dat hij zijn kamer niet dagelijks gaat herinrichten dus ik denk dat het wel mee zal vallen. Als je de trillingen van de HD zelf bedoelt, ik denk dat dat wel goed mee zal vallen.

Verwijderd

Topicstarter
Door het gebrek aan support van grote harddisks heb ik besloten om toch voor een cellie te gaan.

Met AMD heb ik helaas geen goede ervaringen heb een Thunderbird 1400 gehad, met een geforce 3 ultra, daardoor breng ik amd eigenlijk niet in verband met stilte.

Een tweede reden dat ik voor een zwaardere proc kies is het feit dat ik het op een lan ook wel handig vind om een goede dedicated server bij me te hebben.

De fans zijn denk ik wel nodig, kast wordt van mdf en geleidt dus geen warmte.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn keus is gevallen op de A-open AX4SPB-UN. Weet iemand hier toevallig of die op een oud p3 back-plate gaat passen die heb ik nog wel hier.

Verwijderd

Het zou natuurlijk nóg stiller/koeler zijn als hij die 2,4gig op iets van 800 mhz liet lopen, heeft 'ie moderne efficientie van de processor met nog modernere hitteproductie :P

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 01:29:
[...]

das een behoorlijk grote fan dan :P

iig, zelf heb ik een Q-Technoligy [nee, dat is -niet- Q-Tec] voeding van 300W, en dat is toch wel een vrij stille bak. Als je gewoon een Seagate barricuda schijfje haalt, hoef je em amper meer te dempen [afhankelijk van je kast natuurlijk].
wel niet lullig doen maar kon het niet laten
Q-tec is de afkorting van Q-technoligy :>

verder zou ik gewoon een leuke aopen voeding pakken liefst die nieuwe en die dan zo stil mogelijk draaien
zorg voor een goede en stille arflow en gooi er dan de zalman 7000 op en zet dan de fan zo stil mogelijk. de hdd kan je met elastiekjes of cilecone draden op hangen in je kast zelf. verder zou ik ook nog kijken of er geen chipset cooler op je mobo zit. daar zou ik gewoon een zalman of iets in die richting op gooien.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Als je geen extreme HD performance nodig hebt, kan je dmv acoustic management je HD ook wat stiller krijgen. Echt veel performance verlies je er niet mee denk ik zo.
Denk er ook aan om tussen de kast en de bevestigingsschroeven van de fans een stukje rubber te doen, scheelt een berg aan resonantie :) Misschien dat kraanleertjes voldoende zijn? Heeft iedereen wel ergens liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door 2Dutch op 07-02-2004 00:47 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16
Je moet je hdd niet teveel laten bengelen. Als de koppen in je hdd bewegen geeft dat enorme schokken.
Tel je voor dat dat ding in milliseconden heen en weer gaat. Als je hdd dan een paar milimeter gaat zwieberen, kan de kop zich minder snel op de goede plaats zetten, en gaat de acces-time omhoog.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zand is geschikt voor het dempen van hard geluid (bassen), oftewel in speakers!
Voor een harddisk/fan is het standaard isolatieschuim veel geschikter.
Let wel op met een houten kast, als je het metaal weg laat: je elektromagnetische shielding weg, met een kans op "wazig" gedrag...

[ Voor 94% gewijzigd door RemcoDelft op 07-02-2004 00:56 ]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

bredend schreef op 07 februari 2004 @ 00:50:
Je moet je hdd niet teveel laten bengelen. Als de koppen in je hdd bewegen geeft dat enorme schokken.
Tel je voor dat dat ding in milliseconden heen en weer gaat. Als je hdd dan een paar milimeter gaat zwieberen, kan de kop zich minder snel op de goede plaats zetten, en gaat de acces-time omhoog.
Misschien aan de drive cage vastbinden met die siloconendraad, en dan tussen de HD en de cage een stuk rubber oid? Zit ie wel goed vast , minder gebengel?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 20:22

jotheman

Was like that when I got here!

[afbeelding]

Het beste..., lijkt me sterk. Alleen omdat 't stil is is 't niet meteen goed hoor. Ik zou ze gewoon met schroefjes met van die rubberen ringetjes vastzetten, dat kan de schijf tenminste niet gaan trillen of schuiven. Alleen omdat je zelf iets doet hoeft 't niet meteen 't beste te zijn, laat staan voor 'n server, aangezien die gemaakt is om enkel te blijven draaien, no matter what. Dat wou ik ff zeggen :)

I see dead pixels...

Verwijderd

Shunt schreef op 06 februari 2004 @ 23:42:
[...]

wel niet lullig doen maar kon het niet laten
Q-tec is de afkorting van Q-technoligy :>
Q-Tec
Q-Technology

:Z

• Dre
  • Niet online

Dre

Het verbaaste mij ook dat Q-Tec een ander bedrijf is dan Q-Technology (Dat dat mag).

Een Athlon 1400 is het grootste hitte monster t/m 2003 (tot de prescott ;)).

Een duron is een Tbred B core @ zwaar ungeclocked dus verbruikt veel minder dan Athlon XP Tbred 2800+. Het verbruik verschil is nog groter tov een Athlon 1400 mhz.

"Het zou natuurlijk nóg stiller/koeler zijn als hij die 2,4gig op iets van 800 mhz liet lopen, heeft 'ie moderne efficientie van de processor met nog modernere hitteproductie "

En op lans clock je de processor lekker over @ 3ghz voor een dedicated server ;)

Een celeron 2,4 ghz kost 69 euro
Een duron 1,6 ghz kost 39 euro

Daarbij kan je bij een duron nog extra cache/ hitte bij unlocken om er de echte Tbred B prestaties uit te halen. En durons zijn lekker overteclocken @ 2,5ghz+

Bekijk deze link nog even voordat je een Celeron koopt ;)

[offtopic]
nee ik werk niet bij amd ;)
Pagina: 1