Toon posts:

A7N8X Del. cold boot probleem (onregelmatig)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, bij deze mijn eerste post... :) :P

Heb de A7N8X topics al afgestruind en al redelijk wat Gegoogled maar ben mijn specifieke probleem nog niet echt tegen gekomen.

Een week of 3 geleden heb ik (na een half jaar piekeren en vergelijken) eindelijk mijn nieuwe systeem in elkaar gezet met de volgende specs :
A7N8x deluxe rev. 2
XP 3200+ boxed
2x256mb Corsair TwinX 3200LL
Asus 9600XT
2x Maxtor SATA HDD (non-RAID config)
Asus DVD ROM
NEC ND-2500A
Dit alles gevoed door een 360 watt Chieftecje.

Draait vlekkeloos moet ik zeggen, ALS het draait tenminste. :'(

Mijn probleem is als volgt :

Systeem POST/boot niet als het uigeschakeld is (van de stroom) geweest.
Als ik hem aanzet gebeurt er dit :
Fans gaan spinnen, optical drives en HDDs worden geinitialiseerd maar daar blijft het bij. Geen beep codes, geen POST reporter, geen video/beeld, niets, het is alsof het systeem nog voor de POST blijft hangen. Dit gebeurt dus elke dag.
Het doet me eigenlijk een beetje aan het Die on Safe & Exit syndroom denken, echter het systeem is niet dood !

In het begin hielp een USB kabeltje eruit trekken of een IDE connecter reseaten nog wel, nu niet meer.
Als ik het systeem strip tot : Mobo, CPU & RAM, dan gebeurt er nog steeds niets.
Alleen wanneer ik het RAM reseat of een BIOS reset (batterij eruit, jumper om, etc.)
uitvoer dan komt het systeem daarna "wonderbaarlijk" tot leven.
En als het dan eenmaal draait, dan gaat 'ie ook als een trein, geen enkel probleem. Geen BSOD, geen onstabiel systeem, geen errors, niets.
Let wel : De laatste tijd helpen alleen deze drastische maatregelen, echter het systeem start soms (koud) ook gewoon normaal op zonder problemen, of de 1e keer niet en dan 5 minuten later wel zonder dat er iets gedaan is... :?

Mobo werd geleverd met BIOS 1007, heb het zelf geupdate naar Uber BIOS 1007 (je weet maar nooit), dit heeft niets geholpen.
Memtest word vlekkeloos doorlopen, dus geheugen lijkt goed (draait op standaard timings)
De CPU is goed geinstalleerd met boxed koeler (temps liggen wel wat hoog - 50 C - maar dat schijnt wel vaker zo te zijn bij deze CPU - koeler combo ?)
Voltages : 12.54v, 4.97v, 3.42v, 1.97v lijken mij ook wel ok.

Ik ben een beetje ten einde raad... wat zou het kunnen zijn ?
Moederbord, CPU, Voeding ???

Alle suggesties en hulp zijn/is welkom ! :)

Verwijderd

Ik heb/had het AN7X-X model. Na 9 maanden vlekkeloos te hebben gedraaid heeft dat ding nu 2 videokaarten naar de hemel geholpen in 24 uur. Gisteren stierf mijn Radeon 9500 ineens. Het ding had daarvoor al driver problemen, dus ik dacht dat het de kaart was.

Ik trek de kaart er vandaag uit, en het AGP slot gedeelte is verschroeid/zwart. Ik dacht dat er misschien iets mis was met de kaart, even moederbord bekeken, inclusief AGP slot. Niets aan te zien, dus ik dacht echt dat het alleen de kaart was.

Geforce FX5600 erin, opnieuw booten, alles werkt weer perfect, dus toch de kaart dacht ik. Even daarna rebooten, heel het systeem weer dood. Grafische kaart weer verschroeid.

Ik ben dus 2 grafische kaarten en een moederbord kwijt en zit nu op mijn laptop. De door van het moederbord heb ik niet meer, dus garantie kan ik denk ik wel vergeten en aan de kaarten is wel duidelijk te zien dat de oorzaak niet de kaart zelf was, dus dat kan ik ook vergeten :(

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Voedingswaarden lijken me nog wel meevallen (binnen de 5% afwijking), maar zoals je al zegt in je startpost doet het systeem het wel nadat je je bios gereset hebt, dus lijkt het me logisch dat je daar de oorzaak van het probleem moet zoeken. Is je bios batterij wel goed (spanning doormeten), maar het kan ook aan je chip liggen

[ Voor 4% gewijzigd door Turkish op 05-02-2004 21:15 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• dw33z
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
Misschien een hele dome opmerking maar ik hoorde vandaag (vong iets op) dat een asus moederbord niet samen wou werken met een asus videokaart lijkt me onwaarschijnlijk maar probeer eens een andere videokaart erin een oude die je misschien hebt liggen ofzo :)

ik zou het proberen .... wie niet waagt wie niet wint.!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is niet videokaart gerelateerd. Zonder videokaart doet het systeem exact hetzelfde, no POST !
Ik dacht er ook al aan, maar heb deze optie reeds uitgesloten.

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad met hetzelfde moederbord en een asus video kaart. zat nog wel garantie en heb het teruggebracht en geruild voor een ander type asus bordje.

Ook ik heb bios gereset, andere batt. , ander geheugen ,andere kaart( ook geen beeld, en andere voeding.

Systeem leek ook niet verder te starten want er was verder geen schijf activiteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 23:07 ]

• hbongers
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:37
dw33z schreef op 05 februari 2004 @ 22:44:
Misschien een hele dome opmerking maar ik hoorde vandaag (vong iets op) dat een asus moederbord niet samen wou werken met een asus videokaart lijkt me onwaarschijnlijk maar probeer eens een andere videokaart erin een oude die je misschien hebt liggen ofzo :)

ik zou het proberen .... wie niet waagt wie niet wint.!
Ik draai een ASUS Geforce FX5600 v9560 VideoSuite op een ASUS A7N8X Deluxe Rev 2.0 en dat werkt perfect. :)

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 11:20
Zit je op een geaard of ongeaard stopcontact, en geloof me, kan helpen hoor.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:45

charrel

Cortisol4life..

Is een bekend probleem bij amd xp1700's, die krijgen verkeerde startvoltage waardoor boardje/ proc niet opstart. Mischien is dat bij deze xp3200 ook zo?
enigste wat er bij mij tegenhielp was voltmodden. Maar zodra ik toen verder ging clocken had ik weer hetzelfde probleem! })

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 06-02-2004 00:26 ]

Verwijderd

Ik heb een systeem voor me neus gekregen die een Asus A7V8X-X
moederbord heeft. Als ik de systeem opstart en als windows 2k inlogscherm te voorschijn komt dan loopt de muis en toetsenbord vast. Als je met een bootable cd windows wilt installeren loopt de muis+toetsb. ook weer vast bij de selectie menu van format repare etc. Ik heb alle hardware's getest (vga, proc, ram...) maar nee, hij bleef het zelfde doen. Flash bios heb ik ook geprobeerd. Heeft misschien een zelfde soort probleem ooit gehad?
Waar kan het misschien aan liggen?

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 11:20
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 15:00:
Ik heb een systeem voor me neus gekregen die een Asus A7V8X-X
moederbord heeft. Als ik de systeem opstart en als windows 2k inlogscherm te voorschijn komt dan loopt de muis en toetsenbord vast. Als je met een bootable cd windows wilt installeren loopt de muis+toetsb. ook weer vast bij de selectie menu van format repare etc. Ik heb alle hardware's getest (vga, proc, ram...) maar nee, hij bleef het zelfde doen. Flash bios heb ik ook geprobeerd. Heeft misschien een zelfde soort probleem ooit gehad?
Waar kan het misschien aan liggen?
Het ging toch over een cold boot prob, maar goed. Gebruik je een usb muis en toetsenbord, zo ja, schakel dan de ondersteuning hiervoor in in je bios. Wellicht dat dat helpt.
Pagina: 1