[mod] Promise Ultra100 -> FastTrak100

Pagina: 1
Acties:

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18
Hoi beste tweakers,

Ben normaal niet te vinden in C&E, maar na het grondig doorlezen van een aantal topics hier had ik besloten het oude Promise kaartje te modden naar een raid-controller.

(Ik heb gecearched en helaas niet gevonden :'()

Hiervor heb ik 2 weerstanden van 150 Ohm (Bruin-Groen-Bruin-Goud) gebruikt (uit oude voeding) netjes nagemeten voor de zekerheid, beide 148 Ohm.
Aan het solderen gegaan zoals op de site van BalusC vermeld is, en de bios geflashed en al.

Na de boot ikke helemaal happy, ik krijg de FastTrak BIOS!!!

Alleen hij detecteerd geen schijven :( althans, niet op de IDE1 poort. IDE2 werkt wel perfect.

Aangezien de weerstandjes op de IDE1 poort zitten had ik ze nog eens na gemeten (toen ze dus al vast gesoldeerd zaten) maar nu meet ik 148 Ohm en 141 Ohm :?

Zou dit kleine verschil het niet kunnen detecteren van mijn schijven als gevolg kunnen hebben?

Jammer genoeg heb ik geen weerstanden meer tot mijn beschikking...

Wie weet er hoe ik het op kan lossen? Liever niet door er nieuwe weerstanden op te solderen, ben namelijk erg n00b daarin :P (dalijk braai ik nog alles aan elkaar :D)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
lagere weerstand zou kunnen komen door = temperatuurverschil tussen de eerste en da laatste keer, weerstand te warm gemaakt met je bout.

of dit verschil zou kunnen maken zou wel kunnen, (alles kan, maar daar heb je nog nix aan) maar ikzelf zou dat ook niet weten 8)7

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-03 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het zijn standaard 5% a 10% precisie weerstanden, dus dat mag best iets afwijken.

• alexandersamson
dat weet ik dan nu ook weer ;)

• KompjoeFriek
sebastius schreef op 05 februari 2004 @ 20:00:
Het zijn standaard 5% a 10% precisie weerstanden, dus dat mag best iets afwijken.
Als ik me niet vergis staat de goude ring voor 5% afwijking max.
9 Ohm is wel meer dan 5% van 150...

• alexandersamson
:o

Verwijderd

KompjoeFriek schreef op 05 februari 2004 @ 20:18:
[...]
Als ik me niet vergis staat de goude ring voor 5% afwijking max.
9 Ohm is wel meer dan 5% van 150...
Ligt er maar net aan hoe het gemeten is als het in de schakeling gemeten is, dus op het bord kun je aan die waarden geen zinnige uitspraak doen ivm paralelle, seriële weerstanden, capaciteiten e.d.
Ik denk niet dat de weerstand veel zal zijn afgenomen, tenzij hij natuurlijk flink heet gestookt is.

• alexandersamson
een voorbeeld is een beetje op zn vaagst:

Afbeeldingslocatie: http://pic1.picturetrail.com/VOL111/1706894/3279051/44991815.jpg

de ohm meter meet dan ook andere weerstand in het circuit, maisschien zitten die wel aan de andere kant van het mobo wie weet, maar de meting is dus een vervanings weerstand meting, je moet dus uitgaan van je eerste meting, 148 ohm lijkt me.

Misschien moet je tog maar even kijken of je nerges met jij bout langs bent gegaan, een baantje ofzow

[ Voor 14% gewijzigd door alexandersamson op 05-02-2004 21:14 . Reden: extra info ]

Verwijderd

het 1e wat je leert bij electriciteidsleer (4vwo, hoofdstuk2)...nooit weerstand meten 'in' een schakeling. altijd de weerstand los van het circiut meten.

(zoals links-boven)

• alexandersamson
ik doe geen vwo en tog weet ik dit :o maar ik ben eigelijk wel erg benieuwd hoe je die weerstand dan wel kan testen. bijv je kan het overhit hebben bij het vastsolderen maar daar kom je dus dan nooit achter?

• KompjoeFriek
Het zou kunnen dat ik er wat telang op aan het braaien ben geweest met de bout :P

Maar dat is dus niet te checken op de een of andere manier?

• alexandersamson
maak eens pic van je mobo (of dat geval waarop je aan het solderen was) en post dat s aub kwil t wel s zien :)

• KompjoeFriek
sorry, ik heb helaas geen web- of digi-cam :(

en het is op een los Promise kaartje net als deze

op de mijne is niks apparts gezien, geen zwart of iets dergelijks (ja, ik weet nog wel iets van solderen, heb 2 jaar Electro opleiding gedaan :P)

• alexandersamson
ic, mayb tog de plaats van die resistors niet goed, kweet niet hoe je aan de info komt over het overbruggen van die pinnen met weesrtanden maar ik zou tog eens nagaan of die info wel juist is en of je daadwerkelijk ook de juiste weerstanden hebt gebruikt.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:19

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Weet je cker dat je geen Ultra100TX(2) kaartje hebt? Want die zijn niet te modden! Het werkt alleen bij de nonTX versies. :)

(Kga er overigens vanuit dat je dat al wist hoor, maar je weet maar nooit ;) )

Tesla Model Y RWD (2024)

• KompjoeFriek
--MeAngry-- schreef op 05 februari 2004 @ 22:16:
Weet je cker dat je geen Ultra100TX(2) kaartje hebt? Want die zijn niet te modden! Het werkt alleen bij de nonTX versies. :)

Ik weet 't niet 100% zeker, maar ik heb gelezen dat als hij niet te modden is, hij maar 16K aan bios ruimte heeft, en de FastTrak Bios is 64K, en hij past er in, en boot ermee. Ik heb nou zelfs 2 schijven succesvol in Raid 0 eraan draaien, dus lijkt me dat ik wel de goeie heb.

maar alleen op IDE2 dus... IDE1 doet gewoon niks :(

(de bron staat in de startpost, de site van BalusC, die het weer heeft van TweakHardware)

[ Voor 1% gewijzigd door KompjoeFriek op 05-02-2004 23:02 . Reden: typo ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-03 14:47

Stoffel

Engineering the impossible

--MeAngry-- schreef op 05 februari 2004 @ 22:16:

Die is perfect te modden hoor, heb het wel eens gedaan, je hoeft er helemaal niks aan te solderen. Flashen en je bent klaar :)

Overigens heb ik de mod uit de startpost al 1,5 jaar foutloos in gebruik in deze pc.

• KompjoeFriek
zou je me kunnen vertellen hoe je heel makkelijk kunt zien of het een TX kaart is of niet?
(of welke versie dan ook...)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-03 14:47

Stoffel

Engineering the impossible

Ja hoor, een non-TX heeft een bios met grote pootjes (groot genoeg om los te knippen, wat daar ook bij moet). En de TX2/4 hebben een chip die erop gebakken is in een oven, met hele fijne pootjes :)

• KompjoeFriek
Ok, dan heb ik de non-TX

Die pootjes waren zelfs voor mij nog best makkelijk door te knippen, dus :P
edit:
btw, bij een TX versie zou het toch ook wel ergens vermeld moeten zijn op de kaart dat het en TX versie is :?

[ Voor 39% gewijzigd door KompjoeFriek op 05-02-2004 23:24 . Reden: typo ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik denk dat ze toch meer van deze truukjes afweten in Opslagmedia & I/O Controllers hoewel het striktgenomen inderdaad wel electro is. Movetje dus.

• KompjoeFriek
Hopelijk heeft iemand hier iets soortgelijks gehad zodat ie mij precies kan vertellen wat ik moet doen :P

Maar dat zal wel niet, dus elke suggestie is welkom.
Heb zeeën van tijd, dus schiet maar raak :P

Ik ga nu even wat met de bios prutsen, misschien doet die wel vaag...

(btw, mag ik de bios wel flashen NA de hack?)
offtopic:
Hoi m-m :w

zat al te twijfelen waar ik 'm zou posten...

edit:
Na de 3e keer flashen pakt hij nu de Master drive op IDE1 !!!
nou de slave nog...
edit:
blijkt dat die bepaalde schijf niet goed gedetecteerd wordt als slave :?
nou werkt de controler iig prefect! :D IDE1 Master & Slave + IDE2 Master & Slave d:)b

[ Voor 29% gewijzigd door KompjoeFriek op 06-02-2004 12:25 ]

Pagina: 1