Toon posts:

[98] Defrag gecrashed. Systeem boot niet meer. Help!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de topictitel verklapt alles al geloof ik..

Vrienden van mij hebben een Windows 98 computer. Ik wil er een dual boot systeem van maken - Windows 98 en Linux.

Dus eerst netjes een uitgebreide scan/herstel sessie gedaan met scandisk, en vervolgens zet ik defragmenteren aan, zodat ik daarna de Windowspartitie kan verkleinen om Linux erbij op te zetten.

Maar toen defragmenteren op 63% stond, zette ik hem even op pauze (weet eigenlijk niet meer waarom, ik wou geloof ik iets opzoeken)
Daarna wou ik hem weer van pauze af zetten, crasht defrag!

En toen deed geeneen programma het meer op dat systeem dus ik reboot..

Boot hij niet meer. Hij doet he-le-maal niks meer, ik kan alleen nog in het bios.
Ik weet niet waar ik moet beginnen en wat verstandig is om te doen.

De laatste backup van waardevolle gegevens op die computer is ongeveer een week oud maar er zijn in de afgelopen week toch dingen bijgezet op die computer die ik niet kwijt wil raken.

Wat kan ik het beste doen?

Windows 98 opnieuw installeren vanaf een cd-rom?

De computer booten vanaf een andere harddisk en dan de probleem-disk als tweede disk proberen te mounten?

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Zet die hd in een andere computer en haal alle belangrijke data er van af die je nog redden kunt. Herinstalleer daarna Windows.
Als de data heel erg belangrijk was kun je nog overwegen om zo'n rescue-tool te kopen (van Symantec ofzo), maar daar heb ik geen ervaring mee.
Zie hier ook weer het nut van een aparte partitie voor documenten.

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 10:07

Hmail

Doet ook maar wat.

probeer eens op een andere computer een nieuwe win98 opstartdiskette te maken ws kun je dan wel bij je data. probeer anders eens met die opstartdiskette fdisk /mbr te doen en scan je harde schijf eens met scandisk

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.