[Newbie Mandrake 9.2] Console na inloggen

Pagina: 1
Acties:

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:38
Beste mensen,

Ik heb wat vrije tijd dus ik dacht laat ik Linux Mandrake es gaan installeren. Tijdens de installatie geen problemen behalve dat tijdens de configuratie er een probleem was met mijn videokaart. Voor de rest gewoon alles geinstalleerd.
Als ik nu opstart en ik kies in het opstartscherm voor 'linux' dan start hij alles op en kom ik in de console waar ik mijn username/pass moet invoeren maar nergens KDE die automatisch opstart.
Nou heb ik al gezocht en het ligt waarschijnlijk aan mijn videokaart. Ook kan ik XFree86 niet opstarten met 'startx' en ook als ik hem geconfigureerd heb met 'xf86config' nog steeds niets.
Hoe moet ik dit oplossen? De nieuwste drivers installeren van de videokaart? En hoe doe ik dit in de console? :?

Specs:
- Asus P4P800-Deluxe
- Intel P4 2600 HT
- 512 Mb DDR-400
- Club3D Radeon 9800 Pro 128 Mb
- 120 Gb S-ATA Maxtor HD

Logfile:
XFree86.0.log

[ Voor 7% gewijzigd door Carpenter op 05-02-2004 16:56 ]

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hoe moeten wij jouw probleem oplossen als je nog niet eens met iets simpels als een foutmelding aan komt?

In tegenstelling tot Windows wordt er bij Linux wel verwacht dat je iets doet met de foutmelding..

[ Voor 33% gewijzigd door RvdH op 05-02-2004 16:18 ]

Verwijderd

Kijk idd om te beginnen in /var/log/XFree86.x.log of er nog nuttige dingen naar boven komen.
Voor ati zijn drivers in rpm formaat te krijgen,neem aan dat Mandrake dit ook gebruikt?
Dan is het een fluitje van een cent (man rpm).Staat trouwens ook in de readme op de ati site hoe het moet.

• Carpenter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 16:27:
Kijk idd om te beginnen in /var/log/XFree86.x.log of er nog nuttige dingen naar boven komen.
Voor ati zijn drivers in rpm formaat te krijgen,neem aan dat Mandrake dit ook gebruikt?
Dan is het een fluitje van een cent (man rpm).Staat trouwens ook in de readme op de ati site hoe het moet.
Heb ik geprobeerd alleen daar krijg ik ook een foutmelding dat hij iets niet kan updaten ofzo en de log heb ik er even bijgezet.

Verwijderd

Had ik ook na Mandrake te installeren -

Je kan eens proberen met in het bootmenu (grub bij mij) de optie Mandrake xxx - nofb te selecteren.

Mandrake op voodoo banshee starte dan wel automatisch KDE op...

• Carpenter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 17:04:
Had ik ook na Mandrake te installeren -

Je kan eens proberen met in het bootmenu (grub bij mij) de optie Mandrake xxx - nofb te selecteren.

Mandrake op voodoo banshee starte dan wel automatisch KDE op...
Werkt bij mij niet...

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Je hebt een radeon 9800 pro, in de log file staat dat je driver niet geschikt is voor de 9800 chip.

Je hebt een andere driver nodig :P

/edit
Zie ook het laatste gedeelte van je logfile.

[ Voor 17% gewijzigd door Kapitein Edward op 05-02-2004 17:33 ]

Verwijderd

Wat ik uit je logfile opmaak, is dat je 2 videokaarten hebt, althans, dat denkt XFree.

Misschien dat een ander hier kaas van kan maken?

Staat je bios wel op plugnplayos=no?

[edit] hmm, als je die andere driver nodig hebt, kan je je voorlopig misschien redden met de fbdev als driver, en dan op zoek naar de juiste driver.

Oh ja, je weet dat je op de console kunt websurfen met
links
of
lynx

zoals:
lynx www.ati.com

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 17:36 . Reden: toevoeging ]

• Carpenter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 17:33:
Wat ik uit je logfile opmaak, is dat je 2 videokaarten hebt, althans, dat denkt XFree.

Misschien dat een ander hier kaas van kan maken?

Staat je bios wel op plugnplayos=no?
Hij stond er wel op en als ik hem op yes zet dan doet linux het na een tijdje helemaal niet meer. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Carpenter op 05-02-2004 18:09 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Is dat niet gewoon dualhead (dat zien de meeste osjes als 2 aparte kaarten)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb dit probleem ook!
Mandrake 9.2 ondersteunt geen Radeon 9800, maar de nieuwe Mandrake die vandaag uit zou moeten zijn wel. Denk ik.
Maar omdat ik geen zin heb om dat weer te gaan zitten downloaden en branden, wou ik net als de topic starter een vraagstuk hier plaatsen:

Hoe installeer ik nieuwe video drivers onder een kale Linux?
De stappen ken ik wel als het goed is... help me ajb met de commando's, want RPM en dat soort dingen, dat wilt er nog niet in!

- download drivers van ATI. Zet deze op CD of op een windows partitie

- log in kale linux als root

- start de RPM dinges vanaf de CD. Of mount eerst de Windows partitie zodat je hem vanaf daar kan opstarten

Na deze stappen zou de Radeon 9800 het moeten doen. Klopt dat mensen?
Ik wil dit wel doen, dan heb ik weer wat kaas gegeten van het installeren van drivers onder linux! Ik zal dit ook moeten doen met mijn NForce geintegreerde netwerk kaart!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Het exacte pad weet ik niet meer uit me hoofd, dus moet je ff mee experimenteren, maar als je es intikt als root: ./usr/etc/init.d/dm start ... het kan zijn dat het /usr/local/etc/init.d is ... maar goed probeer dat es, dat is het mooie shell-script van Mandrake dat misschien wel werkt.

[ Voor 1% gewijzigd door silentsnake op 05-02-2004 23:39 . Reden: tikfouten ]

Verwijderd

Stappenplan installatie ati linuxdrivers:
Zorg dat je de goede kelnelsource (uname -a) uitgepakt in /usr/src/linux hebt staan,en dat je "compile ready"bent.(gcc e.d geinstalleerd).Je draaiende kernel versie mag geen vaste dri-driver ingebakken hebben.
1)Download de driver die bij je xfree versie past van de ati website.
2)Cd /plaats waar je driver staat
3)rpm -i --force fglrx-enz
4)fglrxconfig draaien en vraagjes beantwoorden
5)restart de x-server
Als het allemaal goed is verlopen werkt het nu.
Je kan de driver ook semi-handmatig compileren vanaf stap 3.
4) /lib/modules/fglrx/build_mod/make.sh
5) /lib/modules/fglrx/make_install.sh
6)fglrxconfig
6)x restart
Pagina: 1