Onderklokken van videokaarten?

Pagina: 1
Acties:

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 09:45
Ik zag net een stukje staan over de Athlon 64 3400 waarbij je de kloksnelheid van 2,2GHz naar 800MHz kan zetten (software matig). Meer dan genoeg om DivXjes/DVD, te internetten, programeren en muziek te kijken. Voor twee derde van m'n tijd die ik achter m'n computer zit is 800MHz genoeg, voor de overige tijd kan ik hem op volledige snelheid zetten (atleast that's the plan).

Nu zag ik net ook een review waarin een ATI Radeon 9800XT getest werd, dit soort kaarten slurpt een enge hoeveelheid stroom. Nu denk ik dat ik voor 90% van de tijd geen 9800XT nodig heb (tenzij photoshop/Indesign onverwacht heel veel eisen stelt aan de videokaart), en zou het extreem zonde vinden dat ik onnodig zoveel stroom trek. Dus vandaar mijn vraag of ik bv. een 9800XT ook (softwarematig) significant kan onderklokken? En scheelt dat ook in het stroom verbruik?

Verwijderd

Yups, gewoon omlaag gooien met de RadeonClocker, Radeonator, Rivatuner etc.

En anders via je videobios GPU/MEM omlaag geklokt maken met RadEdit. Voordeel: gelijk vanaf boottime omlaag. Je kunt hem op elk gewenst moment in Windows weer omhoog brengen met de eerder genoemde tools.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 15:47 ]

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 09:45
Enig idee hoeveel dat zou schelen in energie verbruik met minimale settings?

Verwijderd

Dat is sterk afhankelijk van je model videokaart. De Geforce2MX die ik omlaag klokte ging niet zo sterk in zijn stroomverbruik omlaag, maar wel in zijn warmteproductie (om volledige PC passief te koelen) op de desktop.
Daarnaast is het gebruikte vermogen in 2D op de desktop een factor 10 lager dan met 100% load van een 3D game/benchmark.
Het is moeilijk te zeggen hoeveel je precies kan besparen, want voor videokaarten is het gebruikte vermogen niet al te bekend - en zonder basisgetallen kun je er moeilijk een berekening op los laten. Aan de andere kant kun je wel de verschillende modellen onderling vergelijken of naar de temperatuur kijken: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1955&p=18 - een lagere temperatuur is sowieso handig, want tijdens je DVD/DivX wil je niet met een windmolen op de achtergrond zitten ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 12:35 ]