[cooling] Verhitting harde schijven

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 16:57
ik heb een lian-li pc 71 gekocht en heb lang na zitten denken wat ik er mee wil doen. ik had geen zin om een hoop soldeer en sluip werk te verichten zodat het mobo hogen kwam te liggen (wat ik wel graag had gewild) dus heb ik besloten het mobo gewoon links onder te laten.

ik ben nou van plan om de hd rack die vast zit op de bodem en de fdd rack die tegen de voorkap is aangemaakt, eruit te halen zodat er rechts onder ruimte onstaat.

aangezien ik 7 HD in mijn pc zet zullen die ergen moeten komen. nou heb ik dus nog het rack over waar de cd-rom's zitten (2), en wil ik ze daar inzetten. dus komen er 7 hd onderelkaar (past net) te zitten die flink wat hitten produceren. nou is de vraag of die HD's dat uithouden zo bij elkaar. ik wil geen fan's voor mijn HD's die lucht via de voorkant naar de HD's blazen want de voorkant moet egaal strak blijven. ik heb al zitten denken om een system te maken die ik aansluit aan met WC zodat de hd's allemaal in een apparte gleuf zitten waar water omheen stroomt, maar dan kan ik geen 7 HD meer kwijt.

de ruimte die ik recht onderin heb vrijgemaakt is bestemd voor de radiator en de pomp en het cyflon. waarschijnlijk geven deze ook nogal wat warmte vrij (weet ik nog niet want moet ik nog bestellen) zodat deze warmte stijgt naar de HD's. het mobo scherm ik met plaaten af van de rest van de kast, en sluit daar apparte lucht stroming op aan zodat de proc, nb en gpu gekoeld worden door de wc en dat er nog een apparte lucht stroom over het mobo heen gaat wat niet in contact is geweest met de hd's op wc instalatie.

het gaat dus om de hd's. ik heb 2 fan's voor onderin die luch naar binnen blazen. deze blazen dan op de wc instalatie zodat deze extra gekoeld word en dat er nog wat koude luch naar boven (hd's) gaat maar dit is waarschijnlijk dus niet genoeg. de lucht word boven ook weer door 2 fan's bij de voeding afgevoerd. dus er is wel een stroming.

ik heb zitten denken om via boven achter koede lucht naar binnen te laten stromen maar dat gaat dan wel regelregt tegen de luchtstroom van de fan's beneden in waardoor de stroming niet meer optimaal is.

mischien moet ik gaan denken om een heele buizen stelsel aan te gaan legeen die lucht naar iedere harde schijf voert maar daar heb ik nog niet echt over nagedacht, tevens omdat ik dan waarschijnlijk weer veel moet gaan solderen.

Als iemand het verhaal helmaal heeft gelezen bedankt en ik hoop dat je een tip hebt. hieronder zie je een plaatje van de kast die wat meer duidelijkheid kan geven over hoe het er allemaal uit ziet. dit is nog incl alle racken die eruit gaan.

Als iemand even de manier hieronder beschrijft hoe ik tumb's van deze pic's kan maken dan doe ik dat.

Afbeeldingslocatie: http://www.crazypc.com/images/cases/pc70/pc70frontfansfull.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.lian-li.co.kr/pc_case/pc-71/PC-71-05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/review/101/17.jpg

FreeReef.nl

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

code:
1
2
3
[img] url van afbeelding [/img]
[img=w,h] url van afbeelding met afmetingen [/img]
[img=w,h,1] url van afbeelding met afmetingen + link naar afbeelding [/img]

Ik heb dezelfde kast, alleen dan in de PC-70 uitvoering, dus alu.
Als je de HD's goed monteerd, hou je een ruimte van 5 a 6 cm achter je bezels over, misschien kan je daar wat mee?

En anders zijn er waterkoeling kitjes te koop, alleen zoals je zei zal je dan misschien geen 7 HD's meer kwijt kunnen, laat staan dat je dan een pleuro of 250 kwijt bent alleen aan HD koeling |:(

Wat evt ook kan is achter je HD's lucht naar je HD's laten blazen, maar dan niet van buiten, maar vanuit het 'midden' van je kast. Nadeel: HD's worden gekoeld met warme radiatorlucht, en 2: turbulentie, want je blockt een beetje natuurlijke airflow en 't kan nergens heen.

Als sla je me dood, ik weet niet een 100% nette oplossing...

[ Voor 143% gewijzigd door Scyth op 05-02-2004 16:22 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:02
Waarvoor 7 schijven dan?? Als je een waterkoelingsset wil kopen ben je zo snel 200 a 300 euro kwijt.. Makkelijker is om dan een paar nieuwe schijven te kopen die wat groter zijn en die je voor je ventilators voorin kan doen zodat ze gekoelt worden..

Of als je gewoon waterkoeling wil kan je je rad toch ook bovenin op je psu zetten daar is toch wel ruimte voor een black ice extreme lijk mij..Ik ben ook van plan die kast te kopen en me wc erin te doen past gemakkelijk... :P

[ Voor 3% gewijzigd door Patrlck op 05-02-2004 17:15 ]

• Da*Rule
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09-2025
Als je ze in 5,25" bays doet m.b.v. die U-balkjes om de afstand te overbruggen hou je genoeg ruimte over om fans tussen de HD en de frontbezel te doen. Je neemt een paar 80*80 fans en die lijm je boven elkaar en die plaats je voor de HD's. Heb ik ook gedaan (heb weliswaar een PC-61 en 2 HD's maar principe is gelijk) en de airflow achter de bezels is toch genoeg; je hoeft er dus in te gaan boren o.i.d. De fans op 7V laten lopen of Papst kopen (zoals ik).

Houd 't zaakje ook koel zonder buizen, pijpen en van dat soort geflans.

[ Voor 10% gewijzigd door Da*Rule op 05-02-2004 18:16 ]

Verwijderd

En als je nou eens een mooi koelblokje (of een paar van mijn part) tegen de zijkant(-en) van die racks monteerd, dan houd je (lijkt mij) die schijven wel koel...

Ik bedoel dus bijvoorbeeld 1 blokje de beide zijden of twee boven elkaar ofzo, weet alleen niet of er genoeg ruimte is.

Heb zelf 5 HD?s boven elkaar gemonteerd in een zelfgebouwd rackje, de schijven hangen met 1 cm tussenruimte boven elkaar en daar blaast een 120mm tussendoor op 5 volt, gaat prima, maar omdat jij al waterkoeling hebt kan je misschien je schijven met water koelen, is ook wel erg stoer... 8)

Succes!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:31

makje

Professioneel prutser

Is het niet veel gemakkelijker om het reservoir (en event. ook de pomp) bovenin te doen? Op die manier is het reservoir gelijk het hoogste punt in de kring en gaat daar de lucht in je kringloop heen. Er zijn hele mooie en makkelijke reservoirs voor 5.25 inch bays te koop. De pomp is relatief klein en past overal wel in de kast. Daarnaast produceert de pomp zelf maar heel weinig warmte, daar hoef je niet apart een fan op te richten, als er maar enige airflow in je kast is...

Mij lijkt het dus verreweg het handigst om het rekje voor de harde schijven onderin wél te gebruiken. Dan ben je gelijk 5 schijven kwijt en met goede koeling. :)

Mij lijkt een veel relevantere vraag: waar laat je je radiator?? die neemt namelijk meestal de meeste ruimte in én is de grootste bron van warmte in je kast...
offtopic:
Wat is een cyflon?? de search geeft 0,0 hits...

9800x3d

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 16:57
Er hangen al 7 x 120 gb in met een als bestuurings systeem en 3 op raid 2 )
makje

Door makje - Thursday 05 February 2004 18:30

Is het niet veel gemakkelijker om het reservoir

*knip*
warmte in je kast...

offtopic:
Wat is een cyflon?? de search geeft 0,0 hits...
Er is helaas dus geen ruimte meer vrij in een 5 1/2 bay. want aangezien ik mijn wc set echt rechts onderin wil moeten dus de hd in het rack van de cd roms.

en een cyflon is een reservoir maar dan anders.

FreeReef.nl

Pagina: 1