AC97 Digital inferieur ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik probeer een computer te bouwen die mptjes en divxjes van mijn server afspeelt (onder linux). Hiervoor gebruik ik een Via Epia V moederboardje (fanless). DIt moederboard heeft 1 PCI slot en een onboard AC97 met een digital out aansluiting (coax, PCM 48kHz). Op het moment sluit ik mijn (veel te dure DD/DTS) versterker aan op deze uitgang.
Nu vroeg ik mij af of het nut zou hebben het PCI slot op te offeren aan een mooie/dure geluidskaart (ik kan me namelijk best voorstellen dat ik hier later nog een video capture kaart in wil gooien). Persoonlijk zou ik zeggen dat een digitale uitgang op de ene kaart gelijk is aan de digitale uitgang op een andere kaart (en dat ik op deze manier niet elke keer weer handmatig de EAX hoef uit te zetten), en dat de geluidschip alleen maar gaat spelen als we de EQ aanzetten of geluid naar analoog willen omzetten, maar wellicht klopt dit niet. Ik vond de muziek wel wat schel klinken in vergelijking met mijn analoge output op mijn audigy, maar wellicht moet ik nog wat spelen met de EQ op mijn versterker.

Dus mijn vraag: Geeft een AC97 digital out inferieur geluid aan een dure geluidskaart, als we dingen als EAX en A3D etc buiten beschouwing laten?

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee! voor DD/DTS maakt het geen moer uit! Digitaal is immers digitaal... Voor PCM geluid is het echter een andere zaak. Bijna alles is namelijk 44.1 Khz, en de EPIA kan alleen 48 Khz uitsturen. Je moet dus upsampelen, en dat klinkt vaak bagger. Mplayer en xine doet het wel netjes trouwens, en het klinkt prima :) . Maar sommige proggies zijn gewoon niet om aan te horen op 44.1 Khz geluid. Dus gewoon ff uitproberen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met PCM audio zou het idd wel kunnen, zoals deepspace al meldt. Digitale uitgangen zijn niet altijd helemaal 100% eerlijke digitale uitgangen. Mijn terratec 1024 heeft bijvoorbeeld last van een piepje in het geluid, en dat hoor ik ook door de digitale uitgang (meerdere moederborden, windows installaties en drivers geprobeerd), maar alleen met PCM audio, als ik AC3 aan de praat krijg, dan heb ik er geen last van, met AC3 en DTS boeit het allemaal niet, dat is een datasignaal dat of wel of niet werkt :). Dus de kwaliteitsverschillen tussen de signaalweg van voor de digitale uitgangen kunnen weldegelijk verschillen.

Bij de SBlive/audigy heb ik weleens gehoord dat de uitgang wat kan ruisen, wat alleen maar kan duiden op gepruts met het (digitale of waarschiinlijker analoge) signaal.

Als het echt om pure kwaliteti gaat, kan je een M-audio sonica overwegen of een terratec aureon 5.1 sky kunnen gaan. Met die kaarten kan je de digitale uitgang ook op normaal 44.1Khz zetten, dus dan wordt het niet gedownsampled. Maar dan hebben we het wel over de grenzen en subtiele details van de PC audio. Verwacht niet dat je dat soort verschillen hoort met een (ook heel duur) pc speakersetje :).

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 05-02-2004 14:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zelf ook een epia, en dat werkt gewoon prima, mits je de juiste software gebruikt! geen ruis, geen tikjes, gewoon prima!

@ JvS: ik heb ook de 1024 gehad, nooit last van piepjes...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?