Toon posts:

Geluidsinstelling Marantz SR7300 bij muziek

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een marantz sr7300 receiver.
Voorheen had ik een eenvoudig stereo versterkertje van kenwood(kaf3010r)

Ik heb de volgende speakers:
fronts: jbl TLX 4
Rears: jbl ATX 40
center: jbl ATX 10C

Ik vind het geluid bij het kijken van een dvd magnifiek echt heel erg goed.
Daarentegen valt het geluid bij het afspelen van een gewone stereo bron hetzij een mp3 of een gewone audio cd me toch een beetje tegen.

Ik kan het niet vergelijken met de kenwood versteker omdat deze al snel ging vervormen en als het geluid over 4 speakers liet lopen sprong het apparaat al als ie voor 1/3 open stond op de beveiliging

Momenteel beluister ik muziek in multi channel stereo mode, dit vind ik tot nu toe het beste klinken. gewoon source direct over 2 speakers klinkt ook wel aardig maar zeker niet beter dan het op de kenwood ( toendertijd(6 jaar geleden) 450 gulden) klonk. Het geluid kan me niet echt pakken het is niet slecht maar ook niet super goed. opzich zeer zeker voldoende bass, en ook genoeg hoog maar het moet misschien toch iets scheller klinken voor mijn gevoel

Mijn vraag is heeft iemand een tips hoe ik het geluid zou kunnen verbeteren. Ik zat zelf al te denken om toch voor nieuwe boxen te sparen maar aangezien ik de atx 40's net heb vind ik dit ook weer zonde
Misschien zie ik een of andere instelling over het hoofd

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Anders vervang je alleen je fronts. Want het ligt echt aan je scheve verhouding van de kwaliteit van je speakers en amp.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Denk je niet dat je er nog een beetje aan moet wennen?

Zo heeft de Marantz inderdaad een wat "warm" geluid, niet erg schel/neutraal inderdaad. Tenminste zo ervaar ik het, en jij dus ook.

Het verschil met de technics waar je oren en hersenen inmiddels aan zijn gewend zal dan best even wennen zijn, zo is beter nogal subjectief dus. ;)

Om overigens je vraag te beantwoorden, ik ben niet op de hoogte van enige andere manier dan de bass/treble settings. Maar de klankleur verander je hier niet echt mee.

JT, dat vind ik echt onzin, je speakers moeten vervangen om een tegen vallende klank van een versterker op te heffen. De technics deed het op de JBL's ook best, dus de speakers valt hier niets te verwijten.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 13:36 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd, aan Marantz moet je wennen. Ik ging van mijn Aiwa setje met Eltax speakers, naar een marants SR 5200 met zelfbou speakers. Het klinkt idd anders, maar ik kan niet zeggen slechter. Je moet idd erg wennen aan het geluid.

Maar JT heeft wel gelijk. Je verhouding speakers/versterker is een behoorlijk scheef! Toch moet het niet fout klinken...

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 05-02-2004 13:38 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 13:33:
JT, dat vind ik echt onzin, je speakers moeten vervangen om een tegen vallende klank van een versterker op te heffen. De technics deed het op de JBL's ook best, dus de speakers valt hier niets te verwijten.
technics ? Kenwood bedoel je ? Ik zie dat nergens staan. En ik vind dat je gewoon speakers moet hebben die qua kwaliteit in verhouding staan tot de amp. Om het ff extreem te maken: zou jij Tannoy mX1 nemen op een Marantz PM17 ?

Daarnaast, als het nie zo is, dan komt hij daar vanzelf achter en is er niks aan de hand. Want je moet het altijd proberen voordat je het koopt.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 05-02-2004 13:39 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Het zou inderdaad best kunnen zijn dat ik moet wennen ik heb hem nu sinds maandag ( 4 dagen )

ik vind het zowiezo al een verbetering nu ik de TLX4 als fronts gebruik, in het begin had ik de ATX 40's als fronts.

in welke modus spelen jullie overigens gewone audio af?

• JT

JT

VETAK y0

Waar het voor bedoeld is: stereo in stereo, multichannel in multichannel :) Maar als het niet went, ga dan is naar een audiozaak en laat ze daar is andere speakers op dezelfde amp aansluiten en beslis dan of het ook daar aan ligt.

Ecodan warmtepomp

• voodooless
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewone audio gewoon stereo, zoals het ook hoort, al dan niet in source direct mode (dat maakt niet zo heel veel uit (je mist dan gewoon je EQ instellingen en je subwoofer (maar die heb je niet geloof ik)). Ding gewoon op auto zetten, en dan komt het vanzelf goed (als je een digitale bron gebruikt in ieder geval ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik speel stereo geluid (alles eigenlijk) op "auto" af, oftewel -> stereo = stereo en de digitale surround varianten worden automatisch ook goed herkent.
Geen vervormende instellingen, mijn cd-speler staat op source direct, maar mijn "dvd-speler" (de pc) door wat onhandigheidjes niet (werkt alleen bij een digitale bron en mijn pc geeft soms ook analoge signalen door). Enige instellingen die ik ingesteld heb zijn de speakerafstanden en een beetje de volumes per speaker.

Overigens wel met een SR4300, maar dat is in wezen hetzelfde, hooguit iets minder dan jouw apparaat :P

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 05-02-2004 13:45 ]

Verwijderd

JT schreef op 05 februari 2004 @ 13:38:
[...]

technics ? Kenwood bedoel je ? Ik zie dat nergens staan. En ik vind dat je gewoon speakers moet hebben die qua kwaliteit in verhouding staan tot de amp. Om het ff extreem te maken: zou jij Tannoy mX1 nemen op een Marantz PM17 ?

Daarnaast, als het nie zo is, dan komt hij daar vanzelf achter en is er niks aan de hand. Want je moet het altijd proberen voordat je het koopt.
Inderdaad ik verwardde Kenwood voor Technics inderdaad.

Maar wat je als 2e zegt is totaal irrelevant voor deze discussie aangezien het over een geluidsverandering gaat van een nieuwe versterker. Het advies geven dat hij z'n luidsprekers moet vervangen omdat de verhouding scheef is heeft hier niets mee te maken. De Kenwood klonk in zijn oren wel lekker, maar de Marantz (nog) niet, op hetzelfde setje speakers dus. Ik zie dan ook niet in wat jouw audio regeltje hiermee te maken heeft.

Natuurlijk is het, het slimste om het mooi in balans te hebben, speakers vervormen veel meer dus daar zou ik zoiezo mijn prioriteit leggen.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 13:47:
[...]
De Kenwood klonk in zijn oren wel lekker, maar de Marantz (nog) niet, op hetzelfde setje speakers dus. Ik zie dan ook niet in wat jouw audio regeltje hiermee te maken heeft.

Natuurlijk is het, het slimste om het mooi in balans te hebben, speakers vervormen veel meer dus daar zou ik zoiezo mijn prioriteit leggen.
Ben ik nou blind of zie ik dat niet staan 8)7 Laat ik het dan eerst zo vragen aan de TS: vind je het al beter klinken dan je Kenwood, en zo ja, veel beter of maar een beetje ? Want als het dat laatste is, dan heeft dat wel degelijk met je speakers te maken.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond de kenwood inderdaad beter klinken ja. alhoewel ik die nooit bij hard geluid goed heb kunnen testen

• JT

JT

VETAK y0

Wow...das ook weer de andere extreme :o Staan je speakers goed in fase ? En zoals ik al zei, probeer is andere speakers uit ofzo. Maar dat je die Kenwood beter vond klinken is toch wel vaag :P Probeer anders ook is andere speakers uit op die Marantz waarvan je weet hoe die klinken...misshcien is er wel iets gruwelijk mis met die amp ofzo

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 05-02-2004 14:02 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Dat lijkt me erg sterk hoor, hij beschrijft gewoon dat het geluid wat te wollig in zijn oren is. Daar kan ik erg goed inkomen, de Marantz heeft gewoon een wat ander geluid dan de Kenwood die hij gewend is.

Ik zou het toch nog even een tijdje aankijken hoor, of ga meteen terug met de vraag of je een paar andere versterkers mag beluisteren.

• JT

JT

VETAK y0

Als het wollig is, dan is het idd kwestie van smaak ja.

Ecodan warmtepomp

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bij mij klonk me marantz sr4300 ook heel anders als me hk avi 150 van een paar jaar ouder, daarbij had ik altijd loudness aanstaan, ook vanwege dat ik vaak hardhouse enzo luister, en dan is een lekkere bass wel gewenst :9 Toen me marantz ervoor in de plaats kwam klonk het gewoon een stuk gebalanceerder, meer hoog en qua bass was het meer dan me vorige zonder loudness, maar minder dan met loudness.
Tijdens een nummer waarbij ik dan veel bass wil hebben klinkt dat dan net wat te zacht, maarjah, daar hebben we de bass regeleing voor, al staat ie eigenlijk 9/10x op s-direct.

• Krul
  • Laatst online: 30-04 20:33

Krul

Holodoc

Ik heb bijna dezelfde overstap gemaakt. Had tot voorkort ook een Kenwood (KR-V5090) met een paar kleine JBL bookshelf speakers. Dit heb ik echter nooit echt mooi gevonden....
Sinds kort dus ook een Marantz 7300, maar ik heb ook twee nieuwe fronts aangeschaft; Kef Q5.
Ik vind het eigenlijk niet te vergelijken, maar toch moest ik ook even wennen na +/- 5 jaar Kenwood+JBL....
Ben eigenlijk best tevreden over het geluid, vind het steeds beter klinken :).

Heb trouwens mijn pc en cd digitaal aangesloten.

Zet hem hier ook op 'auto', alleen bij sommige films die geen AC3 hebben, zet ik hem weleens handmatig op Dolby Prologic / Neo Cinema.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik vind de weergave van dts magnifiek echt subliem ik heb net fight club gekeken en echt geweldig die weergave.

Maar het gaat dus inderdaad om gewoon audio en ik had op mijn kenwood ook altijd loudness aanstaan ja. De bass klinkt gewoon heel anders, te weinig is het zeer zeker niet (ik heb een houten vloer met daaronder kruip ruimte een grote klankkast dus). gewoon heel anders maar ik moet zeggen dat ik er wel steeds meer aan wen dus wie weet over een paar maanden ;)

Nu is alleen de afweging ga ik voor een mooie 82 cm tv sparen (heb nu 72) of ga ik toch voor een paar b&w fronts sparen ... :?

wat zou ik trouwens nog voor die atx40's kunnen krijgen vraag ik me af ze zijn nog geen maand oud!!!

Verwijderd

Hoe bevallen de ATX 40 speakers als front?!

Ik wil ze misschien gaan kopen. Waar kocht jij ze? Ook kunnen luisteren?

Verwijderd

Topicstarter
HAllooo ik heb het al gepost in jou eigen topic, deze topic is een beetje achterhaald en mag gesloten worden wat mij betreft

Ik ben namelijk nu wel gewend aan het geluid en ga er steeds meer van genieten ;)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat iedereen hier zo moet wennen aan Marantz, mijn ouders hebben een SR7300 met KEF KHT2005 5.1 set en ik was daar eigenlijk meteen op verliefd! :) Wat een geluid, ik moet ook zeggen dat die set ook de eerste 5.1 set met satelietjes is die ik echt goed vind klinken (bijna een alternatief voor gewone grote speakers).. maarja de prijs was er ook wel naar natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
jeees ja das inderdaad prijzig 1000 euro voor sattelietjes, dan zou ik toch misschien iets anders kopen ik ben altijd huiverig wat sattelietjes betreft maar ik geloof best wel dat het goed klinkt zou het wel us willen horen eigenlijk
Pagina: 1