Toon posts:

[sbs2003] Andere mailserver naast Exchange?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een Windows Small Business Server 2003 te gaan draaien, maar ik zie een probleem van te voren aankomen waarop ik geen antwoord kan vinden.

We willen in SBS gebruik gaan maken van de meegeleverde Exchange server, echter op dezelfde machine moet ook een Merak Mailserver komen. We hebben echter slechts 1 ipadres beschikbaar, dus Merak komt te draaien op Poort 25.

In Merak komen meerdere domeinen te draaien, waaronder 1 die wordt gemanaged door de Exchange Server. Ik maak dus in Merak bSMTP queue aanmaken, welke door Exchange iedere minuut wordt geleegd.

Kan ik zonder problemen op een andere poort dan poort 25 laten draaien? Kan ik dan nog volledig gebruik maken van alle opties die Exchange biedt? ActiveSync, Outlook Mobile Access, Outlook WebAccess, etc. etc.?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29

FastBunny

Give it the Works !

Je kunt de poorten aanpassen van de SMTP server in Exchange. Maar Exchange kan ook overweg met bSMTP :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 05 februari 2004 @ 13:04:
Je kunt de poorten aanpassen van de SMTP server in Exchange. Maar Exchange kan ook overweg met bSMTP :)
Ik kan Merak geen mail naar een andere port laten doorsturen dacht ik.
Dat Exchange overweg kan met bSMTP weet ik, want ik heb dit al een paar keer uitgerold, alleen durf ik gezien de huidige complexiteit van Exchange niet zeker te zeggen of alles nog werkt is ik hem niet op poort 25 zet...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 13:08:
[...]

Ik kan Merak geen mail naar een andere port laten doorsturen dacht ik.
Dat Exchange overweg kan met bSMTP weet ik, want ik heb dit al een paar keer uitgerold, alleen durf ik gezien de huidige complexiteit van Exchange niet zeker te zeggen of alles nog werkt is ik hem niet op poort 25 zet...
Je zou het eens kunnen nakijken in de KB of technet, zal vast meer over te vinden zijn. Andere oplossing zou kunnen zijn een aparte mailgateway server, of heel dat Merak pakket ertussen uitlaten.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:11
Waarom laat je je Exchange server niet de mail afhandelen en laat je het 2de mail domain niet versturen naar die andere mail server?

Verwijderd

Topicstarter
Rolfie schreef op 06 februari 2004 @ 19:27:
Waarom laat je je Exchange server niet de mail afhandelen en laat je het 2de mail domain niet versturen naar die andere mail server?
Omdat 95% van de mail door merak afgehandeld moet worden en slechts 5% door Exchange, maar ik ga ffies een trial installeren en kijken hoever we komen...

Verwijderd

Waarom die Exchange niet op een aparte machine, en dan laat je 'm die andere mailserver leegtrekken via de Pop Connector. (Die merak laat je dan relayen voor de domein van die exchange)

Want je zit ook nog 's met je uitgaande mail verkeer, en 2 servers die op poortje 25 luisteren zal niet zo fijn gaan denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 21:57:
Waarom die Exchange niet op een aparte machine, en dan laat je 'm die andere mailserver leegtrekken via de Pop Connector. (Die merak laat je dan relayen voor de domein van die exchange)

Want je zit ook nog 's met je uitgaande mail verkeer, en 2 servers die op poortje 25 luisteren zal niet zo fijn gaan denk ik.
Omdat je met SBS alle server op 1 machine moet draaien, dus zowel Windows als Exchange op 1 en dezelfde machine,

2 server op poort 25 gaat niet lukken weet ik ook wel, daarom krijgt Exchange een andere poort, en dan ga ik testen in hoeverre het allemaal werkt..
Pagina: 1