Exchange 5.5 naar andere Organisatie

Pagina: 1
Acties:

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 15:08
Wij hebben hier een leuke uitdaging liggen mbt het verplaatsen van onze mailorganisatie naar een andere organisatie om zodoende een GAL te verkrijgen en waardoor het mogelijk is afspraken te maken met elkaar in de agenda van outlook.
Randvoorwaarde is ook dat de gebruiker er zo min mogelijk hinder van ondervind.

Het ziet er als volgt uit.

ORG1
SITE1
SERVERa
SITE2
SERVERb
SITE3
SERVERc
SITE4
SERVERd
SITE5
SERVERe

Deze sites zijn onderling verbonden met Site-connectors en hebben directory replicators.
Elke site 1 server met daarom mailboxen, Distributielijsten en Public Folders.
Tevens staan er op meerdere mailboxen van gebruikers bepaalde rechten waardoor het mogelijk is dat andere in hun mailbox kunnen kijken, secretaresses die afspraken kunnen inplannen in andermans agenda en rechten als het mail versturen onder een andere naam (send on behalf of).
We hebben ongeveer 1200 mailboxen.

We moeten gaan hangen onder overkoepelORG2 die er als volgt uit ziet

overkoepelORG2
SITE1
SERVERa
SERVERb
SERVERx
SITE2
SERVERa
SERVERb
SERVERx
SITE3
SERVERa
SERVERb
SERVERx
SITE4
SERVERa
SERVERb
SERVERx
SITE5
SERVERa
SERVERb
SERVERx
etc

Elke SITE is zeg maar een bedrijf die valt onder overkoepelORG2
De sites hebben geen site-connectoren ondering, maar een X.400 connector naar een bepaalde server ergens in overkoepelORG2

Onze organisatie zou nu bv SITE6 gaan heten onder overkoepelORG2

Ik weet dat dit mogelijk is met oa Move Server Wizard van Microsoft, testen zijn in die zin succesvol. Je ziet een GAL, nl die van overkoepelORG2.

Heel mooi allemaal, nu dus de problemen.......
Distributielijsten die SITEoverstijgend zijn in ORG1 (dus gebruikers bevat uit meerdere SITE's) zijn niet meer compleet.
Rechten die gezet zijn op mailboxen/agenda's zijn verdwenen
Er wordt een nieuw primair SMTP adres aangemaakt die helemaal niet de naamgevingsconventie heeft die die moet zijn.

En er zijn vast nog wel meer dingen die ik nu niet zie.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee. En wat kan ik doen om bovenstaande problemen te tackelen?
Bestaan er andere (evt betaalde) tools die dit mogelijk maken?

Mijn kennis van Exchange is vrij hoog en ik weet dat het zoiso veel werk wordt, maar mijn kennis over verplaatsen van organisaties schiet nu even tekort. Ik heb gezocht op Google en hier op Tweakers maar kan op mijn problemen niet een bevredigend en werkbaar antwoord vinden.

• Berimbau
Staat deze in het juiste forum?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:35
Hij staat denk ik wel goed, maar je probleem is een lastige denk ik. draaien jullie toevallig NT 4.0 en gaan jullie binnen kort over naar W2K?

• Berimbau
We draaien inderdaad NT. Eind van het jaar gaan we over op 2000. Echter, Exchange 5.5 komt niet in de AD. overkoepelORG2 is nu een onderzoek aan het doen naar Exchange 2003.

• Berimbau
Hmmm oke, is dus blijkbaar erg ingewikkeld uit het aantal reacties te lezen.

• Berimbau
Ik ben van plan dit artikel iets verder uit te breiden met de info die ik gevonden heb en wat lijkt te werken. Dit is misschien handig voor mensen die in de toekomst iets dergelijks ook nog willen gaan doen.

Probleem met incomplete distributielijsten is getackeld.....

Voordat je gebruik maakt van de Move Server Wizard maak je middels het progje headers.exe een CSV-bestand bestemd voor export aan en selecteer je in het drop-down boxje Distribution List of iets dergelijks. Gebruik hievan alles behalve HOME-MDB en HOME-MTA.
Maak nu middels deze CSV een een export van de distributielijsten (1 voor elke server).
Pak nu een editor en pas de CSV aan:
Kijk hierbij naar de X.400 adressen die voorkomen in de lijst. Voorbeeld hieronder:
SMTP:Iedereen@organisatie.nl%X400:c=US;a= ;p=ORG1;o=SITE1;s=Iedereen;
verander deze in
SMTP:Iedereen@organisatie.nl%X400:c=US;a= ;p=OVERKOEPELORG2;o=SITE1;s=Iedereen;

Doe nu het truukje met de MSW en neem hierbij niet de distributielijsten mee. Nu zet je 'alles' over naar de nieuwe organisatie Echter de distributielijsten zijn weg.
Maar goed, we hebben de gevulde CSV's en die gebruik je weer met de importfunctie binnen Exchange. Dit werkt!

Het probleem met SMTP is getackeld......

In de MSW geef je nl op in welke organisation / site deze moet komen te staan. Hier staat in dit geval al een server is met de goede SMTP-instellingen. Deze worden na MSW keurig overgenomen.

Het probleem met de rechten op agenda's etc laat zich wat minder gemakkelijke grijpen.
Ik ben nu bezig een tooltje te evalueren van Symprex, de Folder Permission Manager. Deze kan een export maken van alle rechten die op de mailboxen /distributielijsten staan en opslaan in diverse formaten. Echter importeren van de rechten ben ik nog niet tegen gekomen. Deze vraag heb ik bij de leverancier gelegd.
Pagina: 1