Add/remove programs zonder cd-rom speler

Pagina: 1
Acties:

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Wij moeten een webserver opzetten die de volgende hardware heeft:

Dual AMD MP 2000+
768 MB RAM
1x120 GB
1x160 GB
4x120 GB @ security mode dus 2x120 GB

Deze server heeft geen ruimte meer voor een cd-rom speler en we hebben Red Hat 9 via een FTP install erop gezet. Natuurlijk hebben waar mogelijk tijdens de installatie alleen de nodige programma's geinstalleerd/geselecteerd, dit opnieuw doen is geen optie.

Linux draait perfect alleen zijn er veel extra programma's geinstalleerd en sommige niet, die wij graag weg willen halen of willen toevoegen, als wij nu add/remove programs doen en pakketten deselecteren en toevoegen vraagt Red Hat om een Red Hat CD 1,2 of 3. Aangezien wij geen cd-rom speler in deze server hebben zitten maar wel de ISO's en alle RPM's op de HD hebben staan willen wij aangeven dat hij die moet gebruiken.

Wij hebben de ISO's als cd-rom gemount, en je kan zien wat er op staat, maar hij blijft om de CD vragen die wij evt wel kunnen maken maar toch niet kunnen gebruiken. Kortom, hoe geven wij aan dat hij de ISO's op de HD moet gebruiken voor de toe te voegen programma's?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Verwijderd

Je kan de rpm pakketten gewoon handmatig (de)-installeren met het rpm commando. Daar heb je de cdrom niet voor nodig. Maar je moet wel weten welke pakketten je wel/niet wilt installeren.

Een andere optie is om apt + synaptic te installeren. Dat is een pakkage manager waarmee je ook heel eenvoudig rpms kan (de)installeren.

Als je dat allemaal niet wilt kun je misschien proberen de cd-image te mounten in /mnt/cdrom of een andere plek waar RH ze verwacht.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

man rpm??

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 11:49:
Je kan de rpm pakketten gewoon handmatig (de)-installeren met het rpm commando. Daar heb je de cdrom niet voor nodig. Maar je moet wel weten welke pakketten je wel/niet wilt installeren.

Een andere optie is om apt + synaptic te installeren. Dat is een pakkage manager waarmee je ook heel eenvoudig rpms kan (de)installeren.

Als je dat allemaal niet wilt kun je misschien proberen de cd-image te mounten in /mnt/cdrom of een andere plek waar RH ze verwacht.
Het gaat hier om tientallen te verwijderen en toe te voegen programma's. Ook moet het in de toekomst door andere mensen gebruikt worden, dus handmatig is geen optie.

Kan ik met apt+synaptic met een GUI dingen vanaf de install cd's toevoegen en ook gewoon verwijderen?

Zoals je in de 1e post kan lezen heb ik ze al als cdrom gemount in /mnt/cdrom, ik kan dan zelf alles zien wat in de iso staat, Red Hat blijft toch nog steeds om de cd zeuren op dat moment.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Hiermee kan ik ze inderdaad aanpassen, maar je moet er nog steeds veel van weten om het te kunnen gebruiken. Het moet toch mogelijk zijn net als bij Windows om programma's te installeren en daarna het path te selecteren? Wat dingen aan en uitvinken is door iedereen te begrijpen, man rpm niet imo.

Na ons zullen een aantal mensen misschien ooit nieuwe installaties moeten doen en dit is geen makkelijke oplossing. Is er geen mogelijkheid om het install path in een bestand aan te passen zodat hij de ISO's gebruikt ipv om de CD vraagt die er niet is?

Verwijderd

ik gebruik apt+synaptic voor upgrades van internet. Als je de juiste repository kiest heb je dezelfde versies van de programmas die op de cd staan.

misschien is het ook wel mogelijk deze files van je locale disk af te lezen maar dat weet ik niet.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
je hebt een uplink naar internet neem ik aan

dan moet je gewoon je install sources op die van internet zetten en cd 2 source cd-roms eruit halen, zo heb je nooit ellende ermee :)

Verwijderd

Onder RedHat heb je de tools redhat-config-packages en redhat-install-packages.
Het enige "nadeel" is dat je X-Windows moet draaien om deze software te kunnen gebruiken. Deze tools bieden een soort van GUI naar rpm toe.

Mijn persoonlijk voorkeur is om van rpm gebruik te maken en niet van redhat-config tools maar als je geen andere mogelijkheid hebt. :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 13:02:
Onder RedHat heb je de tools redhat-config-packages en redhat-install-packages.
Het enige "nadeel" is dat je X-Windows moet draaien om deze software te kunnen gebruiken. Deze tools bieden een soort van GUI naar rpm toe.

Mijn persoonlijk voorkeur is om van rpm gebruik te maken en niet van redhat-config tools maar als je geen andere mogelijkheid hebt. :)
Dat is dus wat ik gebruik, maar niet werkt ivm het probleem waar het hier over gaat :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
M4RTiN schreef op 05 februari 2004 @ 12:56:
je hebt een uplink naar internet neem ik aan

dan moet je gewoon je install sources op die van internet zetten en cd 2 source cd-roms eruit halen, zo heb je nooit ellende ermee :)
Dat is nou juist het probleem, hoe doe ik dat?

Verwijderd

Ik snap het probleem (sorry niet goed gelezen).

Voor het tool redhat-config-packages zijn er twee command-line parameters:
--isodir en --tree
als je ergens een iso image hebt staan dan start je bijvoorbeeld met

redhat-config-packages --isodir=/mnt/dosc/RH9ISOS/

In die directory moeten dan de drie iso files van RedHat 9.0 staan, in dit geval
shrike-<cpu>-disc1.iso, shrike-<cpu>-disc2.iso en shrike-<cpu>-disc3.iso.

Je kan ook met de --tree parameter opstarten dan moeten er geen iso files staan maar de RedHat/RPMS directory. (afijn dat lijkt met bloody obvious).

Success !! 8)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Geweldig :)

Echt niemand die ik het vroeg kon mij vertellen wat ik moest doen, maar dat werkt idd, thanks :)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
er is in mandrake een tool waarmee je dus grafisch instelt wat ik in mn vorige post beschreef, misschien dus in redhat niet...
Pagina: 1