Exchange server verwijderen...

Pagina: 1
Acties:

• Dirkse1984
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou graag willen weten, hoe je een exchange server verwijderd.
Een klant heeft 1 server gekocht, en daar komt exchange op.
Volgend jaar of over 2 jaar, komt er een nieuwe server bij, en daar komt Exchange op draaien, dus die gaat het dan overnemen van server 1.
Maar op server 1 moet exchange er dan weer af gehaald worden.

Iemand enig idee hoe dit moet, of dit kan, en of ik dan problemen krijg met server 1?
Dus hoe moet ik de exchange server verwijderen, en kan dat zonder problemen?

Ik heb Microsoft ook al gebeld, maar dan wordt je weer naar een website gestuurd.
Dus ik loop een beetje vast.

Ik hoor het graag als iemand hier iets van af weet, of iemand die hier al ervaring mee heeft.

M.V.G Erik

(Windows2003 small busisnes met Exchange server 2003 staat erop)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit kan niet, aangezien SBS geen tweede dc in een domein ondersteunt. Dus je kan Exchange niet moven. Dit staat ongetwijfeld op de website waar MS je naar toe verwijst ;)

Lees ook even Windows Operated Systems - Policy door :)

[ Voor 21% gewijzigd door sanfranjake op 05-02-2004 11:33 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 21:58
sanfranjake schreef op 05 februari 2004 @ 11:32:
Dit kan niet, aangezien SBS geen tweede dc in een domein ondersteunt. Dus je kan Exchange niet moven. Dit staat ongetwijfeld op de website waar MS je naar toe verwijst ;)

Lees ook even Windows Operated Systems - Policy door :)
SBS 2003 kan wel een trust aanmaken met een ander domain voor een korte tijd (ik dacht 60 dagen), probleem daarna is dat je je SBS server dan opnieuw moet installeren met de normale server versie als je hem als DC wilt gebruiken (en dus moet de 2e machine dan tijdelijk DC zijn).

• Dirkse1984
  • Niet online
Dus onder sbs lukt het niet. Das dan jammer natuurlijk, maar niks aan te doen.
En als ik er Windows2003 server op laat zetten met Exchange, en die over een tijd dus wil gaan verplaatsen, kan het dan wel zonder problemen?

Dit zou ik nog graag willen weten, omdat de server voor de klant op dit moment niet bij mij staat, dus kan nu nog alles gaan veranderen.

Alvast bedankt tot zo ver.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
KoeKk schreef op 05 februari 2004 @ 12:10:
[...]

SBS 2003 kan wel een trust aanmaken met een ander domain voor een korte tijd (ik dacht 60 dagen), probleem daarna is dat je je SBS server dan opnieuw moet installeren met de normale server versie als je hem als DC wilt gebruiken (en dus moet de 2e machine dan tijdelijk DC zijn).
Je kan dus een trust maken voor 60 dagen met SBS ? afaik is het namelijk helemaal niet mogelijk ...

Hoe maak je die trust dan aan? Zijn reeds enkele topics geweest met deze vraag waar de poging af werd gebroken. Dit zou eventueel een mogelijkheid bieden om naar een andere server te verhuizen door een nieuw forest aan te maken. Daar Exchange op te installeren en dan de mailboxen moven :) Maar zou dit ook gaan werken met een andere SBS, waar neem ik aan van de zelfde licentie gebruik gemaakt zal worden echter op nieuwe hardware ?
Dirkse1984 schreef op 05 februari 2004 @ 13:27:
Dus onder sbs lukt het niet. Das dan jammer natuurlijk, maar niks aan te doen.
En als ik er Windows2003 server op laat zetten met Exchange, en die over een tijd dus wil gaan verplaatsen, kan het dan wel zonder problemen?

Dit zou ik nog graag willen weten, omdat de server voor de klant op dit moment niet bij mij staat, dus kan nu nog alles gaan veranderen.

Alvast bedankt tot zo ver.
Je zou dan inderdaad deze functie kunnen gebruiken. De tweede dc met dcpromo promoten. FSMO rollen overhevelen en Exchange mailboxen moven. Exchange de-installeren en dan de dc uit het domein verwijderen.

Vraag me alleen af of het een veel duurdere Standard licentie te kopen als je met SBS af kan .... Dit is toch eigenlijk wel te vinden lijkt me zo.
[google=move exchange to new hardware] levert vele resultaten. Lees onder andere de 2e hit :) Het is een vrij complex proces. Waarom zou je nu een server kopen en deze volgend jaar weer vervangen. Kan je toch beter gewoon nu een goede kopen ? Zul je zo wel je redenen voor hebben ... Denk niet dat het de moeite/tijd waard is.

[ Voor 39% gewijzigd door sanfranjake op 05-02-2004 13:42 . Reden: add ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Dirkse1984
  • Niet online
Alvast bedankt. Hier heb ik gelukkig al wat aan. En die nieuwe pc over een paar jaar, is als extra server ernaast. Maar op dit moment is er alleen geld voor 1 server en nog niet voor 2, vandaar.

En dan wilden we exchange dus graag op die nieuwe pc zetten.
Maar zo kom ik hopenlijk een heel eind, en anders hoor je het nog wel.

Groet Erik

• Dirkse1984
  • Niet online
Die tweede link, is wel een goede vraag, maar om het antwoord te bekijken moet je betalen :(

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 21:58
sanfranjake schreef op 05 februari 2004 @ 13:33:
[...]

Je kan dus een trust maken voor 60 dagen met SBS ? afaik is het namelijk helemaal niet mogelijk ...
Ik geloof dat ik ene stukkie van MS.com verkeerd begrepen heb :X
Maar hier komt het op neer:
Q. From a technical standpoint what does the Windows Small Business Server 2003 Transition Pack do?

A. The server transition pack removes all of the Windows Small Business Server 2003 limits (such as 75 CALs, no Active Directory trusts, and CAL enforcement). The CAL transition packs are a license only.
(bron: http://www.microsoft.com/.../overview/generalfaq.mspx)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:48
Een Trust aanmaken onder SBS is niet mogelijk.

Als je nu Exchange installeerd op je SBS server. Je kan dan gewoon een 2de server licentie aanschaffen van Windows 2003 en Exchange 2003 + alle CALS die je nodig hebt.
Je installeerd hierna gewoon je nieuwe server in het domain als member server. Installeerd Exchange er op (Dit heb ik alleen nog nooit gedaan). En hierna verplaats je gewoon alle mailboxen. Hierna deinstalleerd je de oude exchange server (nadat alle profielen geupdate zijn). En klaar is de klus.

• Dirkse1984
  • Niet online
Oke, tot zo ver bedankt allemaal!
Pagina: 1