Scheidingsfilter aanpassen na vervanging woofer

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• labaratorious
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08 13:30
Ik heb vorig jaar van twee oude speaker kasten de speakers eruit gehaald en hier nieuwe kasten omheen gebouwd. Van twee lompe vierkanten heb ik twee mooie zuiltjes gemaakt. Dit was een grote vooruitgang voor het geluid van de speakers. Een tijdje geleden heeft 1 woofer de tand des tijds niet meer kunnen weerstaan en ging stuk, de ander doet het nog stees. Deze kapotte woofer heb ik vervangen met de Visaton-WS 25E 8ohm speaker. Ik heb deze speaker uitgekozen omdat hij het meest geschikt is voor mijn kast voor een goede prijs. Het is een 8 ohm speaker, moet een flinke kast hebben (90ltr) en heeft dezelfde diameter als mijn oude speaker dus past precies in het voorgefreesde gat.

Wat blijkt nou......de oude woofer geeft een veel harder en voller geluid terwijl dat in theorie een minderwaardige speaker is als je hem verglijkt met die visaton!!!

Wat zou ik moeten veranderen/aanpassen/doen om een mooier geluid en voller geluid uit de visaton speaker te krijgen.......wie heeft er tips??
Ik zat zelf te denken dat het misschien te maken heeft met de spoel op het scheidingsfilter?? Moet ik die vervangen??

HULPPPPPPP.. ........alvast bedankt, remco

Verwijderd

labaratorious schreef op 05 februari 2004 @ 09:38:
Ik heb vorig jaar van twee oude speaker kasten de speakers eruit gehaald en hier nieuwe kasten omheen gebouwd. Van twee lompe vierkanten heb ik twee mooie zuiltjes gemaakt. Dit was een grote vooruitgang voor het geluid van de speakers. Een tijdje geleden heeft 1 woofer de tand des tijds niet meer kunnen weerstaan en ging stuk, de ander doet het nog stees. Deze kapotte woofer heb ik vervangen met de Visaton-WS 25E 8ohm speaker. Ik heb deze speaker uitgekozen omdat hij het meest geschikt is voor mijn kast voor een goede prijs. Het is een 8 ohm speaker, moet een flinke kast hebben (90ltr) en heeft dezelfde diameter als mijn oude speaker dus past precies in het voorgefreesde gat.

Wat blijkt nou......de oude woofer geeft een veel harder en voller geluid terwijl dat in theorie een minderwaardige speaker is als je hem verglijkt met die visaton!!!

Wat zou ik moeten veranderen/aanpassen/doen om een mooier geluid en voller geluid uit de visaton speaker te krijgen.......wie heeft er tips??
Ik zat zelf te denken dat het misschien te maken heeft met de spoel op het scheidingsfilter?? Moet ik die vervangen??

HULPPPPPPP.. ........alvast bedankt, remco
Tja er zijn nogal wat haken&ogen bij deze vervanging. Dattie past is echt niet voldoende. Zo zijn er allerlei andere parameters die anders zullen zijn, Fres, Vas. Daarnaast zullen er ook aan het filter allerlei wijzigingen moeten plaats vinden. De kans dat je een gelijk klinkende krijgt als de andere met oude speaker is niet groot.

Wellicht daar ook de bas-speaker vervangen, en ff een nieuw filter maken voor beide speakers.

• labaratorious
mmmm ff nieuwe filter maken??? tja....dat is voor mij nog al hocus pocus. Heb jij een dummy guide ofzo waarin duidelijk staat welke stappen je daarvoor dient te nemen??

Wat moet je weten (van de speakers, kast, specs enz) bij het maken van een nieuwe filter

Waar moet je op letten dus, iig bedankt voor de reply!!

thnx remco.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Zou je wat meer info kunnen geven over de speaker?
2weg, 3weg wat voor soort is het?
Overigens is de driver die jij hebt uitgezocht echt een beuq ding in een 90 liter gelsloten kast. Als hij niet vol klinkt is dat vaak omdat hij té veel beukt, of niet laag genoeg komt. Nu kan ik me dat niet echt voorstellen op de simulatie afgaand. Maar misschien word hij vrij agressief gefilterd. Dus geef zoveel mogelijk info :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• labaratorious
het is iig een drie weg systeem van zo`n 120 wat en is 8ohm. De kast is een toren model van 120cm hoog , 30cm diep en 30cm breed.

Binnen in de kast zijn de kamers niet van elkaar gescheiden dus het is een door lopende ruimte. Voor de rest heb ik weinig specs van de rest van de speakers.

Ik heb er wel een bas reflex buis in zitten die ik profosorisch dicht heb gemaakt toen ik er achterkwam dat die visaton speaker voor een gesloten systeem is.

Het is ook niet zo dat die visaton speaker qua geluidsbeeld niet past bij de hoge en mid maar hij komt gewoon niet echt goed door. Voor de unifomiteit van de speakers schaf ik denk ik ook maar een tweede visaton woofer aan voor die andere kast.....tenminste als ik ze goed aan de praat krijg.

tja meer heb ik ook niet voor je ben ik bang.

Verwijderd

labaratorious schreef op 05 februari 2004 @ 10:24:
mmmm ff nieuwe filter maken??? tja....dat is voor mij nog al hocus pocus. Heb jij een dummy guide ofzo waarin duidelijk staat welke stappen je daarvoor dient te nemen??

Wat moet je weten (van de speakers, kast, specs enz) bij het maken van een nieuwe filter

Waar moet je op letten dus, iig bedankt voor de reply!!

thnx remco.
Oei da's een vraag die simpel is gesteld maar moeilijk is te beantwoorden. Er bestaan aardige boekjes voor beginners en er is software om e.a. te berekenen en te doen. Dat simpele boekje is van Visaton, kan je waarschijnlijk bij de dealer van je bass-speaker halen. Houn software is ook redelijk goed (beter dan de eenvoudige software die op diverse topics in GoT staat, maar het is geen freeware !)

Waarom het nogal moeilijk is komt doordat elke speaker andere kenmerken heeft, bijvoorbeeld de resonantiefrequentie, de gelijkstroomweerstand en de hoeveelheid lucht die in beweging kan worden gebracht door de speaker.

Deze waarden zijn nodig voor het berekenen van het filter (die grootdeels uit spoelen en elco's bestaat) en de bouw van je speakerbox en de gtootte/lengte van de basreflex-kanaal.

Deze parameters worden "Thiele en Small parameters" genoemd. Hier loopt een draadje over dit soort parameters: [rml][ how-to] Het meten van de Thiele en Small parameters[/rml]

Bij visaton-speakers worden de parameters meegegeven, en staan voor een groot deel op de sticker van de verpakking en op de site van visaton. Je hoeft ze dus niet te meten (het GoT draadje is meer voor info).

Het maken van een goede speaker/box is best moeilijk, ik raad je aan eerst dat boekkie in te kijken voordat je het koopt. Wellicht is het niet iets voor jou, en kan je in de omgeving iemand vinden die er wel "zin an",- of kennis van heeft.

Maar aan de andere kant, ik ben door dat boekje aan een 2e (of 3e of zo) hobby geraakt, en heb m'n eigen speakers gebouwd en een paar voor vrienden.

edit:
Die visaton-speaker kan best met bass-reflex. De bewering dat ie "er niet voor is" is helemaal niet waar. Of het goed gaat werken hangt af van de doorsnede van het reflex-gat, en van de lengte van de buis die daarin zit. Meet dat ff op, en geef het ff door. Morgen ben ik thuis en kan ik profisorisch ff doorrekenen of de lengte/doorsnede van die buis goed is (in relatie tot de speaker en de inhoud van je kast). Ik heb namelijk wel de software van visaton thuis liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 10:58 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien kun je ff op de oude speaker kijken wat het voor merk en type is. Dan kun je misschien op het internet de TS parameters vinden...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op 05 februari 2004 @ 11:48:
Misschien kun je ff op de oude speaker kijken wat het voor merk en type is. Dan kun je misschien op het internet de TS parameters vinden...
Jammer genoeg is dat bijna altijd een actie die niets opleverd en zijn er bij "fabrieksboxen" geen parameters te vinden. Dit omdat die speakers meestal zijn niet los in de handel komen, en de parameters dus niet openbaar openbaar te zijn. Die speakers worden alleen in die fabriek gebruikt.

Maar een poging doen is het zeker waard. (Van die visaton 25E [8 Ohm] zijn ze gewoon hier te vinden)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 12:07 ]

• labaratorious
ja de specs van die visaton speaker heb ik wel, zijn ook wel te vinden bij WINisd.
Maar de parameters van die andere speakers (mid en hoog) heb ik helaas niet, dus dat wordt een beetje gokken.

Maar is het mogelijk om een filter te maken op basis van de gegevens die voor handen zijn, d.w.z; de parameters van de WS 25E en de maten en specs die ik gegeven heb over mijn speakers.

Ik heb natuurlijk nog wel de originele spoelen van de mid en hoge tonen speakers bij het originele scheidingsfilter zitten. Kan ik die gebruiken bij het maken van een nieuw filter??

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 10:53:
[...]

edit:
Die visaton-speaker kan best met bass-reflex. De bewering dat ie "er niet voor is" is helemaal niet waar. Of het goed gaat werken hangt af van de doorsnede van het reflex-gat, en van de lengte van de buis die daarin zit. Meet dat ff op, en geef het ff door. Morgen ben ik thuis en kan ik profisorisch ff doorrekenen of de lengte/doorsnede van die buis goed is (in relatie tot de speaker en de inhoud van je kast). Ik heb namelijk wel de software van visaton thuis liggen.
Dat is niet helemaal waar.

Door de hoge QTS waarde van deze speaker, is hij wel degelijk ongeschikt voor BR gebruik. Dat is, hij is wel te gebruiken, maar het enigste wat je doet, is een slechte situatie erger maken. Het is niet zo dat het BR effect niet werkt, het werkt alleen niet in je voordeel :)

Dus labaratorious, als ik het goed begrijp heb je in nog gewoon 1 functionerende speaker, of iig de onderdelen?
Zo ja, meet van alle onderdelen de T/S waarden. Hoe je dit kan doen, moet je maar even lezen in m'n how-to. (is al gepost)

Mocht je je deze moeite niet willen doen, dan zou ik eens kijken voor de Visaton T200. Dit is een simpele car-woofer, die ongelofelijk veel druk kan produceren voor zijn prijs. In een 90 liter behuizing met een BR pijp afgestemd op 34hz doet dit ding echt wonderen voor zijn prijs :)

De speaker die je nu gebruikt is helaas niet echt een fijne woofer. Tenzij je em free-air wil gaan gebruiken, daar leent hij zich volgens mij aardig voor.

• labaratorious
klinkt goed alleen is de T200 een 4ohm speaker dus dat zal niet gaan omdat de rest van de drivers allemaal 8ohm zijn. Ook de versterker is 8ohm.

Nog even wat gegevens over die baspijp....

de bas reflex pijp die er nou in zit heeft een diameter van 7cm en een lengte van 13 cm.
Verder zit deze pijp 10cm onder de woofer geplaats.

Het zou mooi zijn als je dit na zou kunnen rekenen voor mij misschien dat het gewenste resultaat oplevert......

alvast thnx!!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb je huidige situatie even gesimuleerd, maar ik kan me niet voorstellen dat er minder bas uitkomt dan eerst. Uitgaande van de poort die je omschreef (32Hz) en een 90 liter kast:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/ANZ4860S29L/picserver.png

weet je zeker dat je de speaker goed hebt aangesloten?
geef anders eens wat pics, gewoon voor wat inleving ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe kom je eigenlijk aan de 90 Liter. Dat is echt wel heel groot hoor (zuiltje van 1,20 m ofzo)!

@ mod: Misschien wel handig om de topictitel ff aan te passen, die laat namelijk nergens meer op...

• labaratorious
hee dat is snel thnx man! Maar goed er komt echt minder bas uit dan eerst echt waar!
Ik zal eens kijken of ik een ff ergens een digitale camera vandaan kan toveren en dan zal ik ze alletwee eens op de foto zetten. Ik hoop dat ik ze zo snel mogelijk hier bij kan leveren.

verder nog tips??
thnx!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

deepspace schreef op 05 februari 2004 @ 17:18:
Hoe kom je eigenlijk aan de 90 Liter. Dat is echt wel heel groot hoor (zuiltje van 1,20 m ofzo)!

@ mod: Misschien wel handig om de topictitel ff aan te passen, die laat namelijk nergens meer op...
het is iig een drie weg systeem van zo`n 120 wat en is 8ohm. De kast is een toren model van 120cm hoog , 30cm diep en 30cm breed.
;)

en dat van die topictitel kun je t beste via de topicreport (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif) doen
labaratorious schreef op 05 februari 2004 @ 17:20:
hee dat is snel thnx man! Maar goed er komt echt minder bas uit dan eerst echt waar!
Ik zal eens kijken of ik een ff ergens een digitale camera vandaan kan toveren en dan zal ik ze alletwee eens op de foto zetten. Ik hoop dat ik ze zo snel mogelijk hier bij kan leveren.

verder nog tips??
thnx!
Ik geloof je op je woord, maar dat komt niet overeen met de simulatie. Daarom vermoed ik dat er gefilterd word aan je woofer, of dat er ergens anders iets niet helemaal in orde is :)

[ Voor 35% gewijzigd door Arjan op 05-02-2004 17:34 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dom dom 8)7 , maar ik kan wel goed gokken 8) .
en dat van die topictitel kun je t beste via de topicreport ([afbeelding]) doen
D8 dat dat alllen was voor als de TS stout is....
Ik geloof je op je woord, maar dat komt niet overeen met de simulatie. Daarom vermoed ik dat er gefilterd word aan je woofer, of dat er ergens anders iets niet helemaal in orde is :)
Idd. Misschien kun je het filter ff uitpluizen, ff wat pics, of probeer zelf ff het schema na te tekenen. Aan de BR afstemming te zien kwam de orginele speaker een stuk dieper, dan de Visaton. Misschien lijkt het daarom alsof de bass wat minder hard is...

Verwijderd

Titelfix. :)

• labaratorious
maar wat willen jullie graag hebben? Foto`s van het scheidingsfilter? En wat wordt er bedoelt met filter napluizen en: "volgens mij wordt je woofer ergens gefilterd"?
Hoezo gefilterd dan, waar?

Ik heb zelf een beetje het vermoeden dat omdat het orginele scheidingsfilter het zelfde signaal uitstuurd naar deze woofer, de visaton hier niet goed op reageerd en dus anders mee omgaat, terwijl volgens de theorie de visaton beter moet zijn

het is maar een idee..........

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar bazeer je op dat de Visaton in theorie beter is :? , van de oud unit weet je immers 0.0 (buiten dat ie kapot is ;) )

Wat ik bedoel met het filter uitpluizen is er ff een schema van te maken.

• labaratorious
deepspace schreef op 05 februari 2004 @ 17:39:
[...]

Aan de BR afstemming te zien kwam de orginele speaker een stuk dieper, dan de Visaton. Misschien lijkt het daarom alsof de bass wat minder hard is...
Ik zat het nog ff te lezen en vroeg me af hoe jij kan weten hoe de orginele speaker heeft geklonken?
Pagina: 1