Hulp bij zoeken naar post in topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Het komt zeer regelmatig voor dat een newbie op het forum een reactie krijgt als: "Beter zoeken op het forum of Google". Terwijl er bepaalde onderwerpen zijn, waar je wat moeilijk een zoekopdracht van kan verwoorden.
Bijvoorbeeld heb ik al eens ergens in een draadje gezien dat iemand dmv 1 UTP kabel 2 netwerkverbindingen heeft gemaakt (maw aan 1 kant van de kabel 2 RJ45 connectors). Ik heb geen idee meer waar en waarop zou moeten zoeken.
Om vervuiling van het forum tegen te gaan, is het niet moelijk om een topic te openen waar men de hulp van andere tweakers in kan roepen om een bepaalde post of thread terug te vinden?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Thanx, maar this is a bit beside the point. Ben ik overigens de enige die daar behoefte aan heeft of zijn er meer die het een goed idee vinden?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Toevoegend aan justmental: hulp van andere tweakers bij zoeken is niet echt nodig als men de GoT-search manual gebruikt zodat men weet hoe de search op dit forum werkt en even met verschillende keywords speelt :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat mij betreft openen mensen gewoon in dit forum een topic als ze echt iets willen vinden, net zoals jij nu doet. Dat komt toch niet zo heel erg vaak voor volgens mij

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ReemF zegt; je moet ook niet uitgaan van "zoeken" als random keywords in die zoekengine proppen en alleen de eerste set resultaten nemen. Nee, je moet echt actief gaan zoeken. Anticipeer op de eerste resultaten door nog wat te veranderen in je keywords, etc. :)

En als het niet lukt, hebben we idd de Omega search manual nog :)

Ow, en wat jij wil staat in de FAQ Network Troubleshooting :*

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Kan ik opzich wel inkomen, maar ik denk dat zo'n soort topic een hoop vervuiling tegengaat. Ik weet het exacte percentage niet, maar ik kom vaak een topic tegen die gelijk wordt afgekapt en op slot gezet met de melding beter zoeken. Maar goed, blijkbaar minder goed idee als ik dacht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Da's op zich wel zo, maar hoe leer je iemand goed zoeken? Als je uitgaat van iemand die niet compleet bekend is met de terminologie, kan ik me persoonlijk wel voorstellen dat het voor zo iemand een stuk lastiger is om te zoeken. Een goede vriend van me zit nu al 2 jaar op de HTS in Arnhem, maar ik sta er nog steeds versteld van hoe slecht hij kan zoeken in bijvoorbeeld google. Ik heb al eens naast hem gezeten terwijl hij iets aan het opzoeken was voor een programmeer-opdracht, en hij kreeg bijna alle foute resultaten tevoorschijn getoverd, maar dat wat ie zocht stond er niet bij. :P

Dat had niet met zijn mentaliteit te maken, want hij heeft een fors aantal pagina's doorgespit, maar ook weten in welke richting je moet zoeken speelt daar een rol bij. Ik had binnen 5 minuten gevonden wat hij zocht, maar zelfs met een beetje uitleg lukte het hem gewoon niet. Misschien zijn mensen zoals de topicstarter meer gebaat bij een uitleg over hoe je op een goede manier zoekt naar info, dan hoe de searchengine werkt of ze te vertellen dat ze 300 resultaten door moeten spitten terwijl daar misschien niet eens het goede antwoord bij zit omdat ze niet op een goede manier zoeken naar iets? :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:53
Er komt binnenkort (?) een GoT-knowledge-database. Daar los je toch al een groot deel van het probleem op lijkt me.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Tuurlijk heb ik ook wel eens een aantal posts geplaatst / topics geopend die gelijk gesloten werden en het zal zeker niet de laatste keer zijn geweest, maar als je ergens al een tijd mee bezig ben, een tijd heb geinvesteerd in het zoeken naar iets en er nog niet uitkomt, kan dat vrij frustrerend zijn. Dan is het laatste wat je wil een opmerking te krijgen als "Beter zoeken". Dat komt dan een beetje over als "Zoek ut maar uit". Trouwens het voorbeeld wat ik gaf, had ik al wel gevonden, maar het heeft me aardig wat tijd gekost. De reden van dit topic was gewoon om te peilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

its_Muppet schreef op 05 februari 2004 @ 09:07:
Om vervuiling van het forum tegen te gaan, is het niet moelijk om een topic te openen waar men de hulp van andere tweakers in kan roepen om een bepaalde post of thread terug te vinden?
Ik zie het eerder als een probleem dat mensen kennelijk niet meer het geduld hebben en de tijd nemen om goed te zoeken.
Zoeken is een skill die je moet leren, en waarvoor je de tijd moet nemen, het helpt om vaak logisch te denken en ook meerdere zoekwoord-combinaties te testen.

Het helpt niks om mensen snel eventjes in te schakelen, als het jezelf aan zoekskills ontbreekt, persoonlijk zie ik zoiets voornamelijk als juist mensen aanzetten tot luiheid.
its_Muppet: Dat komt dan een beetje over als "Zoek ut maar uit".
om een voorbeeldje te geven, sommige ouders van baby's in hun eerste levensjaar zijnerg enthousiast met hun baby, ze dragen hem overal heen, hebben zo'n wipstoeltje, zodat de baby makkelijk bij de mensen kan zitten, zelfs al kan hij nog niet rechtop zitten etc.

Wat je daarmee al snel kan zien gebeuren is dat zo'n baby niet goed leert zelf bewegen, zeker zo'n baby-stoeltje kan een enorme hinder zijn om een baby te motiveren goed rechtop te zitten, juist het 'achtergesteld' en 'erbij willen horen' is een belangrijke motivatie in de ontwikkeling van een klein kind.

Soms is juist dat 'Zoek het zelf uit' ook het beste en behulpzaamste advies dat je kan krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door RM-rf op 05-02-2004 09:41 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1