Toon posts:

Pentax Optio S4 vs. Minolta Dimage Xt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een digitale camera kopen omdat ik veel naar optredens ga waar ik foto's wil maken. Omdat het niet in iedere concert zaal even licht is moet ik hier dus rekening mee houden en het apparaat moet klein zijn zodat ie in de broekzak past.
De Optio S4 is een perfect model, die is zelfs in een pakje sigaretten (20 stuks) mee te 'smokkelen'. De keus was eigenlijk al gemaakt, totdat iemand mij er op wees dat de Pentax maar tot 200 ISO gaat. De Minolta Dimage Xt (ook met pentax lens) is niet zo klein dat ie in een pakje sigaretten past, maar gaat wel tot 400 ISO wat (zo is mij wijs gemaakt) erg belangrijk is wanneer je alleen in slechte (lees: donkere) omstandigheden foto's maakt.

Mijn vraag is dus: Is dat ISO verschil echt zo belangrijk, en is dit in de praktijk dan ook duidelijk merkbaar? Nu is het ook weer zo dat sluitertijd belangrijk is, en als ik het goed heb onderzocht kun je die bij de Pentax wel handmatig instellen en bij de Minolta weer niet? Een dillema voor een leek als mij dus!

Alvast bedankt voor enige reactie!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 02:23 ]

Verwijderd

De volgende keer zou ik je topic anders noemen, namelijk "Belang iso instelbaarheid" oid. Nu dacht ik dat er weer een topic langskwam over de S4 en de Xt en ik wilde al linkjes passen naar voorgaande topics.

Mijn tip: probeer in reviews foto's te bekijken van die Xt en beoordeel zelf het ruisniveau op de hoogste iso stand. Is dat acceptabel, dan hoef je het niet te kunnen instellen en dan kun je de xt gewoon kopen! Succes.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Neem de IXUS 400. Die is weliswaar iets groter, maar maakt mooiere foto's. En dat zeg ik heus niet alleen omdat ik 'm zelf heb :)

Overigens past die ook gewoon in je broekzak.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 09:59:
De volgende keer zou ik je topic anders noemen, namelijk "Belang iso instelbaarheid" oid. Nu dacht ik dat er weer een topic langskwam over de S4 en de Xt en ik wilde al linkjes passen naar voorgaande topics.

Mijn tip: probeer in reviews foto's te bekijken van die Xt en beoordeel zelf het ruisniveau op de hoogste iso stand. Is dat acceptabel, dan hoef je het niet te kunnen instellen en dan kun je de xt gewoon kopen! Succes.
Sorry, je hebt gelijk. Die linkjes had ik zelf ook al allemaal doorgespit voordat ik mijn topic begon, maar ik ben nog nergens iets echt nuttigs tegengekomen over het ISO gebeuren. Is er wellicht iemand die daar meer over kan vertellen? Ik heb niet de mogelijkheid om beide toestellen uit te proberen en foto's op internet van die toestellen zijn niet altijd in donkere ruimtes genomen...

Iemand die me nog iets verder kan helpen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 15:27:
[...]

Sorry, je hebt gelijk. Die linkjes had ik zelf ook al allemaal doorgespit voordat ik mijn topic begon, maar ik ben nog nergens iets echt nuttigs tegengekomen over het ISO gebeuren. Is er wellicht iemand die daar meer over kan vertellen? Ik heb niet de mogelijkheid om beide toestellen uit te proberen en foto's op internet van die toestellen zijn niet altijd in donkere ruimtes genomen...

Iemand die me nog iets verder kan helpen?
Uit de technische specificaties volgt dat de pentax 20% meer pixels heeft op een sensor die iets groter is (1/2,5" tegen 1/2,7") en heeft daarom theoretisch wat meer ruisneiging bij hogere ISO's dan de Minolta, vandaar dat je niet hoger dan 200 kan instellen......., het verschil zal niet echt veel zijn in de low light prestatie, die is bij beiden bescheiden denk ik. Ik denk niet dat je daarvan je keus moet laten afhangen.
In de praktijk kan het wel iets anders uitpakkken als er goede ruisonderdrukking wordt toegepast.
Lees de reviews nog eens door zou ik zeggen...........

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

kleine schop omhoog...je zou ook kunnen wachten op de Pentax Optio S4i die waarschijnlijk in April uitkomt, deze gaat wel tot ISO400 :)

"You're only as good, as what you did last week."

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Mijn Minolta X20 gaat inderdaad tot 400 ISO, en ik gebruik vaak opnames zonder flits en handmatig 400 ISO instellen. Foto's zijn verbazingwekkend ruis-loos. Ik kan me voorstellen dat dat bij de Xt nog beter gaat.

Overigens moet ik zeggen dat de mensen die een Ixus hebben, ik hen dat van harte gun maar ze moeten ook beseffen dat er andere modellen op de markt zijn die wellicht qua persoonlijke smaak beter passen. Ik vind mijn X20 geweldig, en voor die prijs koop je echt geen Ixus. Ook de Xt is een geweldig model, dat lenzensysteem: geen uitschuifbare componenten, supersnelle opstarttijd en een zeer acceptabele compromis daarvoor in combinatie met kwaliteit van de foto's, die gewoon goed zijn. Minolta kan het qua naam en faam niet veroorloven om slechte foto's te produceren.

Alors.

Pagina: 1