tweakers,
Laat ik beginnen met wat ik wil:
Een w2k server instellen als veilige VPN server. Hierbij zijn de volgende punten belangrijk:
1. server bedient een lokaal netwerk (10.0.0.1/255.0.0.0) ter wille van een boekhoudpakket.
2. clients mogen internet uitsluitend gebruiken om email te sturen, niet ontvangen, niet browsen.
3. externe clients komen via VPN over ADSL transparant in het subnet 10.0.0.x terecht.
4. er zijn 3 standalone werkstations die wel alles mogen op internet.
Volgens mij is vooral punt 4 struikelblok, omdat ze samen met de server op de router aangesloten zitten.
Mijn vragen daarbij:
1. hoe krijg ik de server bereikbaar voor publiek? dus hoe krijgt deze een vast public IP?
uit http://www.microsoft.com/windows2000/docs/vpndeploy.doc maak ik op dat ik de naam en IP moet publiceren op internet.
2. welke router/firewall gebruiken? eigen antw: Vigor2200?
deze kan de server in DMZ zetten, is dat publiceren?
3. hoe veilig is het om de server in DMZ, mbv vigor, te gebruiken?
is de server dan nog wel beschermd door de firewall?
Wat ik al gerealiseerd heb:
W2k, DNS, DHCP, AD(GPO), NAT, SMTP (werkt nog niet).
Wat ik nog ga aanschaffen:
router 2x en ADSL abonnement.
Graag een beetje advies. Voor mijn gevoel ben ik er bijna, maar kom nu niet verder omdat ik keuzes moet maken...
Ik hoop dat mijn eerste GoT betreding niet meteen op bannen eindigt...
Laat ik beginnen met wat ik wil:
Een w2k server instellen als veilige VPN server. Hierbij zijn de volgende punten belangrijk:
1. server bedient een lokaal netwerk (10.0.0.1/255.0.0.0) ter wille van een boekhoudpakket.
2. clients mogen internet uitsluitend gebruiken om email te sturen, niet ontvangen, niet browsen.
3. externe clients komen via VPN over ADSL transparant in het subnet 10.0.0.x terecht.
4. er zijn 3 standalone werkstations die wel alles mogen op internet.
Volgens mij is vooral punt 4 struikelblok, omdat ze samen met de server op de router aangesloten zitten.
Mijn vragen daarbij:
1. hoe krijg ik de server bereikbaar voor publiek? dus hoe krijgt deze een vast public IP?
uit http://www.microsoft.com/windows2000/docs/vpndeploy.doc maak ik op dat ik de naam en IP moet publiceren op internet.
2. welke router/firewall gebruiken? eigen antw: Vigor2200?
deze kan de server in DMZ zetten, is dat publiceren?
3. hoe veilig is het om de server in DMZ, mbv vigor, te gebruiken?
is de server dan nog wel beschermd door de firewall?
Wat ik al gerealiseerd heb:
W2k, DNS, DHCP, AD(GPO), NAT, SMTP (werkt nog niet).
Wat ik nog ga aanschaffen:
router 2x en ADSL abonnement.
Graag een beetje advies. Voor mijn gevoel ben ik er bijna, maar kom nu niet verder omdat ik keuzes moet maken...
Ik hoop dat mijn eerste GoT betreding niet meteen op bannen eindigt...