Na upgrade rook en knal uit voeding - voeding blijft werken

Pagina: 1
Acties:

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 13:45
Ik heb vandaag een grote upgrade gedaan. Een nieuw mobo, geheugen en processor. Het gaat hierbij om de Asus A7N8X-E Deluxe, 2 reepjes 256mb Corsair DDR400 CL2-3-3-6 geheugen en een AMD XP 2800+. Dit is niet de eerste keer dat ik een systeempje bouw. Bij mij thuis heb ik er nu zon 3 gebouwt en op mijn opleinding heb ik er wel 20 in elkaar geflanst als je het bij elkaar zou optellen.

Alles ging goed volgensmij, netjes koelprut op core, goed de koeler gemonteerd. Helemaal geen vreemde dingen. Toen het in de kast gooien van het moederbord ging volgensmij ook allemaal zonder problemen. Toen ik uiteindelijk klaar was en hd's en cdroms en alles er weer inzat zette ik de pc aan....

Toen ik de pc aanzette draaide voor 3 seconde alle fans, ook die van de cpu. En ineens na 5 seconde kwam er een rookpluim en een knalletje uit mijn voeding (Chieftec 360watt). Daarna wat dingen opgezocht en ik alle caseconnectoren weggehaalt behalve de powerswitch-kabel. Nog een keer proberen... de fans blijven draaien voor 10 seconde dit keer. Maar daarna scheien ze ermee uit. Ik krijg geen beeld of geluid uit de speeker (speaker niet aangesloten).

Mijn voeding ruikt beetje verbrand, maar niet zo erg als dat ik ze hem meegemaakt tijdens het werken op school aan systemen (waar ik welles een voeding heb opgeblazen). De groene led begint te branden op het mobo als ik de powercable erin doe maar de pc niet aanzet. Het moederbord zelf lijkt ook niet beschadigt te zijn, qua wat je kan zien aan condensatoren enzo.

Wat kan ik het beste doen? Moet ik zomaar nieuwe voeding kopen? Ik heb daar geen geld voor. Wat kan ik nog meer testen en/of proberen?

Alle hulp en reacties zijn welkom. Alvast gigantisch bedankt. ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Novah op 04-02-2004 21:54 ]

Verwijderd

vervang onmiddelijk je voeding....lijkt mij de enige oplossing ...straks vern*^%k je de rest van je dure hardware nog.

je hebt je voeding gewoon opgeblazen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 21:55 ]

• Novah
Ok, ik ga dan niets meer proberen.
Ik kan dus schade aanrichten door wat te proberen enzo?
En hoe kan het dat de voeding nog 'werkt' nadat hij is opgeblazen?

Kan iemand misschien een gooi doen naar waarom dat zo ineens kan gebeuren? Door stof ofzo? Vind ie het moederbord niet aardig ofzo? Ik kan me er niet zomaar bij neerleggen, ik snap er geen fuck van. Ineens pats boem, einde oefening.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
Kan bij iedere voeding gewoon gebeuren...

Denk dat er een condensator is geknapt of een hoop stof..

Tweakers Discord

Verwijderd

Hmmm.. als je al eerder een voeding hebt opgeblazen heb je er blijkbaar verstand van .. >:)

Zonder gekheid; ik zou die voeding niet meer vertrouwen. Probeer te achterhalen of het vemogen voldoende zou moeten zijn. Kan best zijn dat de voeding een "off-day" had of gewoon geen zin meer.

Leen ergens een voeding en test je rand apparatuur. Ben bang dat hier geen echt helder antwoord op te geven is....

Suc6!!

• Novah
Jah ik begrijp het. Ik denk dat ik maar een nieuwe voeding ga scoren dan, hij was ander en een half jaar oud. May he rest in peace....

Ik ga morgen zo snel mogelijk een nieuwe kopen want lenen van iemand kan ik niet echt. Ik ga bidden tot onze lieve heer dat mijn hardware het niet heeft begeven al na een paar uur.

Verwijderd

Als je een nieuwe voeding koopt wat ik je meteen aanraad. zou ik alleen je mobo aansluiten en niet je HDD en cdrom's enzo om te verkomen voor dat je hardware stuk gaat want een HDD als hij een grote schok krijgt dan is ie bijna dood. Dus voor test zou ik alleen mobo en videokaart aansluiten zodat je in je bios kan komen en alles kan instellen hoe het hoort :) . Trouwens heb je niet toevallig dat switchje achter de voeding omgeschakeld naar 115 volt i.p.v 230volt :?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Trouwens heb je niet toevallig dat switchje achter de voeding omgeschakeld naar 115 volt i.p.v 230volt
Dan zou de voeding nu helemaal niks meer doen ;)

Koop gewoon een nieuwe voedig, je hebt simpel pech gehad. Vermoedelijk een geplofte elco. Niet zo verwonderlijk, dat is op dit moment een zeer veel voorkomend defect (vooral bekend bij de moederborden, maar ook andere hardware heeft er last van) doordat er een partij rotte elco's op de markt is gebracht een tijdje terug.

• Novah
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 22:11:
Trouwens heb je niet toevallig dat switchje achter de voeding omgeschakeld naar 115 volt i.p.v 230volt :?
Nee, goed dat je het vraagt want dat was ik vergeten te vermelden. Ik heb het schakelaartje niet bewust omgezet. En toen ik de pc aandee en er kwam een knal uit stond de schakelaar nog steeds op 230.

Overigens is dit gelijk een andere vraag:
Bij mijn lokale computerboer hebben ze Enhance 360W Voeding ATX Low Noise voor 50,00 euro. Is dat Enhance wat? Als ik Q-Tech wil moet ik een week wachten en daar heb ik geen zin in.
koraks schreef op 04 februari 2004 @ 22:41:
[...]

Dan zou de voeding nu helemaal niks meer doen ;)

Koop gewoon een nieuwe voedig, je hebt simpel pech gehad. Vermoedelijk een geplofte elco. Niet zo verwonderlijk, dat is op dit moment een zeer veel voorkomend defect (vooral bekend bij de moederborden, maar ook andere hardware heeft er last van) doordat er een partij rotte elco's op de markt is gebracht een tijdje terug.
Dus dit had ook kunnen gebeuren wanneer ik was door blijven draaien met mijn oude config? Of moet er echt iets groots veranderen voor de voeding (nieuw mobo, barton core misschien meer wattage) voordat hij het begeeft?

[ Voor 36% gewijzigd door Novah op 04-02-2004 22:43 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-08 12:11

DataGhost

iPL dev

Novah schreef op 04 februari 2004 @ 22:00:
Ok, ik ga dan niets meer proberen.
Ik kan dus schade aanrichten door wat te proberen enzo?
En hoe kan het dat de voeding nog 'werkt' nadat hij is opgeblazen?

Kan iemand misschien een gooi doen naar waarom dat zo ineens kan gebeuren? Door stof ofzo? Vind ie het moederbord niet aardig ofzo? Ik kan me er niet zomaar bij neerleggen, ik snap er geen fuck van. Ineens pats boem, einde oefening.
stof kan ook... :) ik heb zelf een server en die heeft 1,5 jaar zonder problemen 24/7 gedraaid met een 230watt merkloze voeding.... 8 maanden lang ofzo maakte ie *geluid* zo van die fan die een beje aanliep... op een gegeven moment was k het zat (kon wel slape, maar is nie erg relaxed of wel :P) dus ik denk morge ga ik hem uitspuite met de compressor ofzo... afijn ik speel een spelletje generals en ik denk van wat ruik ik nu 8)7 8)7 nja lama hange, dat half uurtje kan nog wel... maar het werd steeds erger :) dus ik besluit snel server uit, game stop en nieuwe voeding (had er nog 1 ligge van hcc dagen, qtec 300 watt)

en nu draait ie weer goed en stil :) totale downtime: 1,5 uur in 1,5 jaar (OS upgrade meegerekend)
edit: woei dat is 99.99% :)

Verwijderd

offtopic:
Novah als je morgen naar me toekomt heb ik wel ff een 300 wattertje voor je (merkloos dingetje maar tijdelijk wel ff goed)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 22:56 ]

Verwijderd

Ik zou niet echt besparen op je voeding.. Veel problemen zijn voeding gerelateerd en met een goede voeding voorkom je een hoop gezeik. Het hoeft ook geen hele sterke te zijn als je maar kwaliteit koopt. Een 350W tot 380W van CWT of Antec is al goed genoeg. Andere goede merken zijn Tagan, Super Flower, Enermax en zelfs de ThermalTake voedingen schijnen dik ok te zijn. Voor het betere tweakwerk zou ik Antec of CWT nemen.. :)

Oftewel, laat de Enhance en Q-teq liggen.. is echt troep.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 23:39 ]

• Novah
Jah, ik zag Q-Tech spul liggen nog goedkoper dan noname. Voor CWT heb ik geen geld... als ik hun aanbod zag. Ik denk dat ik voor de Antec SL350SPEC 350W ga, dies € 68.00 hier om de hoek. Zelfde winkel waar ik mijn spul heb gekocht. Ik hoop dat hij hem heeft liggen. Morgenvroeg ga ik er ff achteraan.

Frank: Yo, jij hier :P
Ej cool van je dat ik die voeding kan scoren van je maar ik probeer eerst zoveel mogelijk snel aan een goede voeding te komen. Kheb ook geen zin om een voedinkje van je eruit te blazen, stel dat het weer mis gaat...

Verwijderd

Novah schreef op 05 februari 2004 @ 00:20:
Jah, ik zag Q-Tech spul liggen nog goedkoper dan noname. Voor CWT heb ik geen geld... als ik hun aanbod zag. Ik denk dat ik voor de Antec SL350SPEC 350W ga, dies € 68.00 hier om de hoek. Zelfde winkel waar ik mijn spul heb gekocht. Ik hoop dat hij hem heeft liggen. Morgenvroeg ga ik er ff achteraan.

Frank: Yo, jij hier :P
Ej cool van je dat ik die voeding kan scoren van je maar ik probeer eerst zoveel mogelijk snel aan een goede voeding te komen. Kheb ook geen zin om een voedinkje van je eruit te blazen, stel dat het weer mis gaat...
Als je niet tweakt dan kun je af met een normale Antec.. als je wel tweakt zou ik een TP nemen of een CWT. Kost wel wat, maar echt kwaliteit en dat merk je 100%.

• Novah
het 'tweaken' ging met mijn Chieftec voeding zonder problemen. Ik ben echt niet veeleisend. Ik hoef geen gigantische overclock prestaties te hebben. Ik wil gewoon lekker snel kunnen gamen met mijn systeempie met een kleine overclock erbij.

Verwijderd

Novah schreef op 05 februari 2004 @ 00:20:
ach 't is toch niet zo'n nieuwe meer, en bovendien, het is toch een reserve voedinkje voor als ik mijn q-tec 350je er uit blaas (lekker bordje, maar trekt bij clocken best wat stroom....) en mocht die opgeblazen worden, dan liggen er nog 2 (nog een 300 en een 235) in de la

wil ook wel voor je kijken of die chieftec te fixen is hoor (als het een condensatortje is is ie zo gefixt soldeer er wel een ander op.)maar dan moet je hem ff geven, weggooien kan altijd nog toch?

Verwijderd

Ik schat de kans dat er iets kapot is gegaan vrij klein als er inderdaad een condesator kapot is gegaan,waarschijnlijk doet 1 van je spanningslijnen het niet meer.
Maar het is nooit goed om te blijven testen als er een rookpluim uit iets komt enigste wat dan nog kan gebeuren is dat er nog meer kapot gaat.

• Novah
Nu ik er nog eens over na heb gedacht kwam er geen rook uit de voeding maar een stofwolk. Want als ik gister ff logisch had na gedacht had een rookwolk allemaal stank opgelevert in mijn kamer en dat was niet het geval. Alleen als ik met mijn neus in de voeding ging hangen kon ik iets vreemds ruiken. Ik weet niet of jullie daar wat meer aan hebben qua informatie over of andere onderdelen dood zijn gegaan.

Nou.. ik heb mijn lokale computerboer gebelt en hij heeft de Antec True Power 430W voor me liggen. Hij pushte me toch om voor 15 euro meer deze te nemen. Ik ga hem zo halen en ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Ik laat nog wel even wat van mij horen en hoop ik dat alles klaar is.

Nou ik moest inmiddels eerst naar nog wat lessen toe. Alles draait inmiddels als een zonnetje. Jammer van die voeding maarjah, shit happends.

[ Voor 37% gewijzigd door Novah op 05-02-2004 16:37 ]

Pagina: 1