Toon posts:

IBM 120GXP valt soms spontaan uit :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb best wel een groot probleem.

Ik heb twee IBM 120GXP's van 80 GB in Raid 0. Sinds drie weken valt de tweede harde schijf soms spontaan uit. Eerst gebeurde dat 1x per week, maar deze week gebeurt het bijna elke dag, en vandaag al twee keer. Soms spint hij ook weer op en kan ik na 10sec weer verder, maar soms blijft hij uit en moet ik de PC aan- en uitzetten om hem weer draaiende te krijgen.

Is hij stuk aan het gaan? Of is het de voeding die niet genoeg kan leveren? Ik heb recent niets aan mijn config veranderd. Het is een Enermax voeding van 430w, en er hangt niet buitengewoon veel aan (2 CD/DVD drivers, 2 harde schijven dus, en 4 casefans). Ik heb die Enermax nu ongeveer anderhalf jaar. Ik heb hem juist gekozen omdat het een goed merk is en ik geen gezeik wilde. :{

Overige info:

AMD XP1700+ @ 2000mhz
Abit KR7A-Raid
512mb PC2100 DDR RAM
WinXP Pro NL

Feiten:

- IBM's Drive Fitness Test vindt niets ongewoons. Ik had niet anders verwacht.
- In de FAQ staat van alles over badsectors en tikjes, maar over 'steeds op en neer spinnen' staat alleen dat het aan de voeding kan liggen. Dat het voltage niet stabiel is.

Dus ik kijk in MBM en daar zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.arnaudsprenger.nl/pics/voltages.jpg

Ik kan er geen chocola van maken, maar ziet iemand iets ongewoons (afgezien van het feit dat ik geen fans lijk te hebben maar er zit een waterkoeling in ;))?

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 22:28 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52
IBM klachtje ;) Heb ik ook met mijn oude 80GB IBMetje, alleen om de zoveel maanden ;)

[ Voor 21% gewijzigd door XoReP op 05-02-2004 21:43 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Doe de Search eens ;)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voeding kan het niet aan liggen, tenzij je voltages meer dan 5% zakken en dan is het nog maar de vraag of het dat wel is..... Als het echt helemaal te gek wordt, gewoon garantie claimen. 3 jaar garantie? :?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:58
Diagnosetools van IBM downloaden en op flop zetten, dan je schijven van je raid-controller afhalen en op je ide-poorten hangen en dan met de flop starten en schijven checken.

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op 05 februari 2004 @ 21:52:
Diagnosetools van IBM downloaden en op flop zetten, dan je schijven van je raid-controller afhalen en op je ide-poorten hangen en dan met de flop starten en schijven checken.
Het werkt ook als ze nog aan de RAID hangen. Ik had geen floppydrive, dus heb ik de installer van de Drive Fitness Test van IBM uitgepakt, opgestart met een bootable Windows Millennium CD, en de DFT vanuit DOS gestart. Omweggetje maar het werkt, alleen vond DFT uiteraard niets. Alles is prima, geen bad sectors, alleen die ene schijf valt af en toe uit. Natuurlijk weer niet toen ik die test deed, goh... :z

Garantie claimen vind ik maar shit, eigenlijk. Heb het liefst twee precies dezelfde schijven...

Nogmaals, het is een 120GXP, niet de beruchte 60GXP. Met deze schijf zijn geen bekende problemen, al is het wel zo dat IBM na het 60GXP debacle voor deze serie een zogenaamde 333 uurslimiet heeft aanbevolen: 333 uur per maand maximaal, en 8 uur per dag. Laten we zeggen dat ik me daar niet bepaald aan gehouden heb :X Maar van op- en neerspinnen hebben schijven meer te lijden dan een week achter elkaar draaien, toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 00:42 ]

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 11:08
Ik heb precies! het zelfde gehad met mijn 120 gig IBM. Maakt ie ook zon gekke piep voordat ie afspint? Ik wist ook niet precies wat het was en hem m opgestuurt. Geen garantie iig :( (bij mij) Ik heb toen dat printje eens beter bekeken, en ik zag dat achter op het printje het contact niet super was met een IC'tje die er min of meer tegen aan word gedrukt. Toen heb ik gezorgt dat dat weer goed contac maakte. En nu doet ie het weer :P Btje jammer...had m daarvoor alweer een half jaar in de la gelegt met als gedachte dat ie dood was

Een echte golver is nooit uitgeput

Pagina: 1