Reclame in games

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-07 07:22
Naar aanleiding van de vele reclame-uitingen in NFS: Underground was ik benieuwd naar reclame in games. Niet alleen in de standaard sport en race games zit er veel reclame, maar er worden zelfs hele games geschreven voor fabrikanten (NFL, Mercedes-Benz racing). Daarnaast word steeds meer gedaan aan product placement in games, zag pasgeleden een Nokia phone in the X-files. Nu vroeg ik me af in hoeverre je reclame kan accepteren búiten de "standaard" reclame-games als sport en racen.

Hoe zou het zijn om in een MMORPG een McDonalds te kunnen halen als eten, auto te rijden in een Volkswagen of te kunnen bellen met de nieuwste Siemens telefoon op een Vodafone netwerk...?
En wat nou als je in een strategy game je hulp over het bouwen van nieuwe soldiers kan zoeken in een soort Google-zoekmachine? Dit namelijk omdat "rare" reclame (bv. Postbank reclame in iets als Sim/Tycoon-spel) het beste werkt...

PS: heb toestemming van de mods voor het heropenen

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 12316 op 04-02-2004 23:11 . Reden: heb toestemming van de mods voor het openen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44492

Ik wordt eerlijk gezegt beetje ziek van die reclame, ja dan zeggen ze dat het nodig is enzo, maar als ik 50 euro neer leg voor een spel, dat NOG vol zit met reclame, dan baal ik er wel een beetje van.
Vooral van nvidia :r
En die Pentium 4 reclames bah bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:14

momania

iPhone 30! Bam!

Open na overleg :)

[ Voor 88% gewijzigd door momania op 04-02-2004 22:09 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:25

KneoK

Not in a million lightyears

Anoniem: 44492 schreef op 04 februari 2004 @ 21:19:
Ik wordt eerlijk gezegt beetje ziek van die reclame, ja dan zeggen ze dat het nodig is enzo, maar als ik 50 euro neer leg voor een spel, dat NOG vol zit met reclame, dan baal ik er wel een beetje van.
Vooral van nvidia :r
En die Pentium 4 reclames bah bah
Kun jij je enige voorstelling maken van het immense werk dat verzet moet worden om gamertjes zoals jij tevreden te houden ?
Denk je niet dat als die reclame niet in het spel zou zitten, dat het dan helemaal niet gemaakt zou kunnen worden, of dat ze nog eens 50 Euro op de prijs gooien om uit de rooie cijfers te raken ?

Voor mij is al die reclame in die spellen EXACT hetzelfde als de verzonnen reclames en posters in oudere spellen, opvulling van een muurtje of een bord. Of er nou "kakketakkehatsie" staat of "Intel"...

Goed, "best played on nVidia" vind ik best ver gaan, maar als die 2 seconden dat het in beeld staat nodig is om mij dat spel te kunnen aanbieden, no problem...

Edit: om ook nog maar even wat toe te voegen over de tweede alinea van de topicstarter:

Ik denk dat wat je nu beschrijft niet zozeer met reclame te maken heeft, alswel over een generatie spellen die meer rekening houden met dagelijkse activiteiten.
Voorbeelden die je zelf al noemde: McDonalds, Vodafone, zoeken in een Google machine. Het maakt dan niet uit of je bij de McDonalds wat eet of bij Chef's Burger... Ook een Siemens telefoon zal mij niet interesseren, maar meer het feit dat je zou kunnen bellen in zo'n spel.

Over de eerste alinea heb ik mijn mening in bovenstaande geloof ik wel gegeven.
Reclame is tegenwoordig nu eenmaal nodig om de nodige centjes te kunnen vergaren om met die centjes weer nieuwe producten te kunnen bieden.
Hah, als ik in een spel een telefoon zou moeten gebruiken, waarom dan niet een Siemens ? En als ik dan toch eten moet halen, waarom dan niet bij de McDonalds...

[ Voor 32% gewijzigd door KneoK op 05-02-2004 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-ter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 15:31

P-ter

...

Ik stoor me er eerlijk gezegd niet aan.

Als daardoor de prijs redelijk blijft, heb ik er wel vrede mee.
Tenzij het de spuigaten uitloopt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29

Neoz

Neoz & Hobbes

Maar vaak is de reclame in games niet voor sponsoring van de maker. Maar om de game waarheidsgetroow te maken. Bijvoorbeeld Grand Prix 4 , zonder reclame op de bolides zou het al een minder leuk spel zijn en hetzelfde geld voor meer sportgames ( FIFA/NHL/NASCAR enz.)

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-ter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 15:31

P-ter

...

Klopt,
Als ik een formule 1 bolide zonder reclame zie rijden in een game (Tabaksreclame daargelaten) vind ik het ook niet waarheidsgetrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Neoz schreef op 05 februari 2004 @ 13:55:
Maar vaak is de reclame in games niet voor sponsoring van de maker. Maar om de game waarheidsgetroow te maken. Bijvoorbeeld Grand Prix 4 , zonder reclame op de bolides zou het al een minder leuk spel zijn en hetzelfde geld voor meer sportgames ( FIFA/NHL/NASCAR enz.)
:
Nu vroeg ik me af in hoeverre je reclame kan accepteren búiten de "standaard" reclame-games als sport en racen.
Volgens mij bedoel de TS meer FPS, RPG, MMORPG en dat soort spellen. Spellen waar je in eerste instantie niet verwacht een bord met Intel tegen te komen...

In race-spellen (sims in ieder geval) ben ik juist groot fan van de reclame. Het zou wat zijn als ik in F1 Challenge in een Barlboro auto moet rijden van Farreri ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60418

Vind het gewoon grappig om te zien dat in sommige spellen reclame zit.

Bijvoorbeeld je bent bezig met een nieuwe shooter, harstikke geconcentreerd op je volgende vijand die voorbij komt lopen, zie je bijvoorbeeld opeens een bord van mcdonalds met een pijl dat ik rechts moet gaan.

Kan me niet echt meer bedenken wat voor game het was.

Maar ze kunne natuurlijk ook weer te ver gaan. Gelukkig is het anti-rook beleid nog niet zo erg in de games gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Cyphax

Moderator LNX
Ik vind het nogal afhangen van waar en hoe die reclame in een spel zit. Of in een spel nou ineens een billboard verschijnt met Mc Donalds of een zelfbedachte verbastering ofzo, dat maakt me ook niet uit. Hoewel reclame voor iets als de mac wel realistischer is aan 1 kant :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 16:13

hayate666

zwaardfetisjist

Wanneer die reclame de realistische spelbeleving niet in de weg staat maakt het me zelf niet zoveel uit. Misschien een voorbeeld?

Als je bij counterstrike een of andere map zou hebben waar allemaal reclame borden van de Mcdonalds langs staan, kan het je gaan vervelen. (denk aan de_dust bijvoorbeeld :P)

Als je bij hetzelfde spel een map waarbij je een aantal hostages moet redden uit een Mcdonaldszaak zou het al een stuk minder vervelend zijn denk ik. (hoewel een bom planten misschien leuker is :P)

[ Voor 3% gewijzigd door hayate666 op 05-02-2004 14:27 ]

As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-07 14:05

SD5k

>4&X

In Super Monkey Ball 1 en 2 wordt volop reclame gemaakt door het bananenmerk Dole :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Zo werd er in Wipeout 2097 (XL in usa) reclame gemaakt voor Red Bull en in Wipeout Fusion (ps2) voor Kappa kleding

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Interessante discussie. Maar wat nou als de reclame aangepast in aan je locatie. Dus jij in Nederland krijgt ABN AMRO, Philips, Telfort reclame, en iemand in Amerika krijgt Bank of America, General Electric en Motoral reclame. Dit kun je natuurlijk doortrekken naar reclame voor scholen, cafe's etc bij je in de buurt...

Lijkt me maf als ik opeens in een cafe C'est la Vie in een MMORPG een bier kan drinken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Thelema schreef op 05 februari 2004 @ 14:32:
In Super Monkey Ball 1 en 2 wordt volop reclame gemaakt door het bananenmerk Dole :)
Ja, maar dat past wel in de game aangezien apen bananen eten. ;)
Die nVidia reclame met 'the way it's meant to be played' heeft niks met de game zelf te maken, bij UT 2003 heb ik hem dan ook vervangen door [rml][ UT2K3] Henk Logo 8-)[/rml] (helaas doet de downloadlink het niet meer).

Edit: en als je als developer er zo nodig reclame in moet doen, doe dat dan als ingame materiaal (hier en daar een echte reclame ipv voor verzonnen merken, op billboards zoals in GTA3/GTC:VC bijvoorbeeld) ipv een irritant filmpje steeds aan het begin.

[ Voor 20% gewijzigd door Rafe op 05-02-2004 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Ligt eraan wat he? Zoals racegames moeten wel reclame hebben, anders komt het voor mij niet werkelijk over
Kijk, zoals die reclame in ETM word ik gewoon een beetje moe van, beetje dom billboards ophangen met reclame van o.a. nVidia :{

offtopic:
Rafe! \o/ O+

[ Voor 8% gewijzigd door Bleet op 05-02-2004 15:12 ]

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51543

Ik vind het persoonlijk niet zo erg, geeft het spel naar mijn gevoel een extra realistische tint (tenzij het gewoon niet in de game thuis hoort). Maar het moet ook niet teveel worden, ik zou beetje jammer vinden om straks tellsell (|:() achtige reclames in games te zien...dus als het zo als nu blijft vind ik het helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Quedro
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 13:01

El_Quedro

Pininfarina

Ik vind reclame helemaal niet erg. Als het maar juist geplaatst wordt..

Niet dat we straks Unreal 86 en een half spelen en dan opeens na een uur gamen stop het spel en er staat in beeld: "Last van RSI? ga naar www...." of in de middeleeuwen reclame voor de nieuwste auto, dat wil je dan niet.

Billboards enzo vind ik absoluut niet erg, vooral niet bij realistische games..
Alleen als mensen games gaan maken die of alleen op een Nvidia kaart speelbaar is of alleen op een ATI kaart etc.. dat soort dingen wil ik juist niet! Dat is gewoon reclame wat niet goed is.

Reclame mag van mij, als het maar erbij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 22:57

Bosmonster

*zucht*

Het maakt mij niet uit. Het voegt toe aan realisme (zolang het niet storend is) en kan de kosten ook verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Maar wat als het nou eens is zoals op RTL 4 ofzo, dat je spel elk kwartier wordt onderbroken voor een reclameblok? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 23:38
ja leuk wil je net een headshot maken: nu de nieuwe libresse :P

maar ik vind et wel goed hoor, zolang et realistisch is (dus niet in een spel in de middeleeuwen een reclame van coca cola ofzo :P)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94631

Reclame had je in 1994 al, Biker Mice from Mars op de Game Boy. Overal hingen Snickers reclameborden, en de powerups bestond uit een handje pinda's :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86074

Over het algemeen zal het me een worst wezen, als een vorm van reclame maar wel in een game past, zoals reclameborden op voetbalvelden etc., dus niet ineens een reclame melding in een game als Metroid, Devil May Cry of zoiets, dat zou storen. Maar stel dat in een game als Half Life 2, in een of andere futuristische stad ergens reclameborden hangen en er staan alleen maar Nvidia borden, dan zou het weer wel storen.Dan heb ik liever fictieve reclame. Dus reclame, maakt niet uit, als het maar bij het spel past, en als het de sfeer niet verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85908

Ik heb er ook geen hekel aan. Zoals Need For Speed Underground. Dat vindt ik mooi gedaan. Zoals Pringles, en Autozone. Dat vindt ik wel origineel. Niet dat van Libresse 'Nu met vleugels'. Dus zo houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 11:54

HKS-Skyline

Vroooom ?

bij sportgames vind ik het niet erg, omdat het in het echt ook zo gebeurt, dan hangen er vodafone borden langs het voetbalveld, en dan staat er groot Dunlop boven de racebaan.
en ik vind het juist helemaal niets als je in NFSU je auto had moetten opvoeren vanuit pietjes naamloze prutsgarage ofzo.
al vind ik het weer ontzettend dom staan als je ergenz zo ontzettend overduidelijk een blikje cola in bullittime voorbij komt als daar bijvoorbeeld max pain net even iemand lood aan het voeren bent (niet dat dat gebeurd, maar "bij wijze van" )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Reclame in games moet kunnen, wat ik vooral leuk vind zijn de bogus reclames uit Vice City/GTA3. een nieuwe game zoals pogo the money en petsovernight.com. Is gewoon humor.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:44
In principe ben ik niet tegen reclame in games, zolang het maar in context blijft. (Zoals vele mensen hier) ik trek de grens bij overduidelijke productplacement. Maar als ik in een RPG een krant of zo lees, waarom zou dat dan niet de Telegraaf zijn ofzo. Als het het spel maar dik goedkoper maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Ik doe nu een spel online (f1competitie.nl) en daar kun je je auto laten sponsoren door o.a. De Telegraaf, GSM Shop Online, Autovisie, iets met hypotheken etc. Is ook niet echt realistisch, maar natuurlijk veel beter uit sponsor oogpunt dan de standaard reclame's van de Formule 1...

Wat nou als je in de volgende GP5 of F1 2004/5 allemaal lokale reclame krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51640

Zo lang het niet echt is vind ik het kunnen. Zoals al gezegd werd de gta reclame's zijn gewoon super. Echter als je een merk naam aan een game verbindt zal de eigenaar van dat merknaam enorm moeilijk doen over slechte invloeden.
Hun merk mag natuurlijk niet slecht naar voren komen, of een verkeerde associatie geven. Zo is het al gebeurt dat schade aan de auto niet zichtbaar werd aangezien het om de echte merken ging.
De fabrikant zal alles er aan doen om zijn merk goed naar voren te laten komen. Ook al betekend dat afbreuk aan de gameplay.

Reclame in games.... beterrrr van niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dj_Neo_Ziggy schreef op 06 februari 2004 @ 10:06:
Reclame in games moet kunnen, wat ik vooral leuk vind zijn de bogus reclames uit Vice City/GTA3. een nieuwe game zoals pogo the money en petsovernight.com. Is gewoon humor.
Je bedoelt Pogo the Monkey. The last mission is 2 destroy the Whith House with his friends. _/-\o_ Geweldig stukje idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Anoniem: 51640 schreef op 06 februari 2004 @ 10:46:
Zo lang het niet echt is vind ik het kunnen. Zoals al gezegd werd de gta reclame's zijn gewoon super. Echter als je een merk naam aan een game verbindt zal de eigenaar van dat merknaam enorm moeilijk doen over slechte invloeden.
Hun merk mag natuurlijk niet slecht naar voren komen, of een verkeerde associatie geven. Zo is het al gebeurt dat schade aan de auto niet zichtbaar werd aangezien het om de echte merken ging.
De fabrikant zal alles er aan doen om zijn merk goed naar voren te laten komen. Ook al betekend dat afbreuk aan de gameplay.

Reclame in games.... beterrrr van niet!
Dat is een goed puntje dat je naar voren haalt. Ik noem maar een NFS Underground. Omdat de grote mannen het foute reclame vonden om hun auto'tje helemaal gedeukt over de finish te zien komen, is er geen damage model ingebouwd.

DAT soort reclame mogen ze van mij absoluut weren ! Maar wat ik al zei, of er in GTA nou kakketakkehatsie staat of Intel op de borden staat maakt mij weinig uit.
Ja, humor. Je loopt/rijdt er langs en denkt "goh, leuk verzonnen" en ziet het al niet meer. Als het niet een of andere grappige reclame was geweest maar een Intel reclame had je gedacht "goh, Intel" en zou je er ook al niet meer op letten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

nieuws: Reclame dringt door in computergames

Wat mijn post toen was:
Als ze het subtiel doen vind ik het helemaal niet erg, een logo'tje op een eettentje in ThemePark, of reclameborden langs een voetbalveld/racebaan.
Dat maakt het alleen maar realistischer.
Het begint irritant te worden als de reclame helemaal niets met het spel te maken heeft, of het tegenovergestelde is van wat de speler wil, reclame van 'De bond tegen Zinloos Geweld' in spellen als 'Kingpin' en 'GTA' bij voorbeeld.
http://www.tweakers.net/r...n=Posting&ParentID=602752

En ik ben nog niet van mening veranderd :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-G
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Opzicht heb ik geen problemen met reclame in spellen, zolang deze reclame maar niet irriterend werkt in de spelervaring. Mij lijkt het juist best grappig als er een MMORPG uitkomt waarin het echte leven wordt nagespeeld met echter merken en alles..

Dus opzicht.. i don't really mind

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aan die paar secondes dat ik reclame zie als een game opstart kan ik mij niet ergeren. In spellen als FIFA soccer en F1 games, moet juist reclame staan om het echter te laten lijken.

Ik kan me er echt niet aan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06 22:11

switchboy

-ruimte te huur-

Reclame in spellen heb ik zich geen problemen mee, zolang het maar niet irritant in beeld komt.

Maar reclame in spellen is al best oud in theme hospital zat voilgens mij het logo van kitkat op de snoep automaat :P

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

switchboy schreef op 06 februari 2004 @ 15:26:
Reclame in spellen heb ik zich geen problemen mee, zolang het maar niet irritant in beeld komt.

Maar reclame in spellen is al best oud in theme hospital zat voilgens mij het logo van kitkat op de snoep automaat :P
En de coca cola apparaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-07 19:35
Ik heb absoluut geen probleem met reclame in games; ik vind zelfs dat het spellen wat realistischer/levendiger maakt (zoals hier al vaker gezegd). Er is natuurlijk een verschil tussen hier en daar een reclame op (idd) een snoepautomaat ofzo en een hele game vol met reclame.

Ik neem aan dat de "reclame" in games ook een positieve invloed heeft op de game zelf; een beetje sponsering ( ;) ) in deze tijd van cd-branders (ed) kan IMHO geen kwaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103486

Ik heb ook helemaal geen problemen met reclame in games, in shooters die in een echte stad afspelen en in sportgames is het juist goed, maar als er nou in Metroid of zo reclame voorkomt vind ik dat storend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelukkig hebben ze geen Coca Cola in de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 23:56

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik heb er een hele tijd geleden een discussie op het Amerikaanse Star Wars: Galaxies forum over gehad. Ik vond (en vind dat nog steeds) dat reclame in een mmorpg als SWG een goede vervanging zou zijn voor maandelijkse betalingen. Je zou dan op z'n minst mensen de keuze kunnen geven om er of maandelijks voor te betalen of de reclame voor lief te nemen.
Met reclame bedoel ik dan geen onderbrekingen maar virtuele billboards en lichtkranten (eigenlijk zoals irl, in een game als SWG is dat zeker mogelijk), fabrikanten zouden hier slim gebruik van kunnen maken door zichzelf niet al te serieus te nemen en hun ads aan de setting aan te passen, het gaat dan ook meer om merknaamherkenning als om productpresentatie. Ik ben geen marketingspecialist, maar dit zou best mits goed uitgevoerd best wel eens een succes kunnen zijn.

Je wilt trouwens niet weten hoe op die suggestie werd gereageerd; alsof de wereld om hen heen verging :| en niemand die inzag dat ik alleen pleitte voor een keuze, die alleen maar zou leiden tot een grotere toegankelijkheid van het spel. Ik ben niet bereid om maandelijks voor een game te betalen (ik heb ook geen cc trouwens) en ik ben echt niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

handige_harrie schreef op 07 februari 2004 @ 02:34:
Ik heb er een hele tijd geleden een discussie op het Amerikaanse Star Wars: Galaxies forum over gehad. Ik vond (en vind dat nog steeds) dat reclame in een mmorpg als SWG een goede vervanging zou zijn voor maandelijkse betalingen. Je zou dan op z'n minst mensen de keuze kunnen geven om er of maandelijks voor te betalen of de reclame voor lief te nemen.
Met reclame bedoel ik dan geen onderbrekingen maar virtuele billboards en lichtkranten (eigenlijk zoals irl, in een game als SWG is dat zeker mogelijk), fabrikanten zouden hier slim gebruik van kunnen maken door zichzelf niet al te serieus te nemen en hun ads aan de setting aan te passen, het gaat dan ook meer om merknaamherkenning als om productpresentatie. Ik ben geen marketingspecialist, maar dit zou best mits goed uitgevoerd best wel eens een succes kunnen zijn.

Je wilt trouwens niet weten hoe op die suggestie werd gereageerd; alsof de wereld om hen heen verging :| en niemand die inzag dat ik alleen pleitte voor een keuze, die alleen maar zou leiden tot een grotere toegankelijkheid van het spel. Ik ben niet bereid om maandelijks voor een game te betalen (ik heb ook geen cc trouwens) en ik ben echt niet de enige.
Neem me niet kwalijk, maar de reactie van de "Wereld" kan ik aardig inkomen. Wat een afbreuk aan de hele Star Wars sfeer stel je daar voor zeg. Godslastering zou ik het bijna willen noemen. Hoe stel je dat voor? Reclame voor Coca-Cola in de bar in Mos Eisley? Op elke console in je spacecraft een AMD logo? Of nog beter: je lightsaber powered by Duracell?

Ik kan me wel voorstellen dat je voordat je aan je game begint wat reclame krijgt in de vorm van een aantal logo's bij het opstarten van je game. Maar gedurende de game moet het passen in de sfeer van de game. Er zijn genoeg spellen waar productplacement zeer handig gedaan kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 07-02-2004 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2090

Tja in The Sims schijnt dat ze zelfs een echte Burger King erin gemoddeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100381

Het is ook nooit goed met iemand. De een zeurt over de reclame de ander omdat het spel teduur is. Het zijn ook maar mensen die geld willen verdienen. STOP eensm et zeuren of ga zelf een game maken kan je eens zien hoe moeilijk dat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 17:35
ik vind het eigenlijk best wel grappig als je een bekend merk ziet voorbij komen of een paradie er op:)
Soort van herkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 09:35
Ik vind het juist wel leuk als er reclame voorbij komt. Het geef een toegevoegde waarde mbt realisme.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Hmm, Als een game zich afspeelt in de huidige tijd of de directe toekomst, vind ik het prima. Maar in een middeleeuwse RPG of een cleane SF als Star Trek zou het echt niet passen. Maar in een game in de huidige tijd (GTA ofzo) zou ik het raar vinden als er geen reclame is, en ook bij de directe toekomst (Blade Runner ofzo) verwacht je Coca Cola of JVC op die enorme schermen die rondvliegen enzo :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104283

Reclame in games als in: naam aan gebruikt product koppelen heb ik geen probleem mee (persoon drinkt cola in game) en bijvoorbeeld in het geval van Monkey Ball is het merk Dolé gelinkt aan de bananen die je moet op pikken.

hier heb ik geen probleem mee, en het zal voor de makers vast wel wat de kosten drukken.

reclame in intro's van games vind ik ook geen probleem. Als het maar leuk gedaan word (UT2k3 vind ik het echt mooi gedaan, bij die intro)

en in Enter The Matrix vond ik het ook niet echt storend (in het echt hangt er ook zulke reclame op vliegvelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Maar zijn er dan voorbeelden van games waarin de reclame echt te storend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104283

ja! CS servers :P daar zie je soms heel groot een banner in de lucht zweven met raclame van de hoster :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 14:11
Anoniem: 31491 schreef op 07 februari 2004 @ 03:28:
Reclame voor Coca-Cola in de bar in Mos Eisley? Op elke console in je spacecraft een AMD logo? Of nog beter: je lightsaber powered by Duracell?
Met verkeerde voorbeelden kan je elk idee om zeep helpen natuurlijk.

In beginsel zul je al een product moeten hebben die aansluit op de methode van reclame in het spel. Lightsabers by duracel maakt het hele idee van lightsabers belachelijk, dus dat zou zowiezo niet gaan. Je kan niet hebben dat er afbreuk aan de setting gedaan wordt.

Echter, bijv. een historisch museum in een star wars setting als 'rescued from obliteration' met daarin bepaalde artikelen zou natuurlijk wel kunnen.

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29
Een voorbeeld van product-placement in de MMORPG (als je het zo zou kunnen noemen, meer een 3D virtuele chatbox/vakantie eiland) THERE....

In deze game die voornamelijk draait om chatten en kleding kopen/verkopen/designen, hebben de makers een deal gesloten met een paar fabrikanten die enkele producten uit hun kledinglijn, tegen een aanzienlijke vergoeding natuurlijk, in het spel konden laten opnemen. Het gaat dan om Nike die enkele sportschoenen beschikbaar heeft, en om Levi's, waarvan jeans en jeans-jas beschikbaar zijn.

Nou zijn textures die mensen zelf kunnen maken voor hun eigen ontworpen kleding vastgesteld op een resolutie van 256x128 pixels. De textures voor de Levi's en Nike kleding en schoenen hebben een resolutie van 512x256 pixels. Hogere resolutie, en dus veel meer detail zodat ze in-game er echt een stuk mooier uitzien.

Onder andere door deze 'corporate sponsoring' van There hebben ze de maandelijkse bijdrage voor spelers laag kunnen houden. Vind ik persoonlijk wel een interessante ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666

hayate666

zwaardfetisjist

Met passief reclame maken lijkt niemand problemen te hebben, maar wat als er eens agressief reclame werd gemaakt? Denk hierbij aan elke 15 minuten een onderbreking van 5 minuten, om bijvoorbeeld een MMORPG gratis te houden. Wegen de voordelen dan nog wel op tegen de nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Actieve reclame onderbrekingen, zoals op TV, zal niet werken op interactieve media. Er is bijvoorbeeld op porno-gebied zelfs al eens een initiatief geweest dat op die manier probeerde te werken. Streaming Internet porno-TV kanaal waarbij om de 5 minuten (ofzo) een reclameonderbreking kwam met 3 à 4 reclamefilmpjes. Hierdoor was het voor de Internetter gratis. Maar omdat ze meerdere (thema) zenders hadden, en de reclameonderbrekingen niet op alle zenders tegelijkertijd waren, was het erg simpel een kwestie van switchen naar een ander kanaal wanneer de reclame onderbreking kwam.

Ik ben niet bekend met de details van hun businessmodel, maar wel weet ik dat dit initiatief al weer een tijdje niet bestaat. Ik neem aan dat het commercieel niet succesvol was.

En hoe zou je in de praktijk reclameonderbrekingen in games voorstellen? Dan moeten die OF op je HDD staan, OF streaming van het Internet gedownload worden. Maar wat als je speelt terwijl je verbinding eruit ligt (bewust of niet)? En als de filmpjes lokaal staan, wat weerhoudt mensen ervan om die filmpjes te verwijderen, of te vervangen door 1 ms durende placeholders zodat je er in de praktijk niks van merkt ?

Ik denk dat het publiek dit soort acties in de praktijk simpelweg NIET accepteert, of gewoon saboteert. Er zijn voorbeelden genoeg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
@Haay; nee, lijkt me inderdaad niet... Vind het ook al vergezocht. Als je ziet dat reclame in games relatief jong is vergeleken met andere manieren van reclame. Alleen EA Games lijkt aardig op weg te zijn met al hun FIFA games en NFS:U...

Maar aan welke reclame storen jullie je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70635

De spelers accepteren dit niet maar doen er ook niet veel aan. Zo bepalen de bedrijven en de media hoe en wat wij zien. Hebben we enig invloed op reclame op TV? Als makke schapen laten we over ons heen lopen en anderen domineren. Ik ben ook een groot voorstander dat de klant weer koning wordt en reclames alleen toelaten waar ze thuishoren: "de prullenbak" |:(

• Neoz
  • Laatst online: 20:29

Neoz

Neoz & Hobbes

[Artikel Gamer.nl]

EA verdient flink aan product placement

Electronic Arts, de grootste uitgever ter wereld, is flink bezig zijn markten te verbreden. Naast het ontwikkelen van meer, en als we geluk hebben ook betere, games maakt het bedrijf ook steeds meer ingame-reclame. Dit fenomeen, product-placement genoemd, gaat de komende jaren flinke groeien.

De San Francisco Business Times heeft een mooi artikel geschreven over EA en product placement in spelletjes. Adverteerders weten de game-industrie steeds sneller te vinden, en gebruiken computergames tegenwoordig vaak om te promoten.

Belangrijk voordeel van deze vorm van reclame is de extra geldstroom. Door de gestegen ontwikkelkosten worden spellen steeds duurder, het verkopen van in-game reclame drukt de kosten weer waardoor spellen in ontwikkeling kunnen blijven.
In EA's games, basketball players wear Adidas or Nike and run past a McDonald's banner on the court; Old Spice deodorant highlights football college players of the game; a snowboarder swooshes past Honda Motor Co.'s newest vehicle, the Element.
Leuk voordeeltje van product placement is dat spellen ook realistischer worden. Het is natuurlijk veel leuker om coca-cola te drinken i.p.v een onbekend coca merk. Of in de nieuwe GTA een McDonals te beroven ipv een Piet patat...of zou dat weer te ver gaan?

Lees meer http://sanfrancisco.bizjo...es/2004/02/09/story2.html

[/artikel]

Serve The Humanity , Be Server

Anoniem: 103412

Het gebruiken van echte namen en produkten in games is wat mij betreft enkel toegelaten als het zodanig gebeurt dat de gameplay erdoor wordt verbeterd (bijvoorbeeld het realistisher maken van een voetbalveld). Alhoewel, in de eerste SOF stonden er frisdrankautomaten van een non-merk en ik betwijfel sterk of het spel "beter" zou zijn geweest moesten dat automaten van de cocacola zijn geweest. (trouwens: "Kalasjnikov" en "AK47" zijn getradmarkedte namen, how's about that for produkt placement ;) )

Een ander aanvaardbaar excuus is wanneer ik er iets van merk op het prijskaartje.
Als ik straks Doom 3 ga kopen O-) wil ik best elke keer dat ik het opstart een reclamelogo van nVidia of zo verdragen, als dat betekent dat ik slechts €40 voor het spel moet betalen ipv €60.

Elke vorm van agressieve reclame, m.a.w. reclame die het spel onderbreekt, vertraagt, lelijker maakt,... is NOT DONE. Ze mogen het maken maar ik zal het noooit spelen.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:36

SkyStreaker

Move on up!

Ik begin te denken dat dit vooral voorkomt omdat men inkomsten (begint te) verlie(st)(zen), door piraterij. Door reclame voor pringles of chiquita-bananen erin te proppen kunnen zij dit gedeeltelijk tegengaan.
Ik betaal geen ps2-prijs voor een PC-game. Tevens, als men een PC-game ECHT duur maakt, bijv. 69 € dan werk je eigenlijk de piraterij alleen maar in de hand.

(zit ik eigenlijk te wachten op het gegeven dat games met meerdere cd's eigenlijk op DVD moeten, goedkoper en moeilijker op het net te distributeren en proper (meende ik) rip's zijn niet zo popi...)

-----------------------------------------------------------------------------------

Aggressieve reclame zal NOOIT werken... Dat zal het bedrijf dat dat het eerste doet meteen in de 1e maand opvallen. Boycot of speciale hacks denk ik aan.
Niemand en dan ook NIEMAND verdraagt in het hart van de actie plotselinge reclame. De irritatie en frustratie komt dan op hoogtij.

[ Voor 31% gewijzigd door SkyStreaker op 12-02-2004 09:51 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Anoniem: 58367

In het spel the matrix vond ik die pentium 4 "posters"'aan de muur echt zwaar storend..

Anoniem: 56386

ik vind dit kunnen mits het bij het spel past en bij de omgeving. dus als een npc iets drinkt dat je een label van coca-cola ziet. maar niet dat er opeens ergens 5 reclameborden staan met allemaal:"intel pentium 4" en dan nog een uber groot logo. Dan vind ik het irritant. het moet sluip reclame zijn reclame die je op het eerste gezicht niet gelijk zit maar pas later en dat het niet erg storend is.

• vacuumcleaner
  • Laatst online: 09-07 22:44
Reclame zie ik als een soort extra toevoeging aan het realisme, ik had liever coca-cola automaten gezien in bijvoorbeeld half-life dan een verzonnen merk. Zoals in Theme Hospital (kitkat) vond ik wel erg leuk gedaan.

En zeker bij Kingpin vind ik het erg leuk aangepakt, nl Diesel kleding

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgil
  • Laatst online: 09-06 14:25

Virgil

We're not alone

Nou is er een best oud spel. Blood 2 (staat ergens op een twilight nr 30 ofzo) en in de game loop je regelmatig langs telefoonpalen. Neem je voor de gein op krijg je telemarketeers aan de foon die een enquete houden over geweld in games.

Ook erg origineel gevonden dus.

Maar stel je voor. Dat games alleeeen maar zijn opgebouwd uit ellelange textures van een stenen muur met hier en daar een gaatje. Maar geen posters...

Naja. boooring :D

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
SeRRveR schreef op 13 februari 2004 @ 08:38:
Maar stel je voor. Dat games alleeeen maar zijn opgebouwd uit ellelange textures van een stenen muur met hier en daar een gaatje. Maar geen posters...
Uhm, Wolvenstein 3D anyone? :D

[ Voor 4% gewijzigd door Haay op 13-02-2004 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104283 schreef op 09 februari 2004 @ 12:32:
ja! CS servers :P daar zie je soms heel groot een banner in de lucht zweven met raclame van de hoster :r
Nja op de Cistron server wordt er nu al een tijdje gewoon gespamd via de interface van adminmod oid. ADSL NU VOOR MAAR BLABLA

Dat is nog veel erger.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 94631 op 14-02-2004 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33436

Ik sluit me aan bij de meesten hier: reclame vind ik op zich niet zo heel erg, zolang het maar bij het spel past. Als het zelfs wat realisme toevoegt is het zelfs beter. Reclame = bad zodra het óf de gameplay in de weg gaat staan (zoals wanneer een game elk half uur onderbroken wordt door commercials), óf gewoon niet gepast is. Bovendien moet het met mate gebruikt worden. Het idee om reclames toe te passen als je een spel opstart (zoals nVidia doet bij o.a. UT2003) zal denk ik niet werken: dat kan en zal iedereen er uit gaan knippen of vervangen door iets anders (zoals bij UT), omdat het vervelend is en het opstarten van een game onnodig vertraagt.

Waar ik wel mogelijkheden zie, is om reclame toe te passen bij games die goedkoop via internet verspreid worden. Denk bijvoorbeeld aan een abonnement (zoals Valve dat ook met Steam wil) waarbij je voor €15,- per maand alle games die een bepaalde uitgever uitgeeft mag downloaden en spelen, maar dan wel met reclameblokken erin. Als je het hele spel koopt krijg je een reclame-vrij spel.

Vergelijk het met films: niemand zou het pikken als er reclames in films zouden zitten als je een video's of DVD's koopt, maar als je een film op TV bekijkt en veel minder betaald - en ook niet voor één game specifiek betaald - dan is het acceptabel. Maar ik vind niet dat wanneer ik €50,- voor een game neerleg het spel onderbroken mag worden door reclame, of er reclame in het spel zit die afbreuk doet aan de sfeer/spelervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:21
Anoniem: 94631 schreef op 14 februari 2004 @ 00:08:
[...]

Nja op de Cistron server wordt er nu al een tijdje gewoon gespamd via de interface van adminmod oid. ADSL NU VOOR MAAR BLABLA

Dat is nog veel erger.
ooit is op UK2 geweest? :r :P

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Aristos
Iedereen is zo bang voor irritante reclame... Maar blijkbaar bestaat die nog nauwelijks (behalve dan van die lomperikken die het erg onsubtiel inpleuren)...

Of zijn er nog spelletjes die in de ruimte afspelen met Pepsi reclame? (bijvoorbeeld?)

[ Voor 7% gewijzigd door Aristos op 20-02-2004 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 09:35
*kick*

Ik vond het niet de moeite om een nieuw draadje aan te maken. Daarom stel ik de vraag in dit topic:

Hoe zit het eigenlijk met reclame in games? Ik bedoel, als ik een online textbased game wil ontwikkelen en wil daar bepaalde automerken in kwijt (net zoals Omerta, maar dan in het heden, met de nieuwste modellen). Kan ik zomaar de namen ala Mercedes/BMW gebruiken of heb je daar toestemming voor nodig van die firma's?

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Laatst online: 19-06 07:47
TutanRamon schreef op 20 maart 2004 @ 17:05:
*kick*

Ik vond het niet de moeite om een nieuw draadje aan te maken. Daarom stel ik de vraag in dit topic:

Hoe zit het eigenlijk met reclame in games? Ik bedoel, als ik een online textbased game wil ontwikkelen en wil daar bepaalde automerken in kwijt (net zoals Omerta, maar dan in het heden, met de nieuwste modellen). Kan ik zomaar de namen ala Mercedes/BMW gebruiken of heb je daar toestemming voor nodig van die firma's?
Nee dat mag niet zomaar :D

Wel geinig trouwens als Windows ook reclame erin gaat doen.. in je startbalk een berg sponsors ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Het grappige is dat Ferrari etc geld VRAAGT, terwijl de gewone autofabrikanten geld BETALEN. Kortom als je een goed spel hebt, moet het makkelijk lukken, maar voor iets simpels denk ik dat je inderdaad geen toestemming krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 10:38
nouja wat heb je liever, Kripsi Light of een Pepsi Light... :P

Zoals wat ik tegenkwam in Far Cry:

Afbeeldingslocatie: http://www.rammeloo.net/rec.jpg

Tzou toch gewoon realistischer zijn als je er Pepsi neer had gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 13:54

-SaveMe-

-klik-

Gehaktbal schreef op 21 maart 2004 @ 22:44:

[plaatje]

Mee eens. Zolang het functioneel is, draagt het eerder bij aan het realiteitsgevoel van een game dan dat het afbreuk doet aan de gameplay.
Zo zijn in SC pandorra tomorrow zijn alle gadgets van 'Sony Ericsson'

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Laatst online: 09-07 22:44
Gehaktbal schreef op 21 maart 2004 @ 22:44:

[afbeelding]

Dit geldt toch eigelijk voor elk spel met een blikjes machine.
(Theme Hospital had trouwens wel echt KitKat automaten)

NFS:Underground heeft trouwens ook reclameborden van echte merken (Pringles e.d.) daar vind ik reclame goed geplaatst.

[ Voor 12% gewijzigd door vacuumcleaner op 22-03-2004 11:28 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Pagina: 1