TFT springt in Windows op zwart

Pagina: 1
Acties:

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zit met een lastig probleem. Mijn ouders hebben een pc met een FX5200 videokaart. Deze was aangesloten op een CRT monitor en liep goed.

Twee weken geleden hebben ze de Aldi TFT gekocht en ontstond het volgende probleem:

Het booten verloopt goed zichtbaar tot het eerste Windows opstartscherm voorbij komt (zwarte achtergrond met gekleurde letters). Zodra het scherm over zou moeten springen op het blauwe scherm gaat de monitor op zwart en doet dan niets meer.

Ik kan wel opstarten in de veilige modus en krijg daar wel beeld. Echter binnen de veilige modus kan ik de monitorinstellingen niet wijzigen. Als ik iets probeer aan te passen worden de wijzigen binnen Windows niet doorgevoerd.

De Aldi TFT is natuurlijk teruggebracht omdat we dachten dat het daar aan lag. Ze hebben vervolgens een Acer TFT besteld, de 1714, en die heeft precies hetzelfde probleem. Zodra het scherm blauw hoort te worden springt de monitor op zwart en schakelt het ledje ongeveer tweemaal per seconde van oranje naar groen.

Nu heb ik hun videokaart even mee naar huis genomen om te kijken hoe deze op mijn crt werkt, maar dat gaat prima. Ook in verschillende resoluties en en verversingssnelheden werkt de kaart naar behoren.

Bij mijn ouders heb ik vervolgens een oudere kaart van mij geplaatst, een TNT-Ultra en nu werkt hun TFT wel goed.

Vraag: Moet ik de (ook nog erg nieuwe) videokaart nu RMA-en of kan ik nog andere dingen proberen?

Verwijderd

Ik denk dat ik de oplossing ken. (ik heb nl. ooit eens een gelijkaardig probleem gehad.)
Je moet (nog met je gewoon scherm) de resolutie van je computer naar beneden halen (een resolutie die je tft scherm ondersteund)
Dan pas kan je je tft scherm aansluiten op je computer en normaalgezien zal alles dan goed werken.
Daarom werkte het scherm met de oude 3d kaart wel omdat die resolutie lager lag...

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
OF, ik weet nie tof de kaart dual head is /? dat je nu op de verkeerde default head zit (indien je iets met een nview manager hebt geklooid)

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:23

BoAC

Memento mori

Als je nu die crt er nog eens aanhangt en dan de refresh-rate (verversingssnelheden) verlaagt en daarna weer de tft eraan hangt? Ik denk namelijk dat de tft 'out of sync' is ;)

Edit: O ja wat fotzenlekkerke zegt kan ook (Out of range) Zegt de tft dat ook niet als je het menuutje naar voren haalt op de monitor (hebben de meeste tft's)

[ Voor 34% gewijzigd door BoAC op 04-02-2004 19:52 ]

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
Het kan ook aan de frequentie liggen van je videokaart.
Als je in XP Veilige modus opstart kan je je video instellingen gewoon op het laagste zetten en ook je frequentie op 60 hertz. Als je dan overnieuw opstart krijg je die instellingen en moet hij het doen.

met frequentie bedoel ik natuurlijk refresh rate. Kon niet op het woord komen.

[ Voor 14% gewijzigd door MuddyMagical op 04-02-2004 19:51 ]

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
windows xp heb gewoon een vga modus
daarin booten met F8
dan kan je resolutie gewoon zetten op bijvoorbeeld: 1024 * 768 @ 60 Hz
een tft monitor kan niet meer als 60 Hz aan
een crt wel dus waarschijnlijk is die te hoog ingesteld

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:23

BoAC

Memento mori

MuddyMagical schreef op 04 februari 2004 @ 19:50:

Het kan ook aan de frequentie liggen van je videokaart.

Als je in XP Veilige modus opstart kan je je video instellingen gewoon op het laagste zetten en ook je frequentie op 60 hertz. Als je dan overnieuw opstart krijg je die instellingen en moet hij het doen.

met frequentie bedoel ik natuurlijk refresh rate. Kon niet op het woord komen.
Als dat helemaal niet wil kun je ook nog de driver van je video-kaart deinstalleeren (verwijderen in de device-manager) en daarna weer installeren.

Ik moest jouw genoemde actie wel 3 of 4 keer uitvoeren voordat dat werkte toen ik een leen-monitor thuis kreeg :(
dude88 schreef op 04 februari 2004 @ 19:54:
windows xp heb gewoon een vga modus
daarin booten met F8
dan kan je resolutie gewoon zetten op bijvoorbeeld: 1024 * 768 @ 60 Hz
een tft monitor kan niet meer als 60 Hz aan
een crt wel dus waarschijnlijk is die te hoog ingesteld
Mijn Benq kan anders wel 75 Hz aan dus.. >:)
Beter kun je nog een Plug en Play monitor installeren en bij de eigenschappen van je monitor aangeven dat deze de modi die hij niet ondersteunt niet weergeven.

[ Voor 29% gewijzigd door BoAC op 04-02-2004 20:01 ]

• EdGnoj
  • Niet online
Hmmm, ik ben er vanuit gegaan dat Windows de Plug en Play monitor automatisch goed herkent. Dat hij met te hoge refreshrates wil werken omdat de CRT nu eenmaal zo was ingesteld klinkt wel logisch.

Probleem is wel dat ik niets kan instellen in de veilige modus. Of is het in de veilige modus zo dat hij de wijzigingen pas doorvoert nadat de computer opnieuw is opgestart? In de normale modus staat hij zo ingesteld dat hij de wijzigingen direct doorvoert, dus zonder opnieuw op te hoeven starten.

Jullie denken dus niet dat het probleem bij de videokaart ligt? Maar waarom werkt die CRT nu wel goed met die vervangende TNT-ultra kaart? Ik heb hierbij niets aan de drivers verandert. Zou het iets te maken hebben met het feit dat de TNT een pci-kaartje is ipv een AGP-kaartje, waardoor e.e.a. een reset krijgt?

Edit: in de laatste alinea heb ik het natuurlijk over de TFT en niet over een CRT 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door EdGnoj op 04-02-2004 22:17 ]

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
EdGnoj schreef op 04 februari 2004 @ 20:49:
Hmmm, ik ben er vanuit gegaan dat Windows de Plug en Play monitor automatisch goed herkent. Dat hij met te hoge refreshrates wil werken omdat de CRT nu eenmaal zo was ingesteld klinkt wel logisch.

Probleem is wel dat ik niets kan instellen in de veilige modus. Of is het in de veilige modus zo dat hij de wijzigingen pas doorvoert nadat de computer opnieuw is opgestart? In de normale modus staat hij zo ingesteld dat hij de wijzigingen direct doorvoert, dus zonder opnieuw op te hoeven starten.

Jullie denken dus niet dat het probleem bij de videokaart ligt? Maar waarom werkt die CRT nu wel goed met die vervangende TNT-ultra kaart? Ik heb hierbij niets aan de drivers verandert. Zou het iets te maken hebben met het feit dat de TNT een pci-kaartje is ipv een AGP-kaartje, waardoor e.e.a. een reset krijgt?

Edit: in de laatste alinea heb ik het natuurlijk over de TFT en niet over een CRT 8)7
De wijzigingen in die in de veilige modus worden gemaakt worden inderdaad pas doorgevoerd nadat je boot naar de normale modus.

Dat het probleem in de kaart zit lijkt me sterk. Een pci of agp kaartje moet niets uitmaken (zeg nooit nooit natuurlijk).

Die FX5200 gebruikt natuurlijk niet dezelfde drivers als de TNT ultra, maar zodra XP een andere kaart vindt zal hij kijken of de standaard drivers voldoen en de kaart altijd instellen op 60 hertz. Hier hoeft de gebruiker niets voor te doen.

• EdGnoj
  • Niet online
Ik denk dat ik nu voldoende weet om morgen een nieuwe poging te wagen. Bedankt voor alle hulp en de (hopelijk positieve) afloop post ik natuurlijk in dit topic.

• pang
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 19:00
vroeg me af of je tft met dvi had aangesloten en of je jouw computer aangesloten heb op een tv?

Want ik heb namelijk mijn tft 3 keer teruggestuurd omdat als mijn windows op zou moeten starten ging hij in power save mode en zwart beeld.
Zijzelf hadden geen idee waaraan het probleem lag, totdat ik zelf ging kloten.

Save mode wel beeld en met serial ook. Met dvi niet. Reden was savemode starte hij geen ati sofware op voor primaire en secundaire monitor en serial omdat die sofware in die mode mijn tft wel als primaire monitor zag.

In dvi was hij dus secundair geworden doordat ik hem op mijn tv had aangesloten en vandaar die zwarte beeld.

• EdGnoj
  • Niet online
Nee Pang, geen DVI maar gewone VGA aansluiting. Beide TFT's ondersteunen trouwens geen DVI.

Edit: Ook geen tv-out gebruikt. Slechts één monitor.

[ Voor 26% gewijzigd door EdGnoj op 05-02-2004 00:12 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

anders even voordat windows boot op f8 drukken en dan "opstarten in vga modus" doen :)
Pagina: 1