Toon posts:

Goedkope speaker < 30 euro voor TV ?

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik een televisie gekocht met platte beeldbuis, want die bolle beeldbuizen gaven een wat vreemd beeld. Ik ben er erg tevreden mee, mooi beeld e.d. Alleen het geluid is mono, nu had ik nog 2 trust boxen liggen van 5 jaar oud en als ik die in de hoofdkoptelefoon aansluiting steek dan heb ik een stereo tv!

Nou zijn de trust boxen niet meer in perfecte staat, de ene moet je door elkaar rammelen en dan doet hij het pas (zal wel iets los zitten binnen in).

Dus ik ben op zoek naar een paar goedkope speaker, zo onder de 30 euro. Vanmiddag ben ik langs de verschillende zaakjes gereden en heb wat rond gekeken ook heb ik op pricewatch gekeken wat er allemaal op speaker gebied was:

http://www.tweakers.net/p...ction=&Landfilter=Benelux

Onder de 30 euro is er dus veel keus. Maar wat is nu een goeie goedkope speaker?

M'n eisen mbt speakers zijn niet speciaal, nu bijvoorbeeld met m'n mono tv klinkt de stem van de nieuwslezer totaal anders dan bij stereo. Een beetje helder geluid mag dus wel. Bass is totaal niet belangrijk. Het gaat me meer om dat ik mensen die op tv spreken goed kan verstaan en dat het niet lijkt dat iedereen dezelfde stem heeft :/

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Weet je zeker dat je stereo geluid hebt :? Dat twee speakers het doen wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk ook stereo is! Zoek je toch goedkope speakers, kijk dan bij een willekeurig PC-speaker setje.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Volgens mij heb jij echt geen stereo geluid hoor, hoor je bijv. op de linkerspeaker geluiden die je niet op rechts hoort?
Het is gewoon mono met 2 speakers, GEEN stereo dus...

Samen staan we sterk!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Als je een beetje handig bent kan je zelf een goedkoop speakertje knutselen. De FR 10 klinkt heel goed voor zijn prijs (11 euro). Daarbij nog een goedkoop behuizing van MDF resthout en voor 20 euro ben je klaar.

Natuurlijk als je niet van zelfbouw houdt dan is mjn advies nutteloos.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

Twisted_Bunny schreef op 04 februari 2004 @ 19:07:
Als je een beetje handig bent kan je zelf een goedkoop speakertje knutselen. De FR 10 klinkt heel goed voor zijn prijs (11 euro). Daarbij nog een goedkoop behuizing van MDF resthout en voor 20 euro ben je klaar.

Natuurlijk als je niet van zelfbouw houdt dan is mjn advies nutteloos.
Tjah, ik denk toch dat je met Pc speakertjes beter uit bent, of je moet al vaker zelf speakers hebben gebouwd :)

Samen staan we sterk!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

IkBenAlles schreef op 04 februari 2004 @ 19:14:
[...]

Tjah, ik denk toch dat je met Pc speakertjes beter uit bent, of je moet al vaker zelf speakers hebben gebouwd :)
Ah, dat val t wel mee met zon fullrange speakertje. Je hebt geen crossover, simpelweg twee draadjes die je moet verbinden. En een kleine box lijmen lijkt me ook niet zo moelijk.

Maarja, je moet er wel zin in hebben :)

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

Twisted_Bunny schreef op 04 februari 2004 @ 19:22:
[...]

Ah, dat val t wel mee met zon fullrange speakertje. Je hebt geen crossover, simpelweg twee draadjes die je moet verbinden. En een kleine box lijmen lijkt me ook niet zo moelijk.

Maarja, je moet er wel zin in hebben :)
Ik snap echt niets van speakers bouwen, ik wil dolgraag me eigen center speaker bouwen maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen...
Is er niet een bepaald boek ofzo dat je me kan aanraden?

Samen staan we sterk!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik weet wel zeker dat het geen stereo is. Stereo is meer dan alleen 2 boxen. De tuner e.d. moet ook stereo kunnen ontvangen, en dat kan ie niet. En ze zijn echt niet zo dom om een stereo tv te verkopen met 1 speaker :P

Maar als je toch nog andere boxjes erop wilt kijk dan naar een 2.1 setje van logitech of creative ofzo. Daar komt behoorlijk geluid uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 04-02-2004 19:29 ]

• Twisted

Twisted

Mogli <3

IkBenAlles schreef op 04 februari 2004 @ 19:23:
[...]

Ik snap echt niets van speakers bouwen, ik wil dolgraag me eigen center speaker bouwen maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen...
Is er niet een bepaald boek ofzo dat je me kan aanraden?
offtopic:
Ik wil niet de thread van de TS hijacken maar zoek eens op "DIY" hier op GoT en je vindt genoeg om je bezig te houden. Maar - be warned- dit is een hobby die heel snel uit de hand kan groeien! :) Zoals bij mij .....

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de replies! Oops, ik dacht er komt geluid uit 2 boxen dus het zal wel stereo zijn ;) Maar dan had ik het helemaal mis. Maar het klonk al wel een stuk beter.

Geven alle "PC-speaker setjes" een goed geluid, of is bijvoorbeeld een Logitech beter dan een Trust? maw is er een topper in de speaker onder de 30 eurie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 22:30 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als je een bekend merk neemt (logitech, creative, philips) heb je gewoon acceptabel geluid. Ik heb ff vluchtig gekeken en dan zit je op zo'n 30-40 euro (2.1 heb ik het dan over). Trust weet ik niet, maar dat hoeft niet per definitie slecht te zijn. Ik heb ook es bij de Lidl zo'n 2.1 setje van een vaag merk gekocht (Typhoon ofzo) en daar komt prima geluid uit; volle bassen etc. Kostte destijds zo'n 30 euro.

Maar anders moet je ze zelf maar gaan vergelijken. Bij de mediamarkt bijv. hebben ze een heleboel van dat spul naast elkaar staan zodat je goed kunt vergelijken.

PS. nog een tip voor als je zo'n setje op de TV aansluit. Op je TV zit vast een scart aansluiting (of nog mooier: tulpaansluiting voor audio-out). Op die manier kun je het geluid van de tv (dmv. een scart naar audio kabeltje) 'rechtstreeks' aansluiten op je boxjes. Dat klinkt vaak beter dan via de hoofdtelefoonaansluiting. Nadeel is dan wel weer dat je het volume niet meer met de afstandsbediening kunt regelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Palomar op 04-02-2004 23:39 ]

Pagina: 1