Toon posts:

SCSI mulltiple hardisk--> 1 hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik ben niet erg bekend met scsi maar heb altijd begrepen dat ik meerdere scsi schijven samen kan voegen tot een schijf zodat ik mijn 3 stuks identieke 2gb schijven kan aanspreken als een 6gb schijf...

mijn scsi controler is van het volgende type:
Adaptec AHA-2940U/AHA-2940UW PCI SCSI-controler

overige specs:
processor: 200 mhz mmx
geheugen: 132 mb edo
ide hdd 30 gb

alle hardware waaronder de scsi schijven werken prima maar ik wil dus graag van de 3 scsi schijven een schijf maken en dit eventueel uitbreiden met nog een aantal kleinere scsi schijven...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-03 11:34

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, wat je bedoelt is een RAID-array. Dat kan je op 2 manieren bereiken:

- Hardwarematig. Kan vast niet met de scsi-controller die je nu hebt.
- Softwarematig. In Linux kan je softwarematig RAID1 t/m 5-arrays maken. In windows zit meen ik ook wel zoiets, alleen niet in Windows '98 meen ik.

Wat je dus kan doen:
- Zoeken naar universele RAID-drivers voor Windows '98. Geen idee of dat bestaat tho'.
- Profi SCSI-RAID-kaart aanschaffen. Vraag 2 is of je dat wilt ivm. de hele hoop centjes die je dan aan de verkoper moet geven.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op 04 februari 2004 @ 19:15:
Mmm, wat je bedoelt is een RAID-array. Dat kan je op 2 manieren bereiken:

- Hardwarematig. Kan vast niet met de scsi-controller die je nu hebt.
- Softwarematig. In Linux kan je softwarematig RAID1 t/m 5-arrays maken. In windows zit meen ik ook wel zoiets, alleen niet in Windows '98 meen ik.

Wat je dus kan doen:
- Zoeken naar universele RAID-drivers voor Windows '98. Geen idee of dat bestaat tho'.
- Profi SCSI-RAID-kaart aanschaffen. Vraag 2 is of je dat wilt ivm. de hele hoop centjes die je dan aan de verkoper moet geven.
hhmm dat wordt dus nx t is n thuisservertje waar n mailserver op draait

alles bij elkaar heb ik nu 3gb aan data van de gebruikers en k wilde de scsi schijven voor n backup gebruiken maar omdat de mappen steeds grooter worden kan ik niet zeggen van die map naar schijf 1 en die map naar schijf 2. ook wilde ik als de de mailmappen nog veel groter worden eventueel schijven bij kunnen plaatsen vandaar dat ik een scsi controler op de kop heb kunnen tikken...

misschien dat iemand hiervoor n ander id heeft om dus de backup onafhankelijk van de aangeboden hoeveelheid data automatisch te laten verdelen over de aangewezen schijven

--> MOD: kun je dit toppic aub even verplaatsen heeft nu niet veel meer met overige hardware te maken...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 19:25 ]

Verwijderd

Als je op de pc windows 2000 (eventueel advanced server) zet, en dat van een aparte schijf laat booten, kun je dus wel een software matige array aanmaken van de schijven. (je kan namelijk niet van een software raid volume boten, alleen van een software mirror geloof ik).

edit: Het opstarten van dat ding zal dan wel niet snel gaan, maar voor een beetje filesharen is het wel genoeg lijkt me.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 19:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 19:28:
Als je op de pc windows 2000 (eventueel advanced server) zet, en dat van een aparte schijf laat booten, kun je dus wel een software matige array aanmaken van de schijven. (je kan namelijk niet van een software raid volume boten, alleen van een software mirror geloof ik).

edit: Het opstarten van dat ding zal dan wel niet snel gaan, maar voor een beetje filesharen is het wel genoeg lijkt me.
hallo.

zoals ik al zie t is n 200mhz bak met 132mb intern geheigen da gaat dus nooit lukken om daat 2003 av server op te gooien ik hoopte op een lichtgewicht softwarepakketje maar helaas...

het is trouwens niet de bootschijf die is gewoon IDE...

opstarttijd is niet interesant al duurt t n uur da ding loopt toch 24/7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 19:50 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
OH --> OM :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 19:49:
[...]

hallo.

zoals ik al zie t is n 200mhz bak met 132mb intern geheigen da gaat dus nooit lukken om daat 2003 av server op te gooien ik hoopte op een lichtgewicht softwarepakketje maar helaas...

het is trouwens niet de bootschijf die is gewoon IDE...

opstarttijd is niet interesant al duurt t n uur da ding loopt toch 24/7
Ik zeg ook windows 2000....

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je kan bijvoorbeeld een partitie maken op 1 schijf waar je windows vanaf boot, en dan kun je de rest van de ruimte/schijven "spannen" dus samenvoegen als 1 partitie, met de disk manager in NT. Dit is geen RAID maar JBOD, just a bunch of disks.

of je moet voor nog een schijf zorgen. Kun je vast wel makkelijk aan komen, 2-4 gieg scsi schijffies.

[ Voor 25% gewijzigd door maratropa op 04-02-2004 20:26 ]

specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is echt fairly simple. Kijk eens onderaan de inhoudsopgave van de FAQ van dit subforum. Daarin zul je een linkje naar de RAID FAQ vinden. Daarin staat alle informatie omtrent RAID die je maar kunt wensen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.