Waarom is dataverkeer zo duur in Nederland?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:52

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik vroeg me af: Waarom is dataverkeer zo duur in Nederland?

Ik kon me de volgende redenen voorstellen:

• We hebben hier in Nederland achterlijk goede verbindingen welke duur zijn om te onderhounde (dure routers, duur glasvezel)
• We hebben 2 bedrijven die hier de hele markt domineren
• We zijn een stel domme koeien die elkaar allemaal opvolgen met prijzen

Je betaald voor 1mbit dataverkeer gewoon 100 euro!
owja, ik heb nu een hoster die 50 cent vraagt voor 1GB

Wie kan me het antwoord geven?

[ Voor 6% gewijzigd door Snow_King op 04-02-2004 18:05 ]

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
Bij ons betaal je e165 excl btw per Mbit ;)

In america is het gewoon achterlijk goedkoop :D

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-05 08:56
Wij betalen E 1,5 per gigabyte. Maar in mbit zal het wel goedkoper zijn. (Prijzen van NXS, excl. btw)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Eastern schreef op 04 februari 2004 @ 17:54:
Wij betalen E 1,5 per gigabyte. Maar in mbit zal het wel goedkoper zijn. (Prijzen van NXS, excl. btw)
Ik heb nu een co-located die 50 cent vraagt per GB (NovaXXes)

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 12:25
Het heeft toch geen zin om hier allemaal tarieven te gaan posten.... de vraag is waarom is het zo duur.. Ik heb zelf geen flauw idee, wil het wel eens weten. Heb zelf al mijn domeinen in de VS om deze reden.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 05:31
Prijsafspraken. Waarom zou je goedkoper iets aanbieden als de consument het huidige tarief slikt ? Het blijven bedrijven, geen liefdadigheidsinstellingen.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Omdat ze geen andere optie hebben, ze moeten het wel slikken omdat niemand echt het iniatief neemt om zo laag te gaan zitten met de prijs als in Amerika. Ik denk zelf gewoon dat de prijs zo hoog is omdat het hier allemaal "klein" is vergeleken met Amerika of Duitsland bijvoorbeeld, daar is alles groter, meer ingewerkt etc...

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 12:25
Als er sprake zou zijn van een meer op de EU gerichte (IT)-economie en infrastructuur, zouden de prijzen dan mogelijkerwijs gaan dalen?
Vrijwel ieder EU-land heeft dit probleem, zal wel net zo zijn als met de Hollywoodrechten voor film. Het wordt eens tijd dat de EU als één land wordt beschouwd dan betalen we ook niet 24x dezelfde rechten :{

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Dat is dan toch illegaal?

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Waarom het hier duurder is?

1 ding weet ik zeker: grond is hier vele malen duurder dan in America.

Daarnaast vraag ik me af wat de stroom in America kost. Grote kans dat dat ook goedkoper is. Americanen zijn niet voor niets grootverbruikers, volgens mij ook daarin.

Personeel misschien ook goedkoper?

Ook is het dacht ik in America al tijden de gewoonte dat je flatfee kan bellen. Flatfee internetten kon dus ook al geruime tijd. Daarin zijn ze dus ook groot verbruikers, waarom zou het dataverkeer dan niet ook groot ingekocht worden?

Als laatste, momenteel is de Euro meer waard dan de Dollar. Hosten in America is dus ook goedkoper dan in NL... Klinkt leuk dat de Euro meer waard is, maar het gaat wel ten koste van onze eigen economie :D

just my 2 cents :)

[ Voor 16% gewijzigd door jules op 04-02-2004 18:56 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35

qless

...vraag maar...

- Niet alle bedrijven doen aan fatsoenlijke peering dus moeten via een derde partij transit doen (=duurder)
- Omdat die amerikanen zeggen "ach alle interressante dingen staan hier in de US dus laat die europeanen maar lekker extra betalen"

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46
qless schreef op 04 februari 2004 @ 19:21:
- Niet alle bedrijven doen aan fatsoenlijke peering dus moeten via een derde partij transit doen (=duurder)
Peering is juist in het voordeel van een klein en dichtbevolkt land als Nederland waar bijna al het nationaal verkeer relatief gezien bijna gratis door de AMS-IX kan, een behoorlijk deel van het dataverkeer is namelijk nationaal.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Snow_King schreef op 04 februari 2004 @ 17:51:
Dat kan veel en veel goedkoper. Als je genoeg afneemt moet 65 euro per Mbit te doen zijn, en als je een duidelijke peering/transit-verhouding hebt is minder ook nog wel te doen. Moet je echter niet komen zeuren om wel twee Mbit, maar meer iets van 200 ofzo.

Niets weerhoudt je ervan het zelf te doen. Die AMS-IX-poort is 1200 euro per maand, en 100Mbit flat fee transit kan voor 7500 euro of minder als je niet op de kwaliteit let. Zet ze beiden vol en je zit op nog geen 8 euro de megabit.

Of begint nu langzaam aan duidelijk te worden waar het probleem zit? Je moet ook nog een colo vullen met mensen die verkeer voor je doen. Engineers, routers, switches, kasten, kabeltjes, de hele rataplan. En *dat* ga je niet kado geven.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

vanke014

Format C: Y/Y ?

Er is een verschil tussen peering en transit verkeer, de meeste providers verkopen transit verkeer omdat je dat het meeste zal gebruiken.

Ook komt erbij dat de kosten om zo'n netwerk vele malen duurder zijn dan bv in de VS. (Arbeidsloon, veiligheidsnormen).

Bij ons kan je vanaf 80 EURO een mix van transit en peering inkopen. Je kan al vanaf 1 EURO 1 Mbit peering inkopen.

1 Mbit dataverkeer wordt ook mede beinvloed door de transit en de lokale peerings.

Ook is bv de VS vele male groter, dus je hebt veel meer peering.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

Burne schreef op 05 februari 2004 @ 01:30:
[...]

Dat kan veel en veel goedkoper. Als je genoeg afneemt moet 65 euro per Mbit te doen zijn, en als je een duidelijke peering/transit-verhouding hebt is minder ook nog wel te doen. Moet je echter niet komen zeuren om wel twee Mbit, maar meer iets van 200 ofzo.

Niets weerhoudt je ervan het zelf te doen. Die AMS-IX-poort is 1200 euro per maand, en 100Mbit flat fee transit kan voor 7500 euro of minder als je niet op de kwaliteit let. Zet ze beiden vol en je zit op nog geen 8 euro de megabit.

Of begint nu langzaam aan duidelijk te worden waar het probleem zit? Je moet ook nog een colo vullen met mensen die verkeer voor je doen. Engineers, routers, switches, kasten, kabeltjes, de hele rataplan. En *dat* ga je niet kado geven.
Maar dat verklaar nog niet waarom het hier in Nederland zo duur is, terwijl je in de USA een stuk goedkoper ben. Je heb daar al een server voor 100 dollar per maand met 1000Gb data transfer, dit is dus wel inc een dedicated server. Als ik hier ga kijken kom ik uit op een dedicated server op 150 ex btw met 200Gb transfer. Met de zelfde rateplan als hier in Nederland.
De snelheid is bij sommige Hosting providers slecht, maar bij andere haal ik gewoon me volledige 8Mbit, maar het zelfde heb je hier in Nederland je heb slechte en goede hosters.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Gaan nu 2 dingen door elkaar....

Prijs per GB (hoeveelheid)

en

Prijs per Mbit (te gebruiken bw)

't Ging over kosten van bandbreedte lijkt me toch? Dus kosten per Mbit.

Logisch natuurlijk, hoe meer je afneemt hoe goedkoper het wordt. Dus inderdaad niet uitgaan dat je 2Mbit wilt afnemen. Als je dat doet kom je bij een sub-sub-sub-sub contracter terecht omdat de grote jongens dat vast niet aanbieden. En hoe meer 'sub' er tussen hoe meer euro's erbij moeten.

En of je nu zeg 100M of 1000M transit afneemt bij een internationaal netwerk (telia/level3/gblx/kpneurorings etc etc etc)

Of bij een 'bandbreedte-totaal-pakket' bedrijf. Welke ook je peering kan verzorgen gelijk. Dat is iets duurder, maar kan vaak wel in kleinere snelheden lijkt me. En je bent gelijk klaar, dus ook geen dure equipment en je hebt er geen 2 nodig voor redundantie.

Maar:

Wat ik nu mis is... wat kost het nu in de USA als iedereen daar mee wil vergelijken per Mbit? (uitgaande dan maar van afname van 100Mbit).
Ik vroeg me af: Waarom is dataverkeer zo duur in Nederland?

• We hebben hier in Nederland achterlijk goede verbindingen welke duur zijn om te onderhounde (dure routers, duur glasvezel)
• We hebben 2 bedrijven die hier de hele markt domineren
• We zijn een stel domme koeien die elkaar allemaal opvolgen met prijzen

owja, ik heb nu een hoster die 50 cent vraagt voor 1GB

Wie kan me het antwoord geven?
In iedergeval niet 2 bedrijven die de markt domineren. Alle grote datanetwerken welke een internationaal netwerk hebben zijn allemaal ook op de ams-ix aanwezig. Dan zal je het prijsverschil van afname van bijv 100Mbit bij bedrijf X (noem gblx.net ofzo) in USA moeten vergelijken met hun prijs in AMS.

Duurste stukje is toch het trans-atlantische gedeelte lijkt me. En USA is gewoon groot, en veel meer verkeer blijft daar binnen USA. Europa gaat toch veel naar de overkant en terug.

[ Voor 43% gewijzigd door bjck op 05-02-2004 02:21 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

In de USA heb je 10Mbit voor ongeveer 349 dollar. Hier moet je voor 10Mbit het dubbele betalen en ook nog eens ex btw. Dit is ook weer met een server erbij.

Ik vraag me af als je 10Mbit connectie heb hoeveel Gb is dat in de maand. Hoeveel mensen kunnen hier op draaien vraag ik me af, bij normaal gebruik.

[ Voor 45% gewijzigd door we_are_borg op 05-02-2004 02:42 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• bjck
we_are_borg schreef op 05 februari 2004 @ 02:28:
In de USA heb je 10Mbit voor ongeveer 349 dollar. Hier moet je voor 10Mbit het dubbele betalen en ook nog eens ex btw. Dit is ook weer met een server erbij.

Ik vraag me af als je 10Mbit connectie heb hoeveel Gb is dat in de maand. Hoeveel mensen kunnen hier op draaien vraag ik me af, bij normaal gebruik.
Reken maar uit, wat voor verbinding wil je je mensen geven? Allemaal gewoon tot de maximaal van de 10Mbit?

Zeg iedereen 2Mbit, met een overboeking van 1:5 (is al hoog met maar 10Mbit) is dus 5 x 5 is 25 man.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Als je dus 12 man heb kan je een leuke server hebben in de US, het kost dan 349 dollar per jaar per persoon of te wel 29,10 per maand. Dan heb iedereen 0,8Mbit verbinding, als je er van uit gaat dat iedereen gewoon netjes gebruik maak van de verbinding dan heb je een zeer leuke server tot je beschiking.

• bjck
we_are_borg schreef op 05 februari 2004 @ 03:11:
Als je dus 12 man heb kan je een leuke server hebben in de US, het kost dan 349 dollar per jaar per persoon of te wel 29,10 per maand. Dan heb iedereen 0,8Mbit verbinding, als je er van uit gaat dat iedereen gewoon netjes gebruik maak van de verbinding dan heb je een zeer leuke server tot je beschiking.
Als je het groter aanpakt dus meer bandbreedte hebt.. zeg bijvoorbeeld 1000Mbit dan kan je de overboeking veel hoger leggen, en dus meer verdienen :P

Conclusie, bandbreedte is niet duur, als je het maar groot kunt inkopen en redelijke overboeking kan handteren.

[ Voor 10% gewijzigd door bjck op 05-02-2004 13:34 ]

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 05:31
we_are_borg schreef op 05 februari 2004 @ 02:28:
Ik vraag me af als je 10Mbit connectie heb hoeveel Gb is dat in de maand.
Dat soort verbindingen zijn in 9 van de 10 gevallen niet gecapped op traffic. Je betaald gewoon voor de bandbreedte, niet voor het verkeer er over. 10 Mbit per seconde = x TB/maand (geen zin om uit te rekenen :p)

• bjck
eMiz0r schreef op 05 februari 2004 @ 13:45:
[...]

Dat soort verbindingen zijn in 9 van de 10 gevallen niet gecapped op traffic. Je betaald gewoon voor de bandbreedte, niet voor het verkeer er over. 10 Mbit per seconde = x TB/maand (geen zin om uit te rekenen :p)
10Mbit/s / 8 = 1.25 Mbyte/s --> * 60 * 60 = 4500Mbyte / uur --> * 24 = 108000Mbyte / dag.

Is 3240000 Megabyte per maand (van 30 dagen). = 3240 Gbyte per maand of wel 3.2 Terabyte.

Maar:

Vergeet nog even niet dat dit maar 1 kant is :P Dus zelfde hoeveelheid kan ook nog de andere kant op :P

[ Voor 14% gewijzigd door bjck op 05-02-2004 14:17 ]

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

bjck schreef op 05 februari 2004 @ 14:15:
[...]

10Mbit/s / 8 = 1.25 Mbyte/s --> * 60 * 60 = 4500Mbyte / uur --> * 24 = 108000Mbyte / dag.

Is 3240000 Megabyte per maand (van 30 dagen). = 3240 Gbyte per maand of wel 3.2 Terabyte.

Maar:

Vergeet nog even niet dat dit maar 1 kant is :P Dus zelfde hoeveelheid kan ook nog de andere kant op :P
Wel dat is wel genoeg om me clan server erop te zetten :)
Ik vind het hier in NL allemaal maar duur, in de US heb ik gewoon meer voor minder, alleen ik kan geen game server draaien in de US voor NL de ping is te hoog. Maar voor normale site's mag het geen probleem zijn.
Maar mijn conclusie is NL is duur met bandbreete, wat jammer is.

• bjck
we_are_borg schreef op 05 februari 2004 @ 19:37:
[...]

Wel dat is wel genoeg om me clan server erop te zetten :)
Ik vind het hier in NL allemaal maar duur, in de US heb ik gewoon meer voor minder, alleen ik kan geen game server draaien in de US voor NL de ping is te hoog. Maar voor normale site's mag het geen probleem zijn.
Maar mijn conclusie is NL is duur met bandbreete, wat jammer is.
Opzich is het in NL dan 2x zo duur dan in US. Maar zeker met gameserver kan je niet anders dan in NL plaatsen. En dan is het nog belangrijk ook met gameserver bij wie je de bandbreedte inkoopt. Je wilt een soort 'combie-deal' hebben zodat je zowel transit als ams-ix peering inkoopt. Anders krijg je soms van die beroerd lange routes.

[ Voor 17% gewijzigd door bjck op 05-02-2004 22:24 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ja, maar als je alleen een gameserver wil zoek je een colocater.
en daar is dataverkeer duur

• Soultaker
  • Laatst online: 15-05 06:45
Het lijkt me juist dat de netwerkinfrastructuur in het kleine Nederland bijzonder goedkoop is. Je hoeft veel minder kilometer kabels neer te leggen dan in een veel dunner bevolkt land als bijvoorbeeld de Verenigde Staten.

Misschien is het zo dat in de Verenigde Staten het trekken van kabels door lege gebieden relatief goedkoop is en dat dat hier door de dichtere bebouwing lastiger is, maar dat lijkt me toch ruimschoots gecompenseerd te worden door het feit dat je gewoon veel minder kabel nodig hebt om het hele land te verbinden.

• bjck
Snow_King schreef op 05 februari 2004 @ 22:44:
Je kan bij een colo-boer ook alleen de ruimte huren in een rack, en dan zelf zorgen dat je je bandbreedte regelt.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ja, maar een rack is neit goedkoop.
je moet dan vervolgens ook routers en switches kopen.
Weegt niet af als je een dikke dual Xeon wilt colocaten en daarmee lekker wil gaan stoken

• bjck
Snow_King schreef op 05 februari 2004 @ 23:02:
Ja, maar een rack is neit goedkoop.
je moet dan vervolgens ook routers en switches kopen.
Weegt niet af als je een dikke dual Xeon wilt colocaten en daarmee lekker wil gaan stoken
Opzich heb je geen routers etc nodig, je kan bij somige bandbreedte leveranciers ook via hun een aantal ip's krijgen welke zei voor je announcen ipv dat jij dat zelf moet doen met een BGP router.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Over een halve rack praat je toch gauw over 250 euro in de maand. En een 1Mbit 125 euro in de maand dus kom ik hier in NL uit op 10x1Mbit 1250+250= 1500 Euro heb ik wel 22U tot mijn beschikking.

Ik lees net een stukje op WHT.NL en daar ging een aanbieding van 11U en 10Mbit varierent van 950 tot 1100 euro ex btw.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:46

jep

Van de prijzen op WHT moet je niet uitgaan, dat zijn geen serieuze bedragen. :) Maar da's een heel lang verhaal.. ;)

• bjck
Je zit erg ruim met je 1250 euro voor de bandbreedte denk ik.

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 08:46
jep schreef op 06 februari 2004 @ 00:55:
Van de prijzen op WHT moet je niet uitgaan, dat zijn geen serieuze bedragen. :) Maar da's een heel lang verhaal.. ;)
In jou geval is dat een moraalverhaal ;)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Snow_King schreef op 05 februari 2004 @ 22:44:
Heb ik ook gedaan voor onze clan.

1U / 1IP
100Mbit Lambdanet connectie
25Gb/maand
€ 15,- / maand

1Gb extra = € 1,-

Ik vindt de prijzen in NL nog wel mee vallen, als ik de prijzen van USA co locators zie dan vindt ik dat nogal duur.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:14
D'r zijn een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden:

Prijzen per Mbit, zijn over het algemeen laag. Tenzij je het op locatie wilt hebben, wat bijvoorbeeld een rack is bij een hostingprovider. Of gewoon thuis.

Want een ding is zeker: Hostingruimte is _duur_. Heel erg duur zelfs. In Nederland hebben we het probleem dat bij de grote facilities (In A'dam dus) de ruimte gewoon heel erg beperkt is. Evenals het stroomgebruik. En dat resulteerd...jawel, in hogere prijzen.
Daarom schieten er nu ook alternatieven de grond uit, in Groningen heb je een goed peeringspunt tegenwoordig, en ook in enschede zijn ze bezig voor zover ik weet. Maargoed, echt veel wordt dat nu nog niet gebruikt.

Want, er zijn ook nog verschillen in 'de mbit'. Ik kan voor 1250 euro per maand een Gbit lijntje krijgen, dat is geen probleem. Maar waar denk je dat je dan aan verbonden bent? Ja, de AMS-IX. Maar internetten kun je er niet mee ;)

De AMS-IX kun je zien als een grote switch. Zo goed als alle Nederlandse hosters en ISP's zijn er op aangesloten. Maar dan kun je alsnog niets. Je moet contact kunnen leggen met al deze instanties. En dat kan, zelfs gratis. Het heet 'openpeering', wat inhoud dat je gratis verbinding krijgt met alle andere members van openpeering.

Maargoed, dan heb je voor 1250 dus een Gbit verbinding naar alle Nederlandse ISP's en bedrijven die van openpeering gebruik maken. Heb je dus nogsteeds niet veel aan. Je wilt het internet op, en dat doe je via een upstream-provider. Voorbeelden zijn telia, Level3, KPNQuest etc. En die hebben een groot netwerk, waarmee je zo'n beetje de hele wereld kunt doorkruisen.
Kosten hiervan zijn veel hoger, maar die prijs is wel te drukken bij grotere hoeveelheden. Denk aan 75-100 euro per mbit.

En natuurlijk komt bij dit alles ook nog de kosten van de housing etc, dus je kunt hieraan wel ongeveer zien waarom de prijzen zo hoog liggen.

In de USA ligt het anders. Prijzen voor Natuur (pacht etc) stellen er totaal niets voor, met werkt met veel grotere hoeveelheden...en dat drukt de kosten vreselijk. Dat zorgt ervoor dat bedrijven als www.ev1servers.net kunnen bestaan. En die leveren werkelijk 700GB (= 1mbit full duplex) voor $89. En dat is dan inclusief een leuke Dedicated server, met een legale versie van windows 2003, Linux + Plesk licentie of iets in die richting.

Nu zit het met die zogenaamde 10-mbit pakketten iets anders. Dat lijkt leuk enzo (is het ook wel ;) ), maar er zitten een paar haken en ogen aan. Met 10 mbit kun je een heleboel dataverkeer trekken. Maar, je krijgt de lijn echt alleen maar vol als je daadwerkelijk alleen files gaat aanbieden. Als je sites gaat draaien, met veel kleine files, PHP scripts en dat soort grappen...dan trekt die server dat totaal niet. En je komt dan ook nooit op die 10mbit constand.

Tweede nadeel ervan is...dat je op een ander netwerk zit. De 'normale' dedicated servers zitten op meerdere Uplinks...de 10mbit pakket niet. Die hangen enkel op een 'Cogent' uplink, welke helemaal niet zo bijzonder is. Sterker nog, hun netwerk is redelijk beperkt. En dat houd dus in dat de snelheid best wel tegen zal vallen.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Van Cogent hoor je veel het schijnt een gemiddeld net werk te zijn, maar als je een paar euro erbij leg dan kan je gebruik maken van 2 uplinks wat betrouwbaarder is. Waar je in de US heel erg voor moet opletten is of de hoster betrouwbaar is, zo is FDCserver goedkoop maar je zal er nooit willen hosten.

Ik ben aan het kijken voor Co-locatie of iets met onderhouds contract (kan zelf slecht met linux om gaan). Is voor de clan dus komen games op te draaien, maar weet nog steeds niet hoeveel een clan server trek per maand (wel wachtwoord erop). Ik heb nu een aanbieding gezien bij een hostin provider 100 euro 1Mbit en 15 euro 2u en voor APC 7,50 euro per maand. Als je de server bij hun afneemt ben je ongeveer 700 euro kwijt. Maar is het genoeg.

• jep

jep

Ik zou als ik jou was niet al te goedkoop gaan zitten. Daar krijg je later weer problemen mee. Denk voor een 2U tussen de 50 en de 80 euro. :)

• jep

jep

Cutebritney schreef op 06 februari 2004 @ 12:31:
In de USA ligt het anders. Prijzen voor Natuur (pacht etc) stellen er totaal niets voor, met werkt met veel grotere hoeveelheden...en dat drukt de kosten vreselijk. Dat zorgt ervoor dat bedrijven als www.ev1servers.net kunnen bestaan. En die leveren werkelijk 700GB (= 1mbit full duplex) voor $89. En dat is dan inclusief een leuke Dedicated server, met een legale versie van windows 2003, Linux + Plesk licentie of iets in die richting.
700GB is iets anders dan 1Mbps FD aanbieden he. (Weet jij wel lijkt me ;)) Maar da's wel iets om in de gaten te houden. Een game-clan zit op mbps-basis (95% veelal) al snel over z'n mbit heen zonder veel gigs te doen. Simpelweg door 's avonds te pieken. 1Mbps in nederland voor 89 euro aanbieden kunnen er meer, 700Gig doet niemand. ;)

Goed verhaal van je trouwens cutebrit _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door jep op 06-02-2004 13:19 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Cobra_Lup schreef op 06 februari 2004 @ 11:20:
[...]

Heb ik ook gedaan voor onze clan.

1U / 1IP
100Mbit Lambdanet connectie
25Gb/maand
€ 15,- / maand

1Gb extra = € 1,-

Ik vindt de prijzen in NL nog wel mee vallen, als ik de prijzen van USA co locators zie dan vindt ik dat nogal duur.
Ik heb een 100Mbit connectie in NovaXXes met 50Gb dataverkeer en 1U voor 35 euro p/m

Maarja, onze Battlefield server gaat die 50GB altijd zo voorbij.
We redden vaak zat de 70GB.
Gelukkig betaal ik maar 50 cent voor 1 GB, maar toch.
Vind het duur

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:14
jep schreef op 06 februari 2004 @ 13:19:

Goed verhaal van je trouwens cutebrit _/-\o_
Thnx :)
jep schreef op 06 februari 2004 @ 13:19:
[...]

700GB is iets anders dan 1Mbps FD aanbieden he. (Weet jij wel lijkt me ;)) Maar da's wel iets om in de gaten te houden. Een game-clan zit op mbps-basis (95% veelal) al snel over z'n mbit heen zonder veel gigs te doen. Simpelweg door 's avonds te pieken. 1Mbps in nederland voor 89 euro aanbieden kunnen er meer, 700Gig doet niemand. ;)
Klopt. Maar 700Gb is wel 1mbit gemiddeld. (nouja, met 1Mbit haal je max 660 GB in theorie, in de praktijk nog wat minder).

Je kunt dus inderdaad gewoon pieken met zo'n 700Gb account, maar gemiddeld kom je dan op 1 Mbit full duplex uit, gezien over een maand.

Lichtelijk een iets andere richting op overigens: Een NL site hosten op zo'n amerkiaanse server kan, maar houd dan wel rekening met een hogere ping. Wij huren zelf ook zo'n bak, en je merkt het wel in de response tijd. Maar qua pure transfersnelheden is het gewoon wel zeer goed :)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ja, als je een server aan de Oost kust van de VS hebt waar de trans-atlantische verbinding binnen komt dan haal je zeker goede snelheden.

Maar ik had ergens op gepikt dat de trans-atlantische connectie tussen Europa <=> VS maar 20Gbit is?

• jep

jep

Snow_King schreef op 06 februari 2004 @ 13:41:
Maar ik had ergens op gepikt dat de trans-atlantische connectie tussen Europa <=> VS maar 20Gbit is?
Kan goed kloppen, maar dat is wel ruim genoeg hoor. Vergis je niet, 20gbit is geen kattenpis. ;) :)

Verwijderd

jep schreef op 06 februari 2004 @ 13:43:
[...]

Kan goed kloppen, maar dat is wel ruim genoeg hoor. Vergis je niet, 20gbit is geen kattenpis. ;) :)
ehm, dat zijn 20 duizend verbindingen van 1 mbit. lijkt me toch wel erg weinig...

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 20:18
Ik heb nu bijna al 2 jaar een pc bij mijn vriendin staan. Studentenflat, 100 mbit en dat vertakt buiten het huis al naar 1 gbit. Kosten: 14 euro p.mnd? Dat wordt natuurlijk zwaar gesponserd (iemand een idee wat het surfnet per maand kost?).
Die gebruik ik als webserver, mailserver, ftp server, game server etc. Ontzettend makkelijk. Het is niet superbetrouwbaar, maar dat geeft voor mezelf ook niet.

Echter, binnenkort gaan we samenwonen, dus dan zal 'ik' ook die 100mbit kwijtraken. Ik heb al gezocht hier in NL naar een alternatief maar dat wordt dan zo kostbaar!
Het zou alleen al mooi zijn als de ISPs in NL hun netwerken onderling vol openzetten en je op 10 of 100 mbit binnen nederland dat kon uitwisselen.
Ik heb gehoord dat @home binnenkort met 10 en 100 mbit gaat testen, maar het zal ongetwijfeld nog jaren duren voordat ik het thuis heb. Heeft iemand wellicht meer info over snelle lijnen tot aan de voordeur?

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Misschien een beetje offtopic maar heeft iemand nog een goede tip voor een vergelijk site zoals www.webselect.nl en www.webhosters.nl maar dan voor de vs ?

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Kan iemand me die 95% regel is uit leggen, ik zie het wel eens staan maar begrijpen doe ik hem niet.

• jep

jep

Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 14:04:
[...]

ehm, dat zijn 20 duizend verbindingen van 1 mbit. lijkt me toch wel erg weinig...
Daar vergis je je dan in. :)

95% is dat men 5 procent van je pieken van je MRTG af hakt, en men voor de rest een lijn trekt hoeveel traffic je continu doet. Hier zijn ook modules voor. Het is handig als je elke dag evenveel traffic doet en niet teveel piekt, en het is niet handig voor je als je bijvoorbeeld alleen 's avonds 4mbit piekt. Dan betaal je dus 4mbit. :)
Pagina: 1