Ik heb vannacht kde3.2 gemerged onder gentoo en daarbij zijn alleen kde relevante zaken geinstaleerd, maar nadat ik vandaag het systeem gereboot had heb ik ineens geen geluid meer onder linux (ook niet onder gnome/fluxbox)
Ik heb alsa vast gecompiled in mijn kernel (2.6.2-RC3) dus niet als module daarbij werkte het gisteren dus voordat ik kde instaleerde nog goed ook toen had ik al een keer gereboot.
Ik weet niet waar ik de fout moet zoeken, maar wat ik tot nu toe heb bekeken ziet het er imo toch goed uit.
mijn modules.d/alsa
De rechten staan ook goed ingesteld volgend de howto op gentoo.org
("/etc/devfsd.conf")
volgens "amixer" staan Master en pcm ook gewoon aan (dus niet op mute) en alle mizers staan ook op 100%.
Waarschijnijk is dit wel op te lossen als je maar weet waar je moet zoeken en dat weet ik dus niet. Als ik zo de instellingen bekijk incl het feit dat voor de reboot van vandaag alles normaal werkte heb ik geen idee waar te beginnen.
Als ik in de logs kijk en dan met name of er fouten zijn bij het inladen kom ik echter wel 2 vreemde zaken tegn.
Als ik nl in "/var/log/everything/current" kijk dan zie ik bij alsa het volgende staan:
En helemaal beneden een fatal, maar dat heeft denk ik weinig met alsa van doen.
Kijk ik echter in "/var/log/kernel/current" dan zie ik het volgende. (dit geld ook voor dmesg)
Let wel hij wil een module inladen terwijl alsa dus vast is gecompiled en niet als module (vreemd, maar ik ben nu aan het zoejken op google wat dit inhoud).
PS>Ik hoop dat het zo voldoende info is als er nog iets mist hoor ik het graag.
PPS> Soundkaart is een live5.1
Ik heb alsa vast gecompiled in mijn kernel (2.6.2-RC3) dus niet als module daarbij werkte het gisteren dus voordat ik kde instaleerde nog goed ook toen had ik al een keer gereboot.
Ik weet niet waar ik de fout moet zoeken, maar wat ik tot nu toe heb bekeken ziet het er imo toch goed uit.
mijn modules.d/alsa
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| # Alsa 0.9.X kernel modules' configuration file. # ALSA portion alias char-major-116 snd # OSS/Free portion alias char-major-14 soundcore ## ## IMPORTANT: ## You need to customise this section for your specific sound card(s) ## and then run `update-modules' command. ## Read alsa-driver's INSTALL file in /usr/share/doc for more info. ## ## ALSA portion alias snd-card-0 snd-emu10k1 alias /dev/mixer snd-mixer-oss alias /dev/dsp snd-pcm-oss alias /dev/midi snd-seq-oss # Set this to the correct number of cards. options snd cards_limit=1 |
De rechten staan ook goed ingesteld volgend de howto op gentoo.org
("/etc/devfsd.conf")
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| # ALSA/OSS stuff # Comment/change these if you want to change the permissions on # the audio devices LOOKUP snd MODLOAD ACTION snd LOOKUP dsp MODLOAD LOOKUP mixer MODLOAD LOOKUP midi MODLOAD REGISTER sound/.* PERMISSIONS root.audio 660 REGISTER snd/.* PERMISSIONS root.audio 660 |
volgens "amixer" staan Master en pcm ook gewoon aan (dus niet op mute) en alle mizers staan ook op 100%.
Waarschijnijk is dit wel op te lossen als je maar weet waar je moet zoeken en dat weet ik dus niet. Als ik zo de instellingen bekijk incl het feit dat voor de reboot van vandaag alles normaal werkte heb ik geen idee waar te beginnen.
edit:
extra toevoeging
extra toevoeging
Als ik in de logs kijk en dan met name of er fouten zijn bij het inladen kom ik echter wel 2 vreemde zaken tegn.
Als ik nl in "/var/log/everything/current" kijk dan zie ik bij alsa het volgende staan:
code:
1
2
| Feb 4 17:22:08 [kernel] ALSA device list: Feb 4 17:22:08 [kernel] #0: Sound Blaster Live! (rev.7) at 0xd000, irq 5 |
En helemaal beneden een fatal, maar dat heeft denk ik weinig met alsa van doen.
code:
1
| Feb 4 17:22:34 [modprobe] FATAL: Module sg not found._ |
Kijk ik echter in "/var/log/kernel/current" dan zie ik het volgende. (dit geld ook voor dmesg)
code:
1
2
3
4
| Feb 4 17:22:08 [kernel] Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 0.9.7 (Thu Sep 25 19:16:36 2003 UTC). Feb 4 17:22:08 [kernel] request_module: failed /sbin/modprobe -- snd-card-0. error = -16 Feb 4 17:22:08 [kernel] ALSA device list: Feb 4 17:22:08 [kernel] #0: Sound Blaster Live! (rev.7) at 0xd000, irq 5 |
Let wel hij wil een module inladen terwijl alsa dus vast is gecompiled en niet als module (vreemd, maar ik ben nu aan het zoejken op google wat dit inhoud).
PS>Ik hoop dat het zo voldoende info is als er nog iets mist hoor ik het graag.
PPS> Soundkaart is een live5.1
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 18:10 ]