Toon posts:

[gentoo] alsa na reboot geen sound meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vannacht kde3.2 gemerged onder gentoo en daarbij zijn alleen kde relevante zaken geinstaleerd, maar nadat ik vandaag het systeem gereboot had heb ik ineens geen geluid meer onder linux (ook niet onder gnome/fluxbox)

Ik heb alsa vast gecompiled in mijn kernel (2.6.2-RC3) dus niet als module daarbij werkte het gisteren dus voordat ik kde instaleerde nog goed ook toen had ik al een keer gereboot.

Ik weet niet waar ik de fout moet zoeken, maar wat ik tot nu toe heb bekeken ziet het er imo toch goed uit.

mijn modules.d/alsa
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Alsa 0.9.X kernel modules' configuration file.

# ALSA portion
alias char-major-116 snd
# OSS/Free portion
alias char-major-14 soundcore

##
## IMPORTANT:
## You need to customise this section for your specific sound card(s)
## and then run `update-modules' command.
## Read alsa-driver's INSTALL file in /usr/share/doc for more info.
##
##  ALSA portion
 alias snd-card-0 snd-emu10k1

alias /dev/mixer snd-mixer-oss
alias /dev/dsp snd-pcm-oss
alias /dev/midi snd-seq-oss

# Set this to the correct number of cards.
options snd cards_limit=1

De rechten staan ook goed ingesteld volgend de howto op gentoo.org
("/etc/devfsd.conf")
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# ALSA/OSS stuff
# Comment/change these if you want to change the permissions on
# the audio devices
LOOKUP          snd          MODLOAD ACTION snd
LOOKUP          dsp          MODLOAD
LOOKUP          mixer        MODLOAD
LOOKUP          midi         MODLOAD
REGISTER        sound/.*     PERMISSIONS root.audio 660
REGISTER        snd/.*       PERMISSIONS root.audio 660

volgens "amixer" staan Master en pcm ook gewoon aan (dus niet op mute) en alle mizers staan ook op 100%.

Waarschijnijk is dit wel op te lossen als je maar weet waar je moet zoeken en dat weet ik dus niet. Als ik zo de instellingen bekijk incl het feit dat voor de reboot van vandaag alles normaal werkte heb ik geen idee waar te beginnen.

edit:
extra toevoeging

Als ik in de logs kijk en dan met name of er fouten zijn bij het inladen kom ik echter wel 2 vreemde zaken tegn.
Als ik nl in "/var/log/everything/current" kijk dan zie ik bij alsa het volgende staan:
code:
1
2
 Feb  4 17:22:08 [kernel] ALSA device list:
Feb  4 17:22:08 [kernel]   #0: Sound Blaster Live! (rev.7) at 0xd000, irq 5

En helemaal beneden een fatal, maar dat heeft denk ik weinig met alsa van doen.

code:
1
Feb  4 17:22:34 [modprobe] FATAL: Module sg not found._

Kijk ik echter in "/var/log/kernel/current" dan zie ik het volgende. (dit geld ook voor dmesg)
code:
1
2
3
4
Feb  4 17:22:08 [kernel] Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 0.9.7 (Thu Sep 25 19:16:36 2003 UTC).
Feb  4 17:22:08 [kernel] request_module: failed /sbin/modprobe -- snd-card-0. error = -16
Feb  4 17:22:08 [kernel] ALSA device list:
Feb  4 17:22:08 [kernel]   #0: Sound Blaster Live! (rev.7) at 0xd000, irq 5

Let wel hij wil een module inladen terwijl alsa dus vast is gecompiled en niet als module (vreemd, maar ik ben nu aan het zoejken op google wat dit inhoud).

PS>Ik hoop dat het zo voldoende info is als er nog iets mist hoor ik het graag.

PPS> Soundkaart is een live5.1

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 18:10 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Wat voor relevants zegt dmesg? Hoor je gekraak als je "echo blaaaaaaaaaaat > /dev/dsp" doet? Als je in het control panel bij arts ipv automatic alsa aangeeft, krijg je dan een melding van arts terug?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
nee geen gekraak alleen doodse stilte
En arts geeft ook geen melding.

Voor de andere zaken zie mijn startpost (aangepast)

Verwijderd

Topicstarter
De foutmeling die ik krijg met betrekking tot het inladen van de module heeft dus volgens een aantal sites, niets te maken met het feit dat ik geen geluid heb onder linux.

Ik zeg expres onder linux, want net ff in windows geboot om zeker te zijn dat het in elk geval niet mijn boxen zijn of dat ik een broken soundcard heb, maar daar had ik normaal geluid.

(sorry moest een edit zijn ipv een nieuwe post)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 18:17 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 18:16:
De foutmeling die ik krijg met betrekking tot het inladen van de module heeft dus volgens een aantal sites, niets te maken met het feit dat ik geen geluid heb onder linux.

Ik zeg expres onder linux, want net ff in windows geboot om zeker te zijn dat het in elk geval niet mijn boxen zijn of dat ik een broken soundcard heb, maar daar had ik normaal geluid.

(sorry moest een edit zijn ipv een nieuwe post)
Klopt, ik had die melding vroeger ook wel eens op mijn PC, terwijl geluid het wel goed deed.

Zou het kunnen dat het geluid uit een andere uitgang komt? probeer eens het stekkertje om te zetten naar een van de anderen.

amixer is overigens niet de makkelijkste manier om volumes te setten/unsetten, zie je rare dingen als je alsamixer draait?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 04 februari 2004 @ 18:28:
[...]

Klopt, ik had die melding vroeger ook wel eens op mijn PC, terwijl geluid het wel goed deed.

Zou het kunnen dat het geluid uit een andere uitgang komt? probeer eens het stekkertje om te zetten naar een van de anderen.

amixer is overigens niet de makkelijkste manier om volumes te setten/unsetten, zie je rare dingen als je alsamixer draait?
Tja alle uitgangen zijn bezet (inspire 5.1 5700 speakerset) Ik zou dus denk ik soieso ergens geluid uit moeten horen dan.

En ik zie geen 'rare' dingen als ik alsamixer draai, maar wat versta jij onder raar in dit geval?

Verwijderd

Topicstarter
Oke Heb maar de kernel opnieuw compiled en alsa-lib + alsa-utils opnieuw gemerged. Gelukkig heb ik u weer normaal geluid uit de analoge kanalen, maar het digitalekanaal blijft geruisloos.
In elk geval heb ik nu weer geluid en hopelijk blijft dat ook zo.
Alleen blijf ik het wel vreemd vinden dat dit kon gebeuren puur en alleen door kde3.2 te instaleren :?
Pagina: 1