Soldeerfoutje, computer niet meer aan

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rezjeh
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08 13:37
Ik was bezig met een HDD led vu meter (www.circuitsonline.net). Het begon aardig, alles gemaakt, hij deed het alleen niet dus ik ging alles een beetje nalopen... maar toen had ik met m'n stomme harses vergeten m'n computer uit te zetten terwijl ik een connectie vast wou solderen, hierna viel m'n computer uit. Ik weet niet precies wat er aan de hand is maar m'n computer gaat nu niet meer aan...

Het volgende gebeurt wel:
- Moederbord lichtje brandt
- Fans draaien
- Harde schijven gaan draaien
- CD-rom lichtjes branden

conclusie: voeding werkt, en IDE controller ook (CPU ook?)

Wat er niet gebeurt:
- Monitor blijft standby
- Muis ledjes branden niet
- Toetsenbord num/caps/scrolllock lichtjes doen het niet

Ik heb geprobeerd de bios te resetten, wat niet baatte... De stroom er al enige tijd afgehaald en het opnieuw geprobeerd. Ik ben een beetje spoor bijster, heeft er iemand een idee?

Verwijderd

hmmzz niet goed.... je krijgt ook geen bios piepjes?!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:48
Je moederbord is waarschijnlijk kapot.

• HeepH
  • Laatst online: 14-08 08:12

HeepH

Dope Rapper

misschien de stekker van je voeding eruit halen en er weer in, werkt bij mij ook vaak als ik weer us iets lijps doe ;)

http://specs.tweak.to/16495

• rezjeh
Hielko schreef op 04 februari 2004 @ 16:56:
Je moederbord is waarschijnlijk kapot.
Moederbord ledje brand nog en de schijven/cdrom gaat branden enz

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57

talin

ES-MA

CMOS clear , ( jumpertje omzetten ) wel ff stroom eraf
batterijtje 1 minuut uit mobo ( ook stroom eraf )

en dan ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Haal eens een cruciale stuk hardware eruit, zoals geheugen ofzo en probeer dan te starten. Als je dan piepjes hoort ofzo dan werkt het moederbord misschien nog. Als er geen geluid meer uitkomt, dan zal het waarschijnlijk wel dood zijn.
Heb je geen andere pc waar je je spullen kan in testen?

Verwijderd

probeer ook eens een PCI video kaart?

Verwijderd

Dat de harde schijf aanslaat heeft natuurlijk geen moer te maken met het feit dat je IDE-controller werkt.. Zolang er voeding op staat slaat die aan, dan hoeft die niet eens met de controller verbonden te zijn...

Mij lijkt het een dode zaak

Ps. Is er geen info te vinden over de lampjes op het moederbord.. Msi bijvoorbeeld heeft status ledjes en kan je zien waar hij op nat gaat?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 17:00 ]

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:19
probeer eens een andere voeding. ik heb laatst een harde schijf aangesloten met de power aan. Hetzelfde probleem. Ik dacht eerst mobo, maar na vervangen nog steeds niks. Toen ik uiteindelijk een heel oud voedingje aan mijn systeem hing, toen deed ie het weer!

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 12:19
Mobo is stuk

Enige reden wrom lampjes ed. gaan branden in omdat de voeding wel nog aanslaat.
Waarschijnlijk heeft je BIOS een tik gehad van de spanning van je soldeerbout (die schijnt ook nog een elektromagnetische spannign oid. af te geven :?. Mij is ooit aangeraden na het opwarmen van mn bout de stekker eruit te trekken, en dan pas ermee mn laptop mobotje mee aan te raken)

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Stel dat je Bios kapot is. Dan kun je Asus mailen en om een nieuwe Bios vragen. Heeft bij een vriend van me ook gewerkt. Hij kreeg gewoon een nieuwe bios thuis gestuurd.

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 22:47

JTW

frickY schreef op 04 februari 2004 @ 17:02:
Mobo is stuk

Enige reden wrom lampjes ed. gaan branden in omdat de voeding wel nog aanslaat.
Dat lijkt me per moederbord verschillend he.
Mijn moederbord(gigabyte 7n400pro 2) doet het soms, na een te grote overklok, ook helemaal niet.
Dan haal ik alles ervan af, ram, pci, agp, alles dus behalve de stekker van de voeding. Vervolgens clear ik cmos door het batterijtje er een minuut uit te halen en dan één voor één de andere hardware weer aan sluiten.
succes

• rezjeh
ik soldeerde achter de optocoupler, dus er mag niets stuk gegaan zijn op me mobo dat alleen via de hdd led aangesloten zat, ik denk dat hij uitging doordat hij ook op de 12v aangesloten zit maar dat zal niet zo erg zijn voor me mobo (gaat toch vanzelf uit dan) en volgens mij deed hij t nog wel na de soldeerfout maar is het ergens anders foutgegaan (stekkertje fout aangesloten?)

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifedit:
hoe kan ik herkennen of alleen m'n bios stuk is en niet de rest (zonder cpu werkt 5 sec indrukken van powerknop niet voor het uitzetten, dus er zijn nog verbindingen?) en m'n mobo heeft nog nooit geluid gemaakt om gebrek aan hardware... tis een asus p4p800

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 05:12 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Heb je een Debug/ Post kaart? Dan kun je daar erg makkelijk aan zien wat er kapot is :)

Als je in de buurt van Den Haag woont kunnen we wel wat afspreken ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• rezjeh
Kheb geen debug kaart, woon in Zandvoort, niet onwijs dichtbij, maar ik hoop dat het alleen m'n bios is.. die kank misschien nog wel regelen (zie paar posts hiervoor)

• twitt
Yo rezjeh,
probeer nu eens een andere voeding voordat je ervan uitgaat dat je mobo stuk is.
Ik krijg het gevoel dat je veel upgrades hebt uitgevoerd zonder de voeding mee te upgraden.
Zat dus al een tijd op z'n max en met die piek erbij van de soldeerbout is ie gewoon overleden. Ik kan het mis hebben maar het is een kleine moeite om te controleren

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• Atlas
  • Niet online

Atlas

rezjeh schreef op 04 februari 2004 @ 17:27:
Kheb geen debug kaart, woon in Zandvoort, niet onwijs dichtbij, maar ik hoop dat het alleen m'n bios is.. die kank misschien nog wel regelen (zie paar posts hiervoor)
Wat voor mobo is het :?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• rezjeh
Het is een nieuwe voeding, en m'n moederbord krijgt op zich nog stroom.. misschien is ie wel overleden maar ik heb geen andere om het mee te testen :(

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifedit:
asus p4p800 met 1024 mb corsair ram en p4 2,6 ghz

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 05:13 ]

• twitt
ok, ik begrijp het, maar onthou het voor het geval dat. Ik spreek uit ervaring!!!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

rezjeh schreef op 04 februari 2004 @ 17:30:
[...]

asus p4p800 met 1024 mb corsair ram en p4 2,6 ghz
Hmm, die is nog vrij nieuw :(
Tja het lijkt gewoon dood, maar met zo'n DEBUG kaart weet je het zeker.
Anders Asus ff mailen :?

• rezjeh
twitt schreef op 04 februari 2004 @ 17:30:
ok, ik begrijp het, maar onthou het voor het geval dat. Ik spreek uit ervaring!!!
bedankt voor je aanvulling :) ik denk/hoop dat het m'n bios is..

maar weet iemand hoe ik dat kan controleren?

Atlas schreef op 04 februari 2004 @ 17:32:
Hmm, die is nog vrij nieuw :(
Tja het lijkt gewoon dood, maar met zo'n DEBUG kaart weet je het zeker.
Anders Asus ff mailen :?
Stom dat ze geen debug ledjes op hun mobo doen :( Had m'n oude Dell zelfs :P

Een vraag: hoe kan ik controleren of het de bios is die overleden is, en niet een ander onderdeel op m'n moederbord, het liefst zonder debug kaart.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 05:15 ]

Verwijderd

Rezjeh, denk ook eens aan de edit knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif, dan schop je je topic niet steeds omhoog.

Wat je hier beschrijft kan echt vanalles zijn, heb je de troubleshooter uit de FAQ al doorgelopen?

Probeer eens alles eraf te halen behalve de CPU + stroom, als het goed is geeft ie dan via de speaker (die je ook aansluit, of al onboard zit afhankelijk van je mobo) aan dat je geheugen mist, sommige mobo's geven ook via de speaker uitgang met een fijne stem aan wat er mis gaat.

Het kan bijvoorbeeld ook je moederbord of geheugen zijn, je beschrijft dat er stroom op komt te staan (dus waarschijnlijk is het niet je voeding) maar er niets gebeurt.

Haal ook IDE kabels ed los dat kan ook welleens helpen. Als de boel piept dat er geen geheugen in zit dan stop je er geheugen in, dan hoort ie te piepen dat er geen videokaart in zit, en zo ga je voor ieder onderdeel verder.

Als ie met alleen CPU + stroom + speaker niet piept dan is of je mobo of je CPU dood.

Wat voor voeding heb je?

Je zegt te solderen na de optocoupling, nou is de HDD led zoiezo al een beschermde uitgang waar je eigenlijk je PC niet kan mollen, maar je zal wel kortsluiting hebben gemaakt tussen de 12 volt en de aarde van je voeding.

De meeste voedingen springen dan meteen op de beveiliging, maar sommige (goedkopere) voedingen doen dit niet snel genoeg of hebben onvoldoende bescherming waardoor de kans op een spanningspiek erg groot is, die spanningspiek heeft al vaker alle onderdelen van een PC gemold (tot het tobo aan toe) dus je hebt kans dat alles kapot is. Vaak is het mobo kapot, en soms de CPU ook.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 17:59 ]

• rezjeh
Excuus voor het vele posten zonder de edit knop te gebruiken..

Ik heb een *even zoeken* 300 watt voeding, deze zat bij de AOpen QF50A http://silverapp1.mycom.n...uctID=38818&productType=1

Maar als alles kapot zou zijn, waarom dan de voedingslijnen niet? En de ATX knop werkt nog met het albekende 5 sec en dan pas uitgaan systeem als de CPU er in zit.

Verwijderd

probeer hem aan te zetten zonder PCI kaarten dr in. Mijn (toevallig ook) suffertje wou ook niet meer runnen na een foutje van mij. Maar zonder de netwerkkaart dr in dee ie t weer ;)

• rezjeh
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 18:22:
probeer hem aan te zetten zonder PCI kaarten dr in. Mijn (toevallig ook) suffertje wou ook niet meer runnen na een foutje van mij. Maar zonder de netwerkkaart dr in dee ie t weer ;)
Bedankt voor het idee, ik heb echter geen PCI kaarten erin zitten.. Ik ga zo Asus mailen en vragen om hulp, misschien een nieuwe bios en anders een ander mobo (zit nog dik in de garantieperiode).

Verwijderd

rezjeh schreef op 04 februari 2004 @ 18:08:
Excuus voor het vele posten zonder de edit knop te gebruiken..

Ik heb een *even zoeken* 300 watt voeding, deze zat bij de AOpen QF50A http://silverapp1.mycom.n...uctID=38818&productType=1

Maar als alles kapot zou zijn, waarom dan de voedingslijnen niet? En de ATX knop werkt nog met het albekende 5 sec en dan pas uitgaan systeem als de CPU er in zit.
Een voeding kan veel hebben, dat systeem met de ATX knop is allemaal hardware matig, dat krijg je echt niet kapot. Ook als alles doorgefikt is werkt dat nog steeds. Het enigste wat dat zegt is dat er op dit moment geen kortsluiting is. Misschien dat je voeding ook beschadigd is, maar dat kun je zo niet testen want nu zet je er helemaal geen belasting op.

De voeding is niet echt geweldig dus ik denk dat je mobo en wellicht je CPU ook kapot is.
rezjeh schreef op 04 februari 2004 @ 18:25:
[...]

Bedankt voor het idee, ik heb echter geen PCI kaarten erin zitten.. Ik ga zo Asus mailen en vragen om hulp, misschien een nieuwe bios en anders een ander mobo (zit nog dik in de garantieperiode).
Technisch gezien valt dit niet onder de garantie, maar goed dat moet je zelf weten.

Als je nu gewoon eens ff alles eruit rukt en kijkt of er iets gaat piepen zoals al meerdere keren aangeraden voordat je de mensen bij Asus lastig gaat vallen met een verhaal waaruit zij onmogelijk kunnen opmaken wat er stuk is.

Is alles eruit en hij piept niet dan is je mobo 90% zeker dood en je CPU 50%.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 18:29 ]

Verwijderd

Heb je een schopje? Dit is tijd voor een nieuwe pc.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 15:54
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 17:56:
...
sommige mobo's geven ook via de speaker uitgang met een fijne stem aan wat er mis gaat.
...
uh?

• rezjeh
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 18:27:
[...]

Een voeding kan veel hebben, dat systeem met de ATX knop is allemaal hardware matig, dat krijg je echt niet kapot. Ook als alles doorgefikt is werkt dat nog steeds. Het enigste wat dat zegt is dat er op dit moment geen kortsluiting is. Misschien dat je voeding ook beschadigd is, maar dat kun je zo niet testen want nu zet je er helemaal geen belasting op.

De voeding is niet echt geweldig dus ik denk dat je mobo en wellicht je CPU ook kapot is.

[...]

Technisch gezien valt dit niet onder de garantie, maar goed dat moet je zelf weten.

Als je nu gewoon eens ff alles eruit rukt en kijkt of er iets gaat piepen zoals al meerdere keren aangeraden voordat je de mensen bij Asus lastig gaat vallen met een verhaal waaruit zij onmogelijk kunnen opmaken wat er stuk is.

Is alles eruit en hij piept niet dan is je mobo 90% zeker dood en je CPU 50%.
Er piept niets, maar dit heeft het ook nooit gedaan (al vaker opgestart zonder geheugen/videokaart) en toen startte de computer nog wel op (wanneer het desbetreffende onderdeel weer aangesloten werd). Ik heb de bios ook al meerdere malen gereset (batterij uit, jumper reset, jumper normaal, batterij erin). Is er misschien een manier om te kijken of het m'n CPU of mobo is zonder de CPU in een ander moederbord te prikken? Doet bijvoorbeeld iets het wel/niet als de CPU stuk is/werkt? In ieder geval veel bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Nog nooit gehoord?
ASUS POST Reporter
During the computer POST (Power On Self-Test), ASUS POST Reporter provides friendly voice warnings through external speaker, clearly explaining system errors for quick and easy optimization. The bundled Winbond Voice Editor software allows users to add customized system voice warnings and multi-language support.
rezjeh schreef op 04 februari 2004 @ 18:33:
[...]

Er piept niets, maar dit heeft het ook nooit gedaan (al vaker opgestart zonder geheugen/videokaart) en toen startte de computer nog wel op (wanneer het desbetreffende onderdeel weer aangesloten werd). Ik heb de bios ook al meerdere malen gereset (batterij uit, jumper reset, jumper normaal, batterij erin). Is er misschien een manier om te kijken of het m'n CPU of mobo is zonder de CPU in een ander moederbord te prikken? Doet bijvoorbeeld iets het wel/niet als de CPU stuk is/werkt? In ieder geval veel bedankt voor de hulp!
Zit er wel een speaker op/aan? En dan heb ik het niet over een speaker aan je soundcard, maar een PC-speaker aan je moederbord. Soms zitten deze ook onboard.

Een mobo wat niet piept als er geen geheugen in zit is erg onwaarschijnlijk.

Komt er wel iets over de geluidskaart-speaker? Zoals CPU-test failed oid?

Als ik jou was zou ik toch maar eens de CPU testen in een ander mobo.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 18:38 ]

• rezjeh
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 18:36:
[...]

Nog nooit gehoord?

[...]

[...]

Zit er wel een speaker op/aan? En dan heb ik het niet over een speaker aan je soundcard, maar een PC-speaker aan je moederbord. Soms zitten deze ook onboard.

Een mobo wat niet piept als er geen geheugen in zit is erg onwaarschijnlijk.

Komt er wel iets over de geluidskaart-speaker? Zoals CPU-test failed oid?

Als ik jou was zou ik toch maar eens de CPU testen in een ander mobo.
Speaker aangesloten, en hij werkte wel maar heeft echt nooit gepiept vanwege geen geheugen ofzo, er komt ook niets over de geluidskaartspeaker heen... :(

Verwijderd

rezjeh schreef op 04 februari 2004 @ 18:39:
[...]

Speaker aangesloten, en hij werkte wel maar heeft echt nooit gepiept vanwege geen geheugen ofzo, er komt ook niets over de geluidskaartspeaker heen... :(
Volgens de manual piept je mobo wel (zie hoofdstuk 3).

Ik heb hier de P4P800-VM en die piept ook als er iets niet goed zit.

Check je speaker eens, anders denk ik dat je mobo dood is, en waarschijnlijk ook je CPU.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 15:54
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 18:36:

[...]

ASUS POST Reporter
During the computer POST (Power On Self-Test), ASUS POST Reporter provides friendly voice warnings through external speaker, clearly explaining system errors for quick and easy optimization. The bundled Winbond Voice Editor software allows users to add customized system voice warnings and multi-language support.

[...]
had ik idd nog nooit van gehoort, is wel leuk/handig, maar komt het door de soundcard of de internal speaker?

Verwijderd

Mayco schreef op 04 februari 2004 @ 18:55:
[...]

had ik idd nog nooit van gehoort, is wel leuk/handig, maar komt het door de soundcard of de internal speaker?
Via de soundcard.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
De piepjes als je geheugen ontbreekt komen via et pc speakertje op je mobo of indien aangesloten je kast

Verwijderd

Mayco schreef op 04 februari 2004 @ 18:55:
[...]

kan je zelf kiezen dmv. een jumpertje (niet dat de geluidskwaliteit beter wordt over de geluidskaart maar ok)

• Garfield_1
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-03 07:37
Het je al geprobeert je bios te resten ??

Verwijderd

move CME > PMG

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Garfield_1 schreef op 04 februari 2004 @ 20:05:
Het je al geprobeert je bios te resten ??
Jezus mina best wel een beetje moeilijk hé lezen.

Valt me trouwens wel op dat iedereen dezelde dingen 100 keer herhaald.

Owke alles uit je kast trekken en rustig aan opnieuw er in zetten. Ondertussen let je ff op of je niets verdachts ruikt/ziet. Die HDD monitor leds flikker je voorlopig maar ff aan de kant want daar kun je dus schijnbaar maar beter niet mee beginnen.

Dus gewoon ff proberen met Mobo/CPU/Geheugen/Vid kaart.

Werkt ie dan nog niet dan zou je er in eerste instantie wel vanuit kunnen gaan dat je mobo dood is want anders piepte ie wel.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aangezien je je BIOS al hebt gereset, staat ie weer op de default instelling, wat inhoudt dat de Asus POST reporter aanstaat. Daarbovenop heb je ook de piepjes bij geen geheugen.

Aangezien jij beide niet krijgt, weet ik met zekerheid te zeggen dat je mobo dood is.

En ik geloof er niet in dat alleen een BIOS chip is beschadigd. Er zit nog wat meer op een mobo dan alleen die chip...

Verder valt dit onder user abuse, maar als er totaal geen brandsporen te vinden zijn, kan je wel iets regelen. Of je dat zo doet is een tweede en dat is je eigen ethische probleem en laten we daar maar geen discusie over hebben nu.

{signature}

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 20:21
Je bios zal het waarschijnlijk niet zijn. Zo'n bios werkt op 'normale' signalen van 3.3v en 5v, flashen zelfs op 12 meen ik. Zo'n chip kan dus VEELmeer hebben als bv je chipset, je cpu of je geheugen. Als het werkelijk je bios is die defect is lijkt het me dat je nog veel meer dan dat naar de kl#te hebt.

Verwijderd

Iedereen blijft hetzelfde zeggen, het mobo is bijna zeker dood, en de CPU kan ook goed dood zijn.

Probeer de CPU in een ander mobo, dat willen ze bij een PC winkel ook wel voor je doen dan weet je het zeker, daarnaast kunnen dingen als videokaart en geheugen ook stuk zijn.

Probeer dus alle onderdelen uit.

Zoals al gezegt: Dit valt niet onder de garantie, als je toch garantie wil claimen moet je dat helemaal zelf weten.
Pagina: 1