Toon posts:

ATA Raid0 gebruiken op mobo met SATA Raid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Heb een Asus A7V333 mobo met Raid0 in gebruik. Ik gebruik 2 Maxtor DiamondMax9Plus 80GB/8MB schijven. Dit zijn dus ATA-schijven. Ik draai Windows XP en ben niet van plan om over te stappen naar ander OS.
Ik wil mijn mobo vervangen door een mobo met Raid, waarschijnlijk een DFI Infinity of LANParty. Deze borden hebben wel Raid, maar alleen via SATA. Ik ga waarschijnlijk 2 nieuwe SATA-schijven kopen om zo weer Raid0 te kunnen gebruiken.

Probleem:
Ik kan de data van m’n huidige Raid niet backuppen want dan moet ik een 160GB schijf extra kopen en dat wil ik niet want ik besteed dat geld liever aan andere onderdelen.
Via Google kwam ik op sites waar het allemaal ging om Linux-systemen. De BalusC-server bood wel info maar niet over mijn probleem. Ook staat er in de FAQ veel info, maar niets over mijn probleem.

Vragen:
Kan ik mijn 2 Maxtors aan het nieuwe mobo hangen via de ATA aansluitingen en dan vervolgens via software Raid0 configureren zonder format, zodat ik de bestaande data over kan zetten naar m’n nieuwe schijven?
Waar vind ik deze software?
Zijn er andere oplossingen, die niets kosten?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

Tijdelijk die oude schijven in een andere pc en dan via het netwerk uiteindelijk de data naar je nieuwe pc met nieuwe schijven kopieren?
Dan dus wel je huidige moederbord blijven gebruiken met die raid controller natuurlijk, anders kan je ze nog niet lezen.

[ Voor 32% gewijzigd door Sick Nick op 04-02-2004 16:53 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Je moet imho toch je Windows XP config opnieuw installeren ivm een ander mobo met een ander merk en type chipset. Volgens de FAQ is het eenvoudig te zien of je array zo kan overzetten ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Je moet windows zoiezo opnieuw installeren, vanwege chipset, sata, etc.
maar wat ook leuk is om te weten, is dat je het best windows op een gewone schijf kan draaien, zoalng windows op je raid0 config staat haal je er niet het volle profijt uit(spreek uit eigen ervaring) dus gewoon een 40/80gb schijfje halen en daar windows opzetten en raid 0 config los van windows houden.

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 04 februari 2004 @ 16:53:
Je moet imho toch je Windows XP config opnieuw installeren ivm een ander mobo met een ander merk en type chipset. Volgens de FAQ is het eenvoudig te zien of je array zo kan overzetten ;)
De boel moet inderdaad opnieuw geïnstalleerd worden, maar ik heb een hoop data op m'n huidge raid staan, die ik wil kopieren naar de nieuwe array. Aangezien de onboard Raidcontrollers voor 90% softwarematig zijn, vroeg ik me af of dat niet kon emuleren, dus voor 100% via software.
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 16:58:
Je moet windows zoiezo opnieuw installeren, vanwege chipset, sata, etc.
maar wat ook leuk is om te weten, is dat je het best windows op een gewone schijf kan draaien, zoalng windows op je raid0 config staat haal je er niet het volle profijt uit(spreek uit eigen ervaring) dus gewoon een 40/80gb schijfje halen en daar windows opzetten en raid 0 config los van windows houden.
Of ik Windows wel of niet op een Raidarray laat draaien, staat los van het probleem. Ik kan volgens jouw oplossing nog steeds m'n oude array niet lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Schopje :(

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

met ghost/drive-image en een brander kan het ook. Gewoon een image bakken op je DVD+ of tig CDR's ;)

ben bang dat je niet zomaar ff softwarematige raid kan draaien, ook al doet de onboard controller niet veel rekenwerk (er valt al niet veel te rekenen met Raid 0/1 setup, zie de vergelijkingen met dure high-end controllers er maar op na) het is fysiek wel degelijke een Hardwardematige RAID-setup.

Ow, er zijn toch ook van die S-ata naar Ata converters of is dat andersom :?
ALs je je wpa.*** op flop zet, in veilige mode de oude meuk verwijdert en windows (met wpa teruggezet) op je nieuwe bak opstart heb je een goede kans dat ie alles weer netjes detecteert.

Ow wacht, vergeet het maar. Die DFI heeft een andere Raid-chip. Enige oplossing is een image maken op whatever medium (niet je nieuwe disks, want daar moet het op. Tenzij je veel meer ruimte hebt, kan je die image WEL! op je nieuwe schijven zetten, gewoon ff aan het EINDE van de disk(en) (raid-setup mag) ff een +/- 40 GB partitie ofzo maken. Je hoeft toch niet perse alles in 1 ruk over te
pompen ;?

[ Voor 25% gewijzigd door Madrox op 06-02-2004 01:05 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op 06 februari 2004 @ 00:55:
met ghost/drive-image en een brander kan het ook. Gewoon een image bakken op je DVD+ of tig CDR's ;)

ben bang dat je niet zomaar ff softwarematige raid kan draaien, ook al doet de onboard controller niet veel rekenwerk (er valt al niet veel te rekenen met Raid 0/1 setup, zie de vergelijkingen met dure high-end controllers er maar op na) het is fysiek wel degelijke een Hardwardematige RAID-setup.

Ow, er zijn toch ook van die S-ata naar Ata converters of is dat andersom :?
ALs je je wpa.*** op flop zet, in veilige mode de oude meuk verwijdert en windows (met wpa teruggezet) op je nieuwe bak opstart heb je een goede kans dat ie alles weer netjes detecteert.

Ow wacht, vergeet het maar. Die DFI heeft een andere Raid-chip. Enige oplossing is een image maken op whatever medium (niet je nieuwe disks, want daar moet het op. Tenzij je veel meer ruimte hebt, kan je die image WEL! op je nieuwe schijven zetten, gewoon ff aan het EINDE van de disk(en) (raid-setup mag) ff een +/- 40 GB partitie ofzo maken. Je hoeft toch niet perse alles in 1 ruk over te pompen ;?
Het op DVD zetten is niet te doen: 160GB/4,7GB=35 DVD's. CD's dus al helemaal niet.
Een image maken kan ook niet want ik heb geen schijf waar ik het image weg kan schrijven.
De SATA-dongles kan ik ook niet gebruiken. Welliswaar kan ik dan de oude schijven op het nieuwe mobo hangen, maar de nieuwe kunnen er dan niet bij in een 2 array raid0. Er is wel een kans van slagen als ik Windows opnieuw install over de oude heen. Dan kan ik de nieuwe drivers installeren, maar zit nog steeds op de oude schijven.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

ehmm, met ghost ofzo wor die 160GB echt wel kleiner toch :?
Staat die schijf trouwens helemaal stampvol ofzo, mag je daar niks van missen ?

2de ideetje: hang die twee S-ata schijven aan je OUDE pc aan de normale ide-poort. Zet nu je hele RAID-inhoud over naar je nieuwe disks (gewone mode dus).
fdisk je oude schijven en maak die ook weer normaal. Nu heb je vier normale schijven; 2x disk to disk en je hele XP staa op de oude schrijven, maar nu in normale mode; Maak je raid-array met de S-ata's , hang de oude disken (zoals je wou) aan de IDe-poorten et voila, ja kan met ghost ofzo zo je hele meuk overpompen naar je nieuwe S-ata RAID-config. Gebruik wel de meest recente versie, wel zo veilig.

[ Voor 67% gewijzigd door Madrox op 06-02-2004 01:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op 06 februari 2004 @ 01:11:
Het enige wat ik mag missen is de Windows-dir en de "mijn docs" -dir. Dit is maar 6GB, dus dat schiet niet op. Maar dan moet ik nog steeds een schijf/partitie voor de Ghost hebben. Op 1 120GB gaat zo'n partitie al nooit passen. Bovendien kan ik ze niet alle 4 tegelijk hebben draaien in 2 Raid0-arrays.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

ghehe, schopje. Zie mijn edit ! O-)

[quote] Bovendien kan ik ze niet alle 4 tegelijk hebben draaien in 2 Raid0-arrays. [/quotw]]

Idd

ps: tja, als je nieuwe S-ata's niet op het oude mobo kunnen (normale ide-poort) gaat dit niet werken.

[ Voor 94% gewijzigd door Madrox op 06-02-2004 01:36 ]

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-03 08:48

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Als ik het goed begrijp:
Nieuw mobo met sata met oude cpu dus geen 2 computers...
- Image maken van 160 gig met ghost lijkt me niet echt een optie want zoveel kleiner maakt hij die files ook weer niet.

160 gb hd erbij kopen ook geen optie kost teveel geld.

Enige optie die volgens mij over blijft is een vriend / mede tweaker vragen die wat space over heeft de boel ff in een netwerkje te hangen. andere optie is ff een cpu van mede tweaker lenen voor op het oude mobo en dan van je oude naar je nieuwe aray kopieren.

Oplossing goede vriend :)

edit:
typo

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op 06 februari 2004 @ 01:18:
ghehe, schopje. Zie mijn edit ! O-)
[...]
]

Idd

ps: tja, als je nieuwe S-ata's niet op het oude mobo kunnen (normale ide-poort) gaat dit niet werken.
Madrox schreef op 06 februari 2004 @ 01:11:

2de ideetje: hang die twee S-ata schijven aan je OUDE pc aan de normale ide-poort. Zet nu je hele RAID-inhoud over naar je nieuwe disks (gewone mode dus).
fdisk je oude schijven en maak die ook weer normaal. Nu heb je vier normale schijven; 2x disk to disk en je hele XP staa op de oude schrijven, maar nu in normale mode; Maak je raid-array met de S-ata's , hang de oude disken (zoals je wou) aan de IDe-poorten et voila, ja kan met ghost ofzo zo je hele meuk overpompen naar je nieuwe S-ata RAID-config. Gebruik wel de meest recente versie, wel zo veilig.
De SATA past niet op m'n huidige mobo. Dus dat gaat niet werken. Helaas, maar het idee was wel goed! Gebak staat klaar! :9

Verwijderd

makkelijkst lijkt mij een extra harddisk (wilde je niet) of een losse RAID controller die je huidige array ook aankan. Ik neem aan dat je nu Promise RAID hebt. Als je een losse RAID-controller haalt met dezelfde chipset zou je je RAIDset moeten kunnen overzetten.

niks aan te doen verder. t is een nadeel van onboard RAID.
andere oplossing is te kijken welke chipset je nieuwe moederboard gebruikt, en daarvan een losse SATA raid controller te kopen om alvast een (SATA) Array aan te maken.

DVD is het goedkoopst. Heb je gelijk een backuo :+

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

aj, da's jammer. Blijft de netwerk optie over, als je een lokaal lannetje kan opzetten.

Pagina: 1