[systeem dood II] moederbord overleden?

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
En hier ben ik weer hoor, amper vier maanden na de vorige crash met mijn ouders' pc. Het wordt steeds gekker, ik voer zelf de vreemdste dingen uit met mijn bak, bouw zelf een systeempje dat de gekste dingen meemaakt maar nee, het standaard internet pc'tje van mijn ouders gaat om de haverklap mol.
Zo ook hier. ;)
Het topic belandde in SG omdat er nog een hele gezinskwestie mbt. klant zijn bij Do It aanvast zat... voor de liefhebber dus.

Mijn moeder zat te internetten, maandagavond: *boem* beeldscherm uit. Ze meende nog snel een schermpje te zien dus ik dacht: Blaster. Computer is daarna nog 1x opgestart, kwam tot aan Windows, en stortte toen weer af. Duidelijk, Blaster. Hoewel het schermpje minder dan 38 sec. in beeld bleef.
Daarna kreeg ik bij het booten echter geheel geen beeld meer.
De computer gaat aan, de CPU fan spint op, ledjes op het moederbord gaan branden en de harddisk spint op, alsmede dat daarop een ledje gaat branden. Ook de voedingsfan spint.
Maar de monitor blijft slaperig knipperen, en reageert totaal niet op de aangaande computer.

(ik was toen nog redelijk in veronderstelling dat het Blaster icm een dodelijke spanningspiek betrof, hoewel mijn eigen pc jarenlang op die stekkerdozen heeft gewerkt zonder pieken)

Kast geopend, videokaart eruit, opgestart. Geen piepjes. Andere videokaart erin (Ati Rage Pro) die het nog prima doet: geen 'signaal' naar het beeld, geen piepjes, monitor blijft in slaapstand. Ook booten en direct resetten maakt verandert niets.

De videokaart was dus niet mol, maar wie weet het AGP slot op het moederbord.
Aangezien de rest allemaal stroom krijgt - cpu fan, harddisk etc. kan het moederbord niet ver doorgebrand zijn, ik rook ook geen brandlucht en zag geen verschroeide / gesprongen delen.

Daarna het reepje geheugen verwijderd (oude videokaart terug), maar geen beeld. Monitor blijft in slaapstand, krijgt geen signaal. Rest van de computer gaat wederom aan. Moederbord geeft géén 'piep ik start op!' piepje. 8)7

Op dit punt de harddisk verwijderd, in Appelbak gehangen als slave en getest. Harddisk leeft, bevat geen virussen en zou prima bootable moeten zijn.

Ik denk nu zelf dat het moederbord kapot is, ook aangezien - ik zal het bovengenoemde topic kort samenvatten - de vorige keer werd aangeraden er een zgn. upgradeset in te zetten, maar ik er nadrukkelijk op stond om weer een socket 370 moederbord te plaatsen en de oude processor te behouden. Dit scheelde ons 200 euro, iets wat ik dus geregeld heb en wat mijn vader tot gisteravond niet wist (stiekeme telefoontjes naar de pc winkel enzo, pa is niet bepaald op de centjes maar dochterlief weet wel beter dan de pc winkel de duurste oplossing te laten kiezen, dus regel voor mij een socket 370 mobo!)
Het 'opgesnorde mobo' komt dus weet ik niet waar vandaan, anders hadden ze dat direct wel geleverd.
De doos die om het mobo heen zat was niet zo nieuw meer, zeg maar gerust beschadigd, en de verkoper die ik gisteren aan de telefoon had legde mij uit dat het ding maandenlang in het magazijn had gestaan maar dat het mobo daarvan niet aangetast kon zijn, verpakt als het was. True, true. Maar ja, wie zegt dat het nieuw was?

Veel twijfels dus, vanmiddag ff gebeld naar de nieuwe en betrouwbare computerzaak in Doesburg hier, en die man zei: voordat je weer een socket370'tje koopt, make sure dat het niet je geheugen is dat dood is; hoewel ik dus al zonder geheugen getest heb. Hij bedacht ook nog dat de processor dood kon zijn, maar de harddisk spint wel op... of doet hij dat sowieso met het krijgen van stroom?

Help... enzo :{

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Heb je het bios van het mobo al gereset?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Start hem eens kaal op, of nog een mogelijkheid:

Test Alle onderdelen op 1 van je eigen systemen

• twiekert
  • Laatst online: 25-07 15:22
zoals die beste man van de computerzaak in doesburg zegt, het is je moederbord of processor.

waarschijnlijk je processor (gokje) :)

/edit
kan ook nog voeding zijn :P

[ Voor 13% gewijzigd door twiekert op 04-02-2004 17:22 ]

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:35
voeding misschien?
Geeft nog wel stroom maar niet voldoende
meerdere malen mee mogen maken, lijkt net of ie het wel doet maar is mooi niet zo

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Het BIOS heb ik al gereset door de batterij er voor vijf seconden uit te halen en weer in te stoppen. Result, negative.

Hoe kan ik mijn processor testen?

Ik kan straks een andere voeding eraan hangen en idd dan kaal opstarten.
*de voeding die ik over heb is namelijk een 135 watt voeding, die kan prima een 17", mobo, hd en (zonodig) cdrom speler trekken. Echter, die laatste laat ik er ff af om alles sure te hebben.
Ik wil bij hoge uitzondering er ook nog wel even een 350watt voeding aan hangen, die nu in mijn lanbak hangt... maar ja, uitbouwen enzo he :z

Na het eten dan maar even. Mijn moeder zei gisteren dat ze prima een weekje zonder pc kon, maar nu na amper 2 !! dagen mompelde ze alweer voorzichtig 'mag ik dan toch even mn mail checken...' ... hypocriet!!! :(

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Blue op 04-02-2004 17:42 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dark Blue schreef op 04 februari 2004 @ 17:41:
Het BIOS heb ik al gereset door de batterij er voor vijf seconden uit te halen en weer in te stoppen. Result, negative.

Hoe kan ik mijn processor testen?
Zo snel is je bios niet gereset ;)
Haal de batterij eruit en sluit beide polen van de batterijhouder met een schroevendraaier kort :) Zo is de biso iig leeg. En haal de ATX stekker er dan wel af ;)

Processor is alleen te testen met een ander moederbord.

Het makkelijkste zou zijn om het euvel te constateren met een DEBUG kaart :)
Maar ik neem aan dat je die niet hebt.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

De batterij alleen is niet voldoende, je moet het jumpertje ook effe verzetten.

En de CPU kun je testen door hem op een ander mobo te zetten

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:23
Kan je je monitor ook niet even met een aparte kabel aansluiten? Dan weet je zeker dat die oude voeding het moet trekken....

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hmm, bios nog een keer iets langer resetten kan dus ook...

de monitor, een Samsung Syncmaster 750s is niet met zn power op de voeding aangesloten maar direct op het stopcontact.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Dark Blue schreef op 04 februari 2004 @ 18:14:
Hmm, bios nog een keer iets langer resetten kan dus ook...

de monitor, een Samsung Syncmaster 750s is niet met zn power op de voeding aangesloten maar direct op het stopcontact.
Ik kwoot even mijzelf uit wanhoop... ik weet het echt ff niet...
Het moederbord is overduidelijk dood, want hij geeft geen piepjes meer op het moment dat dat moet. Misschien is de processor ook wel dood, wie weet.

Wat mijn vader me zei: koop een nieuw mobo met processor, geen gezeik.
Dus ik ben gaan kijken, maar dan ga ik voor een 2,4 ghz Celeronnetje bij Gistron, en die is zo alweer 2,4 ghz. Dat hoef ik helemaal niet, veel te rap.
Wat ik ook kan doen is een AMD 1,4 ghz daar bestellen, ff wat goedkoper, maar dan moet er weer een koeler bij, een moederbord... :z
En we moeten het morgen voor dag en dauw bij Elten op gaan halen (niet dat dat erg is, want we wonen er dichtbij)

Anderzijds, heb ik sinds mijn eigen upgrade van mijn pc hier een Intel Pentium 500 liggen. Heerlijk dingetje, heeft altijd zonder kuren gewerkt... maar is een 500 terwijl ze een 700 hadden. Ik weet niet wat mn vader zal zeggen als ik ze met mijn ouwe troep opscheep :X :D
Het mobo is van oktober 1999, dus 4 jaar oud, maar ik heb alle originele aankoopspullen nog, garantiebewijs enzo.

En how about de drivers? Ik moet dan Windows toch opnieuw installeren want ik wil ze XP geven en geen 2000 meer... maar zou dat in principe hetzelfde zijn, of moet je voor een andere processor (het blijft an sich Intel) sowieso je OS opnieuw installeren?

Ik ben echt EVIL... je ouders downgraden omdat dat toevallig de makkelijkste oplossing is, maar aan de andere kant, dit is een mooie opruiming en hebben zij verder wat nodig? Nee toch?
Ze internetten en ze hebben dan Autocad... nou... :Z :D dat loopt wel op een P3 geloof ik, want 3d renderen doet mn pa toch niet met Autocad :D

Ik heb zelf de beslissing al half genomen zoals je leest... alleen ik moet het alleen mijn vader nog vertellen... 'je doet maar, als het maar loopt' zal zn antwoord wel zijn - maar wat vinden jullie hier nou van?

Verwijderd

Als je toch bij Gistron bent

810DLUA9 V7.5C + CPU 2000+ Pro (79 euri)en een reepje ddr erbij en ze zijn hlemaal het baasje voor weinig centjes

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Kom ik nog op 140 euro ongeveer.. en kap svp met dat euri, speln00b :*

Mijn vader was prima tevreden met mijn oplossing van mijn PIII mobo. En zelf geloof ik er ook wel in. Ik zei laatst al, joh ik kan mijn kamer wel gaan behangen met die mobo's die wij hier hebben liggen. En zie, ik kan er gewoon nog wat mee ook.

... ik kan er dus niks mee. Het mobo is te groot voor het kastje :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Blue op 06-02-2004 19:35 ]

Verwijderd

Dark Blue schreef op 06 februari 2004 @ 18:09:
en kap svp met dat euri, speln00b :*
Weer een toevoeging in het anti-euri front! _/-\o_
... ik kan er dus niks mee. Het mobo is te groot voor het kastje :'(
Hebben ze nu dan een micro-ATX of een AT bord met bijbehorende kast?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je echt goedkoop wilt zijn dan zou ik gewoon een duron 1600 kopen met een asrock plankje en een reepje DDR. kunnen ze weer jaren vooruit :D

En je OS opnieuw installeren is altijd een goed idee, weet je zeker dat het stabiel draait. (zeker omdat de chipsets anders zullen zijn, veel mensen denken dat het niet hoeft, maar persoonlijk geef ik gewoon de voorkeur aan een verse install, werkt toch het lekkerst).

enne, als je die mobos kwijt moet die dood zijn.... ;)
Pagina: 1