Nu een complete PC kopen, of wachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik ben van plan ergens dit jaar een nieuwe PC aan te schaffen, mijn huidige zit aan zijn einde (P3 850) en is verder niet veel meer te upgraden.
(ik wil er meer mee dan eigenlijk kan)

Wegens geldgebrek wil ik met een goede basis beginnen (goede kast, goede voeding, goed moederbord) en de rest minder (vooral op CPU-gebied is er heel wat te besparen)

Alles moet zo'n 5 jaar mee kunnen gaan (dat zijn mijn vorige computers ook) met alle upgrades er bij (ik ben een type dat niet graag verkoopt, zelfs mijn eerste computer (van P75 met 8MB -> P133 64MB) staat er nog en is de stabielste computer in huis (of zegt dat wat over de andere computers :X )

In de loop van het jaar komt de BTX-standaard (halverwege 2004 dit jaar dus), maar de ATX blijft er waarschijnlijk tot 2007 (en dat is maar 3 jaar :/ )

Zal ik nu een ATX kast kopen, waar ik niet veel meer aan kan upgraden (de CPU's voor ATX lopen nu al tegen hun koelingsgrenzen aan), hoogstens de eerste paar jaar, of nog even doorbikkelen met mijn systeem en vervolgens in augustus ofzo een BTX kast/moederbord kopen?

Ik wil namelijk een BTX-opvolger van de Lian-Li PC-70, en het is zonde als je na 3 jaar niets meer met die dure ATX-kast kan.

Het is nu geen kwestie van 'wat je eergisteren gekocht hebt is overmorgen verouderd', maar meer een kwestie van 'is het over 5 jaar nog up te graden?' wat met een moderne kast goed kan, je hangt er een nieuw moederbord in en je kan weer verder.

Ik ben van mening dat het moederbord het hart van het systeem is, daar prik je alles op, je CPU kan je upgraden, je kan het geheugen uitbreiden, je kan een andere beeldkaart er in hangen, maar als je een ander moederbord koopt heb je kans dat je oude spullen niet meer er in kunnen.

Wat het systeem precies gaat worden weet ik nog niet, maar ik denk dat ik wel bij een Intel CPU/Intel chipset/nVidia GPU combinatie blijf (heb ik toch nog steeds meer vertrouwen in), ook al is AMD CPU/nVidia chipset/ATI GPU sneller. Daar hoeft dus niet over gepraat te worden ;)
offtopic:
Ik plaatste dit topic in CSL omdat ik het over de upgradebaarheid van een compleet systeem vind gaan, het gaat mij niet alleen om de kast, maar ook om alle andere technieken die er aan komen (PCI-X, SATA, DDR-II enz., die zullen ook wat harder gaan (sneller ingeburgerd raken) met de BTX standaard)
Als je het hier niet eens bent maak je maar een TR/move je het maar

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja maar als je persé wilt upgraden over 5 jaar, moet je dus een half jaar wachten op die BTX kasten. Neem tegen die tijd (over een half jaar dus) een Socket-940 mobo iig, zit het meeste toekomst in.

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 04-02-2004 15:45 . Reden: typo ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 14:07
Misschien moet je dit ook eens lezen, dit geeft een goezd overzicht van wat je al kunt kopen enzo....
http://forum.tweakzone.nl/topic/17309

[ Voor 17% gewijzigd door Hephaistus op 04-02-2004 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Prutz0r schreef op 04 februari 2004 @ 15:44:
Ja maar als je persé wilt upgraden over 5 jaar, moet je dus een half jaar wachten op die BTX kasten. Neem tegen die tijd (over een half jaar dus) een Socket-940 mobo iig, zit het meeste toekomst in.
Ik wil niet upgraden over 5 jaar, maar in 5 jaar, reepje geheugen er bij, andere beeldkaart, geluidskaart, CPU enz..

Iedere keer als ik het idee heb genoeg geld (over) te hebben iets er bij kopen, geen grote uitgaven in 1x (behalve bij de 'start').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Socket 940 zal behouden blijven aan Opterons. Socket 939 gaat hèt desktop-platform worden voor de Athlon 64, terwijl socket 754 nog een tijdje door blijft bestaan. LGA-755 socket in combinatie met BTX (vanwege de powerneeds) is nog een eindje weg, terwijl socket 939 binnen 2 maanden uitgebracht zal worden. BTX met LGA-775 wordt pas eind dit jaar -misschien- interessant met een Prescott op 4GHz, mits de hitte en power-zaken op orde zijn, en DDR2 al wat mainstream is geworden. Een interessantere optie als je nog dit jaar wil upgraden zal socket 939 zijn, met of zonder PCI-Express. Dit jaar nog zullen er namelijk een 3700+ en een 4000+ uitgebracht worden, evenals WinXP 64-bit Edition.

Dat socket-939 (met later het snellere 1GHz Hypertransport, dat is nu nog 800MHz voor zowel socket-940 als socket-939) is dus het meest interessante, omdat het al snel uitgebracht zal worden en nieuwe technologie aan boord zal hebben waar je een tijd mee vooruit kunt, zonder dat je je scheel hoeft te betalen (AMD-64 platform bestaat al sinds juni 2003, dus de prijzen blijven alleen maar zakken).

Als je pas over 2 jaar wil upgraden wordt het minder duidelijk, aangezien dan procs als de K9, de Tejas, en dergelijke hun opwachting zullen maken.

Naar mijn idee is het volgende dus nog het meest interessant:

Nu of over paar maanden upgraden: Socket 940 of socket 939.
Eind dit jaar upgraden: LGA-775 met Prescott (BTX), of socket 939, als je dual wil socket 940.
Over 2 jaar: LGA-775 Tejas of K9.

Ik heb zelf toevallig vandaag een nieuw mobo binnen gekregen, een socket-A mobo ;) Ik ga mijn complete sys pas begin 2006 upgraden: dat wordt dan dual Opteron of Athlon 64.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Imho heb je echt een kutjaar uitgezocht om te upgraden. in de komende 2 jaar wordt er een hoop omgegooid. Denk aan de introductie/opkomst van SATA, PCI-Express, 64 bits computing, BTX, DDR2 etc.

Als je zegt dat je toch 5 jaar met je moederbord wil doen, dan maakt het ook niet uit of je een BTX kast koopt. Het enige waar je dan op moet focussen is de upgradebaarheid van je moederbord, en ik denk dat die nogal slecht is over 2 jaar.

Ik stel heel voorzichtig voor dat je je upgrade filosofie eens moet herzien. Als je nu een beetje beschaafd systeem wil hebben dan zou ik zeggen neem dan een i865P chipset met een 2,5 ghz P4 en gebruik voorlopig je kast en videokaart nog even. Je moet er dan helaas wel geheugen bij kopen, maarja er is nogal wat veranderd in de afgelopen paar jaar.

De strategie wordt dan dat je nu mobo+cpu+geheugen koopt. Over een jaar ofzo koop je een BTX-kast (die dingen zijn backwards compatible) en over 2 jaar vervang je dan mobo+cpu+geheugen+videokaart. Dat zal allemaal tegelijk moeten gebeuren, ik geloof niet echt dat er veel borden met AGP en PCI-Express zullen komen.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
cryforhelp schreef op 04 februari 2004 @ 17:01:
<knip>

Ik stel heel voorzichtig voor dat je je upgrade filosofie eens moet herzien. Als je nu een beetje beschaafd systeem wil hebben dan zou ik zeggen neem dan een i865P chipset met een 2,5 ghz P4 en gebruik voorlopig je kast en videokaart nog even. Je moet er dan helaas wel geheugen bij kopen, maarja er is nogal wat veranderd in de afgelopen paar jaar.

De strategie wordt dan dat je nu mobo+cpu+geheugen koopt. Over een jaar ofzo koop je een BTX-kast (die dingen zijn backwards compatible) en over 2 jaar vervang je dan mobo+cpu+geheugen+videokaart. Dat zal allemaal tegelijk moeten gebeuren, ik geloof niet echt dat er veel borden met AGP en PCI-Express zullen komen.
Daar zit het probleem: ik heb, behalve een harde schijf, niets wat ik nog zou kunnen gebruiken in een nieuw systeem.
Ik heb nu een te kleine kast en een te brakke voeding om maar iets met P4 te doen.

Ik zat te twijfelen tussen een Asus P4C800-e deluxe in een Lian Li PC-70 met een Antec voeding, de rest bezuinigen (P4 Prescott @ 4GHz valt nu nog buiten budget :P ) of nog even wachten en eind dit jaar gelijk BTX beginnen.

BTX kasten zijn dus absoluut niet backwards compatible, om te beginnen zit het moederbord al aan de andere kant van de kast. nieuws: Intel BTX-platform nader bekeken door AnandTech alleen de voeding zou dan nog te gebruiken zijn. En ik wil geen 'twijfelaar' die zowel ATX als BTX slikt.

Dat is nou juist de kern van mijn probleem: ATX wat er over een paar jaar uit gaat, of BTX wat er nog niet echt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38
Resistor schreef op 04 februari 2004 @ 15:37:
..maar meer een kwestie van 'is het over 5 jaar nog up te graden?...
Hiermee houdt 't al gewoon op; je kunt gewoonweg niet een pc kopen met een upgradepad van vijf jaar in het achterhoofd, da's gewoonweg onmogelijk. Ja, een DIMM bijplaatsen of zo zal nog wel te doen zijn alsook een HDD, maar ga verder van niet teveel uit. En ATX/BTX, daar kan helemaal niemand nog een zinnig woord over kwijt hoe dit in de toekomst zal uitpakken (leverbaarheid ATX spul etc.). Reken je niet te rijk qua upgradebaarheid als je aan dit soort termijnen denkt, bespaart je een boel crap en frustraties :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1