[VB6] Goede leerboeken?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:07

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Voor een project, waarbij ik VB6 wil gaan gebruiken (bewust niet .NET) Heb ik nog een paar goede boeken nodig. Ik heb de search en FAQ behoorlijk doorgespit, en het probleem is vooral dat de paar goede LEERboeken die ik kon vinden vaak niet meer te krijgen zijn (Bol.com, Proxis, amazon..en ook de site van academic services)

voor het naslag werk heb ik de keuze al laten vallen op:

- Het complete handboek Microsoft Visual Basic 6 - Academic Services
en/of
- Visual Basic 6 Unleashed - Rob Theyes

Deze zijn gewoon verkrijgbaar.

Voor het leerdeel (Van beginnend tot gevorderd) kan ik gewoon niet vinden waar je echt lekker VB6 mee kan leren. (ook is de keuze uit zoveel vb6 boeken met allemaal de naam VB6 erg moeilijk..bovendien WEET ik dat er HEEL veel rommel is..)
Ik had eerst in gedachten vb6 voor beginners + VB6 voor gevorderden van Academic services, maar deze zijn niet meer verkrijgbaar (ook volgens academic site zelf niet)
Voor de zelfstudie mis ik dus 1 of meerdere goede boeken. `Het complete handboek..` bevat ook leerdelen maar ik zoek meer een boek wat zo goed als 100% op het aanleren is gericht. Ik hoop dat jullie goede suggesties hebben.

Wat ik niet zo graag zie als reply:

- VB6 Sucks / VB6 is geen taal / C++ is veel beter, etc / Waarom VB6?
- FAQ - Search -> Echt gedaan. FAQ is heel kort qua boeken, Search - slechte topics, weinig nu nog verkrijgbare boeken, veel boeken voor naslag, weinig voor het pure leren.

De keuze staat vast, en er zijn voor mij goede redenen voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Max|Burn op 04-02-2004 16:53 ]

ma ma ma ma ma macron one

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:40

Willybubba

Nut up or shut up.

IŽm with stupid :)

(Zelfde project ;) )

modbreak: als je niks toe te voegen hebt, zeg dan niets?

[ Voor 52% gewijzigd door whoami op 04-02-2004 15:21 ]

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ga eens naar de 'Sleghte' toe, deze verkopen ook 2e hands en de wat oudere boeken.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat de beste leerschool de praktijk is, in combinatie met de MSDN Reference Library als naslagwerk voor de functies etc....

Zo heb ik het jaren geleden ook eindelijk eens goed geleerd na een tijd lang in VB4 en VB5 niet verder dan Hello World gekomen te zijn.

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
In mijn studie is toch wel altijd gebleken dat een aantal goede boeken de beste basis vormen, vandaar mijn vraag hier. (En ja oefenen oefenen oefenen werkt ook heel goed, ik hou alleen van een (voor mij) goed theoretisch begin)

Nu ik toch aan het posten ben, de topic gaat dus niet alleen om het feit dat ik die 2 leerboeken niet kan vinden, gaat ook om goede vervangende boeken daarvan. Naar de sleghte gaan is geen slecht idee dus het proberen waard, echter hoop ik anders goede vervanging te vinden voor die boeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Max|Burn op 04-02-2004 15:16 ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Er zijn hier wel een aantal topic over 'welk boek voor ...' Kijk even met de search.

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 04-02-2004 15:22 ]

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 04 februari 2004 @ 15:22:
Er zijn hier wel een aantal topic over 'welk boek voor ...' Kijk even met de search.
zoals ik al zei, ik heb ongeveer 10 paginaŽs aan search gelezen met `vb boeken` vb boeken, visual basic 6 boeken..etc..de paar die er echt uit springen zijn niet meer te krijgen. Zoveel boeken worden ook nog eens niet genoemd.

Er waren ongeveer 10 noemenswaardige topics, waar er vaak of geen boeken werden genoemd, of ze zijn niet meer te krijgen, of de boeken waren met name geschikt voor naslag en niet om het te leren. Vaak waren het ook halve trollwars.

[ Voor 25% gewijzigd door Max|Burn op 04-02-2004 15:38 ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Er zijn in het verleden een aantal boeken topics geweest zodat iedereen kon posten welk boek goed was. Anders krijg je idd enorme lading nietszeggende topics. Als ik een boek wil kopen kijk ik meestal even op amazon en naar de reviews.

P&W FAQ - Visual Basic

Deze boeken werden aangeraden in de topics. Mij zeggen ze persoonlijk niets, dus reken mij er niet op af als het slechte boeken zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door Alarmnummer op 04-02-2004 16:21 ]

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 04 februari 2004 @ 16:18:
Er zijn in het verleden een aantal boeken topics geweest zodat iedereen kon posten welk boek goed was. Anders krijg je idd enorme lading nietszeggende topics. Als ik een boek wil kopen kijk ik meestal even op amazon en naar de reviews.

P&W FAQ - Visual Basic

Deze boeken werden aangeraden in de topics. Mij zeggen ze persoonlijk niets, dus reken mij er niet op af als het slechte boeken zijn :)
Bedankt voor je reacties, maar die boeken ken ik ook.(topic start: heb faq gelezen) 1 daarvan staat dus ook in mijn topic start.
de ander (Dan Appleman) wordt zover ik weet gezien als een VB6 bijbel, niet geschikt als leermateriaal denk ik (volgens diverse sites die het verkopen iig niet.)
Die unleashed heb k wel als mogelijk naslagwerk staan..maar ook niet als leermateriaal, is meer naslag en bovendien niet voor beginners als ik de user en review comments e.d mag geloven.

Als men mij kan verzekeren dat het goede boeken zijn om mee te beginnen ok, maar zelf krijg ik dat idee helemaal niet.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Er rijst bij mij maar 1 vraag: Why VB...
VB zal best nut hebben als je bedreven bent in Basic, maar als je pas begint kun je beter met Delphi aan de slag gaan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Maar mag ik vragen waarom je vb wilt gebruiken? Is daar een bijzondere reden voor? Ik ben namelijk een heel goed boek tegengekomen over python dat speciaal is geschreven om mensen te introduceren in het programmeren. Echt een geweldig boek (en gratis). Python progt een beetje in dezelfde geest als vb.

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Ik heb eerder (Beperkt) met C++ en Java gewerkt. (kleine programmaŽs e.d) In dit project is VB6 gewoon nodig, en in de situatie in dit bedrijf de meest logiche keus.

Ik zou graag dit topic houden op goede vb6 leerboeken en niet laten veranderen in de berg met topics die ik vond waar het VB vs. C++ vs. Java vs. Pascal etc werd..
Dus geen
Žwaarom geen vb.net -> zal hier niet werkenŽ
Žwaarom geen java,c++ etc -> ze moeten zelf eventuele aanpassingen kunnen doen later, VB gaat voor het beheer hier beter dan de restŽ

[ Voor 23% gewijzigd door Max|Burn op 04-02-2004 16:37 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
I'm with Exirion.

Why VB6?

Waarom bewust niet VB.NET? Waarom niet Delphi? Waarom een taal ( *kuch*) die toch niet meer doorontwikkeld wordt?

https://fgheysels.github.io/

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
whoami schreef op 04 februari 2004 @ 16:35:
Waarom bewust niet VB.NET? Waarom niet Delphi? Waarom een taal ( *kuch*) die toch niet meer doorontwikkeld wordt?
Er zijn bedrijven met een extreem sober ICT beleid op deze wereld......
Zou graag VB.net doen, kan hier gewoon niet.

edit: om maar wat te noemen, zit nu op een p2-400mhz met 64mb ram, daar willen ze VS6 op gooien...zien of het draait. Zo niet dan proberen ze wat nieuws te regelen.
mn muis had menselijke resten van mijn voorgangers eraan. Die is dan wel vervangen na klagen van mijn kant :D
Mn monitor voldoet geeneens aan de arbowet..hz is goed..maar veel te klein voor het aanal uren dat ik ervoor zit. (moet een 17" voorstellen maar zichtbaar is net 15")

[ Voor 52% gewijzigd door Max|Burn op 04-02-2004 16:47 ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

MaxBurn schreef op 04 februari 2004 @ 16:38:
[...]

Er zijn bedrijven met een extreem sober ICT beleid op deze wereld......
Je zou een een poging kunnen wagen op een fileshare programma (emule is enorm goed voor boeken). Je moet het boek dan uiteraard wel kopen ;)

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

wat een onzin de hele tijd zeg.. ga niet naar waarom lopen vragen, als hij vb6 wil doen wil die vb6 en niet .net of delhi of c of java of whatever..

heb zelf net zoals missing dog veel geleerd van praktijk, msdn en voorbeeld codes, maar goed, daar zit natuurlijk ook een tijdaspect aan.

ik weet dat mijn baas van een aantal jaar geleden zeker nog wel wat vb6 boeken heeft liggen maar daar heb jij natuurlijk niets aan. als je zelf aan geeft dat het je niet lukt de boeken die je wil nieuw te kopen zou je eens bij de sleghte kunnen proberen. hier in amsterdam (kalverstraat) behoorlijk groot, en ook over dit soort topics best iets te vinden. daarnaast stukken goedkoper dan nieuw.. ;)

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Ik zal het verder toelichten.
Ik heb semi-beperkt ervaring met vba, c++ en java.
Doe een HBO opleiding die met name gericht is op het ontwerpen van informatiesystemen, niet zozeer op programmeren.(wel gedaan, VBA, C++, Java) We werken met 2 man aan een afstudeerstage waar een roostersysteem gebouwd moet worden. De keuze voor een programmeerstage kwam (voor mij althans) veel uit noodzaak, veel huidige hbo stages in deze sector zijn meer mbo-achtige programmeerstages dan onderzoeksstages (brakke economie heet dat)
Voor deze stage staat een half jaar.
Gezien de situatie binnen dit bedrijf viel de keuze op VB6. Voor mij is dat geen probleem, pak snel dingen op, mijn collega heeft eerder wat met VB6 gewerkt. Gevolg is wel dat ik geen tijd heb voor veel aanklooien en heb ik dus goeie boeken nodig.

Ik hoop dat de discussie vanaf hier over goede beginnend-gemiddeld niveau boeken kan gaan :) Kwalitatief goede boeken dus, geen dummie spul :)

[ Voor 7% gewijzigd door Max|Burn op 04-02-2004 17:07 ]

Verwijderd

Hey,
ik heb ook een tijd lang met VB6 gewerkt, en het boek wat mij erg goed hielp was:

"computer programming fundamentals with applications in Visual Basic 6.0" door
Michell C. Kerman & Ronald L. Brown. uitgegeven door Addison Wesley

gewoon te verkrijgen bij elke studieboekenhandel.

isbn 0-201-61268-2

Succes!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Hey dat ziet er erg goed uit.

---
Programming Fundamentals with Applications in Visual Basic 6.0 - Mitchel Kerman
Paperback | 656 Pagina's | Addison Wesley Publishing Company | UK Edition | 1999
ISBN: 0201612682

"Teaches beginners how to program using Visual Basic 6.0, assuming no prior programming experience. It teaches sound programming and problem-solving techniques, and features case studies and code analysis boxes, a full chapter on debugging, a CD of Visual Basic 6.0, and more."
---

Zelf heb ik de beginnersversie die ik niet kon vinden nu wel gevonden (van Academic Services) - Heel erg geschikt als leerboek, minder als naslag. De gevorderden versie is zoals ik al aangaf echt niet meer te krijgen.
---
Basiscursus Visual Basic 6.0 - G. Bruijnes
Paperback | Academic Service
ISBN: 9039509654

"De programmeeromgeving Visual Basic 6 kent vele gebruikers en daarnaast velen die er daarom mee willen kennismaken. Dit boek is bedoeld om de eerste beginselen van het programmeren in Visual Basic 6 te leren in zowel hobby- als semi-professionele sfeer. Programmeerervaring is niet vereist. Het is de bedoeling dat de lezer het boek systematisch doorwerkt en praktisch bezig is met voorbeelden en oefeningen. Vrijwel ieder hoofdstuk heeft een vaste indeling met tekstuele uitleg, voorbeelden en oefeningen. De uitwerkingen van de oefeningen z3n opgenomen in Appendix C. De meeste programmeeronderwerpen komen, zij het summier, aan de orde: objecten, vensters, schuifbalken, control arrays, constanten, variabelen, declaraties, operatoren, Object Browser, conversies, parameters, functies, (sub)routines, loops, opslag, afdrukken, debuggen, fouten afvangen. De auteur vraagt nog steeds buitenproportioneel veel geld voor de broncode. Gelukkig is die niet echt nodig. Vergeleken met 'Basiscursus Visual Basic 5' (a.i. 98-25-230-5) zijn er nauwelijks wijzigingen. De schermafbeeldingen zijn wel aangepast. Het is en blijft een prima beginnerscursus.

(Biblion recensie, Jan Verschaeren.)"

En als zowel leer als naslagwerk (Niet veel gebruikerservaringen gezien, de paar die ik wel zag waren positief):
---
Het complete handboek Microsoft Visual Basic 6 - Brian Siler & Jeff Spots
Paperback | Academic Service | 2003
ISBN: 9039509646

"Nieuw in Visual Basic 6 zijn ADO (ActiveX Data Objects) voor database-benadering en vele vernieuwingen voor ontwerp van Web-pagina's. Dit boek besteedt er de nodige aandacht aan. Het boek bevat acht delen. De delen 1 en 2 zijn bedoeld voor beginnende programmeurs met al dan niet ervaring in een andere taal. Het bevat een uitgebreide beginnerscursus. Deel 3 borduurt voort met onderwerpen als componenten, variabelen, ActiveX, klassen, concepten voor een programma-interface, MDI en werkwijze. De daaropvolgende delen 5, 6 en 7 zijn voor gevorderde programmeurs: gebruik van voorgedefinieerde routines, bestandstypen, OLE, programmeertechnieken voor databases, programmeren voor Internet. Deel 8 bevat de bijlagen: gebruikersinterface, programma's verspreiden, beginselen van SQL (Structured Query Language). Dit boek is niet te vergelijken met de voorganger 'Het complete Handboek Visual Basic 5' (a.i. 98-01-316-5), vooral omdat het hier andere auteurs betreft. De in dit boek gebruikte broncode staat op de site van QUE. Een beginner kan weliswaar met dit boek aan de slag, maar toch is dit boek meer geschikt voor ervaren Visual Basic-programmeurs. Voor die groep is het zeer compleet.

(Biblion recensie, Jan Verschaeren.)"
---

Misschien wat voor de FAQ...?

[ Voor 92% gewijzigd door Max|Burn op 04-02-2004 18:36 ]

Pagina: 1