Intern wel ip-adres extern onbenaderbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bierdop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-08 18:13
Sinds ons studentenhuis een nieuw ip-adres hebben gekregen werkt onze ftp-server niet meer :-( Het ip-adres van de server kan alleen intern gepingt worden terwijl het oude ip-nr. ook vanaf buiten gepingt kon worden. Qua instellingen is er verder niets veranderd. De port heb ik boven de 1000 gezet maar ook dat mag niet baten.

FF wat info:
- Servu als ftp-prog
- Internet wordt gedeelt dmv win2000
- Standaard 10 / 100 switch
- Chello standaard accountje

Iemand enig idee wat er veranderd kan zijn ???

Thanks !

Verwijderd

Noue om eerlijk te zijn snap ik er niks van :o Je IP-adres kan intern gepingd worden. Dan is het dus een non-routable IP :? Datzelfde IP kan dan nóóit van buitenaf gepingd worden aangezien je achter NAT zit.

Herschrijf graag je verhaal even en leg uit wélke IP's wáár zaten en wáár die gepingd kunnen worden. Geef gewoon even de volledige IP-configuratie..

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 14:21:
Dan is het dus een non-routable IP :? Datzelfde IP kan dan nóóit van buitenaf gepingd worden aangezien je achter NAT zit.
Mijn ftp-server kan vanaf mijn netwerk gepinged worden, en van buiten ook ;) Niks non-routable, als de ftp-server ook maar de router is waar je je internetverkeer mee deelt - en als ik het goed begrijp is dat het geval :)

Ik denk dat beerdop geen servers mag draaien, iig niet van de algemene voorwaarden van chello. Is poort 21 niet gewoon aan hun kant dichtgezet?

[ Voor 12% gewijzigd door Rataplan op 04-02-2004 14:33 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• bierdop
Ok, eventjes wat uitgebreider :P

De server in ons studentenhuis splits het internet en wordt daarnaast ook gebruikt als ftp-server voor buitenaf (files up/downloaden van school e.d.). Sindskort werkt de ftp-server niet meer, volgens mij door de verandering in het ip-adres (169.254.140.122). Intern kan ik wel op de ftp-server, van buitenaf niet meer :-(

Vroeger kon ik van buitenaf (school oid) de server pingen en kreeg ik een standaard response (ping statistieken). De laatste tijd lukt dit niet meer. Verder is er eigenlijk niets veranderd m.b.t. de software-instellingen oid.

Mijn vraag is of iemand enig idee heeft of het idd mogelijk is dat door de wijziging van het ip-adres de ftp-server niet meer werkt en of er een oplossing voor is.

Thanks!

Verwijderd

Ik ken je FTP server software niet maar vaak moet er aan elk IP adres welke de server kent rechten worden gegeven om via dat ip adres benaderbaar te zijn. Of alles staat standaard open.

Bij het tweede geval zou alles nog moeten werken, in het eerste geval even je FTP server config doorlopen...

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 01:30

Pogostokje

* twiet *

Weet je zeker dat DIT je externe IP adres is?
Dat is een private range.... die kan niemand routeren.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
169.254....is dat niet de ip-range waaruit de pc zichzelf een ip toekent als de DHCP niet gevonden kan worden?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• ChecKege
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
Het is in iedergeval geen private range volgens mij. Die private range is 192.168.x.x

"The generation of random numbers is too important to be left to chance." - Robert Coveyou

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

ChecKege schreef op 04 februari 2004 @ 14:58:
Het is in iedergeval geen private range volgens mij. Die private range is 192.168.x.x
For Class A network, 10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix) range (For big network that requires a huge pool of 16 million private IP addresses)

For Class B network, 172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix) range (For medium-sized network that requires 65000 private IP addresses)

For Class C network, 192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix) range (Commonly used IP range on smaller network for easier addressing of 254 IP addresses. May not necessarily be smaller network but network managed in smaller blocks.)

Beside these, there is Microsoft’s 169.254.0.0 range of default IP addresses that are allocated to systems when they are unable to obtain address from a DHCP server.
So there you go. Het rare is, is dat er blijkbaar wel gewoon geinternet kan worden...

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 08:23

MRic3

Of praat ik weer poep?

169.x.x.x is apipa ... als je netwerk verkeerd is ingesteld dan neemt elke client zo'n ip adres en dan heb je nog kans dat het netwerk draait.

Met dit ip adres kan je nooit op intenet. Dit IP adres is hoogstwaarschijnlijk het ip adres van de interne NIC van het interne netwerk. Doe op de server een ipconfig /all en kijk naar een andere IP adres wat er ook vermeld staat en connect daar naar toe. (de FTP server staat op de server hoop ik)...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• bierdop
Bedankt voor alle reacties!!

Blijkt inderdaad een ander ip-adres te zijn. Het vreemde is echter dat bij "Netwerkconnecties" e.d. het andere ip-adres vermeld staat. Vandaar dat ik ervan overtuigd was van het ip.nr.

Probleem opgelost! Thanks again!

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

probleem opgelost en alles draait weer gewoon ... mooi.

Maar blijft het feit dat als je clients een APIPA adres (169.x.x.x) hebben dat dat dus eigenlijk niet hoort. Je hoort iets te krijgen uit de private range, class C dus iets met 192.x.x.x

magoe, as ut werkt dan werkt ut

Verwijderd

MRic3 schreef op 04 februari 2004 @ 15:22:
Maar blijft het feit dat als je clients een APIPA adres (169.x.x.x) hebben dat dat dus eigenlijk niet hoort. Je hoort iets te krijgen uit de private range, class C dus iets met 192.x.x.x
De 169 range is juist een optie die ook gewoon werkt en default is op Microsoft Systemen die geen DHCP server kunnen vinden maar wel op Auto IP staat.

Hang maar eens 5 MS-PC's aan een netwerkje, zonder DHCP server maar wel allemaal op automatisch. Je zult zien dat je netwerkje werkt en alle 5 pc's een ander ip adres hebben in de 169 range.

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

ja klopt, het 'werkt', maar het is niet de bedoeling.
Als ik in een netwerk zit en ik zie dat alles draait met een APIPA adres
dan weet ik dat er een prudser aan het werk is geweest.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:12

Duinkonijn

Huh?

MRic3 schreef op 19 februari 2004 @ 23:18:
ja klopt, het 'werkt', maar het is niet de bedoeling.
Als ik in een netwerk zit en ik zie dat alles draait met een APIPA adres
dan weet ik dat er een prudser aan het werk is geweest.
het id der achter is dat als b.v. je dhcp server op je bedrijf uitvalt
zij het door switch fail. dat je andere servers d.m.v dat protocol toch met elkaar
kunnen communiceren

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

protocol.... APIPA is geen protocol hoor, het is een service.

En stel... DHCP servertje (met ip 192.168.100.1 class-c subnet 255.255.255.0) valt uit..
Clients krijgen geen IP van DHCP.. dus APIPA (169.254.123.175 class b subnet 255.255.0.0
Dan kan je nog niet bij de server komen omdat het subnet niet klopt. ;)
(ja, de clients kunnen elkaar wel zien.... lekker belangrijk)

APIPA blijft wel sjekken om de x minuten of er een DHCP server omhoog komt en als dat zo is dan vraagt ie alsnog een goed IP aan. MS zegt dat het ook goed werkt voor kleine bedrijfsnetwerken, maar dat vind ik dus onzin.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 20:21

SED

APIPA= Automatic Private IP Addressing

Je kunt dit in het register uitschakelen als je dat wenst.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\Adapters

add "IPAutoconfigurationEnabled" subkey met waarde 0.

met waarde:1 zet je het weer aan.

Copyright and left by SED...

Pagina: 1