[Duotone in Pantone] hoe 'mixen'

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
we hebben een design met 3 pantone kleuren.

Nu zouden we die willen 'reduceren' tot 2 kleuren (ie de derde mag een mix worden van de andere twee). Maar hoe dit gebeurt op eender welke manier - hebben we geen FLAUW idee van...

kan dit? hoe wordt zoiets normaal gedaan?

Verwijderd

Uhm, hoe is het opgebouwd? Als het in photoshop een tritone is dan kun je dat toch gewoon omzetten naar een duotone :?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 20:36
Je bedoelt netzoals dit logo?

Afbeeldingslocatie: http://www.is.nl/images/logo_001.gif

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• hobbit_be
idd zoiets maar zonder overlay (?).

we hebben dus 3 volle kleuren maar we mogen maar 2 inkten (2 pantones). Ik begrijp het zelf ook niet echt btw. Vooral omdat ik het printprocess niet snap.

stel onze heldere kleur is A en een andere donkere is B. nu moet C opgebouwd worden uit A + B. Zover dat kan natuurlijk. Zo hoeven we maar 2 pantones aan te kopen en hebben we toch 3 volle kleuren.

• Willem
  • Laatst online: 27-05 20:36
Mja, zoals hierboven dus. :)

(donker)Blauw plus (donker)Rood is donker Paars. Is het niet zo dat je dit bijvoorbeeld in Illustrator opzet, en dan de tint die je wilt hebben, neemt, maar dan een tikke donkerder. Dan op 80% opacity zetten, en over elkaar heen schuiven.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• hobbit_be
tja maar die 'opacity' is een overlay volgens mij en pantone zijn volledig dekkend (dacht ik)

Verwijderd

Opacity is effectief gezien een raster dacht ik zo.

Verwijderd

Een pantone kleur wordt door de drukker over het algemeen gemixt uit CMYK.
Of kant-en-klaar uit een potje gehaald. Het is dus een kwestie van de 2 kleuren over elkaar te leggen en te experimenten met de opacity van de 2 kleuren die je
wilt gebruiken. Uiteindelijk zal dan het overlappende deel bestaan uit 2 kleuren pantone over elkaar.

Kijk anders eens welke CMYK kleuren je overhoud als je alles omzet naar CMYK.
Ik neem aan dat je logo in Illustrator staat?

Als je alles laat printen is dat natuurlijk niet nodig.

Succes ermee.

ps Pantone is dekkend omdat het vantevoren gemengd wordt en niet uit verschillende drukgangen wordt opgebouwd. Je gaat dus uit van 2 drukgangen, maar het is zeker mogelijk om in een lichtere rasters te werken.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 16:29:
Een pantone kleur wordt door de drukker over het algemeen gemixt uit CMYK.
Of kant-en-klaar uit een potje gehaald. Het is dus een kwestie van de 2 kleuren over elkaar te leggen en te experimenten met de opacity van de 2 kleuren die je
wilt gebruiken. Uiteindelijk zal dan het overlappende deel bestaan uit 2 kleuren pantone over elkaar.
Voor Sannepan, dat is niet juist. Als Pantone opgebouwd kon worden uit CMYK kleuren dan had je geen pantone-kleur nodig gehad. Pantonekleuren worden net als andere kleuren wel gemengd maar naar een eigen formule van andere Pantone-inkten. Deze zijn meestal veel krachtiger qua pigment en daarom ook het bredere scala aan kleuren in vergelijking tot CMYK.

Wil je bijvoorbeeld drukken in PMS 108 Coated dan gaat de drukker het volgende bij elkaar kwakken:

8 parts PANTONE Yellow (49.6%)
1/8 part PANTONE Warm Red (0.8%)
8 parts PANTONE Trans. Wt. (49.6%)

Dat maakt vervolgens je PMS 108 Coated. Dat er nog steeds gemengd moet worden betekent dus ook dat er nog steeds een afwijking mogelijk is, maar in dat geval is het de drukker die wat zaken moet bijsturen. Gebruikte papiersoorten kunnen ookal een compleet ander idee geven, afgezien van coated en uncoated PMS kleuren.
ps Pantone is dekkend omdat het vantevoren gemengd wordt en niet uit verschillende drukgangen wordt opgebouwd. Je gaat dus uit van 2 drukgangen, maar het is zeker mogelijk om in een lichtere rasters te werken.
Pantonekleuren zijn net zo dekkend als 100% van een andere inkt, bv Cyaan. 100% van een kleur is 100% van een kleur, of dat nu zwart/magenta/cyaan/geel is of een Pantone kleur.

Hopelijk had het wat educatieve waarde want krijg eelt op mijn vingers ;)

Voor de TS, je kunt dus best in rasters werken en dat met overdruk combineren naar een soort van derde kleur. Het resultaat lijkt mij alleen erg lastig te voorspellen zonder dure (pers schoonmaken, twee x pantone erin) drukproeven. Denk dat een extra PMS in de praktijk naast mooier ook nog eens net zo interessant kan zijn kostentechnisch. Het ligt aan je kleuren, maar wanneer je toch met rasters bezig gaat en het wat donkere tinten zijn dan kan een fullcolor opbouw net zo mooi zijn (mits de Pantone kleuren goed te benaderen zijn).

Nog even ter verduidelijking, wanneer je in Illustrator vakje met 50% PMS-A half op 50% PMS-B legt en je zet de vulling op 'Overprint/Transparant' (naamgeving is bij 10 wat gewijzigd) dan krijg je een soort van derde kleur. Illustrator kan het resultaat wel simuleren trouwens. Maar das nog geen drukwerk.

Je moet niet met layer-effecten als overlay gaan werken want dat is vragen om problemen. Gewoon netjes bij 'Attributes' Overpint/Transparant voor de vulling en.of outline activeren.

[ Voor 11% gewijzigd door OzBoz op 04-02-2004 18:33 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• hobbit_be
hmm - wat verwarrend allemaal ;). Ik ga toch eens kijken naar een printer hoe het marcheert zodat ik de 'logica' begrijp.

Eindelijk heb ik in Illustrator via een transparancy (in 'multiply mode' en niet 'normal of overlay') het gewenste resultaat verkregen. Maar of dit nou de 'layer' effecten zijn die 'evil' waren? In Preflight geeft die in ieder geval maar de 2 kleuren mee.

Als laatste grap importeren we een EPS in photoshop gemaakt (ook duotoned) photo, als we deze echter in illustrator doen krijgen we bijna terug een Z-W fotootjes (wat er dna ook zo uitziet in PDF/local print). Misschien omdat we met de curves hebben gespeeld in photoshop (om betere contrast te krijgen)?.

Maar alvast wel bedankt voor de informatieve uitleg ivm Pantone colors. Vroeger deden we alles in digitale print of full-color offset. Dan is CMYK toch wat eenvoudiger ;)

• OzBoz

OzBoz

hobbit_be schreef op 04 februari 2004 @ 22:39:
hmm - wat verwarrend allemaal ;). Ik ga toch eens kijken naar een printer hoe het marcheert zodat ik de 'logica' begrijp.

Eindelijk heb ik in Illustrator via een transparancy (in 'multiply mode' en niet 'normal of overlay') het gewenste resultaat verkregen. Maar of dit nou de 'layer' effecten zijn die 'evil' waren? In Preflight geeft die in ieder geval maar de 2 kleuren mee.
Kun je gefrut mee krijgen met wat oudere printers. Je moet um in principe gewoon op Normal laten staan. Dan het bovenste object onder Attributes op Overprint Fill zetten. Dan zie je nix maar komt met drukken goed. En wil je het wel graag zien dan doe je View > Overprint Preview.
Als laatste grap importeren we een EPS in photoshop gemaakt (ook duotoned) photo, als we deze echter in illustrator doen krijgen we bijna terug een Z-W fotootjes (wat er dna ook zo uitziet in PDF/local print). Misschien omdat we met de curves hebben gespeeld in photoshop (om betere contrast te krijgen)?.
Nou dat kan er mee te maken hebben, wat nog logischer is is dat je de kleurnamen niet exact gelijk hebt. Kom je snel genoeg achter wanneer je kleurgescheiden gaat printen. En dat is altijd erg slim om te doen voordat je bijvoorbeeld gaat drukken.

Daarnaast zuigt PDF als het gaat om duotones en de verwerking ervan. Schijnt in Acrobat 6 Pro beter te zijn geworden. Net als veel andere dingen :)
Maar alvast wel bedankt voor de informatieve uitleg ivm Pantone colors. Vroeger deden we alles in digitale print of full-color offset. Dan is CMYK toch wat eenvoudiger ;)
Digitaal is het meest makkelijk, met fullcolor offset kan ook nog hoop mis gaan. Ik neem even aan dat het gedrukt moet gaan worden. Let dan bij gebruik van foto's ook op de rasterstand. Jaja.. Twee kleuren drukken met gelijke rasterstand wordt wel heel casual en twee kleuren drukken met bv de rasterstanden van geel/zwart geeft moire. Beter is rasterstand van zwart en cyaan nemen.

Dat is in te stellen in Quark bij kleuren, maar kan bij Acrobat 6 Professional. Ik zou om problemen te voorkomen sowieso geen bitmaps importeren maar gewoon een opmaakpakket als Indesign of als je dan zo'n conservatieve drukker hebt, Quark gebruiken.

En sja.. het is niet voor nix een vak.. dat drukken en prepress ;)

[edit]
Neem aan dat je het wel aan het testen bent op een postscript printer.. anders kun je het net zo goed niet testen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door OzBoz op 05-02-2004 00:04 ]

• Fluxie
  • Laatst online: 24-05 06:35
hobbit_be schreef op 04 februari 2004 @ 22:39:
Als je iets gaat afdrukken op een 2-kleuren pers moet je gewoon rekening houden dat je bijna geen speling hebt qua kleurgebruik, hierdoor beperk je je ook in het gebruik van effecten, filters en andere meuk. Blending modes hebben zelden hetzelfde effect bij het afdrukken als op het scherm.
Ik ga verder niet in op het gebruik van de overprint, dat heeft ozboz al neergezet hierboven.
Als de in photoshop en illustrator dezelfde instellingen gebruikt (zelfde kleuren en zelfde kleurprofiel) en zorgt dat je document zich beperkt tot 1 layer zou je in principe hetzelfde op je scherm moeten zien.
OzBoz schreef op 05 februari 2004 @ 00:03:

Digitaal is het meest makkelijk, met fullcolor offset kan ook nog hoop mis gaan. Ik neem even aan dat het gedrukt moet gaan worden. Let dan bij gebruik van foto's ook op de rasterstand. Jaja.. Twee kleuren drukken met gelijke rasterstand wordt wel heel casual en twee kleuren drukken met bv de rasterstanden van geel/zwart geeft moire. Beter is rasterstand van zwart en cyaan nemen.
Dat is in te stellen in Quark bij kleuren, maar kan bij Acrobat 6 Professional. Ik zou om problemen te voorkomen sowieso geen bitmaps importeren maar gewoon een opmaakpakket als Indesign of als je dan zo'n conservatieve drukker hebt, Quark gebruiken.
Moet ik je hier toch even corrigeren. Een foto heeft geen specifiek rasterstand, enkel de kleuren binnen het document hebben dat. Wanneer een foto full-color is hoeft dit over het algemeen niet aangepast te worden. Echter kan dit wel noodzakelijk zijn als de foto voor een groot gedeelte uit 2 kleuren bestaat die samen een ongewenst effect geven. (zoals bijvoorbeeld moire).

Ik ben tevens van mening dat digitaal nog lang niet de kwaliteiten heeft van het echte fullcolor offset, uiteraard zijn er wel wat printers op de markt die aardig in de buurt komen, maar die komen dan vooral weer tekort in snelheid.
En sja.. het is niet voor nix een vak.. dat drukken en prepress ;)
Het is een vak, maar wel een zonder een geschikte vooropleiding. Ik kan me iedere keer opnieuw verbazen hoe weinig de stagaires van dit soort praktijken afweten. Maar ja, das een ander verhaal en daar zal ik dit topic verder niet mee bevuilen.
Neem aan dat je het wel aan het testen bent op een postscript printer.. anders kun je het net zo goed niet testen ;)
Ach ja, de herinneringen. Ik heb destijds een klant gehad die ervan overtuigd was, dat iets laten drukken hetzelfde effect had als een afdruk van zijn goedkope printertje, aangezien ze allebei CMYK kleuren gebruikten. Iedere keer dat ik hem sprak nam hij een afdrukje mee van zijn printer om aan te laten zien hoe hoog de kwaliteit wel niet was.

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

OzBoz schreef op 04 februari 2004 @ 18:30:
[...]
Hopelijk had het wat educatieve waarde want krijg eelt op mijn vingers ;)
Geweldig Oscar, het is zeker van hoge educatieve waarde :Y)
hoewel ik dit al wist, is het leuk om als bevestiging terug te lezen...
OzBoz schreef op 05 februari 2004 @ 00:03:
[...]
Daarnaast zuigt PDF als het gaat om duotones en de verwerking ervan. Schijnt in Acrobat 6 Pro beter te zijn geworden. Net als veel andere dingen :)
Bij het bakken van de PDF kun je - tenminste vanuit de export optie in InDesign - bij het kleurmanagement kiezen uit RGB, CMYK of Ongewijzigd.
En als je met duotone hem dus vrolijk op CMYK zet kan ik me voorstellen dat je inderdaad op vierkleuren uit komt, als je hem op ongewijzigd laat staan zou je netjes je twee Pantones moeten houden.
Fluxie schreef op 06 februari 2004 @ 12:19:
[...]
Het is een vak, maar wel een zonder een geschikte vooropleiding. Ik kan me iedere keer opnieuw verbazen hoe weinig de stagaires van dit soort praktijken afweten. Maar ja, das een ander verhaal en daar zal ik dit topic verder niet mee bevuilen.
Op de mbo opleiding waar ik nu rondhang, het Deltion in Zwolle, hebben ze wel opleidingen tot drukker en alle bewerkingen daar omheen hoor. Maar als ze tijdens die lessen net zo gedisciplineerd en serieus werken aan hun toekomstige beroep als dat ze in mijn lokaal bij DTP doen, dan snap ik wel wat je bedoelt, en dan ligt het niet aan de opleiding maar aan de mentaliteit van de leerlingen.

Deze discussie - of een algemene - mag van mij best wat vaker hier voorkomen. Ik interesseer me er voor en ik leer lang niet alle kneepjes op school, terwijl ik dan op mn werk weer voor vraagstukken kom te staan waarbij ik denk: hell, had ik nu die ervaring en kennis maar. I'll be lurking :w :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz

OzBoz

Fluxie schreef op 06 februari 2004 @ 12:19:
[...]

Moet ik je hier toch even corrigeren. Een foto heeft geen specifiek rasterstand, enkel de kleuren binnen het document hebben dat. Wanneer een foto full-color is hoeft dit over het algemeen niet aangepast te worden. Echter kan dit wel noodzakelijk zijn als de foto voor een groot gedeelte uit 2 kleuren bestaat die samen een ongewenst effect geven. (zoals bijvoorbeeld moire).
Dit topic gaat over PMS kleuren. En ook een PMS-kleur moet met een bepaalde rasterstand gedrukt worden. Topic heeft niets te maken met FC. Dat verhaal over digitaal en fc offset was naar aanleiding van hobbit_be's opmerking over dat dat zoveel makkelijker is.
Ik ben tevens van mening dat digitaal nog lang niet de kwaliteiten heeft van het echte fullcolor offset, uiteraard zijn er wel wat printers op de markt die aardig in de buurt komen, maar die komen dan vooral weer tekort in snelheid.
Jep, maar moet zeggen, ik heb laatst een leuke demo gehad bij een digitale 'pers' die 6 kleuren gebruikte en waarmee ook PMS'en goed te benaderen waren. Ik moet zeggen dat dat in vergelijking met de zooi van jaar of 4 geleden er al behoorlijk op begint te lijken. Zeker bij dingen als gepersonaliseerde mailingen etc ben je super flexibel. Je kunt 1-op-1 mailingen maken en dat kan met offset niet. Dan hou je het bij het indrukken van wat variabelen. En met een leuk digitaal systeem gekoppeld aan internet ben je enorm flexibel en zijn er leuke toepassingen te bedenken.
Hebben we hier ook. Heb 3e jaars stagiaire pas een set fullcolor films laten zien om duidelijk te maken wat een raster is. Was nieuw voor dur. Niet echt goede zaak.

• Fluxie
  • Laatst online: 24-05 06:35
Dark Blue schreef op 06 februari 2004 @ 12:46:

Op de mbo opleiding waar ik nu rondhang, het Deltion in Zwolle, hebben ze wel opleidingen tot drukker en alle bewerkingen daar omheen hoor. Maar als ze tijdens die lessen net zo gedisciplineerd en serieus werken aan hun toekomstige beroep als dat ze in mijn lokaal bij DTP doen, dan snap ik wel wat je bedoelt, en dan ligt het niet aan de opleiding maar aan de mentaliteit van de leerlingen.
Ik denk dat zowel ozboz als ik doelen op de reclame sector. Opleidingen voor drukwerk of pre-/postpress zijn er wel, maar die richten zich enkel op het werken binnen een drukkerij.
In principe zou iemand pas geschikt voor een baan binnen de reclame-branche zijn wanneer deze een studie DTP, Grafimedia en Communicatie zou hebben afgerond, maar helaas. Die mensen zijn zeldzaam.
Deze discussie - of een algemene - mag van mij best wat vaker hier voorkomen. Ik interesseer me er voor en ik leer lang niet alle kneepjes op school, terwijl ik dan op mn werk weer voor vraagstukken kom te staan waarbij ik denk: hell, had ik nu die ervaring en kennis maar. I'll be lurking :w :)
Begin zelf eens een discussie, ik kom eigenlijk alleen hier om af en toe te reageren op dit soort topics en ben daarom best bereid tijd te stoppen in een reactie om iets duidelijk te maken. Al moet ik daarbij vermelden dat Ozboz me over het algemeen voor is.

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• OzBoz

OzBoz

Fluxie schreef op 06 februari 2004 @ 14:09:
[...]

Ik denk dat zowel ozboz als ik doelen op de reclame sector. Opleidingen voor drukwerk of pre-/postpress zijn er wel, maar die richten zich enkel op het werken binnen een drukkerij.
In principe zou iemand pas geschikt voor een baan binnen de reclame-branche zijn wanneer deze een studie DTP, Grafimedia en Communicatie zou hebben afgerond, maar helaas. Die mensen zijn zeldzaam.
Inderdaad.. nu heb ik eerst bij een lithograaf gezeten, toen studio reclamebureau en nu dan nieuwe media bij hetzelfde bureau.

Maar toch is het jammer.. stagiaire die we nu hebben maakt hele leuke dingen. Heeft ook wel echt gevoel voor vorm etc. Maar het is zo jammer dat niemand op zo'n school even in een les of vijf de basis uit legt. Wat is drukken, waar moet je op letten met drukken.. wat zijn veel voorkomende fouten.. welk programma gebruik je voor wat. Daar is helemaal geen opleiding voor nodig van tig-jaar. Kan gewoon in een paar lessen. Je hoeft ook niet te weten hoe je een drukpers schoon maakt of hoe je films op een plaat krijgt. Gewoon, wat gebeurt er met gemaakte dingen en hoe rollen ze door een proces. Kleine moeite groot plezier.

Heb er ooit aan gedacht daar es wat over op papier te zetten.. ook voor stagiaires hier.. maar moet er ff zin in hebben.. tijd ook.
[...]

Begin zelf eens een discussie, ik kom eigenlijk alleen hier om af en toe te reageren op dit soort topics en ben daarom best bereid tijd te stoppen in een reactie om iets duidelijk te maken. Al moet ik daarbij vermelden dat Ozboz me over het algemeen voor is.
Je mag me aanvullen hoor.. mijn reacties zijn niet altijd even uitgebreid. Heeft beetje te maken met mijn interesse in de vraag ;)

• hobbit_be
Wat tof die reacties. Die tip ivm niet aanzetten van CMYK in pdf was te laat, dus ik houd men hartje vast wat het gaat worden. Gelukkig zijn het geen veeleisende klanten (slechts 10.000 oplage) maar toch.

Wel gek dat de printer niet eens een soort proefdruk ofzo kan doen. (of die benaderen met een digitale print ofzo?, had gelezen dat je bepaalde Pantones toch ongeveer met CMYK, of die 6 Kleuren printer al goed kunt benaderen).

Oh en idd GEEN postscript printer hier. Tja je mag me stenigen of wat dan ook - tis niet mijn bedrijf. Maar als prof, vond ik het toch noodzakelijk eens alles te 'weten' ipv semi-logisch te redeneren wat het zou zijn. Print / Press is echter meer pure vakkennis dan logica ;) (nu snap je ook mijn voorliefde voor CMYK ;) - hoewel daar vast ook enorme verschillen mogelijk zijn? )

Ik vind het ook rot om hier al dat soort spul te vragen, terwijl dit eigenlijk door onze Graphic Designer toch geweten moest zijn. Maar ze heeft nooit een opleiding gehad - gewoon gechocoshopt en dan sites en dan nu af en toe print. De vorige keer lag ze in tranen (ze heeft echt veel talent voor vormgeving) omdat ze vlak voor een test print niet wist hoe de bleeds in indesign "groter" kon zetten (ie, gewoon alle vakjes verder uitrekken dus). Zo een uurtje of 4 / 5 les , puur practsich zou dus voor iedereen SUPER handig zijn. Al is het maar om technische namen eens in werking te zien.

I guess most people learn the hard way.

edit: en wat een raster is? ;) ik vermoed een soort van 'alpha' channel die bepaald waar en met welke mate een zekere inkt wordt geplaatst. Of misschien eerder: wel hier niet daar (een mask dan). Als het alpha is dan snap ik dan wel ineens dat je met 1 Pantone dus meerdere 'lichtes' kunt krijgen. Maar of dit dan weer door 'dithering' (halftoning) wordt gedaan of dat de inkt op die plaatsen zo dun is dat ze transparant word...

[ Voor 14% gewijzigd door hobbit_be op 06-02-2004 20:39 ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

hobbit_be schreef op 06 februari 2004 @ 20:34:
Ik vind het ook rot om hier al dat soort spul te vragen, terwijl dit eigenlijk door onze Graphic Designer toch geweten moest zijn. Maar ze heeft nooit een opleiding gehad - gewoon gechocoshopt en dan sites en dan nu af en toe print. De vorige keer lag ze in tranen (ze heeft echt veel talent voor vormgeving) omdat ze vlak voor een test print niet wist hoe de bleeds in indesign "groter" kon zetten (ie, gewoon alle vakjes verder uitrekken dus). Zo een uurtje of 4 / 5 les , puur practsich zou dus voor iedereen SUPER handig zijn. Al is het maar om technische namen eens in werking te zien.

I guess most people learn the hard way.
:P waarom denk je dat ik hier zit :D
Ik ben er een van hetzelfde slag, (nog) geen opleiding en al wel alle grillen uit de print- en drukwereld moeten kennen om waar te maken wat er in mijn contract staat. Het ene moment zit de mijnheer van het Grafisch Opleidings Instituut uit te leggen dat mij niks kwalijk kan worden genomen omdat ik nog in een leerfase ben, het volgende moment krijg ik de verantwoordelijkheid op mijn nek voor 2500 te drukken folders. Ga er maar aan staan. Ik begrijp je grafisch vormgeefster heel goed! Ik zou anders je collega aanraden er een deeltijd opleiding bij te gaan doen :P enerzijds heb ik al veel ervaring maar dat berust op eigen bevindingen, en kun je zien als een mazennet vol gaten; een opleiding is een solide stroom informatie die op sommige punten overbodig lijkt, maar je het komt in de toekomst vaak nog van pas... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1