Toon posts:

PC maakt herrie/bromt, alleen wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 976 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond begon mijn computer ineens een vaag brommend geluid te maken,
dus ik denk er is een fannetje wat versleten is of niet lekker meer draait.

Dus ik zet mijn PC uit controleer ofdat ik het probleem visueel zichtbaar is, en dat is het dus niet. Dus ik zet mijn PC weer aan en de herrie/brom is weg. En gezien het geluid weg is kan ik er ook niet naar opzoek gaan, dus ik ga gewoon verder waar ik mee bezig was alvorens dit probleempje ontstond.

Ik heb totaal geen last meer gehad van dit probleem terwijl ik verder werkte (in totaal 5 uur totdat ik ging slapen.), nu de volgende morgen kom ik dus weer in mijn werkkamer en ja hoor het is weer zo ver, exact de zelfde herrie/brom.

Dus ik maak mijn kast open en trek alle case-fannetjes stuk voor stuk los (terwijl mijn computer aanstaat) om te kijken ofdat het probleem in een van die zit en helaas stopt de brom/herrie nog niet.

Nu is het grootste probleem dus dat het probleem zodra ik reboot ineens weg is!
En ik dus niet weet te identificeren wat nou de herrie/brom veroorzaakt.

Om de herrie/brom wat concreter te maken heb ik met mijn telefoon het geluid wat mijn computer maakt opgenomen, dat is hier te downloaden.

Verwijderd

bearing van je coolers smeren met wat olie.
Wel voorzichtig want anders zit je hele akst eronder.... (Lees: Dus geen druppels olie in op de fanbladen druppelen!)

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 23:23

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

zou het niet toevallig de fan van je voeding kunnen zijn die zo'n brom geluid maakt? :?

| My SpiderWeb |

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bij mijn oude computer zit de voorkant een beetje los. en als dan de harde schijf wat extra moet werken maakt dat ook zo'n geluid en als ik dan tegen de voorkant druk is het weer wel misschien dat dit bij jou ook het geval is.

Verwijderd

9 van de 10 keer is het je CPU koeler waar de lagers van versleten zijn!!
smeren heeft dus geen nut! en de meeste smeermiddelen hangen stofaan dat ook niet echt wenselijk is!

Kortom even kast open maken en je pc aan zetten en dan even goed luisteren.
Als je er niet uit komt zou ik voor de zekerheid de CPU koeler vervangen of laten vervangen.

succ6

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Ik heb dit ook bij een fan. Als je de pc opstart (een koude start) dan maakt ie geluid en na een paar minuten stopt ie ermee (geluid maken ;)). Start ik hierna de pc opnieuw op, zelfs al staat ie even uit, dan maakt ie geen geluid meer.

Wat helpt is smeren, maar dat is maar een tijdelijke oplossing, hij zal het na een paar maanden gewoon opnieuw gaan doen (stof verzamelt dan weer). Echt structureel oplossen is dus niet mogelijk, of je moet een nieuwe fan kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Het treed nu dus weer op, maar ik weet echt niet te vinden waar het geluid vandaan komt.
Het klinkt inderdaad als een fannetje en nu heb ik dus bedacht welke fannetjes in heb:

- CPU
- Voeding
- Videokaart
- 4 Case Fans

Zoals ik in mijn startpost al zei als ik deze afkoppel gaat het geluid niet weg.
Dan blijven dus cpu, voeding en videokaart over.

Waar kan ik het beste beginnen met uitsluiten?

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 02:44

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

het lijkt me dat het de videokaart is. bij mij draait ie als ie opstart, en zodra ik in windows ben niet meer (Todat hij warm word natuurlijk) moet je es kijken of ie ook gaat brommen als je je videokaart flink belast (fannetje aan).

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Inderdaad.
Wat voor videokaart heb je?
Bij een goedkope is het die dat had ik eerst ook bij een flutkaart.
Heel irritant, als je hem opstart en je hoort het geluid moet je je koelvin van je videokaart maar ff vasthouden dan kan je kijken of het stil is.
Wellicht ligt het daaraan :9

Verwijderd

Topicstarter
Uhm videokaart is ASUS 9520TD / GF4 5200FX d8 ik.

Maar ik heb een sterk vermoeden dat geluid door een van mijn 3 HD's wordt geproduceerd ... zou dit kunnen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vrijwel alles uitgesloten. Case Fans, HD's, CPU Fan.
Het enige bewegende wat nog overblijft is PSU, zou het kunnen dat die de herrie veroorzaakt, zou dat kunnen?

Verwijderd

Is de brom echt constant of komt het met ups en downs?
Ik heb namelijk eens gehad dat m'n HD niet helemaal goed vast zat en dus ging brommen als hij erg veel toeren ging maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 22:12:
Is de brom echt constant of komt het met ups en downs?
Ik heb namelijk eens gehad dat m'n HD niet helemaal goed vast zat en dus ging brommen als hij erg veel toeren ging maken.
Ups en Downs soms is vrijwel niks en dan begint het ineens weer zoals nu dus!
Ik dacht het probleem te hebben gevonden door mijn oudse 20GB HD uit te schakelen en toen was het ook een tijdje stil. Alleen rond een uur of 9 vanavond begon de ellende weer :(

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-04 19:15

LyP0

it is I , you worst nightmare

is gewoon je vga kaart , heb precies t zelfde met mijn oude gf 5600 , als ik die er uit haal en in een andere pc zet begint die pc te brommen , en is mijne fluister stil
heb de kaart dus ma verkocht , nu is ie egt stil , en arme 2e eigenaar 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door LyP0 op 05-02-2004 22:33 ]

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

Topicstarter
LyP0 schreef op 05 februari 2004 @ 22:31:
is gewoon je vga kaart , heb precies t zelfde met mijn oude gf 5600 , als ik die er uit haal en in een andere pc zet begint die pc te brommen , en is mijne fluister stil
heb de kaart dus ma verkocht , nu is ie egt stil , en arme 2e eigenaar 8)7
Moooooi, als het me VGA kaart is ga ik me mooi op me garantie heroepen :D

Ik bedenk me net dat dit probleem ineens op treed nu ik net 5 dagen dual monitor opstelling heb ... dus klinkt inderdaad wel logisch dat de fan mischien harder begint te draaien doordat de GPU heter wordt dan eerder :X

edit:

Ik heb ook ff MBM gestart om te kijken wat ie voor temperaturen, hij vond er 2:
Temperature Readout[1] : 49
Temperature Readout[2] : 51
En ik ga er dus vanuit dat CPU & GPU zijn ... dus denk dat LyP0 gelijk heeft en dat het me GPU is!

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 23:01 ]

Pagina: 1