[VCR] Geeft zwart beeld, wel geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:20
Sinds kort geeft mijn SVHS Hitachi VT-S890E zwart beeld, met wat schuine strepen. Het geluid lijkt het prima te doen. Het is een tweedehands videorecorder uit 2001.

Ik heb het apparaat via de meegeleverde scart kabel aangesloten op mijn TV.
Beeld en geluid via de videotuner zijn in orde. Het testbeeld werkt ook.
Het begon een aantal dagen geleden toen ik iets had opgenomen, en het kort daarna wilde bekijken. De kleuren begonnen raar te doen. (het leek op een kleuren fotonegatief) Daarna werd het beeld zwart, met vaag te zien, schuine onregelmatige witte strepen.

Voorbespeelde banden en eerder opgenomen banden vertonen hetzelfde euvel.

Ik ben bang dat er een videokop stuk is.
De koppen zijn schoon.
Ik vind het nog de moeite waard om te kijken of ik het apparaat kan (laten) repareren. Het is een zeer uitgebreide recorder, met allerlei edit mogelijkheden e.d.

Hebben jullie nog foutzoek/ reparatietips?

Atari portfolio Dos 2.11

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:14
Ik ben niet op de hoogte van de makken van dit type vcr, maar een compleet zwart beeld is i.h.a. niet een aanduiding van een kapotte videokop. Dit zou zich manifesteren als een 'waterig' beeld (omdat je maar de helft van de beeldlijnen ziet en de rest sneeuw).

Maar misschien mute je vcr het hele beeld wel als het signaal te zwak is. Heb je synchronisatie? Heb je HiFi-geluid op een band waarop ook video staat? Dan is het niet heel waarschijnlijk dat het een kop of de kopversterker is. Eerder iets in het schakelcircuit.

Sluit es een scoop aan op de uitgang van de kopversterker, dan weet je het zeker. Als de koppen nog heel zijn en het mechanisme goed werkt, dan loont het meestal wel om het ding te laten repareren.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-12 15:11

Shuriken

Life is all about priorities

Het kan ook zijn dat het mechanisme de band niet helemaal goed langs de kop trekt...

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:20
Ik heb inderdaad hifi geluid bij het zwarte beeld.
Ik ben niet bang voor een soldeerbout of een multimeter, maar een scoop aansluiten op de kopversterker gaat boven mijn kennis/ mogelijkheden. (scoop heb ik niet eens)

Het mechanisme lijkt verder goed te zijn, het is een zware kwaliteit videorecorder.
Ik zal nog eens goed kijken of de bandgeleiding in orde is.

Productiedatum van de recorder is trouwens 11/09/2001...........

Ik heb nu eerst maar weer mijn antieke jaren '80 panasonic aangesloten :(

Ik heb net nog even gekeken, bandtransport lijkt goed te zijn, het ding zit verder mudvol met printplaten, ik kon (helaas) geen duidelijke zwarte plekken o.i.d. vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Xanax959 op 05-02-2004 15:49 . Reden: vcr weer even opengehad... ]

Atari portfolio Dos 2.11