Wat scheelt er aan Dell-geheugen

Pagina: 1
Acties:

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 22:22
Zoals bij de search te vinden is, zijn er nogal eens problemen met het upgraden van het geheugen van een Dell. Maar wat houdt dit verschil precies in? Waarom wordt de ene module wel geaccepteerd en de ander niet (OEM vaak niet)??

Bovendien zijn er in de tweakers geheugenshop gewone Dane-Elec modules te vinden, maar ook vrijwel dezelfde (duurdere) Dane-Elec modules die kennelijk alleen voor Dell's bestemd zijn.
Waarom zijn deze duurder/anders? Heeft dit een technische achtergrond of puur commercieel-economisch?

Mij is verteld dat Dell ook maar een gewone computer is en dat antwoorden op vragen dus allemaal wel in de FAQ zullen staan, echter hier zitten wel een paar haken en ogen meer aan.

pepernooot

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Bij servers komt het nauwer als bij normale pc's voor thuisgebruik. Het is wel aan te raden goed geheugen te kopen, slecht oem geheugen werkt soms ook niet op niet dell pc's :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:18
Er wordt in Dell's gewoon normaal geheugen gebruikt, normaal as in: volgens de gangbare JEDEC specs.
Dat een DIMM soms niet lekker wil werken is echt niet alleen een Dell issue, een retail moederbord van merk X kan zo ook problemen hebben met een DIMM merk Y. Oorzaak is een samenspel van factoren: contactpunten, PCB, de chips zelf etc. Daarom worden DIMM's ook wel eens gecertificeerd voor bepaalde borden/computers zodat de gebruiker zeker weet dat hij/zij geen compatibiliteitsproblemen krijgt bij een geheugenupgrade.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dinkelover schreef op 04 februari 2004 @ 12:40:
Zoals bij de search te vinden is, zijn er nogal eens problemen met het upgraden van het geheugen van een Dell. Maar wat houdt dit verschil precies in? Waarom wordt de ene module wel geaccepteerd en de ander niet (OEM vaak niet)??

Bovendien zijn er in de tweakers geheugenshop gewone Dane-Elec modules te vinden, maar ook vrijwel dezelfde (duurdere) Dane-Elec modules die kennelijk alleen voor Dell's bestemd zijn.
Waarom zijn deze duurder/anders? Heeft dit een technische achtergrond of puur commercieel-economisch?

Mij is verteld dat Dell ook maar een gewone computer is en dat antwoorden op vragen dus allemaal wel in de FAQ zullen staan, echter hier zitten wel een paar haken en ogen meer aan.
Dell PC's zijn grotendeels 'gewone' x86 bakken. Enig noemenswaardig verschil is dat vaak de moederborden een andere ATX pinout hebben dan andere systemen. Qua geheugen zouden ze dus ook hetzelfde als andere systemen met gelijke chipsets moeten slikken.

Het is dus zaak met de info in de FAQ te bepalen wat wel en niet met die chipset gaat werken.

Hoe het dan zit met die speciale 'Dell' geheugen? Simpel- die is door Dell getest, goedgekeurd en hoort te werken. Dat zegt totaal niet dat andere DIMMs niet gaan werken, het garandeert echter dat deze DIMMs wel werken.

Oslik blyat! Oslik!

• dinkelover
Hoe het dan zit met die speciale 'Dell' geheugen? Simpel- die is door Dell getest, goedgekeurd en hoort te werken. Dat zegt totaal niet dat andere DIMMs niet gaan werken, het garandeert echter dat deze DIMMs wel werken.
Is dat alles? Als ik in de geheugenshop kijk zie ik namelijk exact dezelfde DIMM's alleen die door Dell getest is, is stuk(je) duurder :( . Maar in priciepe zijn dat dus exact dezelfde. Is er misschien iets bekend of er bij die "testen" er wel eens wat afvallen? Ik zou dus eigenlijk dezelfde DIMMetjes die getest worden ook ongetest kunnen kopen..

Ik snap dat dit moeilijk ligt, maar voor een student is zelfs 15 euro veel geld ;), zeker als je er meerdere moet halen :)

pepernooot

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Koop je Dell memory online bij Crucial. Die leveren gegarandeerd werkende modules voor Dell tegen dezelfde kosten als die module nromaal zou kosten (dus een 1GB ECC DDR module standaard specs is net zo duur als dezelfd emodule specifiek voor Dell...

Heb er laatst 2x een GB module voor PE1600 gekocht, ca. 7 dagen shipping, voor 235 euro p/s Ook nog eens goedkoper dan de PriceWatch.....

Nothing is a problem once you've debugged the code

• dinkelover
Ja! Idd, die zijn goedkoop! Maar ik heb geen credit card :( en ik zie geen direct mogelijkheden om anders te betalen.

pepernooot

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dinkelover schreef op 07 februari 2004 @ 02:30:
[...]
Is dat alles? Als ik in de geheugenshop kijk zie ik namelijk exact dezelfde DIMM's alleen die door Dell getest is, is stuk(je) duurder :( . Maar in priciepe zijn dat dus exact dezelfde. Is er misschien iets bekend of er bij die "testen" er wel eens wat afvallen? Ik zou dus eigenlijk dezelfde DIMMetjes die getest worden ook ongetest kunnen kopen..

Ik snap dat dit moeilijk ligt, maar voor een student is zelfs 15 euro veel geld ;), zeker als je er meerdere moet halen :)
HEt is vast niet zo dat er iemand bij dell de hele dag dimmetjes in en uit een mobo haalt en daar memtestjes mee gaat doen om te kijken of het werkt.
Het gaat uiteraard om een type dimm die getest wordt en daar worden er vervolgens volgens die specs duizenden de markt op gegooid.
Dus het is niet zo dat je een ongetest dimmetje kan kopen zoals jij bedoelt.
Pagina: 1