Toon posts:

[CSS] Schaduw om een box heen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een schaduw om een box hebben zoals ik die in Photoshop heb gemaakt. Voorheen deed ik dit met tables waarbij de plaatjes in de cellen om de middelste cel heen stonden.
Een beetje een smerige methode, dus ik ben even aan het kijken hoe ik dit met behulp van CSS voor elkaar kan krijgen. Aangezien ik ronde hoeken wil, en links en rechts ook een schaduw, gebruik ik een hoop geneste layers, als volgt:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<div class="box">

<div class="top-stretch">
    <div class="btm-stretch">
      <div class="mid-left">
        <div class="mid-right">
          <div class="top-left">
            <div class="top-right">
              <div class="btm-left">
                <div class="btm-right">

<div class="content">

<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vestibulum
          auctor, turpis ut sollicitudin consectetuer, libero tortor dignissim
          justo, sit amet volutpat sem erat eu nulla. Suspendisse iaculis bibendum
          magna. Nunc suscipit. Fusce porta orci ac est. Donec tincidunt
          ullamcorper dolor. Mauris bibendum, odio et feugiat adipiscing, magna
          est scelerisque nulla, sed posuere dolor metus id odio. Mauris mattis
          dui. Aliquam ac enim. Nam nec tortor vel diam placerat malesuada.
          Morbi orci. Donec risus. Nulla facilisi. Nunc et dolor.</p>

<p>Nunc condimentum eleifend eros. Ut volutpat. Cras tempor, mi eget feugiat
          tincidunt, ipsum justo aliquam ante, sit amet vestibulum leo tellus eget
          orci. Phasellus auctor, nisl posuere molestie nonummy, dolor sapien mollis
          sapien, vitae tristique odio massa quis tellus. Aenean vel erat.
          Phasellus sem arcu, accumsan in, pharetra id, gravida ac, erat.
          Curabitur ultricies pede eu nibh. Phasellus in nunc. Suspendisse potenti.
          Vivamus vitae nibh. Nam lobortis vulputate diam. Duis eu nunc. Cum sociis
          natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.
          In dapibus iaculis augue. Maecenas ligula enim, tempor in, lobortis et,
          rutrum in, justo. Aliquam bibendum nunc ut mauris. Vestibulum eleifend
          pretium dolor. Aliquam odio nibh, malesuada at, tincidunt eu, scelerisque
          vel, wisi. In feugiat congue diam. Aliquam erat volutpat.</p>

</div>

</div>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
    </div>
  </div>

</div>

Niet erg leuk zoals je ziet. Van al die geneste layers krijg je hoofdpijn, vooral als ik meerdere van deze boxes wil zetten in de pagina...
Nou kon ik ook:
1) Met een vaste breedte de gehele box als achtergrond instellen, wat te veel beperkingen heeft voor wat ik wil doen, of
2) Sliding doors methode gebruiken zoals beschreven op ALA

De methode die ik nu gebruik werkt in IE 6 pc, maar in Mozilla en Opera op de pc zie ik alleen maar een border bovenaan en de witte achtergrond van de box... Nou snap ik alleen niet waarom Mozilla en Opera beiden mijn CSS achtergrondjes niet pakken...

Ik vroeg me af of er sowieso nog slimmere methoden zijn om dit te doen.

Zie de pagina met CSS hier...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 12:34 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

dit is wel een mooi voorbeeld :)

http://alistapart.com/articles/customcorners/

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
Rigght, thanks. :) Ik had er dan weer niet aan gedacht om even ALA door te bladeren. :+

Ik ga dat artikel effe doorlezen en kijken of ik er dan uit kom.

[edit] Okee dan, het artikel heeft geholpen. Alles werkt nu. Bedankt voor die link!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 14:15 ]