[Mac OS8.5]'can't open' foutmelding bij booten

Pagina: 1
Acties:

• XdeckX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik weet niet zeker of dit nou een hardware fout is of een software. dus ook niet helemaal zeker of dit het goeie onderdeel is om dit te posten maar toe maar.

ik heb een oude (beige) g3 gekregen van mn vriendins werk.
ik dacht leuk... maar die bak heeft eerst een tijd bij de systeembeheerder gestaan (en volgens mij heeft hij em een beetje gesloopt).
het is als volgt.
ik heb de eerste keer dat ding aangezet en toen deed ie niet veel (krijg zon diskette die knipperd op beeld dus geen os aanwezig)
daarna geboot met bijgeleverde os8.5 cd (hoefde om een of andere reden geen C in te drukken om van cd te booten)
tijdens installatie hd gecheckt en geformateerd (zonder problemen) en ook het OS goed geinstalleerd.
daarna weer rebooten.
en dan begint het vage.
ik krijg een rij "can't open" meldingen achter elkaar (can't opencan't opencan't opencan't opencan't opencan't opencan't open zegmaar) en na een tijdje gaat ie gewoon door met opstarten. dan vindt ie ook wel een OS en start dat vrolijk op.

maar ik heb dus geen idee waar deze melding vandaan komt. heb al de bios gereset en alle kabeltjes opnieuw aangesloten (moet dus nu wel C indrukken om van cd te booten dus daar heeft al wat verkeerd gezeten)

waar komt die melding vandaan en wat kan ik er aan doen?? is de installatie van het OS niet helemaal goed gegaan of is er hardwarematig wat mis??

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Dan heeft hij er waarschijnlijk Linux o.i.d. op geprobeerd te zetten en zit er dus nog een Linux bootloader in de MBR (heb ik ook gehad ;) )

Je moet dus even een tooltje zoeken waarmee je de MBR leeg kan maken.

Heb je ook met de Mac Os 8.5 CD, met de Disk Utility, eerst alle partities op de schijf weggegooid en daarna nieuwe gemaakt? Dus dat echt alles weg is?

• XdeckX
  • Niet online
ja dat heb ik gedaan volgens mij

en wat voor tooltje heb ik dan nodig?? (want ik ben helemaal niet thuis in mac of in linux.)

[ Voor 60% gewijzigd door XdeckX op 04-02-2004 12:31 ]

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
geen idee :+

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:45

TeeDee

CQB 241

Je zou ook met de diskutility niet alleen je partities kunnen verwijderen maar ook dus alle 1 op 0 zetten (of andersom :)).

Dit zit bij "speciaal" of "opties" oid. Heb even geen mac om te slopen bij de hand, dus pin me daar niet op vast!

Dat is afaik hetzelfde als je MBR vernietigen.

[ Voor 26% gewijzigd door TeeDee op 04-02-2004 13:05 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• XdeckX
  • Niet online
ik heb de schijfinstallatie opnieuw uitgevoerd en daarbij dus allen 1 op 0 gezet. duurde een eeuwigheid maar goed. installatie opnieuw gedaan en rebooten...
maar dat helpt dus niet. nog steeds 'can't OPEN' tig keer.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:45

TeeDee

CQB 241

Dan zal je de firmware moeten hebben denk ik.
Weet alleen niet of een G3 een "developers" button heeft.

Maar daar kan je wel meer op Apple Support over vinden.

Je zou trouwens ook yaboot kunnen installeren en kijken of je dan het e.e.a. kan verwijderen.

(Yaboot is ongeveer gelijk aan lilo, dus een bootmanager voor macOS)

[ Voor 37% gewijzigd door TeeDee op 04-02-2004 15:18 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• XdeckX
  • Niet online
TeeDee schreef op 04 februari 2004 @ 15:12:
Dan zal je de firmware moeten hebben denk ik.
Weet alleen niet of een G3 een "developers" button heeft.

Maar daar kan je wel meer op Apple Support over vinden.

Je zou trouwens ook yaboot kunnen installeren en kijken of je dan het e.e.a. kan verwijderen.

(Yaboot is ongeveer gelijk aan lilo, dus een bootmanager voor macOS)
you lost me here dude :)
ik heb dus werkelijk geen bal verstand van linux of macOS. dus ik kan dit al amper meer volgen....

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Je moet ff een pdisk of fdisk vinden voor de Mac. Waarschijnlijk dus een CD met boot en daar pdisk/fdisk op (bv mini-linux distro, live cd oid)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik denk niet dat hij dat begrijpt. Als hij al niet weet wat een bootmanager is? :P

kleurbleur.nl

• XdeckX
  • Niet online
pdisk / fdisk voor de mac kan ik wel vinden. kan ik bijv met de os8.5 install cd opstarten en dan die pdisk ff op diskette knallen en vanaf daar booten en de hd benaderen ofzo?

een bootable cd maken voor een mac op een windows systeem lijkt me ook niet de makkelijkste zaak.

nog even gezocht naar yaboot.
Yaboot is an OpenFirmware bootloader for Open Firmware based machines. It is known to work on "NewWorld" class PowerMacs (iMac and all machines released after it), RS/6000, and possibly other OF based CHRP machines. "OldWorld" PowerMacs (with the built-in MacOS ROM) are not supported.
The beige colored G3 systems are also OldWorld.
laat ik dus een beige G3 hebben. yaboot gaat dus waarschijnlijk niet werken :(

[ Voor 3% gewijzigd door XdeckX op 05-02-2004 01:43 ]

• XdeckX
  • Niet online
ik heb BootX ged/l (schijnt de oldworld versie van yaboot te zijn ofzo)
het is een .sit bestand. volgens mij hoor je dat gewoon te kunnen openen in os zoveel.... maar bij mij dus niet. aargh... mac's are really frustrating!

[ Voor 86% gewijzigd door XdeckX op 05-02-2004 01:44 ]

• Sage
Om .sit te openen moet je eerst StuffIt Expander hebben. Deze kan je downloaden op www.suffit.com

kleurbleur.nl

• XdeckX
  • Niet online
die had ik inmiddels gevonden ja.
maar nou heb ik dus weer een nieuw probleem.
ervan uitgaande dat ik mn mbr vast niet kan bewerken als het systeem daarvan opgestart is heb ik pdiskk (die had ik inmiddels even uitgepakt en draaiend gekregen als os8.5 van hd boot) op diskette gegooit. vervolgens geboot met de install cd en de diskette weer in de drive gepropt.... kan ie de diskette niet lezen terwijl dat onder gewoon os8.5 wel kan. disk moet geinitialiseerd worden ofzo...en dan ben ik alles kwijt wat erop staat :(

ik wordt hier wel een beetje moe van hoor.

• Sage
Probeer anders de diskette in je standaard MacOS8.5 te initialiseren met gewone HFS. Zonder de plus dus. Eerst natuurlijk alles op je bureaublad zetten natuurlijk en daarna de diskette opnieuw formateren naar HFS. Dit moet de MacOS8.5 CD wel lezen. :)

kleurbleur.nl

• XdeckX
  • Niet online
nou dat pdisk helpt me dus geen steek verder. ik heb zoveel mogelijk weggegooit dan de partitie informatie. opnieuw opgestart, schijf geinstalleerd (want die was dus weg) en daarna os weer geinstalled.
maar nee hoor wil nog steeds niet meewerken. krijg nog steeds 'can't OPEN' tig keer in beeld.
Pagina: 1