Toon posts:

[wc-idee] zijpaneel als radiator

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in de meeste kasten zitten er tussen het rechter zijpaneel en moederbord nog een redelijke ruimte, zo'n halve cm x lengte x breedte van je case.

Dat is natuurlijk zonde, en kan veel beter worden gebruikt ;)
Ik zat de denk of het niet mogelijk zou zijn om een 2e staalplaat op het zijpaneel te monteren met daar een tussen ruimte van enkele mm. en van boven af een invoer en onderaan een toevoer voor het koelwater.

Er ontstaat dan een grote rad in je zijpaneel, omdat de meeste zijpanelen van ijzer danwel aluminium zijn gemaakt zou je een grote koeloppervlakte kunnen maken.

kleine schetsje in paint:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~sarj/idee.JPG

nadelen:
  • eventuele roest vorming, dus alle materialen moeten behandeld worden danwel roestvrijstaal zijn.
  • verschillende materialen in, indien aluminium case niet aan te raden.
  • ruimte is klein dus alles moet precies uitgemeten worden.
voordelen:
  • Extra rad naast je bestaande radiator en misschien vervanger van radiator.
  • Betrekkelijk simpel om te maken
  • Je ziet geen extra lelijke rad in je case en geen extra geluidsproductie omdat je geen fan kan gebruiken.
  • Kost bijna niets.
wat denken jullie? is dit haalbaar en wat zullen de koelprestaties zijn aangezien je geen gebruikt maakt van koelvinnen/fan's?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat het al heel erg lastig is om dit te maken... Mede omdat je wel wil dat je zijkant nog van je pc af kan... (denk aan voor als je je mobo wilt vervangen ofzo) Verder zijn de koelprestatie's heel klein gok ik zo.. Het zit in/tegen je kast dus de warmte van je pc komt in het water en hij heeft helemaal geen lamellen zoals in een normale radiator dus ik denk dat het echt koelend oppervlak zelfs kleiner is als een black ice radiator ofzo...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Ja, een relaxed idee. Ik ben hier zelf ook wel es mee bezig geweest. Het nadeel blijft dat je de warmte moet overdragen tussen de plaat en je buizen. Het lijkt me lastig om dit te doen.
Bij mijn Antec kast kan ik gewoon de zijkant los halen..dus dat wordt makkelijk monteren ;)

Leuk als je dit voor mekaar krijgt (Pix :) )

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

tja .. leuk idee.. maar ik vraag me af of de gladde oppervlakte genoeg warmte afvoer geeft.. Meestal ribbels in de bestaande radiator .. en das niet voor niks.
En daarbij .. de meeste kasten hebben toch gewoon staalplaten aan de zijkant.. en niet de meer warmtegeleidende aluminium.

Verwijderd

Ook een probleem is dat de onderkant van je moederbord (op de plaats van de socket) best warm kan worden (voel de achterplaat waar je moederbord op ligt maar eens). Deze warmte komt dan weer in je afkoelend water wat dit natuurlijk niet bevordert ;)

Wel een goed id opzich...

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 15:07

miw

Die extra plaat die je wilt monteren kan je beter van warmte-werend materiaal maken, anders straalt een deel van de warmte vrolijk weer naar binnen. Zoals eerder al gemeld wil je waarschijnlijk ook het uitstralend oppervlak vergroten (bijv door ribbels). Of dat nodig is kan je snel bekijken door het huidige oppervlak van je WC radiator te vergelijken met de oppervlakte van je zijpaneel. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
suntsu schreef op 04 februari 2004 @ 13:40:
Die extra plaat die je wilt monteren kan je beter van warmte-werend materiaal maken, anders straalt een deel van de warmte vrolijk weer naar binnen. Zoals eerder al gemeld wil je waarschijnlijk ook het uitstralend oppervlak vergroten (bijv door ribbels). Of dat nodig is kan je snel bekijken door het huidige oppervlak van je WC radiator te vergelijken met de oppervlakte van je zijpaneel. Succes!
ik denk er aan om de binnenkant (dus zeg maar de kant richting de mobo te voorzien van een isolatielaag zodat alleen de warmte aan de buitenkant (dus via zijpaneel) kan ontsnappen.

Maar volgens mij zou de case fabriek hier best wat leuks mee kunnen doen. Die hebben nou eenmaal iets meer mogelijkheden. Ik denk bijv aan een zijpaneel van 2 mm dik met een hole ruimte zoals op het plaatje.

Ga vandaag eens wat test stukjes maken met oude casen

Denk dat het vooral moeilijk wordt om een waterdicht geheel te krijgen omdat het zijpaneel nogal slap is zeg maar.

De ruimte is vrij krap, maar het zou wel moeten lukken. Waterdicht krijgen zal moeilijk worden maar misschien kan ik met wat lassen/plakken een heel eind komen. Ik hou jullie op de hoogte

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 13:57 ]

Verwijderd

Ik heb het ook geprobeerd, en 't was geen succes. Ik wilde een 80W TEC koelen met de zijkanten van een AOpen HX08. De temps bleven oplopen tot vinger-brand temps.

Proberen kan geen kwaad natuurlijk. Dat plaatstaal van een kast laat zich prima solderen met zachtsoldeer en S39. Lassen kan ook, maar da's toch lastiger. Er zit zo een gat in.

Roesten voorkom je door auto-koelvloeistof te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 14:04:
Ik heb het ook geprobeerd, en 't was geen succes. Ik wilde een 80W TEC koelen met de zijkanten van een AOpen HX08. De temps bleven oplopen tot vinger-brand temps.

Proberen kan geen kwaad natuurlijk. Dat plaatstaal van een kast laat zich prima solderen met zachtsoldeer en S39. Lassen kan ook, maar da's toch lastiger. Er zit zo een gat in.

Roesten voorkom je door auto-koelvloeistof te gebruiken.
heb je misschien nog pics van hoe je het toen had gedaan?

Net al even stukje gelast, dat ging goed. Alleen de slangkoppelingen worden wat lastiger omdat je er eigenlijk geen ruimte voor hebt.. daar moet ik nog even wat voor bedenken.

edit:
lassen is toch iets te heftig :) eerste zijpaneel is al weer stuk :P Maar die kan ik mooi voor het test nog gebruiken. Solderen gaat toch beter.

Net even wat ideeën getekend in paint :+

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~sarj/idee2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~sarj/idee3.JPG

wat denken jullie wat het beste koelt?

de onderste is het makkelijkste om te maken

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 14:35 ]

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als de intake zo laag zit, krijgt je pomp het dan niet onnodig moeilijk? Misschien is het makkelijker om een vierkant uit de plaat te dremelen en daar een radiator in te zetten ipv. heb op de zijkant te solderen.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 16:57

World Citizen

FreeReef.nl

Ahhh maar nou moeten er nog fan's op het rad. dus zul je een zuipaneel naar de knope moeten helpen om er fans op te plaatsen en dan zul je de fan's aan de buitenkant van het zuipoaneel moeten doen want aan de binnenkant zit dus het rad

Da is dan ook niet echt mooi zoals ik het mag zeggen.

FreeReef.nl

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/1263-1302G.JPG

Door het koelprofiel is het mogelijk om zonder koeler een meer dan voldoende koelprestatie te bewerkstelligen. De warmte-energie van het koelsysteem wordt door het extreem grote koeloppervlak rondom het koelprofiel aan de omgevingslucht afgegeven.
met de Afmetingen: 35 x 23 x 5 cm.
Zou hij er misschien tussen passen, alleen zou je er wel een fan op moeten zetten want er moet toch verse lucht bij komen

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 17:16:
[afbeelding]

Door het koelprofiel is het mogelijk om zonder koeler een meer dan voldoende koelprestatie te bewerkstelligen. De warmte-energie van het koelsysteem wordt door het extreem grote koeloppervlak rondom het koelprofiel aan de omgevingslucht afgegeven.
met de Afmetingen: 35 x 23 x 5 cm.
Zou hij er misschien tussen passen, alleen zou je er wel een fan op moeten zetten want er moet toch verse lucht bij komen
dan zou ik zo'n ding aan de buitenkant monteren.. staat ook wel stoer.

Verwijderd

er stond namelijk niet in je topic start hoeveel ruimte er tussen zit. als het 5 cm is zou het net moeten kunnen;)

Verwijderd

Ik denk dat het gebruik van een paar rechthoekige alu buisjes die je met thermal lijmop de zijplaat lijmt al prima werkt. Enige nadeel is dat je corrosie in je systeem moet gaan bestrijden of ook alu waterblokjes moet gebruiken. Wellicht zijn er ook rechthoekige koperen buizen te krijgen, maar ik ben die nog niet tegengekomen.

Verwijderd

en anders een vrachtwagen radiator.. of van een Opel Manta >:) zijn groot genoeg i.i.g. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 18:12:
en anders een vrachtwagen radiator.. of van een Opel Manta >:) zijn groot genoeg i.i.g. >:)
dat past ook zo lekker in 5mm ruimte 8)7

en pijpjes op de zijkant plakken werkt ook niet.. wat wel zou kunnen is een kopere buis zigzag buigen en opplakken op de zijkant

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 15:54
Ik heb ook wel eens liggen na denken, als ik ooit een WC zou nemen, dan zou het waarschijnlijk zo goed mogelijk moeten koelen, maar wel zo weinig mogelijk moeten kosten, dus dan zouden er goede/dure blokjes komen.
En ik had bedacht, iedereen gebruikt altijd de radiatoren van auto's die daar worden gebruikt voor de verwarming, maar als je nu gewoon zo'n rad pakt dat voor in de auto zit, bij is dat denk ik ongeveer even hoog/breed als mijn bigtower, dus dan zou je met een aantal lange boutjes en een soort spacers (die zorgen dat de lucht er door heen kan) een heel groot rad kunnen plaatsen, de lucht kan er dan nog door heen lopen.

Ok je kast wordt dan een centimeter of 4/5 breder, maar voor mij zou dat geen punt zijn, en je moet dan ook wel voorzichtig zijn bij het verplaatsen, maar het is denk ik wel een goede oplossing

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 21:42

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja dat was dus ook mijn redenatie zo ongeveer toen ik een jaar geleden begon met ontwerpen van mijn kast. Alleen ik wilde het dus volledig "custom designed" hebben en maximaal gekoeld dus daar heb ik mijn RVS radiator ook naar ontworpen. Ook is mijn (custom) case vrij groot dus vandaar dat mijn rad ook 50 x 70 cm is :
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gercomar/Tnet/IMG6618.jpg
water af/aan voer zit onderaan, bovenaan zit een aansluiting om te ontluchten. Mijn case is 85 kg en die houd je niet effe op de kop of zo...

en zo zit die aan mijn kast:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gercomar/Tnet/IMG_6893.jpg
meer pics van mijn case kan je HIER en HIER zien.

door de verticale koelribben en het grote maten / oppervlak koelt ie erg goed. mijn overklokte overvolte XP2400+ / VGA / NB / 2 x DDR / 4 x HDD zijn allemaal watergekoeld en mijn water temp is 37 graden.
Een auto rad heeft horizontale lamellen dus de "convectie airflow" zal er niet zo heel goed werken.

Zoals kaasie wil doen zonder koelribben er aan zal ook niet zo heel veel effect geven omdat je gewoon te weinig koeloppervlak hebt. Ligt natuurlijk wel aan wat je allemaal wil koelen en hoe groot je oppervlak wordt maar toch.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Verwijderd

zonder koel-ribben, en een gesloten radiator, zal het koeloppervlak erg tegen vallen.
het ontwerp met finnen van heatsinks en radiators zorgt voor een inmens koeloppervlak, en ik denk dat je op deze manier zelfs minder koeloppervlak hebt dan bij een standaard rad voor 1 120mm fan, een simpele enkele radiator voor computer waterkoeling heeft al een koel oppervlak van ruim 6 vierkante meter.

Verwijderd

Ik zou het in de eerste instantie gewoon proberen. Voor het patroon: een groffe zig-zag erin is genoeg (3-5 banen). En die kun je best maken met wat kunststof en wat lijm.

Ik heb geen pics van mijn setup. Dat was nog voor het digicam tijdperk :)
Pagina: 1