Toon posts:

3 dvds tegelijk branden

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallootjes,

Ik heb pas geleden een pc samengesteld om 3 dvds tegelijk mee te kunnen branden.
Specs: amd 2400+ 512mb geheugen 40gb 7200rpm hdd met windows xp.

De dvd branders kunnen 8x branden.

Op het moment dat ik alle 3 de dvd branders tegelijk een bestand van de hdd laat branden blijft de readbuffer op 0% en springt af en toe op naar de 9% en loopt vervolgens weer hard leeg. De record buffer verspringt constant tussen de 27 en de 90. ( soms zelfs 8 ) :?

Het branden duurt dan nog 30 minuten. ;(

Zou dit aan de snelheid van de hdd liggen? Want het leeslampje van de hdd gaat niet meer uit tijdens het branden met alle 3 tegelijk.

Mocht het een hdd probleem zijn. Is een raid kaart met raid 0 opstelling dan een goeie oplossing? 8)7

Alvast bedankt!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

En op een lagere snelheid branden? Zijn de schrijvers op een aparte bus? Ja, maar 1 op een gesharede bus met de HDD. Ik denk dat het wel zou lukken op een SCSI-bus of een aparte kaart voor de schrijvers.

LinkedIn WoT Cash Converter

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09-2025
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 11:32:
Hallootjes,

Ik heb pas geleden een pc samengesteld om 3 dvds tegelijk mee te kunnen branden.
Specs: amd 2400+ 512mb geheugen 40gb 7200rpm hdd met windows xp.

De dvd branders kunnen 8x branden.

Op het moment dat ik alle 3 de dvd branders tegelijk een bestand van de hdd laat branden blijft de readbuffer op 0% en springt af en toe op naar de 9% en loopt vervolgens weer hard leeg. De record buffer verspringt constant tussen de 27 en de 90. ( soms zelfs 8 ) :?

Het branden duurt dan nog 30 minuten. ;(

Zou dit aan de snelheid van de hdd liggen? Want het leeslampje van de hdd gaat niet meer uit tijdens het branden met alle 3 tegelijk.

Mocht het een hdd probleem zijn. Is een raid kaart met raid 0 opstelling dan een goeie oplossing? 8)7

Alvast bedankt!
Persoonlijk denk ik dat je harde schijf het niet meer kan bijbenen.
8x branden = (ongeveer 8x9 (1x dvd is ongeveer 9x normale cd branden) = 72x normale cd branden. ALs je weet dat 1x branden is 150 kB/sec dan is
72x branden om en nabij de 10 / 11 MB/sec. Dat maal drie is 33 MB/sec (continu!). Dat is VEEL! Ik denk dat je idd veel meer aan een raid opstelling hebt.
Succes

[ Voor 3% gewijzigd door OcNewB op 04-02-2004 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten 2 dvd branders op 1 flatcable en op de andere flatcable zit de hdd als master en de dvdbrander als slave. Maar jij denkt dus dat het niet een hdd probleem is?

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-03 21:25

Appie

F1RST Racing

Als je ernaast nog meer zaken doet, en de dvd's @ 8x brand, dan moet je hd een burstrate maken van 3x 10.040 (ong.) = dus 30mb/s. 30mb/s haal je net met 1 hd, en als je hiernaast nog andere dingen doet dan zakt de pudding helemaal in.

Dit te samen met dat het allemaal over dezelfde pci bus loopt (dat kan nog, max is 133mb/s) en heit feit dat je waarschijnlijk Master-slave 2x vol hebt zitten (constante dubbele beslasting van je ide poorten) zorgt ervoor dat je buffer leegloopt.

Raid-0 kan een oplossing zijn, maar kijk ook eens naar je cpu load en geheugen.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

OcNewB schreef op 04 februari 2004 @ 11:37:
Dat maal drie is 33 MB/sec (continu!).
Waarom zou je dat maal 3 moeten doen.
Ik neem aan da Mispa51 3 dezelfde DVD's wil branden.
Zoniet, dan gaat het inderdaad mis.

dat die branders een kabel delen is ook niet geweldig.
er wordt dus continue gewisselt tussen brander 1 en brander 2.
Ook wordt er continue gewisselt tussen brander 3 en de hd.

Ik geef je alleen kans op een langzame snelheid of elke brander een eigen kabel.
Maar dan heb je dus 4 ide aansluitingen nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik wil 3 dezelfde dvd's branden. Vanaf de hdd.

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09-2025
damster schreef op 04 februari 2004 @ 11:40:
[...]

Waarom zou je dat maal 3 moeten doen.
Ik neem aan da Mispa51 3 dezelfde DVD's wil branden.
Zoniet, dan gaat het inderdaad mis.

dat die branders een kabel delen is ook niet geweldig.
er wordt dus continue gewisselt tussen brander 1 en brander 2.
Ook wordt er continue gewisselt tussen brander 3 en de hd.

Ik geef je alleen kans op een langzame snelheid of elke brander een eigen kabel.
Maar dan heb je dus 4 ide aansluitingen nodig.
Ehm de buffer van de brander en/of het brandprogramma is maar zeer beperkt. Deze buffer zal dus steeds vol moeten zijn. EN omdat de drie branders wel tegelijkertijd 30 mb wegschrijven (per seconde!) moet de schijf de buffers aanvullen met dus inderdaad 30 mb/sec

Daarom dus.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Jupz, ervan uitgegaan dat je harddisk even niet de bottleneck vormt (wel voor 3x8, maar 3x6 ofzo moet best lukken), moet je gewoon even testen door voor een paar tientjes een pci kaartje met 2 extra IDE poorten te kopen, en alle drives op een eigen IDE poort als master te zetten. Denk dat je dan al een heel stuk sneller kunt branden, en dan kun je daarna altijd nog naar raid overstappen (probleem is dat als je er een raid kaart in stopt, je alsnog enkele je 2 on-baord ide kanalen voor de dvd's hebt, wat dus 1 te weinig is)

Verwijderd

Topicstarter
Okeeej merci,

Ik zal dat is gaan proberen.

Ik ga vanmiddag een pci kaartje kopen en ook meteen een hdd. Mocht een pci kaartje genoeg zijn dan heb ik 40gb extra :9 en anders wordt het een raid opstelling.

Meer oplossingen zijn erg welkom!

Ik zal een final post plaatsen als alles werkt.

Thnx allemaal! :D

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
dit soort dingen kun je wel vergeten op ide zeker niet als je al je branders geen eigen ide poort hebben waar verder niets aan zal hangen.
je hd en je systeem is verder snel genoeg en het is niet zo dat je hd dan 3x het bestand zou moeten verzenden,en zelfs al zou dat zo zijn kan een huidige 40gb hd dit wel leveren.

je branders moeten allemaal van het zelfde merk,model en firmware zijn en ook je brand prg moet multiwrite ondersteuning hebben en dat zijn er dus niet erg veel.

op scsi zou dit absoluut geen probleem zijn en zelfs een spel spelen tijdens het branden zou mogelijk zijn op ide zal dit heel moeilijk worden daar je geen 4 losse ide kanalen op je mainbord heb zitten en een 5e of serial ata zodat het mogelijk zou kunnen lukken.

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
bijna alle losse ide kaartjes onderteunen geen cdrom's dus ook dit is geen oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door monterey op 04-02-2004 12:03 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47

FastBunny

Give it the Works !

Trek die dvd brander die naast je hdd staat er eens uit. Die zorgt ervoor dat je HDD maar ATA33 wordt ipv ATA100/133. Je kunt proberen, om in het brand pakket een grote buffer aan te geven (in ram geheugen) van bijvoorbeeld 200MB. Als je ze dan tegelijk weet te starten, zal ie met dat buffer best ver komen en hoeft ie maar 11MB/s te lezen en in het buffer te pompen :)

offtopic:
Ik heb persoonlijk eens op mijn werk 200'CD's moeten branden. En heb hiervoor een Systeem samengesteld uit losse onderdelen (was een computerbedrijf dus genoeg spul op voorraad).
Heb toen 4 cdbranders 52 speed aangesloten op de onboard primairy en secundairy poorten. En een doodnormale 40GB 7200rpm harddisk op de RAID controller van het bord. Dit geheel met 512MB een P4 2.4 en XP Pro. Liep prima en zonder problemen, wel even buffer underun op het moment dat ik 2 schijfjes wisselde. Maar dat is altijd als je net een lege cd erinstopt.. dan 'hangt' ie even de ide bus op lijkt het wel.. maar geen problemen ondervonden verder :)

Overigens was dat wel een intel server bordje ;)

[ Voor 49% gewijzigd door FastBunny op 04-02-2004 12:03 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Kippenijzer schreef op 04 februari 2004 @ 11:44:
Jupz, ervan uitgegaan dat je harddisk even niet de bottleneck vormt (wel voor 3x8, maar 3x6 ofzo moet best lukken), moet je gewoon even testen door voor een paar tientjes een pci kaartje met 2 extra IDE poorten te kopen, en alle drives op een eigen IDE poort als master te zetten. Denk dat je dan al een heel stuk sneller kunt branden, en dan kun je daarna altijd nog naar raid overstappen (probleem is dat als je er een raid kaart in stopt, je alsnog enkele je 2 on-baord ide kanalen voor de dvd's hebt, wat dus 1 te weinig is)
Het is ook zo dat het OS een beetje de bottleneck vormt, samen met je HD. Alle 3 de branders openen namelijk simultaan dezelfde image. Er wordt daardoor steeds flink geswapt in je drive-cache waardoor die moet flushen - vullen - bursten etc.

E.a. maakt het nogal instabiel. Deze problematiek komt ook voor bij mensen die grote audio-opnames&bewerkingen doen met meerdere tracks / kanalen (bv. 16 kanalen @ 24/48)

Er zijn wat mogelijkheden om je drive-cache / windowscache e.d. te optimaliseren voor grote file-doorvoer. Ik denk dat je o.a. write-behind caching uit moet zetten, je HD defraggen, alle achtergrondprogramma's incl MSN / virusscanners e.d. uitzetten.

Daarnaast helpt het om je windows swapfile een vaste grotte te geven, zodat windows zich niet bezig houd met het bijhouden / aanpassen e.d. daarvan. Vuistregel is dat je op een totaal van 1,5 gig uitkomt voor mem + swapfile.

Verder is daarbij nog de optie om deze swapfile alleen maar te gebruiken als dat nodig is (i.e. als je geheugen vol zit) weet niet waar dat zit in XP maar bij win98 heette die optie "ConservativeSwapfileUsage".

Ook kent windows een cache voor alle schrijf en leesacties. Deze past hij aan al naar gelang dat nodig is. Ook hierin kan je ingrijpen door een vaste waarde op te geven.

Dit alles heeft het uiteindelijke doel dan windows zich alleen maar bezig houd met, in jouw geval, het schrijven van de DVD's (in mijn geval 16 kanalen @ 24/48 >:) )

Er zijn nog meer tweaks, je kan bijvoorbeeld zoeken naar tweaks die ook gelden voor het optimalseren van je pc voor zware audio-recording. Kan jammer genoeg geen link vinden naar het document waaruit ik al deze tweaks heb gehaald. Zal wèl ff kijken of ik dit document zelf nog heb. Dit document heette overigens "AudioMachinePC".

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 12:15 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
IDE/ATA kan niet tegelijk lezen en schrijven, dus je kunt problemen verwachten als je DVD branders master en slave van elkaar hebt gemaakt.

Dat is simpel op te lossen door een extra IDE/ATA kaartje erin te steken, en alle 4 devices (1 hdd, 3 dvd) als Master te configureren.

Voor echt goede performance zou ik een systeem samen stellen dat puur uit SCSI onderdelen bestaat, want SCSI is uitermate goed voor dat soort doeleinden.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

monterey schreef op 04 februari 2004 @ 11:54:
bijna alle losse ide kaartjes onderteunen geen cdrom's dus ook dit is geen oplossing.
Ligt vaak aan de spelers en niet zo zeer aan het kaartje.
Als het kaartje gewoon ATA is en je hangt daar ATAPI cdroms aan dan werkt het niet (maar heb hier wel een DVD speler aan een ATA100 pci kaartje gehad).

Ik weet niet welke fikker de TS heeft, maar volgens mij zijn er nog geen/niet veel fikkers met ATA66 of hogere ondersteuning
Pagina: 1