[LCD] Hulp Nodig In Regio Tilburg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem.

Mijn 4x40 LCD werkt niet. Het is naar mijn mening goed aangesloten en ik heb zelfs nog een tweede keer zo'n kabel gemaakt. Als ik hem aansluit geeft hij niks weer (dus ook niet die twee init. balken) en aan het contrast-potmetertje prutsen helpt niks.

De controller wordt warm en ik vrees met grote vrezen dat mijn LCD toch echt dood is.

Nu mijn vraag.

Zou iemand in Regio Tilburg me de gelegenheid willen bieden om zijn/haar 4x40 LCD-kabel te laten gebruiken om te kijken of het LCD nog steeds werkt of dat het daadwerkelijk dood is?

Ik woon in Berkel-Enschot dus het moet wel op fietsafstand van daar zijn.

Natuurlijk heb ik al op het forum gezocht, maar na twee weken prutsen wordt het wel eens tijd voor wat duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-07 07:39

tazitiz

dbprutser

ik heb zelf wel een paar keer zo'n kabel in elkaar geprutst, en het is me eens gebeurd dat de aansluitingen niet standaard waren.
Hier voor heb ik wat analyse vraagjes :

de controller chip wordt warm, welk type chip heeft ie?
worden alle chips warm (bij meerdere) of alleen eentje?
-meestal bij 5V al sluit je het helemaal verkeerd aan,
is ie toch niet stuk, tot nu toe klinkt het als een omgedraaid
pinnetje op de lcd, maar dat weten we nog niet zeker.
doet je backlight het wel of niet?
sluit je hem serieel of parallel aan?
is dit je eerste lcd, en welke software gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 12:51
doormeten volgens de faq, kijken of je een datasheet kunt vinden van de fabrikant (het hele lcd, niet de chips) en misschien ff een fotoke plaatsen.

Met zo'n kabel kan veel misgaan, ik deed alle aansluitingen op en printje en van daaruit doorlussen, takkewerk waar veel fouten in kunnen zitten, tin uitgevloeid, iets omgedraaid gebroken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een samsung 4x40 LCD scherm.

"Zoek dat dus op. Bv. de samsung KS0066F00 is volledig compatible met de HD44780" (uit de CM Faq)

Het volgende schema heb ik gebruikt:
http://backupteam.gamepoi...llel_8bit_2controller.gif
Gelinkt aan Smartie Website.

Ik heb nog geen software gebruikt omdat ik terwijl windows opstart het LCD niet op de voeding wil laten staan. Hij wordt warm en ik ben daarom bang dat hij langzaam door zal branden.

Echter na veel zoeken op GOT blijkt dat wanneer er spanning op het schermpje wordt gezet, hij al twee init. balken zou moeten weergeven. (wat hij dus niet doet)

Daarom wil ik dus mijn schermpje op een kabel van iemand anders aansluiten zodat ik zeker weet of ik een werkend/kapot scherm te pakken heb.

?? Iemand met een werkend 4x40 Schermpje in Regio Tilburg ??

(edit)

Deed te lang over het posten.
Ik heb samsung al gemaild, maar ze weten er niks vanaf. Ze hebben deze schema's niet en verwijzen me weer naar de schema's die ik ook al had gevonden.

(/edit)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 11:37:
Ik heb een samsung 4x40 LCD scherm.

"Zoek dat dus op. Bv. de samsung KS0066F00 is volledig compatible met de HD44780" (uit de CM Faq)

Het volgende schema heb ik gebruikt:
http://backupteam.gamepoi...llel_8bit_2controller.gif
Gelinkt aan Smartie Website.

Ik heb nog geen software gebruikt omdat ik terwijl windows opstart het LCD niet op de voeding wil laten staan. Hij wordt warm en ik ben daarom bang dat hij langzaam door zal branden.

Echter na veel zoeken op GOT blijkt dat wanneer er spanning op het schermpje wordt gezet, hij al twee init. balken zou moeten weergeven. (wat hij dus niet doet)

Daarom wil ik dus mijn schermpje op een kabel van iemand anders aansluiten zodat ik zeker weet of ik een werkend/kapot scherm te pakken heb.

?? Iemand met een werkend 4x40 Schermpje in Regio Tilburg ??

(edit)

Deed te lang over het posten.
Ik heb samsung al gemaild, maar ze weten er niks vanaf. Ze hebben deze schema's niet en verwijzen me weer naar de schema's die ik ook al had gevonden.

(/edit)
Heb je geen datasheet van het ding, of kun je een foto maken van de achterkant zodat alles goed te lezen is...

Compatible wil niet zeggen dat de pinnen ook op de juiste plaats zitten??
Je kunt de aarde doormeten door op pin 1 en op een van de rondjes in de hoeken door te meten..... Als die een piep geeft dan is pin 2 5+v, en anders is het net andersom...

Ik wil hem wel voor je nakijken... Adres kun je op de site vinden van Modwarehouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-07 07:39

tazitiz

dbprutser

Maar nu hoor ik je nog steeds niet zeggen of de backlight ook licht geeft,
en hoeveel ic's er op zitten, van welk type etc.
Hij geeft niet de 2 zwarte balken bij het opstarten van windows, maar misschien heb je bijvoorbeeld in je bios van je mobo je lpt uitstaan.

okee wat kan je het beste doen als test, start je pc op zonder je lcd eraan.
nadat je in windows zit, je lcd aansluiten (geen problemen mee hoor) en dan je software opstarten.

dan weet je pas of je lcd stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 20:37
Ik woon in Bavel dat ligt aan de kant van tilburg net naast breda.
Ik heb zelf een 4*40 LCD.
Dit is wel een parallelle.

Dus als me hulp nodig hebt moet je me mailen op: pieterklomp @ hotmail.com

PS alleen de afstand is niet te fietsen

[ Voor 10% gewijzigd door Casejunkie op 04-02-2004 13:08 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, zou dit niet uit hoeven maken. Volgens een guide die ik ergens had gelezen (helaas heb ik het url niet meer) kon ik gewoon de spanning erop zetten en vervolgens die twee balken al zien zonder dat de kabel van de printerpoort er in zit.

Het datasheet heb ik nog gevonden:
http://www.actron.de/controller/ks0066u.pdf

En de achterkant met controllers is hier te bezichtigen.
http://members.lycos.nl/theresialyceum/testplustekst.JPG

Het backlight doet het wel, maar dat maakt toch helemaal niks uit ofzo!@?

(EDIT)
Ow, als dit BTW niet het Datasheet is wat je zocht, ik kan als het goed is zo'n sheet van www.doom.com of zoiets downloaden, maar ik moet nog op de register confirm wachten
(/EDIT)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 14:48 . Reden: www.doom.com ipv .org ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mail.eve, heb je wat aan dit datasheet of moet ik verder zoeken. Ik d8 de goede te hebben, maar zoals de titel doet vermoeden, gaat het misschien wel over een andere controller.

??? Is er dan niemand in regio tilburg met een werkend 4x40 LCD ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik woon in Tilburg, ff lijn 49 naar Berkel is geen probleem denk ik... Maar ik vrees dat je 12V ipv 5V hebt aangesloten eigenlijk..

offtopic:
OMG lol een theresiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:D, hoezo, ben je een anti-theresiaan of is dit een kwestie van jeugdsentiment?

Die shit-opsla-website had ik een keertje gemaakt met de bedoeling op school prut op te zetten.

Kun je me mailen i.v.m de tijd dat ik eventueel in Tilburg langs kan komen?

robertvalk(at)hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Ik woon in Oisterwijk! Voeg me toe op Msn en we hebben het erover.

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 20:22:
:D, hoezo, ben je een anti-theresiaan of is dit een kwestie van jeugdsentiment?

Die shit-opsla-website had ik een keertje gemaakt met de bedoeling op school prut op te zetten.

Kun je me mailen i.v.m de tijd dat ik eventueel in Tilburg langs kan komen?

robertvalk(at)hotmail.com
Jeugdsentiment :)
Heb je nou al geverifieërd dat je 5V als voeding hebt en niet 12V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
ALS je er 12V op hebt gehad kun je hem 99% zeker weg gooien, vinden ze niet leuk namelijk

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als zoon van een bij Fluke werkende heb ik bijna met de paplepel ingegeven gekregen "meten is weten". De spanning over de zwarte draad (aarde) en de rode (+/- 5) die ik gebruikt heb is (-)5 volt. Ook omwisselen van draad zodat de positieve potentiaal ergens anders zit baat niet.

?! Zou een tilburger met een werkend 4x40 lcd contact met me willen leggen via robertvalk(at)hotmail.com zodat ik mijn schermpje kan testen !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 07:42:
Als zoon van een bij Fluke werkende heb ik bijna met de paplepel ingegeven gekregen "meten is weten". De spanning over de zwarte draad (aarde) en de rode (+/- 5) die ik gebruikt heb is (-)5 volt. Ook omwisselen van draad zodat de positieve potentiaal ergens anders zit baat niet.

?! Zou een tilburger met een werkend 4x40 lcd contact met me willen leggen via robertvalk(at)hotmail.com zodat ik mijn schermpje kan testen !?
Ik weet niet of je het weet, maar ik heb gelezen dat 2 tweakers al iets aangeboden te hebben een via msn en die andere via langskomen :) Dus probeerd daar het eerst eens. Later kun je dit altijd nog vragen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mark heeft me helaas niet kunnen helpen omdat hij een totaal ander schermpje lijkt te hebben. (16 pins inclusief backlight)
De mijne is 16 pins + 2 extra pins voor backlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 16:15:
Mark heeft me helaas niet kunnen helpen omdat hij een totaal ander schermpje lijkt te hebben. (16 pins inclusief backlight)
De mijne is 16 pins + 2 extra pins voor backlight.
Hoe weet je dat? Wie weet zijn een aantal pinnen NC ofzo..
Overigens heb je het schema voor een Seiko controller gebruikt terwijl de jouwe Hitachi compatible is... Da zou het wel eens kunnen zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

insan1ty schreef op 05 februari 2004 @ 22:05:
[...]

Hoe weet je dat? Wie weet zijn een aantal pinnen NC ofzo..
Overigens heb je het schema voor een Seiko controller gebruikt terwijl de jouwe Hitachi compatible is... Da zou het wel eens kunnen zijn ook.
Ik heb het met hem hier uitgebreid over gehad en ik heb ook foto's gezien van zijn lcd ,en toen zijn we erachter gekomen dat hij niks aan mijn kabel heeft.

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Insanity heeft me op het wonderlijk idee gebracht om maar eens de controller ==> pinnentjes door te meten omzo te kijken welke pin bijvoorbeeld vcc is en welke voor de data. Vanmiddag ga ik dit doen, en probeer ik wat spanning op die puntjes te zetten om te kijken of ik dan eindleijk die twee balken te zien krijg.

Ook de man die me het schermpje had geleverd heeft van mij een mailtje gehad over het feit dat ik nog steeds geen schema heb kunnen vinden en dat hij misschien even zijn bron van dit lcd moet navragen ivm het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op http://www.jalcds.de/schematics.php hier staan schema's voor de hd44780 compatible controllers. Als het goed is heeft jouw 4x 40 display hier twee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik het schema wat ik zie op die website van je al gebruikt en werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 12:51
heb je al een andere pc geprobeerd? andere lpt instellingen, goede poort?

volgens jou initialiseert het lcd niet, verwijder alles en maak alleen de voeding, hij moet dan gewoon initialiseren, anders istie kaduuk denk ik! probewer nieuwe onderdelen (potmeters e.d.) te gebruiken, misschien is er iets defect?
Pagina: 1