Probleempje,
... ik heb een oude ATAPI CD ROM speler in een oude PC (500mhz, TNT2 32MB video, 4GB harde schijf, 512MB intern, CD speler (44x), CD brander (adaptec), .... Op zich nog prima voor internet en oudere games en ik wil hem graag aan iemand geven. Alleen als films van games via de Atapi worden afgespeeld gaat het beeld en het geluid haperend en te langzaam (klinkt als: Di....t spe.... l.... loo.....pt..... voo.....r.....g....een... me...t...er)
dus alsof de CD ROM speler t niet bij kan benen. Zowel met oude als nieuwe games.... Heb de originele drivers al opnieuw geïnstalleerd, maar geen resultaat en op internet kan ik hier niets over vinden. De adaptec speelt helemaal nada af, maar brand wel als een trein. Dus dat laat ik maar zo. Zijn er nog briljante geesten die een oplossing voor deze Atapi-ellende weten (behalve het inbouwen van een nieuwe)? Heeft Adaptec ASPI (drivers) hier iets mee te maken of is dat iets volkomen anders?
Ik had vroeger ook vaak games die voor geen meter vooruit wilden als ze van cd moesten laden. Dat was met een 16x atapi-cdrom.
Toen ik het spel startte van mijn 6x scsi-drive, liep het als een trein.
Heb je al gekeken of je drive/mobo dma ondersteund en of dit dan ook aanstaat?
DMA aangevinkt??(app. beheer->harde schijf controllers->dan kijken onder die apparaten).
Goedluck
Goedluck
Fire69 schreef op 04 februari 2004 @ 10:34:
Ik had vroeger ook vaak games die voor geen meter vooruit wilden als ze van cd moesten laden. Dat was met een 16x atapi-cdrom.
Bedankt voor t goede idee,... helaas is dat het niet, want ik weet zeker dat dit staat aangevinkt. Ik ken de schermen van apparaatbeheer intussen uit mijn hoofd.PowerPee schreef op 04 februari 2004 @ 10:35:
DMA aangevinkt??(app. beheer->harde schijf controllers->dan kijken onder die apparaten).
Goedluck
Nou, dan moet je ff checken op welke kabel de drive zit. Staat ie master? Zijn de jumpers dan ook master? Staat ie slave(naast je Harde schijf?)..zet hem dan Master op het 2e kanaal.Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 10:41:
[...]
Bedankt voor t goede idee,... helaas is dat het niet, want ik weet zeker dat dit staat aangevinkt. Ik ken de schermen van apparaatbeheer intussen uit mijn hoofd.
PowerPee schreef op 04 februari 2004 @ 10:49:
[...]
Nou, dan moet je ff checken op welke kabel de drive zit. Staat ie master? Zijn de jumpers dan ook master? Staat ie slave(naast je Harde schijf?)..zet hem dan Master op het 2e kanaal.
Kan ook in het bios checken, maar je kunt ook gewoon kijken op welke kabel ze staan en of ze als eerste of als tweede op die kabel hangen. Eerste is master, tweede is slave.
NielsOveres schreef op 04 februari 2004 @ 11:12:
Kan ook in het bios checken, maar je kunt ook gewoon kijken op welke kabel ze staan en of ze als eerste of als tweede op die kabel hangen. Eerste is master, tweede is slave.
Zorg ervoor dat je je harde schijf als master op het 1e kanaal hebt hangen(dus Jumpers goed) en dat je CD-drive als master op het 2e kanaal hangt(ook met jumpers goed :-) ).
Vervolgens check je in windows of de DMA aan staat voor die apparaten. Dat zal het moeten zijn.
Goedluck
Vervolgens check je in windows of de DMA aan staat voor die apparaten. Dat zal het moeten zijn.
Goedluck
Naar mijn idee hoef je niet eens die apparaten te verwijderen. Windhoos gooit ze zelf wel om.
Als er niets mis is met de drivers tenminste.
Als er niets mis is met de drivers tenminste.
Ach, ik ga rommelen en ik kom er hopelijk wel uit. Master / slave ,... etc. En als t mis gaat ... heb ik er weer van geleerd. In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie input. Ben weer een stapje dichter bij mijn doel!
Pagina: 1