Toon posts:

IP conflict

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Iedereen,

Ik heb meerdere XP pc's in mijn netwerk staan die allemaal een ipadres krijgen van een DHCP server.
Alles werkt goed tot vanochtend, want ik krijg ineens op 3 pc's een ipconflict.
De pc's hebben allemaal een andere ipadres en toch krijgen ze kort na elkaar een ipconflict(meerdere keren na elkaar)
Er zijn geen handmatige ipadressen aanwezig in dit netwerk.
Er zijn maar 15 pc's en 2 netwerkprinters en ben ze allemaal even nagelopen.
Heb een 2000 server draaien en een router.....

Nu heb ik gelezen in een ander topic dat het misschien zo kan zijn dat iemand anders het ipadres van mijn router gebruikt....kan het zijn dat ik hierdoor conflicten krijg ?
En heeft dit te maken met de recente invasie van het met MyDoom virus besmette e-mails (gelukkig netjes opgevangen door mijn antivirus programma).

Alvast allemaal bedankt voor de hulp

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Welke IP's geven een conflict?

Check ook eens of er meerdere DHCP servers draaien in je netwerk, dat kan ook een probleem zijn soms.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Of het iets met MyDoom te maken heeft weet ik niet, maar je zou kunnen controlleren van welke machine je clients een IP adres hebben gekregen (ipconfig /all) als dit niet het adres is van je DHCP server moet je daar eens gaan kijken.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Kun je misschien ook vertellen wat zo een "ipconfict" inhoud?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar 1 DHCP server draaien in mijn netwerk dus dat kan het probleem niet zijn.
Nu heb ik de dhcp bekeken in de management console op de server en achter elk van de ip adressen die vandaag een conflict hebben gegeven staat bij description: this adress is allready in use

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 20:30
paar jaren geleden had ik op een netwerk het probleem dat de DHCP server (in de router) Ip adressen bijhield gedurende paar dagen. Elke keer dat een computer heropstarten kreeg deze een nieuw IP adres met als gevolg dat na paar dagen (en een hoop reboots) er geen Ip adressen meer vrij waren -> Ipconflict. Want de DHCP-server gaf nog wel een ip adres maar had deze nog altijd ergens in een tabel staan.

Misschien een ideetje om daar eens naar te kijken ?

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik even doen !
Dank je wel maar laat de oplossingen maar gewoon komen hoor....niet opgeven we zijn er bijna

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb het volgende uitgevonden.
Ik krijg in het logboek van elke pc die een ipconflict had de volgende melding:

Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor het IP-adres 192.168.11.105, waarbij het systeem het netwerkhardwareadres 00:08:02:D7:98:4B heeft. Hierdoor kan de werking van het netwerk op dit systeem verstoord zijn.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

En het ip adres wat hier staat is elke keer dus het ip adres van de betreffende pc
Alleen het mac adres wat er staat is elke keer hetzelfde.
Nu blijkt dat dit mac adres is van een laptop van een van onze medewerkers.
Maar waarom levert dat nu een ip conflict op ????

De gebruiker van de betreffende laptop kwam straks al klagen dat hij uit het netwerk was getrapt.

Iemand een idee ?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:11
Naar mijn idee betekent dit dus dat die laptop de ip-adressen die nu een conflict geven een keer gehad heeft.
Dus denk dat je het toch moet zoeken in de tabellen met ipadressen.
Denk dat het dus is wat foxie_s zei.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Router resetten? Welk merk is het trouwens?

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk denk ik...
Ik heb in het logboek van die betreffende laptop gekeken en daar staat de volgende melding:

De IP-adreslease 192.168.11.109 voor de netwerkkaart met netwerkadres 000802D7984B is geweigerd door de DHCP-server xxx.xxx.xxx.xxx. De DHCP-server heeft een DHCPNACK-bericht gezonden.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Waar xxx.xxx.xxx.xxx het ipadres van mijn router is !!!!

Ik ben nieuw binnen dit bedrijf, en ben net tot de conclusie gekomen dat men hier het wachtwoord van de router niet heeft !!!!!!!!

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE !

Het is een Cisco 805, backdoor anyone ??

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Check http://www-search.cisco.c...book09186a008007ce3d.html

Recovering a Lost Enable Password:
http://www-search.cisco.c...pter09186a008007cdc3.html

Helpt het als je de 805 aan- en uitzet?

[ Voor 48% gewijzigd door PcDealer op 04-02-2004 11:32 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 14:53

Verwijderd

Topicstarter
Ik herinnerde me dat ik gisteren ook 1 keer een ipconflict had maar dat weggeklikt had omdat ik druk was.
Nu heb ik bij die pc het logboek bekeken en heb daar dus dezelfde melding staan als in de laptop.
Dus dat ik een bepaald ip adres niet krijg omdat er al een ander is met dat adres.
Ook hier stond weer mijn router ip als DHCP adres genoemd.
Nu stond alleen het mac adres van die betreffende pc genoemd ipv die van de laptop

Snapt iemand het nog ??

Zoals ik het nu dus begrijp, staat er een dhcp server in mijn router te loeien die uitgeschakeld moet worden ?

• Arunia
Denk dat ik em al begin te snappen:
Je hebt een router en een DHCP server?
Deze twee zijn twee losse apparaten?
Zo ja, probeer uiteindelijk in de router te komen en daar dhcp uit te schakelen.
Denk dat hier het probleem mee opgelost wordt. Weet niet zeker of die router van jou een dhcp optie heeft. Die van mij thuis wel namelijk.
Het is namelijk aan te bevelen dat je maar één DHCP-server hebt. Dit is dan in jouw geval: Of de router, of de DHCP-server.
Ik hoop dat je het wachtwoord nog kunt achterhalen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@ TS: maak eens een schets van het netwerk.
NielsOveres schreef op 04 februari 2004 @ 12:05:
Je hebt een router en een DHCP server?
Deze twee zijn twee losse apparaten?
Router kan ook als DHCP-server optreden...

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat hoop ik ook !!
Ga het in ieder geval proberen.
en inderdaad ik heb in mijn netwerk op de server gewoon netjes een DHCP draaien en weet dus niet of er op de router een DHCP draait.

Maar mocht ik het oplossen zal ik het hier even achterlaten wat ik gedaan heb !!!

Bedankt voor de hulp allemaal !

• Arunia
PcDealer schreef op 04 februari 2004 @ 12:07:
@ TS: maak eens een schets van het netwerk.

[...]

Router kan ook als DHCP-server optreden...
Dat zei ik toch ook al of ligt dat nu aan mij?
Daarom wilde ik weten of hij en een DHCP server en een router heeft.
Als hij op de router zou kunnen komen, dan kan hij zien of dhcp ingeschakeld staat. Zo ja, uitschakelen en dan de pc's met problemen opnieuw laten opstarten.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

NielsOveres schreef op 04 februari 2004 @ 12:29:
[...]

Dat zei ik toch ook al of ligt dat nu aan mij?
Daarom wilde ik weten of hij en een DHCP server en een router heeft.
Als hij op de router zou kunnen komen, dan kan hij zien of dhcp ingeschakeld staat. Zo ja, uitschakelen en dan de pc's met problemen opnieuw laten opstarten.
Nog eens goed gelezen. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid !!
Raak ik mijn configuratie kwijt van de router als ik dat wachtwoord wil "retrieven"

• Arunia
Als het goed is niet, aangezien je geen harde reset hoeft te doen.
Kun je trouwens gewoon al kijken op je router? Of vraagt hij meteen om het wachtwoord zodra je erop probeert te kijken. Neem zelf aan dat je er niet op kunt kijken namelijk. Als je dit wel kunt, meteen ff de instellingen over nemen.

Maar daarentegen zijn de instellingen van die router uiteindelijk het probleem denk ik niet.
Is gewoon beetje goochelen met de instellingen.

Ik hoop dat het je lukt.

Verwijderd

Topicstarter
Kan wel via de consolekabel in de router komen maar kan niet via een telnet sessie in de router komen.....

maar moet zeggen dat ik een "show run" heb gedaan in de router en ik nergens uit kon halen dat er een DHCP server geactiveerd staat.

• Arunia
Ik heb nergens kunnen vinden welke merk/versie je router is, dan kun je namelijk kijken op internet of er uberhaupt een dhcp mogelijkheid in die router zit.
Als dit niet zo is, dan hoef je er al niet eens naar te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry het is een Cisco 805 maareh heb nu niet de tijd om het uit te zoeken dus dat gebeurd maandag wel.

In ieder geval bedankt voor je reactie Niels

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 18-05 18:23

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Is het niet zo dat 1 van de pC's zijn DHCP heeft uitstaan?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:30
Ik denk niet dat die 805 DHCP draait, eerder dat deze ARP-PROXY draait.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Arunia
Dit is als het goed is je router.
De volgende link staan verschillende interessante dingen, zoals software configuration guide en dergelijke:
http://www.cisco.com/en/U...rs/ps380/ps385/index.html
Deze is trouwens heel erg interessant!
http://www.cisco.com/en/U...pter09186a008007cdc3.html
Hier staat hoe je het wachtwoord terug kunt halen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

En hier staat hoe je DHCP instelt. Dus volgens hen heb je wel DHCP op die router zitten, maar ik weet niet of deze aan staat.
http://www.cisco.com/en/U...pter09186a008007cdf0.html

Misschien dat je kunt kijken op de betreffende pc's in DOS vanwaar ze het ip-adres krijgen met ipconfig /all
Ik hoop dat het je nu lukt om in iedergeval te kijken of het probleem in de DHCP zit van de router.
Hou ons op de hoogte. :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 11:01:
Ok ik heb het volgende uitgevonden.
Ik krijg in het logboek van elke pc die een ipconflict had de volgende melding:

Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor het IP-adres 192.168.11.105, waarbij het systeem het netwerkhardwareadres 00:08:02:D7:98:4B heeft. Hierdoor kan de werking van het netwerk op dit systeem verstoord zijn.

En het ip adres wat hier staat is elke keer dus het ip adres van de betreffende pc
Alleen het mac adres wat er staat is elke keer hetzelfde.
Nu blijkt dat dit mac adres is van een laptop van een van onze medewerkers.
Maar waarom levert dat nu een ip conflict op ????

De gebruiker van de betreffende laptop kwam straks al klagen dat hij uit het netwerk was getrapt.

Iemand een idee ?
Controleer eens of dat MAC adres van de router NIC gelijk is aan de MAC van de PC. Zou niet mogen, maar theoretisch zou dat kunnen...

Forget your fears...
...and want to know more...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Mijn vermoeden is stiekem de collega die de laptop gebruikt adminrechten heeft endat die laptop een statisch ip heeft. Kan dit nog niet bevestigd vinden.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 18-05 18:23

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dat was precies wat ik bedoelde; ik ga niet alles voorkouwen ;)
(mocht je in de router kunnen inloggen: doe een sh ip arp en dan het ip adres
dus sh ip arp xxx.xxx.xxx.xxx.
Of sh log.
Dan zie je genoeg!

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Kan het niet te maken hebben met dat windows nogal hardnekkig is wat betreft DHCP?

Ik heb een tijd geleden een netwerk gesubnet, waarbij ik de WinNT4 DHCP service stopgezet had en op linux een DHCP server opgezet had. hierbij was de range ook veranderd. Win98 was zo handig om nog steeds de oude DHCP lease te blijven gebruiken, ook al stuurt de DHCP server een DHCPNACK om te zeggen dat het IP niet meer gebruikt moet worden.

even een commandline starten en "ipconfig /release" uitvoeren op de laptop zorgt ervoor dat die laptop alle leases vergeet. Vervolgens "ipconfig /renew" uitvoeren en alles werkt weer gewoon.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

check je dhcp eens, en geef alle uitgegeven ip adressen eens vrij. hiernaast kun je ook nog eens kijken naar je router tabel, of daar iets niet klopt.

• Icingdeath
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 20:23
Hoi,

Ik heb ook last van een ip conflict. Om de 2 minuten krijg ik zo'n popup dat windows loopt te zeiken over een ipconflict.

Ik gebruik een router namelijk de: Draytek Vigor 2200E het is een hardwarematige router. Ik heb de optie om mijn router te resetten maar liever niet.

Ik heb al via CMD ipconfig /release en /renew gedaan. In me log staat het volgende:

Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor het IP-adres 192.168.1.11, waarbij het systeem het netwerkhardwareadres 00:00:E8:7B:8A:0B heeft. Hierdoor kan de werking van het netwerk op dit systeem verstoord zijn.

Als ik ergens nog printscreens van maken moet voor de duidelijkheid meld dat dan :)

Dit is gebeurt na een nacht downloaden zonder netwerk instellingen te wijzigen, Dit probleem hou ik als ik alle andere computers in het netwerk uitzet :/

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Herr Stuhl schreef op 29 augustus 2004 @ 11:26:
Hoi,

Ik heb ook last van een ip conflict. Om de 2 minuten krijg ik zo'n popup dat windows loopt te zeiken over een ipconflict.

Ik gebruik een router namelijk de: Draytek Vigor 2200E het is een hardwarematige router. Ik heb de optie om mijn router te resetten maar liever niet.

Ik heb al via CMD ipconfig /release en /renew gedaan. In me log staat het volgende:

Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor het IP-adres 192.168.1.11, waarbij het systeem het netwerkhardwareadres 00:00:E8:7B:8A:0B heeft. Hierdoor kan de werking van het netwerk op dit systeem verstoord zijn.

Als ik ergens nog printscreens van maken moet voor de duidelijkheid meld dat dan :)

Dit is gebeurt na een nacht downloaden zonder netwerk instellingen te wijzigen, Dit probleem hou ik als ik alle andere computers in het netwerk uitzet :/
kijk eens in je draytek onder het kopje diagnostics tools, dan dhcp table

wat staat daar allemaal in?

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1