Wel of geen speakers in hoedenplank? Advies graag.

Pagina: 1
Acties:
  • 6.123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13197

Topicstarter
Na een tijd met enkel speakers voorin te hebben rond gereden, wil ik nu mijn geluidset in de auto (Polo 6N 1.6) gaan aanvullen..

Eerst even wat er nu inzit;
* composet front Focal 165K ( http://www.focal.tm.fr/gb/car/archives/poly-k/165k.htm )
* headunit Kenwood KDC-PS9590R (http://www.aktueller-prei.../Kenwood/KDC-PS9590R.html)

Mijn eerste gedachte was om in een MDF hoedenplank 2 fatsoenlijke 6x9 speakers te plaatsen. Bijvoorbeeld deze;
* Focal 690CV (http://www.focal.tm.fr/gb/car/polyglass/690cv.htm)

Ik ben me nu een beetje aan het orienteren... en ik lees steeds vaker dat men rear speakers in de hoedenplank afraad.
Met adviseert een goede composet voor en een versterker met sub.
Ik ben echter een beetje huiverig voor een subwoofer.
Ik wil nml geen 'boom-boom-bak'. Mischien is dit een vooroordeel t.o.v. subwoofers, maar ik associeer dit nu eenmaal met zware house.
En dit is niet de muziek dit ik doorgaans draai.
Het geluid moet dan ook kwalitatief goed zijn.
Wat is dan een goede setup?

Hebben jullie wat tips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Gewoon 2 speakers in je hoedenplank en eventueel wat kleine tweetertjes voor (in de deuren maybe?) zal prima gaan werken. Sowieso zal je kofferbak al gedeeltelijk als baskast gaan werken met een setje gezonde speakers :)

In mijn Civic heb ik in de (van mdf gefabriceerde) hoedenplank 2 ovale Philips speakers van 160w elk zitten, gekoppeld aan een 4x45w Aiwa autoradio. Verder geen speakers, en het geluid is prima, voor alle soorten muziek (ja, ik luister bijna alles :P).

Hangt overigens ook een beetje af van het soort auto, als je een niet al te schuine achterruit hebt zoals bij een klein bakkie of een mpv, dan wordt het geluid anders naar voren 'weerkaatst' dan wanneer je een schuine achterruit hebt ;) Dat is dus ook iets wat je in je overweging mee moet nemen. Maar ik denk dat de audio-professionals hier meer over kunnen vertellen, ik spreek hier slechts uit eigen ervaring met mijn Civic :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Speakers achter is zeker geen slecht idee, dat is de z.g. Rear-fill. De naam zegt het al een beetje, de speakers achter zijn meer voor ondersteuning. Als je echte bass wilt, zul je aan een sub moeten geloven. Als je geen sub wil, kan je proberen je achterspeakers af te filteren, dat alleen de lagere tonen doorkomen, en dat je je voorspeakers vooral de hoge tonen (vanaf +- 250 Hz) laat spelen.

De pioneer radios hebben nog wel eens de optie om dit van de headunit al te regelen. Andere merken kunnen dit missch ook wel. Anders moet je met filters aan de gang...

Succes, Christian

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03
Heb in mij voorportieren 2 deurspeakers en 2 tweeters en in mijn hoedenplank 2 speakers en moet zeggen, ik wil ze niet meer missen.
Klinkt voor geen meter als ik de fader ooit op front zet om te proberen.
Ik zit nu helemaal rondom in de muziek en anders alleen maar muziek van voren.
Koop wel meteen goede speakers dan heb je geen sub nodig. De kofferbak zorgt zelf voor een goede bas.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 12:53

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Voor in de auto (bij de voeten) twee speakers en boven in het dashboard 2 tweeters alles word per kant aangestuurd door een scheidingsfilter.
Achterin 2 Pioneer 2-way speakers in de hoedenplank als rear-fill.
Dit alles op een Kenwood 4x45 geeft een heerlijk "vol" geluid :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het verhaal dat je wordt gepresenteerd is helemaal zo gek nog niet. Persoonlijk denk ik dat een goede composet met een versterker en een klein subje (goede 20-25cm sub) een beregeluid neer kunnen zetten. Een sub is zeker niet alleen om je ramen sonisch te wassen. Het vormt domweg een juiste aanvulling in het laag, wat met een rijdende auto echt geen overbodige luxe is. Met 6x9's in de hoedenplank kan je natuurlijk best een heel eind komen, maar met een versterker en een subje ga je net even wat verder.

Als je simpel wil upgraden, dan ga je voor de 6x9's in de hoedenplank. Wil je verder, dan moet je iets met een versterker gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34592

op zich heb je zoveel rms vermogen alleen echt nodig als je of de muziek keihard zet of de bass flink open, waarom niet 2 simpelere speakers achter en een woofer? kan je leuk bijregelen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat ik steeds van 'kenners' te horen krijg dat je het hoog (en soms midden) voor moet houden voor een correct stereo beeld.
Omdat laag minder goed te positioneren is, kan dat naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
zo te horen heb je je voorkant van je auto al voorzien van geluid.
Achter zou ik een goede set 6 x 9 inch speakers doen (die minimaal 92 db 1w/1m geeft). Deze speakers het volledige spectrum geven en de voorboxen alleen mid/hoog geven zo krijg je echt een goed stereobeeld. Ik zou echter echt een subwoofer aanraden. Jij wilt geen boom-boom-car dan zou ik voor een 8 inch gaan in een gesloten behuizing (DIY?!? :P ) (die zijn immers geschikt voor alle soorten muziek). je krijgt dan een snel reagerende bas (dus niet zo een zeurderige langzame doordreun housebazzzzzzzz). Een versterker is toch wel een must voor een goed geluid. Die 4x45 watt is echt maximaal wat je headunit aankan dus niet RMS (RMS zal iets van 4x17 watt zijn). Met een echte 4x45 watt versterker bereik je echt veeeel meer ...

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je zegt een 8" in een besloten behuizing....
Kun je dit iets verder uitleggen...
Ik kan nml een 11" kopen ... Is deze minder geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32438

Ik zou als ik jou was lekker voor een 10" sub gaan in een gesloten behuizing (ipv. van bassreflex) en die hoedenplank speakers weglaten. Neem wel een kwaliteits sub en amp. als je geen 'boom boom' bak wilt hebben. Ik heb zelf een MTX sub op een kenwood 200Wrms amp en luister veel reggae (diepe doorlopende basslines) -> gaat perfect. Dit in tegenstelling tot bv. magnat of jensen subjes die ik heb gehoord.

Maar uiteindelijk is het allemaal persoonlijk. Ik zou zeggen .. check:
www.12vhifi.nl
www.showyoursound.nl -> forum

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik heb voor een compo van PG, en achterin een 10" sub ook van PG. Klinkt super, en het is echt niet zo dat het een boomboom-geluid geeft. Juist niet, gewoon perfect gebalanceerd. Ik zou dus kiezen voor een sub, en geen rears. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 15:32

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

tot aan de <zeg> 80Hz zou je met een goede ovaal best lekker geluid kunnen krijgen.
Wil je lager, ga dan voor een sub.

Maar zorg er altijd voor dat het geluid voornamelijk van voren komt! anders klinkt het vaag vind ik.

Mooi ondersteunend geluid van achter is mooi, maar vooral de hoge tonen van voren laten komen dus...

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kun je me het verschil uitleggen tussen zo'n basreflex en dichte behuizing?
Zoals ik al zei gaat het me niet om het 'boom boom' effect.

Mischien ook nog wat tips mbt type / merk subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 13197 schreef op 06 februari 2004 @ 12:26:
Kun je me het verschil uitleggen tussen zo'n basreflex en dichte behuizing?
Zoals ik al zei gaat het me niet om het 'boom boom' effect.
Even de korte FAQ daarover lezen ;)

Car hifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Naar wat voor muziek luister je doorgaans in de auto? Gesloten subs zijn leuk voor veel power en strakheid, vooral handig bij stampmuziek. Ik heb zelf een bass-reflex sub van 300 watt (zelfbouw) achterin liggen. Verder heb ik zowel in de voor- als achterportieren basspeaker en tweeters zitten, in totaal dus 8 speakers en een sub.

Ik heb een keer een mdf hoedenplank gemaakt en daar twee mooie speakers ingezet die aan een 300 watt versterker hingen maar dat kwam het totaal-beeld niet ten goede. Maar wat dat betreft blijft het in een auto altijd expirimenteren. Ik ben zelf zeer te spreken over mijn sub. In combinatie met een high pass filter op de andere speakers heb ik nu echt heerlijk laag zonder dat het meteen zo overdreven wordt. Door de hpf hebben de andere speakers veel meer headroom en klinkt het een stuk doorzichtiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik luister niet zozeer naar house muziek, maar meer naar bv Radiohead en wat oudere shit..
Hoe omschrijf ik dat ... als rock dan maar?
Maar jij zegt dus geen gesloten behuizen maar bassreflex?
Ik dacht juist andersom?
Pagina: 1