Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM]Zelfbouwkast voor in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• grooviee17
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 19:33
Wat was het doel?
Het doel was een pc voor in de huiskamer te maken om vooral muziek en af en toe eens een film op af te kunnen spelen, en het mocht vooral niet te veel kosten. Daarvoor hebben we gekozen voor een VIA-EPIA bord, vooral omdat het klein was en alles al geintegreerd zit op het moederbord. Daarnaast hadden we hier nog wat andere dingen liggen, zoals een voeding, cd-romspeler en een harde schijf waardoor de computer compleet was. Nu nog een kast dus...

Het eerste idee
Het was al snel duidelijk dat de kast van hout gemaakt ging worden. Waarom hout? Het is makkelijk te bewerken en, nog belangrijker, het was gratis(een heel belangrijk punt). De ideeen volgen over tafel van hoe plaatsen we het, waar moet wat komen en hoe zit het met de koeling van het ding.
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~lekkerke/huispc/IMGA0001.JPG
Na enig pas en meetwerk was er al snel een idee over hoe het gemaakt moest worden.

Het uiteindelijk idee was iets anders, dat was als volgt:

code:
1
2
3
4
5
---------------------|
|   MOBO      HDD    |
|--------  ----------|
|CD-ROM     VOEDING  |
----------------------

Hierdoor werd de kast het kleinst, hoewel hij nog wel vrij lang was. Daarnaast heb je op deze manier ook geen last van kabels over het moederbord heen, wat de koeling te goede komt. Ook zit er in de plaat waar het moederbord op rust een groot gat aan de onderkant, zodat de kabel makkelijk naar de CD-ROM speler kan.

De foto's
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~lekkerke/huispc/IMGA0003.JPG
Het eerste begin van een kast is er al.
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~lekkerke/huispc/IMGA0006.JPG
De kast is zo goed als af, nu nog een deksel
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~lekkerke/huispc/IMGA0007.JPG
De aansluitingen zitten aan de zijkant, omdat je er dan makkelijk bij kan.
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~lekkerke/huispc/SIMG0607-2.jpg
Compleet af en zwart gespoten.
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~lekkerke/huispc/SIMG0608-2.jpg
De huisbak in volle glorie.

Voor de oplettende kijker: Er zit inderdaad een groene CCFL in, onder het gele raampje. Dit was een stukje afval-plexiglas wat gladder was dan het witte plexiglas wat we nog hadden liggen. Toen we het erin hadden bleek het wel een mooi effect te geven.

De Specs
MOBO: Via-Epia 800
Geheugen: 256Mb SDRAM
HDD: 2.5GB Seagate
CD-ROM: Philips 2x2x24x-Writer
Voeding: 300Watt Target ATX

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

het window op de top neerkijkend op het moederbord, dat BOVEN de cdrom zit, is wel een originele plaatsing... maar nu kost je achterste compartiment eigenlijk te veel ruimte (bij de hdd zit nogal wat vrije ruimte).

Je had in ieder geval een behoorlijk stuk kleiner gekund nog dan dit... Maar in je startpost heb je dat ook niet als issue meegegeven, dus daar kijken we dan maar niet naar :P

Uitgangen aan de zijkant... ís dat eigenlijk wel handig? Als je op een gegeven moment besluit deze bak in de huiskamer neer te zetten naast je tv heb je geen mogelijkheid meer om je kabels netjes buiten het zicht weg te werken... wat dat betreft had de achterkant een voordeel kunnen zijn...

Waarom is je cdromspeler eigenlijk niet zwart? EN: waarom is dat eigenlijk geen dvd speler? zoveel kosten die nou ook weer niet...

hier en daar kan je kast nog wel een likje verf gebruiken zo te zien... maar verder is 't idee best wel netjes opzich :)

[ Voor 11% gewijzigd door jwbagger op 04-02-2004 00:57 ]

Verwijderd

Ziet er leuk uit... Ik had er wat grootere HD in gegooid, maar dat moet je ook maar net hebben en die Cd-rom speler moet echt Zwart... dit is echt geen pan...
Idd, nog een paar keer spuiten... ziet er nog niet helemaal top uit..
Maar verder grappige indeling... Heb ik nog niet eerder gezien.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 09:06 ]

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Het geheel ziet er wel leuk uit, alleen de afwerking is toch een stuk minder vind ik.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 07:25

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

no offence maar waarom heb je niet gewoon gekozen voor een kleine standaard kast? Dit neemt volgens mij best veel ruimte in en als aankleding van je woonkamer zou ik het niet willen hebben, Maarja smaken verschillen!
Ps. dat plexiglas lijkt een beetje gegolfd?
Pss. neemt niet weg dat ik elke poging tot een casemod wel waardeer!

[ Voor 8% gewijzigd door Master_Egg op 04-02-2004 10:58 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
oja die cdspeler/brander is een 2x2x6x niet 24x

ik heb diezelfde hier ook liggen.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Waarom maak je zo'n bakkebeest als je een epia bordje hebt :|
Juist voor in de huiskamer is 't relax als die mooi is weggewerkt lijkt me.
No offence maar design spullen zet je te pronken, een zelf maak kastje verberg juist eerder zou ik zeggen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

je zegt er ook zo nu en dan een film op te willen kijken, maar gaa dat wel met die snelheid? dacht dat het dan minimaal een m90000 moest zijn :?

Verwijderd

_ferry_ schreef op 04 februari 2004 @ 20:01:
je zegt er ook zo nu en dan een film op te willen kijken, maar gaa dat wel met die snelheid? dacht dat het dan minimaal een m90000 moest zijn :?
Ben je gek man. Ik kijk al dvd op een celeron 500. Weliswaar is de kwaliteit iets minder mooi, maar kan d'r prima meer door. Zeker als je 'm aansluit op de tv.

Verwijderd

waarom heb je niet die pc gemaakt van de topic: " desktop pc koppie kleiner" dat ding is super vet en klein! en dan past hij makkelijk onder je videorecorder en tv!

ik ben nu niet super kapot van je pc, sorry...

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 23:01:
[...]

Ben je gek man. Ik kijk al dvd op een celeron 500. Weliswaar is de kwaliteit iets minder mooi, maar kan d'r prima meer door. Zeker als je 'm aansluit op de tv.
celeron is echt geen epia hoor... epia heeft een hogere kloksnelheid nodig voor zoiets.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-11 18:17
Mocht DVD niet goed gaan moet je gewoon op zoek gaan naar een Creative DXR3 kaartje, dan werkt het perfect en ziet het er ook nog mooier uit dan met een normale videokaart. (ik zie erg veel verschil tussen DXR3 en de tv-out van een Matrox G200.)

Ben benieuwd of zo'n Epia bordje het trekt om DiVX'en weer te geven.

[ Voor 20% gewijzigd door Toewan op 05-02-2004 00:57 ]

Pagina: 1